De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 19/07/18, 09:29

Wat de wortel betreft, betwijfel ik a priori of het de Lycaenidae-rupsen zijn...

Ik neig, als het om beestjes gaat, naar ondergrondse naaktslakken (de zwarte), of... mieren???? Ik heb altijd veel mieren. Maar goed, er zijn er nu nog steeds, terwijl het stijgt.

Bovendien merk ik al enkele jaren, vooral bij wortelen, maar niet alleen, de aanwezigheid van wortelluizen!
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 27/01/19, 18:19

Hallo,

De afgelopen maanden heb ik weinig tijd gehad.
Dus hier ben ik terug met een vraag die mij stoort:
Binnenkort is het tomatenplanttijd. Ik heb altijd mijn eigen zaden gemaakt, maar vorig jaar was er een fout waardoor er geen zaden werden teruggevonden. : Cry:
Ik ken de verschillende soorten tomaten niet echt, maar eigenlijk had ik er een paar om in salades te eten, om saus van te maken en een paar vroege in de hoop de eerste in de omgeving te zijn (dat is me nooit gelukt). :( ).
Welke soort zou je mij kunnen aanbevelen, wetende dat ik in de Elzas zit en daardoor over het algemeen een vrij vochtig klimaat heb (de laatste jaren zijn voorlopig uitzonderingen volgens mij)
Als het gaat om het kopen van zaden, heb je dan een favoriete plek (ik zou ook graag willen dat oude en winterharde variëteiten, niet F1, mijn zaden kunnen verzamelen)?

merci d'avance
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 27/01/19, 21:18

Even een detail: het feit dat oude rassen winterhard zijn is een beetje een illusie (als we winterhard nemen in de zin van ziekteresistent). Het zou precies het tegenovergestelde zijn. Ik weet het, dit zit heel diepgeworteld. Maar het feit dat er 100 van hen ongelijk hebben, betekent niet dat ze gelijk hebben!

Tegenwoordig staan ​​de catalogi van de belangrijkste leveranciers vol met allerlei soorten (van de modernste en hybride – en dus het meest resistent tegen ziekten zoals Fandango – wat een F1-hybride is – tot de oude klassiekers – de echte runderharten, de Berner rozen, Krim-zwarten - zeer gevoelig voor ziekten!, of retorten - zeer gevoelig voor apicale zwarte vlek)...

Je hebt een paar klassiekers en de rest is een kwestie van smaak. Iets zeggen is een beetje absurd. Het is net als met zangers: iedereen geeft de voorkeur aan zijn eigen muziek en vindt de anderen ‘verschrikkelijk’...
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 28/01/19, 19:34

dank u voor uw antwoord.
Ik had deze reactie wel een beetje verwacht.
Ik weet dat de Berner roos ik ga er een paar meter van maken omdat mijn dochter er fan van is, en voor de anderen ben ik verdwaald. Ik heb de pdf's doorgenomen, maar het is heel erg compact en voor een amateur als ik een beetje onverteerbaar.

Aangezien we ongeveer in hetzelfde gebied zitten en volgens wat ik in je video's zie, we ongeveer hetzelfde "klimaat" hebben, kun je me vertellen welke variëteiten tomaten je gewoonlijk plant en welke je tevreden bent over de mate van weerstand tegen ziekten (smaak) Ik zal mijn zaken doen)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 373-gasten