De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 17:31

zelfs niet, hoewel ik in staat ben om een ​​nogal indrukwekkende stortvloed aan c...ie te produceren.
het dateert echt van deze bijnaam en het is meer vergeleken met het internet en met bepaalde praktijken... hoe zeg je dat... niet erg aan te raden : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/12/17, 18:22

Hopla Fischer!

Zo welkom.

Met zeer interessante "experimenten", waarvan ik nog lang niet alles heb gedaan! Maar met resultaten die grotendeels overeenkomen met mijn overtuigingen... Over het algemeen worden ze heel goed verklaard als men niet uitgaat van valse "goede ideeën", maar als men kijkt naar de mechanismen die aan het werk zijn in levende grond.

Uw precisie over luiheid sluit zich aan bij die van een paar anderen - het is waar dat toen ik het concept 'uitvond', ik mezelf drie rollen over het hek had laten 'dumpen' door een boer. En ik ga door. Ik vergelijk dit met de "inputs" die we in andere vormen verwerven. Ik streef niet naar autonomie op zich. En ik beperkte mezelf tot "minder werken om meer te verzamelen"...

Het feit dat je je op zwaar terrein bevindt, interesseert me erg, het niet hebben van dit geluk / beperking. Ik ben dan ook zeer benieuwd om de verergering in "real life" in zo'n bodem waar te nemen!

PS: ik onthoud me van commentaar of "uitleg" wat je punt voor punt zegt; Ik zou 4 keer langer zijn dan jij! Ik laat je hier de "algemene" thread ontdekken (850 pagina's inclusief veel uitleg).

PS2: Ik was "intellectueel" overtuigd van de effectiviteit van mijn "anti-schimmel tomatentunnel", logisch als we redeneren volgens de biologische cyclus van deze parasiet. Maar het jaar 2017 was vrij gemakkelijk op dit gebied, er bleef twijfel. Jouw "- De schuilplaats voor de tomaten: essentieel voor mij. In de zeven jaar dat ik er een heb gemaakt, heb ik geen schimmelaanval gehad. 8) , dus ik blijf er elk jaar een doen. sterk mijn overtuiging.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 18:54

Ik wist dat sommige dingen zeker niet voor mij zouden werken (ik heb niet al te veel kennis van het bodemleven), maar voor de zekerheid en als autodidact op veel gebieden, probeer ik het. Wie weet word ik met een beetje geluk aangenaam verrast.

Voor het hooi en bovendien alle inputs heb ik er vrijwillig voor gekozen om mijn leven ingewikkelder te maken: ik kon ook lokale boeren om het hooi vragen, maar ik vond de "rommel" die op de velden en in de omliggende tuinen was gemaakt (en daarna heb ik geselen mezelf met vers gesneden brandnetels : Lol: ).
De ouderlingen zeiden altijd dat de tuin een minnares is die elke dag bezocht wil worden: ik vind dat deze zin net zo waar is in permacultuur, hoewel het bezoek niet dezelfde inhoud heeft als in traditioneel. Wat ik zou willen voorkomen is dat mensen een discussiethread tegenkomen en tegen zichzelf zeggen "het is supergemakkelijk, er is niets aan te doen, we doen het snel en shoo in the pool". Ze zouden van teleurstelling naar teleurstelling gaan en snel stoppen.

Voor zware grond kan ik beginnen met het geven van de evoluties (die ook worden verwacht bij dit soort processen):
Ik heb een laag kleigrond van ongeveer 20-30cm en dan zit ik op geeloranje klei. Ik heb de indruk dat de "goede" grond een paar cm heeft gekost (maar ik heb geen precieze test gedaan om het voorwaardelijk te nemen).
de regenwormpopulatie is naar mijn smaak indrukwekkend, met prachtige, zeer grote en lange exemplaren.
pissebedden en andere beestjes zijn het land "binnengevallen", terwijl ik er voorheen geen of weinig had. Dus niveau van leven op de grond Ik denk dat het niet slecht begint te worden.
de mycorrhizae (ik noem het zo maar weet niet zeker of het dat is --> witte filamenten), zijn ook talrijk op het oppervlak van de grond.
de aarde blijft zware aarde, aan de andere kant gebruik ik na de passages van de grelinette een haak met 4 tanden (van dit model http://www.plantes-et-jardins.com/p/441 ... gIWA_D_BwE) om de grond los te maken en mijn zaailingen te maken (radijs, sla, wortels). het was iets totaal onmogelijk 10 jaar geleden (het is een jaar geleden dat ik het kan)

Voor de thread die je citeert, ziet het er interessant uit, maar tot nu toe heb ik niet de moeite genomen om de 850 pagina's te lezen :schok: .
Ik heb bijna al je video's bekeken, vooral die waarin je zegt dat je het jaar ervoor je door meeldauw aangetaste tomaten ter plekke had gecomposteerd. Ik doe dit al een aantal jaren, ook toen ik last had van meeldauw en het is geen probleem voor mij. Tegelijkertijd, als we deze paddenstoel een beetje bestuderen, lijkt het logisch

ps: ik zag net je ps2.. geweldige geesten komen samen : Lol:
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par olivier75 » 10/12/17, 20:15

stroom,

Voor mij zijn het meer boomgaarden en tuinen niet of niet al te goed onderhouden, of verlaten, (boeren pakken te goed op), en direct naar de maaier. Ik ben niet vaak en niet lang op het terrein en wil (de)tonen dat het mogelijk is om een ​​moestuin te verzorgen en op vakantie te gaan. Het is inderdaad nog werk, ook kennis en kooktijd.

Olivier.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 20:32

het is grappig hoe het van de ene regio naar de andere verandert: jij bent tuinen en boomgaarden die niet al te onderhouden zijn en schone velden en ik juist het tegenovergestelde. de boomgaarden rond mijn huis zijn bijna allemaal golfgreens (ik geef toe dat ik overdrijf).
Voor de agri's is het niet hun schuld, maar aangezien de oude percelen allemaal een klein kanaal vormden, is het niet beheersbaar met hun machines en dat is goed voor mij.

het is zeker dat een week op vakantie gaan midden in een hittegolf me niet echt zorgen baart
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 10/12/17, 21:25

torrent schreef:
Voor het hooi en bovendien alle input heb ik er vrijwillig voor gekozen om mijn leven ingewikkelder te maken



Het is heel goed en heel eervol om het hooi te "sprokkelen", maar wat ik bedoelde: dat hoeft niet. Iemand die een vrijetijdspaard heeft, "consumeert" zo'n twintig of dertig broodjes per jaar... Dus ik voel me erg op mijn gemak als ik er een paar koop, laat bezorgen en er 5 van gebruik om een ​​groot deel van onze gebruikelijke groenten te produceren.

Natuurlijk kunnen we niet zonder al het werk... Maar toch, verkleind, "cultiveer" ik ongeveer 500 m², "rondhangen", doe veel andere dingen - en afgezien van een paar periodes van het vullen (hooi uitstallen: het equivalent van twee dagdelen rollen uitrollen; voorbereiding van de planten - enkele dagdelen en vooral controleren van de frames, openen, sluiten, afdekken met isolatie; voren maaien en zaaien), de het belangrijkste is kijken naar de woelmuisvallen en oogsten (ik passeer twee keer per dag in mijn moestuin, als ik daar ben).

Ik ben het niet helemaal eens met de beoordeling die erin bestaat te zeggen dat het een baan blijft!

Toegegeven, als je zo dom bent om Hugelkultur (permacultuur op terpen met begraven hout) te doen... Maar eerlijk gezegd, als je erover nadenkt in je ligstoel, kom je al snel tot de conclusie dat het, zoals je hebt opgemerkt, zonder interesse is. Ik hoop dat mijn boek voldoende basis zal bieden om te voorkomen dat mensen het ontdekken met hun afhankelijkheden. Erger nog, blijf "vastzitten" aan deze onzin!

Natuurlijk, als je er de voorkeur aan geeft (en nogmaals, ik bekritiseer het niet, maar het lijkt me vanuit ethisch oogpunt niet essentieel) om hooi te verzamelen... Of degenen die het doen zonder uitgerust te zijn...
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 10/12/17, 22:38

Voor hugelkultur en bovendien ook voor de rest wilde ik proberen te kunnen zeggen dat het voor mij niet werkte. Ik heb niet al te veel kennis op het gebied van bodemwerking en daarom test en waardeer ik de resultaten (goed of minder goed) liever zelf (het is door smeden dat men smid wordt : Lol: ).
Qua tijd is deze methode nog steeds anekdotisch omdat het me een lange dag kostte om het op te zetten (ik heb een goede schop : Mrgreen: ).

Over mij moet je weten dat ik een beetje ben als een dier dat in winterslaap gaat: in de winter doe ik diverse kleine klusjes binnenshuis in huis, maar vanaf de eerste zonnestralen moet ik buiten actief zijn. Het is iets waar ik van hou en dat is "essentieel" voor mij. Dus ik maak mijn leven ingewikkelder, maar ik krijg een voldoening die de negatieve kanten in evenwicht houdt.
Wat de uitrusting betreft, ik kan gemakkelijk krijgen wat ik nodig heb om te hooien (alles wat ik nodig heb is de pers die we een paar jaar geleden hebben verkocht), maar zoals eerder gezegd, geef ik de voorkeur aan andere technieken.

Ik bekritiseerde op geen enkele manier mensen die hooirollen kopen, want als ik zie hoeveel er uiteindelijk verdorren op de velden in mijn sector, de "rommel" (van wat mij werd verteld zou worden gekoppeld aan verhalen over quota of iets anders) zal zeker niet eindigen in mulch. Tegelijkertijd "doe ik sommige mensen een plezier" door hun dode bladeren enz. op te halen, het bespaart hen een ritje naar het recyclingcentrum, dat om ons heen op zaterdag erg druk is.

Het begrip "werk" is voor iedereen uniek en daarom zeer subjectief: wat ik als werk beschouw, kan voor de één een kleine bezigheid zijn, voor de ander een onbegaanbare berg. Helaas zag ik een paar mensen (ik geef toe dat het er geen honderden zijn) in mijn entourage die dachten dat het simpel was en beseften dat het uiteindelijk een minimum aan "ijver" vereiste en het gewoon opgaf. De redenen waren altijd dezelfde: het is te veel werk, het leek veel eenvoudiger.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 11/12/17, 08:14

Je moet gewoon oppassen met wat je als boodschap overbrengt!

Bij de hugelkultur moet je bijvoorbeeld weten dat Sepp Holzer dit deed met grote graafmachines (geen minigravers!). Je hoeft je alleen maar voor te stellen wat het zou betekenen om mijn 4 of 500 m² "klaar te maken"!

Of dat sommige "pausen" van deze techniek erg blij zijn met stagiaires om hun oppervlakte te vergroten! Slaven betalen, in de 21e eeuw is het nog steeds een luxe!

Achteraf dat we het doen zodat we niet hoeven te betalen voor een sportschoolabonnement is voor mij geen probleem. Zeg het gewoon!

Want ik kan je vertellen dat op een dag, na een bezoek aan mijn huis, een "jonge gepensioneerde" me terzijde kwam opzoeken, terwijl we met de groep een drankje dronken, om me hartelijk te bedanken: zijn vrouw had permacultuur "gezien" op terpen en wilde absoluut dat hij hun tuin in terpen zou leggen... Ik kan je vertellen dat hij opgelucht was toen ik zijn vrouw ervan kon overtuigen dat het niet alleen nutteloos was, maar ook schadelijk.

Achteraf heeft eigenlijk iedereen zijn eigen ervaringen. Met toch een klein probleempje: het befaamde "het werkt"! De natuur is zo veerkrachtig (ze absorbeert schokken, corrigeert wanneer ze mishandeld wordt). Dus zelfs onzin "werkt". De conventionele landbouw is aan de beterende hand, als we alleen maar kijken naar de tonnen biomassa die boeren van de velden halen... We weten dat het probleem ergens anders ligt. In de impact op het ecosysteem. In de residuen en hun langetermijneffecten op de gezondheid, in de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare "inputs" (olie)... Dus zonder een beetje na te denken, komen we tot verkeerde conclusies.

Lasagne werkt. In ieder geval "heel goed"... Het blijft een ecologische ramp!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 11/12/17, 08:21

torrent schreef:Het begrip "werk" is voor iedereen uniek en daarom zeer subjectief: wat ik als werk beschouw, kan voor de één een kleine bezigheid zijn, voor de ander een onbegaanbare berg. Helaas zag ik een paar mensen (ik geef toe dat het er geen honderden zijn) in mijn entourage die dachten dat het simpel was en beseften dat het uiteindelijk een minimum aan "ijver" vereiste en het gewoon opgaf. De redenen waren altijd dezelfde: het is te veel werk, het leek veel eenvoudiger.


De "hoeveelheid inspanning" kan worden gekwantificeerd. Wil het gewoon. Enerzijds qua aanwezigheidsuren. Aan de andere kant, in termen van "hardheid" van deze inspanning (in kcal of kWh ontwikkeld, als je wilt). We zouden het kunnen kwantificeren, als we willen. Ook als ik spijt heb dat ik het niet genoeg heb gedaan. Vooral niet opmerken...

Ik breng veel tijd door in mijn tuin. Maar vaak, zelfs in het algemeen, dagdroom ik!

Kunt u aangeven wat degenen die teleurgesteld waren aan het doen waren? Geen fenocultuur zoals ik het aanbeveel, denk ik! Als je lasagne maakt, als je terpen maakt, als je denkt dat je "randen" of "vierkanten" of "insectenhotels" moet maken, ja, er is een manier om af te dwalen...

Als in de fenocultuur hooi wordt aangekocht, is de verkregen biomassa/inspanningsverhouding (in kcal) redelijk. Zelfs als "lui" misleidend is. Ik specificeer het in mijn confs - het betreft vooral de afwezigheid van enige vorm van grondbewerking. Natuurlijk moet je zaaien, planten, oogsten. Pas op voor vallen. Netten tegen vogels. Soms moet je slakken bestrijden. Je moet de tomaten snoeien en binden (hoewel onder dak, dit moet nog worden gecontroleerd - ik doe het momenteel)...

[Natuurlijk bespreken we. Dat is mijn mening. En wie mij al lang volgt, weet dat ik graag discussieer. Maar laat tegengestelde meningen me niet choqueren!]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Christophe » 11/12/17, 12:39

torrent schreef:
De webmunster heet je hier welkom! : Mrgreen:

: Lol: dankzij jou



Probeer wat foto's bij te voegen (bijlagefunctie hieronder), het vergroot de interesse van lezers enorm als er illustraties zijn...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 340-gasten