De groentetuin van de luie Breton

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: De luie groentetuin




par sicetaitsimple » 11/09/17, 18:23

Did67 schreef:Je bedoelt, denk ik: zaaien om je eigen emmers te produceren?

Want alleen zaaien roept voor mij het gevoel op van "ter plekke zaaien".

Planten in potten, ik zeg "plant" voor hun definitieve vestiging. Maar in feite hebben we ze eerder gezaaid!


Ah, "sicewassimple"!

Maar je hebt gelijk, er zijn zaden die we maken (in terrine of andere), voordat ze zelf in emmers worden getransplanteerd en vervolgens in de grond.

Ik had het over alles, vooral voor salades lijkt mij dat zaaien in "yoghurtpotten" en vervolgens direct in de grond verplanten bevredigend is.

Tot mijn verbazing zien mijn preizaailingen in een terrine, heel klein toen ik ze verplantte, er veel beter uit dan de zaailingen die ik in 2016 verplantte en op de markt kocht, die veel groter waren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 20/09/17, 20:16

MixieerX56 schreef:Hallo Carl en welkom bij fenocultuur.
Ik heb zojuist je berichten en vragen gelezen. Ik kan mijn ervaring met u delen, weliswaar uitgaande van een situatie
anders dan die van u: gepensioneerd echtpaar, dat 8 tot 10 maanden per jaar in Morbihan woont, 4 km van de oceaan, ongeveer 500 m2 bebouwbaar in twee gebieden. 2000 liter waterrecuperatie van daken. Aarde vrij zwaar hoewel dicht bij de zee, veel wind, weinig regen in lente en zomer vooral dit jaar 2017.
Ik ben begonnen met het verspreiden van 30 cm hooi en brf op twee stroken van 10x1,20m en één van 5x6m in oktober 2016, daarna twee stroken van 15x1,20m in maart 2017. Dat is ongeveer 100m2 in totaal.
Ik ben tevreden met de resultaten, hierbij goed geholpen door de adviezen en filmpjes van Didier vergezeld van de forummensen die je nu kent.
Ik bevestig hier dat het beter is om geleidelijk op te voeren. Hoewel gepensioneerd, heb ik andere bezigheden. Terwijl je schrijft, hebben de zaailingen in potten - die het goed hebben gedaan - wat tijd en verzorging nodig van de zaden die dit jaar zijn gekocht.
De transplantaties des te meer omdat de concurrenten zeer talrijk en onverzadigbaar zijn: mollen, merels, lijsters, slakken, slakken, woelmuizen, veldmuizen en andere onbepaalde soorten.
Desondanks en zonder ooit vallen te zetten, - een beetje ferramol - oogstte ik courgette, komkommers, tomaten, sperziebonen, gele frambozen, aardbeien, bieten, mesclum, rucola, paprika's, .... in gemiddelde hoeveelheden voor 2. Bloemen waren overal getransplanteerd om Madame deze nieuwe aanpak te laten accepteren. :)
Aan de andere kant waren bonen die in november werden gezaaid, erwten, aardappelen het slachtoffer van verschillende roofdieren.
Ik beschouw dit eerste jaar als experimenteel en observerend.
Binnenkort ga ik zo'n 100 m2 hooi uitstrooien en de oude moestuinen bedekken waarvan het hooi stilaan aan het verdwijnen is.
Hier is onder andere een getuigenis, moge het nuttig voor u zijn.


Hallo Mixieer56,

heel erg bedankt voor deze getuigenis die erg nuttig voor mij is vanwege onze nabijheid!
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 20/09/17, 20:40

@Tous: Kun je me vertellen welk oppervlak een hooirol is en welk ander oppervlak een baal hooi is?

Ik meen me te herinneren dat het voor een laars ongeveer 70m2 is?
Aan de andere kant voor de laars??!??

Algemene reflectie: het idee van een FAQ over een ander onderwerp is erg goed, het moet alleen worden georganiseerd / bewerkt en bijgewerkt door moderators na vragen van amateur-fenoculturisten en waarover een consensus is gevonden...
Bovendien moet het worden vastgezet in "Aankondigingen", zoals het oorspronkelijke onderwerp van Didier.

"Eindelijk zeg ik dat, maar ik zeg niets" : Lol:

Het is slechts mijn bescheiden mening.............
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: De luie groentetuin




par Mixieer56 » 21/09/17, 07:43

Carl schreef:
MixieerX56 schreef:Hallo Carl en welkom bij fenocultuur.
Ik heb zojuist je berichten en vragen gelezen. Ik kan mijn ervaring met u delen, weliswaar uitgaande van een situatie
anders dan die van u: gepensioneerd echtpaar, dat 8 tot 10 maanden per jaar in Morbihan woont, 4 km van de oceaan, ongeveer 500 m2 bebouwbaar in twee gebieden. 2000 liter waterrecuperatie van daken. Aarde vrij zwaar hoewel dicht bij de zee, veel wind, weinig regen in lente en zomer vooral dit jaar 2017.
Ik ben begonnen met het verspreiden van 30 cm hooi en brf op twee stroken van 10x1,20m en één van 5x6m in oktober 2016, daarna twee stroken van 15x1,20m in maart 2017. Dat is ongeveer 100m2 in totaal.
Ik ben tevreden met de resultaten, hierbij goed geholpen door de adviezen en filmpjes van Didier vergezeld van de forummensen die je nu kent.
Ik bevestig hier dat het beter is om geleidelijk op te voeren. Hoewel gepensioneerd, heb ik andere bezigheden. Terwijl je schrijft, hebben de zaailingen in potten - die het goed hebben gedaan - wat tijd en verzorging nodig van de zaden die dit jaar zijn gekocht.
De transplantaties des te meer omdat de concurrenten zeer talrijk en onverzadigbaar zijn: mollen, merels, lijsters, slakken, slakken, woelmuizen, veldmuizen en andere onbepaalde soorten.
Desondanks en zonder ooit vallen te zetten, - een beetje ferramol - oogstte ik courgette, komkommers, tomaten, sperziebonen, gele frambozen, aardbeien, bieten, mesclum, rucola, paprika's, .... in gemiddelde hoeveelheden voor 2. Bloemen waren overal getransplanteerd om Madame deze nieuwe aanpak te laten accepteren. :)
Aan de andere kant waren bonen die in november werden gezaaid, erwten, aardappelen het slachtoffer van verschillende roofdieren.
Ik beschouw dit eerste jaar als experimenteel en observerend.
Binnenkort ga ik zo'n 100 m2 hooi uitstrooien en de oude moestuinen bedekken waarvan het hooi stilaan aan het verdwijnen is.
Hier is onder andere een getuigenis, moge het nuttig voor u zijn.


Hallo Mixieer56,

heel erg bedankt voor deze getuigenis die erg nuttig voor mij is vanwege onze nabijheid!


Hallo Carl, aarzel niet om mij uw vragen en/of suggesties te sturen.
Eerlijk. .
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 21/09/17, 10:01

Carl schreef:
Ik meen me te herinneren dat het voor een laars ongeveer 70m2 is?
Aan de andere kant voor de laars??!??

Algemene reflectie: het idee van een FAQ over een ander onderwerp is erg goed, het moet alleen worden georganiseerd / bewerkt en bijgewerkt door moderators na vragen van amateur-fenoculturisten en waarover een consensus is gevonden...
Bovendien moet het worden vastgezet in "Aankondigingen", zoals het oorspronkelijke onderwerp van Didier.


1) We kunnen de orde van grootte van 2,5 tot 3 kg hooi (droog)/m² aanhouden. Een roller zoals die ik gebruik weegt rond de 230-250 kg (droog). En beslaat ongeveer 70-75 m².

2) Ja, het was een goed idee. Maar een forum is technisch gezien niet de gemakkelijkste manier om veelgestelde vragen te beheren.

Ik dacht even na over het maken van een blog (toen op een gegeven moment te veel trollen me de ernst van forums econologisch). Ik ben nooit vergeten dat ik mijn bekendheid hieraan te danken heb forum, en dus ook al is het technisch minder voor de hand liggend, ik gaf mijn idee op.

Als iemand weet hoe te beheren?

Het is duidelijk dat ik meerdere keren op dezelfde vragen antwoord, mezelf niet kennend om het reeds gemaakte antwoord te vinden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 21/09/17, 19:28

Did67 schreef:
Carl schreef:
Ik meen me te herinneren dat het voor een laars ongeveer 70m2 is?
Aan de andere kant voor de laars??!??

Algemene reflectie: het idee van een FAQ over een ander onderwerp is erg goed, het moet alleen worden georganiseerd / bewerkt en bijgewerkt door moderators na vragen van amateur-fenoculturisten en waarover een consensus is gevonden...
Bovendien moet het worden vastgezet in "Aankondigingen", zoals het oorspronkelijke onderwerp van Didier.


1) We kunnen de orde van grootte van 2,5 tot 3 kg hooi (droog)/m² aanhouden. Een roller zoals die ik gebruik weegt rond de 230-250 kg (droog). En beslaat ongeveer 70-75 m².

Bedankt voor je precieze antwoord!


Did67 schreef:
2) Ja, het was een goed idee. Maar een forum is technisch gezien niet de gemakkelijkste manier om veelgestelde vragen te beheren.

Ik dacht even na over het maken van een blog (toen op een gegeven moment te veel trollen me de ernst van forums econologisch). Ik ben nooit vergeten dat ik mijn bekendheid hieraan te danken heb forum, en dus ook al is het technisch minder voor de hand liggend, ik gaf mijn idee op.

Als iemand weet hoe te beheren?

Het is duidelijk dat ik meerdere keren op dezelfde vragen antwoord, mezelf niet kennend om het reeds gemaakte antwoord te vinden!


Pas op, dit kan je na een tijdje ontmoedigen!!!!

Ik heb een idee in gedachten, als we uitgaan van het basisprincipe van een FAQ: het zijn maar internetlinks!!!
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 23/09/17, 19:43

sicetaitsimple schreef:....je moet eerst denken aan meerjarige gewassen (artisjokken, aardbeien, frambozen, rabarber, asperges, etc.)


Welke vaste planten zijn geschikt voor een moestuin in fenocultuur?

In de tuinman zie ik frambozen, aardbeien, maar verder??? asperges, maar ik heb de uitslag van de test nog niet gezien...
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 23/09/17, 19:48

Ik heb van alles een beetje: aardbeien, frambozen, zwarte bessen, bosbessen, meibessen, lavas, rabarber, eeuwigdurende prei, rocambole ui...

Ik probeer ze op de rand te plaatsen, langs de "doorgangen", om ze niet precies in het midden te vinden, op de doorgang van de rollen... Dit is de enige beperking.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 23/09/17, 19:55

Bedankt voor je feedback Didier : Wink:
Welk type mulch voor elk van de onderstaande groenten?

Ik weet al dat u het volgende adviseert van de BRF
aardbeien, frambozen, zwarte bessen, bosbessen,

Dat voor asperges doe je je proef op hooi

Maar voor het volgende? Bevestigt u dat het mogelijk is om ze allemaal in fenocultuur te proberen en zo ja, op welk type mulch?
Artisjokken, rabarber, meibessen, lavas, rabarber, winterprei, rocambole-ui
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 23/09/17, 20:54

Ik heb de meibessen (een eetbare kamperfoelie) in de BRF gedaan, net als de andere rode struikvruchten.

Al het andere is sou hooi (vernieuwd). Waaronder de asperges, die heel goed zouden werken als de woelmuizen me niet zo zouden "vliegtuigen"! De voeten die eraan ontsnapt zijn, zijn magnifiek!

En ook daar dubbellaags hooi in de winter, om ze een beetje te "bleken"...

[Verdomme, dit wordt ingewikkeld, fenocultuur - ik moet aantekeningen maken!]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 246-gasten