De Potager du Sloth: het boek

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 14/07/18, 19:22

Soms hardvochtig, vind ik (de perceptie van mensen is soms merkwaardig - pretentieus, "wonder"...?):

Screenshot 07-14-18 om 07.15:XNUMX Commentaar Amazon.PNG
Screenshot 07-14-18 om 07.15 uur Commentaar Amazon.PNG (129.9 KiB) 3118 keer bekeken
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Moindreffor » 14/07/18, 23:05

Did67 schreef:Soms hardvochtig, vind ik (de perceptie van mensen is soms merkwaardig - pretentieus, "wonder"...?):

Screenshot 07-14-18 om 07.15:XNUMX Commentaar Amazon.PNG

naar mijn mening moet hij uw boek door een rototiller hebben gehaald en het allemaal met Bordeaux-mengsel hebben gemengd voordat het werd gecomposteerd : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
QuentinDida
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 05/07/18, 13:52
Plaats: Châlons-en-Champagne (Marne)
x 1

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par QuentinDida » 16/07/18, 00:45

Did67 schreef:Soms hardvochtig, vind ik (de perceptie van mensen is soms merkwaardig - pretentieus, "wonder"...?):

Screenshot 07-14-18 om 07.15:XNUMX Commentaar Amazon.PNG


Er schuilt ongetwijfeld iets van frustratie in het schrijven van dit commentaar. Ik gebruik mijn ervaring als ondersteuning, namelijk die van een totale onwetende die interesse begint te krijgen in planten. Vanuit de plant kwam ik bij de moestuin. Op zichzelf geef ik niet genoeg om het idee van de moestuin, en het idee om tomaten te telen boeit me niet echt, het is gewoon een onderdeel van het leven en daarom onderdeel van een reeks dingen dat ik fascineer enz. Goed. Ik denk dat mensen die een moestuin aanleggen, klassiek en proportioneel niet a priori hetzelfde enthousiasme voor planten hebben en juist enthousiast zijn over het idee om hun eigen groenten te verbouwen, of in ieder geval de moestuin terug te brengen tot de strikto sensu productie van verbruiksmateriaal (misschien uit trots, "de eerste, de grootste tomaat etc." of uit gewoonte, misschien bijvoorbeeld het hebben van een moestuin lijkt vanzelfsprekend voor iemand die op het platteland woont en dat is ook zo een soort sociale, culturele noodzaak...).

Het lijkt mij dat deze manier om de moestuin te benaderen de aanleiding is voor een rijk misverstand tussen degenen die het gebruiken als een kans om na te denken, te experimenteren, te begrijpen - dit leidt tot potentieel geoptimaliseerde, groeiende oogsten, enz. . en degenen die gewoon tomaten willen telen. In mijn geval was ik absoluut opgetogen toen ik in het boek Le Potager du Paresseux gedetailleerde uitleg tegenkwam van de biochemische mechanismen die de basis van de plant beheersten, evenals passages gewijd aan de bodembiologie die me vroegen om mijn woorden/minuut drastisch te verminderen. verhouding om te begrijpen wat ik las. Toen ik vervolgens mijn "Eloge de la Plante" van F. Hallé, die ik van begin tot eind had gelezen zonder de eerste keer iets te begrijpen, tevoorschijn kon halen, zegende ik deze lange uitleg waardoor ik me niet langer kon concentreren op de "technische details" die de methoden en principes van cultuur vormen en om vollediger te redeneren; dit met een zeker vertrouwen verworven met betrekking tot deze mechanismen die aan het werk zijn, die steeds minder diepzinnig en onbekend voor mij zijn.

Daarom geloof ik dat we het kunnen uitleggen door misverstand de opmerking van deze heer, omdat we ongetwijfeld veel gebeurtenissen in ons leven zouden kunnen verklaren. Eindelijk. Ik zal opnieuw getuigen als een recente beginneling op dit gebied door te zeggen dat, hoewel ik nu weet wat planten doen met stikstof, koolstof, waar de op elkaar inwerkende bacteriën of mycorrhiza-schimmels voor worden gebruikt, de haploïde faseplanten zich in hun diploïde fase bevinden. en meestal parasitair erop, kan ik het niet laten om voordat ik iets in de tuin doe, op internet te zoeken "of het mogelijk is". “Kan ik deze plant in potten klaarmaken?” “Hoe laat moeten we deze andere enz. zaaien?” Uiteindelijk kom ik bijna altijd dezelfde antwoorden tegen, en omdat vertrouwen voorrang krijgt boven twijfel, verlies ik de behoefte aan begeleiding, of zelfs geruststelling, die voortkomt uit het raadplegen van websites en handleidingen (wat ik nooit heb gedaan). echt geraadpleegd, maar ik kan me voorstellen dat de cultuurbladen van het "rustica"-genre op internet van hetzelfde type zijn als die we ooit zochten in de grote boeken die een fortuin betaalden om 99% van de tijd gevuld te blijven - een beetje zoals auto's - in de hoek van een garage). U zegt in uw boek dat u geen tuingids wilde maken, en daar zal iedereen het mee eens zijn.

Ik veronderstel echter dat het een element van de gemeenschappelijke taal is om te beginnen met te zeggen: "geloof niet wat ik je vertel", "er is niet één waarheid", "iedereen zal het antwoord in zijn eigen moestuin hebben", om vervolgens te voorzien kant-en-klare teeltprotocollen, klaarblijkelijk klaar voor gebruik. Het is altijd moeilijk om a priori een vlotte prater te onderscheiden van een eerlijke man, en misschien was de redacteur van dit commentaar boos op je omdat je hem niet voor de gek had gehouden zoals hij had gewild, en legde hij in de eerste plaats uit dat je niet van plan was een dogma of een dogma te creëren. een nieuwe religie (zoals het eerst gezegd zou moeten worden: juist denken of oprechtheid gecombineerd), maar dan de fout maken om je aan je woord te houden en te doen wat je zei dat je zou doen. Ik zal niet te veel in detail treden op deze parallel, maar het is wellicht hetzelfde mechanisme dat aan het werk is als we op een kandidaat stemmen en we weten dat hij zijn beloften niet zal nakomen (dit argument is uiteraard volkomen achterhaald omdat onze huidige De president, zo deugdzaam mogelijk, en zoals de media ons zeer terecht en zeer stipt in herinnering brengen, ‘houdt zich aan al zijn verplichtingen jegens de Fransen’ – met een paar extra’s, extra zielen die ongetwijfeld slechts een voorproefje zijn van de toekomstige verlangens van ons, anderen. "kiezers")

Tot slot: ik geloof dat we een psychologische studie moeten uitvoeren naar de retoriek van deze heer (of deze dame, ik weet het niet), maar er is ongetwijfeld een projectie op het boek van zijn eigen twijfels, onzekerheden en onvermogen om te handelen. met vertrouwen, of in ieder geval met het ersatz-vertrouwen dat nodig is voor elke actie die volgt op het wegnemen van bepaalde tekortkomingen - intellectueel, als ik dat durf te zeggen.
0 x
"Geniet ervan en laat je komen, zonder jou of iemand pijn te doen, ik denk dat dat de hele moraal is"
Chamfort.
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par phil12 » 16/07/18, 09:49

QuentinDida schreef:
Did67 schreef:Soms hardvochtig, vind ik (de perceptie van mensen is soms merkwaardig - pretentieus, "wonder"...?):

Screenshot 07-14-18 om 07.15:XNUMX Commentaar Amazon.PNG


Er schuilt ongetwijfeld iets van frustratie in het schrijven van dit commentaar. Ik gebruik mijn ervaring als ondersteuning, namelijk die van een totale onwetende die interesse begint te krijgen in planten. Vanuit de plant kwam ik bij de moestuin. Op zichzelf geef ik niet genoeg om het idee van de moestuin, en het idee om tomaten te telen boeit me niet echt, het is gewoon een onderdeel van het leven en daarom onderdeel van een reeks dingen dat ik fascineer enz. Goed. Ik denk dat mensen die een moestuin aanleggen, klassiek en proportioneel niet a priori hetzelfde enthousiasme voor planten hebben en juist enthousiast zijn over het idee om hun eigen groenten te verbouwen, of in ieder geval de moestuin terug te brengen tot de strikto sensu productie van verbruiksmateriaal (misschien uit trots, "de eerste, de grootste tomaat etc." of uit gewoonte, misschien bijvoorbeeld het hebben van een moestuin lijkt vanzelfsprekend voor iemand die op het platteland woont en dat is ook zo een soort sociale, culturele noodzaak...).



Hallo,

Uw benadering is zeer intellectueel (u zegt bijvoorbeeld: van planten naar moestuinen, wat in uw toespraak een beetje een achteruitgang zou kunnen lijken??), wat u voor velen sociale of culturele noodzaak noemt, is op een meer prozaïsche manier , een economische hulp om uw groenten te produceren en voor anderen:

- een garantie voor producten met een sterke traceerbaarheid :-)
- biologisch of voor sommigen zelfs meer dan biologisch
- voedsel dat vers is geplukt als het rijp is, met een volle smaak en optimale organoleptische eigenschappen

En voor uw dienaar is het vooral:

- een creatief genot, de vreugde van het zaaien, beschermen, volgen en zien bloeien van de levenden, als we de wonderen zien die de natuur voortbrengt, doen de bleke pogingen van onze zogenaamde artistieke genieën me glimlachen!
- een meditatieve fysieke activiteit in de buitenlucht
- deelname van kolibries aan het beperken van de ecologische schade aan de natuur.

En zelfs als dat betekent dat je net zoveel planten moet hebben als dat ze de mens en mijn ecosysteem voeden met hun vruchten, ook al ben ik het met je eens, dit is allemaal alleen maar organische massa, maar een prachtige appelboom bijvoorbeeld (omdat ik in mijn systeem niet gescheiden boomgaard, voedende struiken, weide, aangrenzende heggen en moestuin) geeft ons een vuurwerk van bloemen om onze ziel te voeden, biomassa voor de planeet, voedsel voor insecten en andere micro-organismen in de bodem, een bron voor ons en plezier, leven wat, waarom zoeken van 14 tot XNUMX uur eet je je zoete appel in volledig bewustzijn terwijl je hem deelt met je kleinzoon, dit alles gesust door de liedjes van de gevleugelde bewoners van je gebladerte en daar raak je op het moment een andere dimensie van je wezen aan, heel gewoon, dat is genoeg voor mij.

Kortom: mijn tuin is mijn beste bejaarde vriend!

Heb een goede week .
2 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 16/07/18, 10:32

Het is dus moeilijk om alle aspecten van iets in 300 pagina's te behandelen... Mission Impossible.

Van mijn kant is er wat is - als basis van ons acties. Om niet in overtuigingen te vervallen. Een wolk is waterdamp. Het ‘komt’ voort uit de verdamping van water. Het zal waarschijnlijk neerslag, water, mist, sneeuw, hagel veroorzaken... En stormen - aangezien bliksem niet, zoals wij geloven, ALLEEN uit de lucht "valt", komt het daar soms ook op!!!

Je hoeft niet tot Jupiter te bidden om bliksem te sturen of mijn wijngaard te sparen. Het is niet nodig om, zoals de Galliërs (is dat waar?), te vrezen dat de hemel op ons hoofd zal vallen. Het zal niet vallen...

En dan kunnen we de wolken bewonderen, hun veranderende vormen. Een vliegtuig dat daar “verdwaalt”… Het is zelfs aan te raden.

Ik wilde het alleen over het eerste punt hebben.

Misschien had ik moeten verduidelijken dat ik niemand wilde 'castreren' van de mogelijkheid om hun dagdromen, hun observaties, hun poëzie toe te voegen! Integendeel, door het lichaam te bevrijden van zware en vermoeiende taken, hoop ik de geest de mogelijkheid te bieden om te "dromen", te bewonderen en met zijn kleinkinderen te spelen (in plaats van ze in gevaar te brengen)...
1 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par fl78960 » 16/07/18, 11:31

Ik ben opgegroeid op het platteland en tuinierde (niet te veel moestuinieren) naast mijn vader... dus het was niet meer dan normaal dat ik mijn exemplaar van uw boek aan hem doorgaf.

Reactie van mijn vader:
"Ik was een beetje verveeld met onderdelen die ik kende (hij is dierenarts/onderzoeker/microbioloog/gepensioneerd), maar het is heel goed uitgelegd en het is geweldig. Ik ga veel dingen doornemen in mijn manier van werken in de tuin "

Ik, die gewoon zijn 'professionele' visie wilde hebben, had niet gedacht dat dit op zijn leeftijd (78 jaar) een revolutie in zijn tuinieractiviteiten zou teweegbrengen. : Cheesy:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 16/07/18, 13:22

fl78960 schreef:
"Ik raakte een beetje verveeld door de onderdelen die ik kende (hij is dierenarts/onderzoeker/microbioloog/gepensioneerd),...



Uiteraard zal een dierenarts (die waarschijnlijk dezelfde beginnerscursus heeft gevolgd als ik – voorbereidingslessen?) zich vervelen! Ik heb geprobeerd dit begrijpelijk te maken voor iemand die gemotiveerd is, maar dat ook alleen maar is geen of weinig kennis van biologie (en geen in de microbiologie). Het was een “grote kloof”!

Wat interessant is, is het volgende op te merken.

a) Ik verzin inderdaad niets (zoals een of andere trol mij heeft beschuldigd in reacties op YouTube)... Het is duidelijk... Het is zelfs zo'n banale kennis dat je vader zich verveeld moet hebben!!!

b) Het bevestigt al dat ik geen (of niet veel) onzin schrijf - en dat alleen al is het nog niet zo erg... Ik heb het te simpel gemaakt om te voorkomen dat ik in fouten beland! Blijkbaar is het een gegeven.

c) “Ruwe” kennis is niet genoeg. Ze moeten worden ‘geassembleerd’ tot een samenhangend systeem van gedachten. Waaruit een doordacht actieplan zal voortkomen. De stukjes van een puzzel geven je niet het plaatje. En toch heb je ze! Het blauwe stukje, dat je na montage voor een stukje lucht nam, blijkt wellicht een weerspiegeling in een meer, dus water!

Dat noem ik “alles op muziek zetten”!

d) En inderdaad, het is de manier om de puzzel in een levende moestuin te leggen die voor de lezer een nieuwe visie opent (en geen kant-en-klaar recept!). Het raakt mij dat jouw vader, met zijn kennis en ervaring in de moestuin, hierdoor “geïmpacteerd” werd.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 16/07/18, 13:38

Daarbij klom hij naar de 1e plaats, zelfs vóór de boeken over hondjes of de maan... 623e in het algemeen klassement.

Misschien een gevolg van het artikel gepubliceerd in “Bonnes Terres” (pagina 44). Lees hier online: https://fr.calameo.com/read/0050515791121239264a6. Of download hier: https://www.dropbox.com/s/eta4wtvi8or60 ... 8.pdf?dl=0

Schermafbeelding 07-16-18 op 01.33 PM Amazon.PNG Ranking
Schermafbeelding 07-16-18 om 01.33 PM Amazon.PNG Ranking (747.77 Kio) 2973 keer bekeken
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Adrien (voormalig nico239) » 17/07/18, 02:19

Did67 schreef:Daarbij klom hij naar de 1e plaats, zelfs vóór de boeken over hondjes of de maan... 623e in het algemeen klassement.

Misschien een gevolg van het artikel gepubliceerd in “Bonnes Terres” (pagina 44). Lees hier online: https://fr.calameo.com/read/0050515791121239264a6. Of download hier: https://www.dropbox.com/s/eta4wtvi8or60 ... 8.pdf?dl=0

Schermafbeelding 07-16-18 op 01.33 PM Amazon.PNG Ranking


Heel leuk artikel: eenvoudig en duidelijk.

Om voor te lezen aan degenen die niets begrijpen van de richting die u inslaat en die een aantal commentatoren missen :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Diabolorent » 17/07/18, 08:33

phil12 schreef:En voor uw dienaar is het vooral:

- een creatief genot, de vreugde van het zaaien, beschermen, volgen en zien bloeien van de levenden, als we de wonderen zien die de natuur voortbrengt, doen de bleke pogingen van onze zogenaamde artistieke genieën me glimlachen!
- een meditatieve fysieke activiteit in de buitenlucht
- deelname van kolibries aan het beperken van de ecologische schade aan de natuur.

En zelfs als dat betekent dat je net zoveel planten moet hebben als dat ze de mens en mijn ecosysteem voeden met hun vruchten, ook al ben ik het met je eens, dit is allemaal alleen maar organische massa, maar een prachtige appelboom bijvoorbeeld (omdat ik in mijn systeem niet gescheiden boomgaard, voedende struiken, weide, aangrenzende heggen en moestuin) geeft ons een vuurwerk van bloemen om onze ziel te voeden, biomassa voor de planeet, voedsel voor insecten en andere micro-organismen in de bodem, een bron voor ons en plezier, leven wat, waarom zoeken van 14 tot XNUMX uur, je eet je zoete appel in volledig bewustzijn terwijl je hem deelt met je kleinzoon, dit alles gesust door de liedjes van de gevleugelde bewoners van je gebladerte en daar raak je aan in het moment een andere dimensie van je wezenHeel simpel: dat is voor mij genoeg.

Kortom: mijn tuin is mijn beste bejaarde vriend!

Heb een goede week .


Alles is hier!!!

Bedankt voor het delen : Wink:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot], LudoThePotagiste en 289 gasten