De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 02/07/18, 22:44

Did67 schreef:Het oordeel is eenvoudig: lift!

Als het droog is, is de laag onvoldoende!

Als de bodem, in contact met de grond, nat is, is het OK.

Te kwalificeren volgens de duur zonder regen. En de grond RU (we hebben er ergens over gesproken).

Mijn huis is nog steeds vochtig.

Als je een plaats hebt waar je "toevallig" dikker bent, kun je weten of het de laag is die onvoldoende is of dat het de RU is die uitgeput is!


Omgekeerd mijn tegenslag met deze zeer regenachtige lente en mijn aardappelen....

Vanavond ging ik mijn hand onder het hooi steken (kennelijk erg dik voor de aardappelen) het is....vochtig....

Ik ga zeker niet de moeite nemen om er een te verwijderen. Ik laat het gebeuren en we zullen zien

Maar dit is een klein minpuntje bij ongunstig weer aangezien de luchtvochtigheid overdag ondanks 30° gehandhaafd blijft en net als morgen nog steeds stormen voorspeld worden... Beeld

Toch heb ik tot nader order en naar mijn mening voor een hele tijd de watergift voor de aardappelzone stopgezet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 04/07/18, 16:38

Omdat je met dit regenachtige voorjaar toch nog water hebt gegeven?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 04/07/18, 17:00

olivier75 schreef:Hallo,
Hier een intrigerende waarneming, die zich herhaalt, vorig jaar waren er ook gevallen met poppen en wormen.
Let op, dit doet mij denken aan de allium mineervlieg (prei, knoflook etc.). Diptera genaamd Phytomyza, vrij recent. Zijn de bladeren vervormd, groeien de planten, barsten de bollen? Aan de plantenweefsels zitten kleine bruine poppen (enkele millimeters). Deze poppen kunnen zo beschermd de winter doorbrengen. De larve is een bleekgele made van 6 mm, de volwassene een kleine grijsachtige vlieg van 3 mm. 2 generaties per jaar (lente slechtst, herfst). Het vrouwtje legt eieren in het parenchym van de buitenste bladeren van bijvoorbeeld prei en bieslook. Ze maakt ook incisies langs de as van de bladeren. De maden graven vervolgens rechte, droge mijnen in het parenchym van de stam en het “groen”.

Al deze informatie omdat deze parasiet vorig jaar mijn knoflookoogst verpestte na een geweldig eerste jaar knoflook. Sindsdien kan ik geen alliums meer dragen zonder een aanval te krijgen. Controleer en monitor dus heel goed, want ik denk dat de parasiet meerdere jaren in de grond blijft (misschien 5, maar je moet het controleren). Dus ik stopte met het thuis kweken van alliums! : Cry:
Ik heb de parasiet persoonlijk bepaald dankzij de poppen die volgens mij op je laatste foto lijken! Zelfs als de pop droog lijkt, zou ik op mijn hoede zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 05/07/18, 01:11

chafoin zijn schreef:Omdat je met dit regenachtige voorjaar toch nog water hebt gegeven?


Nee natuurlijk maar daar hield het op en aan de zuidkant slaat het hard aan....

Maar de aardappelen zullen niet snel meer kunstmatig water krijgen... : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 05/07/18, 09:44

Je geeft water door te “besprenkelen”, als ik het me goed herinner! En daar, hitte + bevochtiging van de bladeren = explosieve cocktail vanuit het oogpunt van parasitaire schimmels [ik dacht dat ik je had gewaarschuwd?]!

Anders was het vrij goed te zien: de aardappel is veeleisend qua drijven, zodra hij begint met knolvorming.

Als u blijft aandringen, legt u de slang gewoon op de grond en verplaatst u deze om de paar minuten. Het water wordt door capillariteit verdeeld. De champignons doen de rest.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 14/11/18, 20:16

Goedenavond!

Terug in deze draad neem ik eindelijk de tijd om de publicatievertraging in te halen met de resultaten van het tweede jaar in fenocultuur- en tuinbouwproeven op levende grond.
We moeten beginnen met te bedenken dat het dankzij het fenocultuurgedeelte is dat er tijd vrijkomt voor tests en vooral om een ​​aanzienlijke toename van het oppervlak te realiseren.
Van de 4 moestuinen zijn er deze zomer 2 leeggemaakt zonder herbeplanting, door gebrek aan voorbereiding, tijd en vooral hooi, eigen oogst zoals gekocht, deze kwam te laat op uitgedroogde grond, de kleine bosjes bedekten slechts één moestuin, Ik wachtte op de stormen... en de rest is nog steeds opgeslagen. Aan het begin van de herfst keren de plantages daar terug.
Ondanks de droogte en de daarmee gepaard gaande tegenslagen zijn er genoeg successen, lessen en oogsten geboekt om gemotiveerd te blijven.

Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 14/11/18, 21:41

Fenocultuur, vaste bedden, groenbemesters.

De afgelopen maanden zijn rijk geweest aan reflecties en informatie, vooral op YouTube en enkele lezingen. Ik heb wat tips, informatie en aanwijzingen kunnen verzamelen om te volgen, maar iedereen heeft zijn verlangens, zijn imperatieven, zijn visies, mijn systeem moet nog worden gebouwd , verfijn de hoofdlijnen, test en valideer,.... of niet.
Bij de grote vooruitgang heb ik eindelijk een breker die aanzienlijke bijdragen van (echte) brf mogelijk zou moeten maken.

Ik ga dan ook door met de fenocultuur op vaste bedden met een maximum aan levende afdekkingen, blijf nieuwe groenten uitproberen om onze gerechten verder te verbeteren door het werk tot het relevante minimum te beperken.

Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 14/11/18, 22:26

Faca-schoenen.

De test werkte goed, er waren slechts een paar hergroeiingen, een paar rechttrekkingen, heel gemakkelijk tuinieren om onder de knie te krijgen. Direct zaaien in de vertrapte bodem was minder succesvol, maar de droogte hielp niet, het begon half september op te komen, ruim twee en een halve maand later. De bieten, gezaaid met phacelia en als zaailingen in de hoes achtergebleven, zijn weer gaan groeien.
Het zaaien van winterradijsjes in augustus met dezelfde techniek, maar gevolgd door handmatig "schuiven" en het ontwortelen van de dekking om beter contact met de grond mogelijk te maken, werkte goed.

Op dit moment lijkt de techniek mij meer geschikt voor het planten. Bedekt met hooi verbetert het de bodem via het levende wortelstelsel en produceert het een deel van de biomassa. Geïnstalleerd in de herfst of het vroege voorjaar, lijkt het nut ervan gerechtvaardigd voor laat geplante groenten die van vers organisch materiaal houden, zoals tomaten of pompoen.

Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 14/11/18, 22:39

Kleine vergelijking....

Foto's gemaakt op 21 oktober van de visvijvermoestuin gepresenteerd op pagina 43/44. Op de voorgrond een typische dorpstuin en daarachter de mijne in de mist.
IMG_6541.JPG
IMG_6543.JPG
IMG_6544.JPG
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 15/11/18, 20:41

De moestuin van de visvijver,

Omdat hij op de foto staat, begin ik met hem.
Vandaag is hij nog compleet, dit weekend ga ik kijken of de laatste zaailingen (erwten en rogge/haver) zijn uitgekomen.
Voor mij begint de start van het groentejaar met het planten van specerijen (knoflook, uien en sjalotjes), dus deze zijn ze nu klaar met vullen na de herfst/wintergroenten, dit jaar eerder gezaaid, tussen half augustus en begin oktober, telkens op het tijdstip van de vorige oogst, met het ontwortelen van de planten en het zaaien in door het wortelsysteem verfijnde grond. Hetzij radijsjes (uit China, viooltjes uit Gournay, zwart uit de Elzas en minowases), spinazie, wortelen, rapen (van Croissy, zwart lang van pez en gouden bolgeel), venkel, prei, kool en veldsla.
Van de eerste oogst zijn er nog kool, bieten en snijbiet over.
Maar er werden wel sperziebonen, erwtenzaden, sorghumzaden, pompoenen, aardappelen, gele lente-uitjes, bieten, koolbladeren en enkele tomaten geoogst.
Dit is mijn eerste manier van tuinieren waarbij ik geen ruimte meer heb voor groenbemesters.
Het hooi dat laat op droge grond werd geplaatst, had alleen de functie van mulchen, wat nog steeds het jaar redde met overvloedig water geven bij elk van mijn bezoeken. Door het uitdelen van de platen voor de specerijenplantages kunnen we duidelijk zien dat het hooi vrijwel nieuw is, de te dikke platen zijn verdeeld.
De kleine laarsjes zijn zeer praktisch voor het aanpakken van een reeds aangelegde tuin, en gemakkelijk te hanteren.

Kortom, ondanks de droogte bewijst dit tuintje dat we kunnen tuinieren (en oogsten) zonder ter plaatse te zijn, zonder kunstmest, zonder pesticiden (er was ooit nog ferramol, maar waarschijnlijk ten onrechte) en dit zelfs met een conventionele knuppelvloer, en zelfs voordat het weer tot leven wordt gewekt. Dit is zeer bemoedigend.

Het dubbele gewas/mosterdzaaien aan het einde van de zomer toonde opnieuw zijn doeltreffendheid, maar deze keer door de rapen te beschermen tegen vlooienkevers, een voor mij zeer moeilijk halfjaar, dat deze keer de druk weerstond door het te delen met de mosterd. De slakken zijn nog niet terug.
IMG_6595.JPG
IMG_6591.JPG
Olivier
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 295 gasten