De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 28/06/18, 01:33

Mijn problemen met de hooivoorraad verdwijnen, in ieder geval tijdelijk, ik heb net 110 kleine balen gekocht, hooi dat nat is geworden voordat het in balen werd geperst en dat de schapen weigeren. Plots is de moestuin in de vijver net bedekt, er blijft alleen een beetje mosterd over, het is jammer, 10 dagen ervoor. De grond was nat, daar is het droog, de kolen hebben geleden.
6EFA053B-D77F-4558-80C7-1D548BCE2112.jpeg
8F91B3B9-B062-4B80-88EF-1CD320A27E8C.jpeg
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 28/06/18, 11:19

In feite is het crocs-faca, toch? :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 28/06/18, 11:23

Voor de droogte heb ik hetzelfde probleem, ondanks een bedekking (te dun?) van de grond...veel groenten hebben geleden. Ik bevestig ook wat je zei, na groenbemesting (of na grasland) is de grond veel droger (voor een direct volgende teelt).
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Moindreffor » 28/06/18, 18:46

chafoin zijn schreef:Voor de droogte heb ik hetzelfde probleem, ondanks een bedekking (te dun?) van de grond...veel groenten hebben geleden. Ik bevestig ook wat je zei, na groenbemesting (of na grasland) is de grond veel droger (voor een direct volgende teelt).

Didier dringt vaak aan op de dikte van de hooilaag, het moet belangrijk zijn, ik denk dat het beter is om de bedekte oppervlakte te verkleinen dan meer maar onvoldoende te willen bedekken.
het is beter om een ​​groot deel in feno te hebben voor getransplanteerde planten en een deel in kale grond te laten voor bijvoorbeeld zaailingen, om dingen halverwege te doen is het beter om je te onthouden, anders trekken we onvermijdelijk snel verkeerde conclusies
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 28/06/18, 19:08

Het oordeel is eenvoudig: lift!

Als het droog is, is de laag onvoldoende!

Als de bodem, in contact met de grond, nat is, is het OK.

Te kwalificeren volgens de duur zonder regen. En de grond RU (we hebben er ergens over gesproken).

Mijn huis is nog steeds vochtig.

Als je een plaats hebt waar je "toevallig" dikker bent, kun je weten of het de laag is die onvoldoende is of dat het de RU is die uitgeput is!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 29/06/18, 16:35

Ja, natuurlijk, maar soms hangt het af van de percelen (sommige verhoogd, andere niet...) en wanneer het hooi werd gelegd.
Van mijn kant had ik de dikte aangegeven (hoeveelheid berekend met een pollepel op basis van 3 keer mijn oppervlak) maar misschien wat problemen:
mijn hooi is niet samengeperst
mijn hooi was jong
veel regen en land dat water vasthoudt
Dus het hooi smolt. Ik merk op dat de hoeveelheid hooi of organisch materiaal van mulch een belangrijk gegeven is. Je moet uitkijken en het is een koud kunstje om materiaal onder de groenten te vinden/terug te vinden/uit te strooien als je geen boerenhooi hebt.
Ik heb tijdens een recente toevoeging van "hooi" geprobeerd dit te compenseren door dode populierenbladeren toe te voegen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Moindreffor » 29/06/18, 16:51

chafoin zijn schreef:Ja, natuurlijk, maar soms hangt het af van de percelen (sommige verhoogd, andere niet...) en wanneer het hooi werd gelegd.
Van mijn kant had ik de dikte aangegeven (hoeveelheid berekend met een pollepel op basis van 3 keer mijn oppervlak) maar misschien wat problemen:
mijn hooi is niet samengeperst
mijn hooi was jong
veel regen en land dat water vasthoudt
Dus het hooi smolt. Ik merk op dat de hoeveelheid hooi of organisch materiaal van mulch een belangrijk gegeven is. Je moet uitkijken en het is een koud kunstje om materiaal onder de groenten te vinden/terug te vinden/uit te strooien als je geen boerenhooi hebt.
Ik heb tijdens een recente toevoeging van "hooi" geprobeerd dit te compenseren door dode populierenbladeren toe te voegen.

wat gemakkelijk toe te voegen is, is droog maaien, aangezien je land hebt, maai je zonder de bak, je laat het drogen en je raapt het op met een bladhark, het is wat meer werk, maar je kunt het gemakkelijk verspreiden, het is rijk aan stikstof, dus meer een organische meststof dan wat dan ook, het zou je plantages een boost moeten geven

wees voorzichtig, dode bladeren bevatten weinig stikstof en kunnen stikstofgebrek, vergeling van de planten of een vertraagde terugkeer naar echt groen veroorzaken voor degenen die u transplanteert
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/07/18, 19:49

Hallo,
Hier een intrigerende waarneming, die zich herhaalt, vorig jaar waren er ook gevallen met poppen en wormen.
IMG_5804.JPG
IMG_5805.JPG
IMG_5806.JPG
IMG_5807.JPG
Ze zijn allemaal droog voordat ze schade aanrichten. Op anderen zijn er leven. Slechts een paar worden van tevoren geoogst.
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 02/07/18, 20:03

0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/07/18, 20:28

De larven sterven omdat de ui niet vergaat en ze slecht voeden? dat is wat ik niet begrijp, ik zie niet in waarom ze niet rustig blijven knabbelen. Ik had de uien gestopt omdat ze vernietigd waren in het zaailingstadium. Natuurlijk is er geen behandeling of mest.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 345-gasten