De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 11/06/18, 15:05

olivier75 schreef:... van tijd tot tijd in “hoeden” op de resistente adventisten, de boterbloem of de paardenbloem, en de hitte kalmeert hen!
Het kan een goede oplossing zijn om vuurvaste hoeken snel te kalmeren, met een goede verdeling van de voorbije hitteberoerte.
Olivier.


Daar had ik nog niet aan gedacht!!!

[Dit illustreert perfect het feit dat niets ooit eenvoudigweg goed of eenvoudigweg slecht is; wat hier op een gegeven moment slecht is, kan elders, onder andere omstandigheden, heel goed worden - jij laat dit perfect zien!]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Christophe » 11/06/18, 23:53

Did67 schreef:Je kunt dit eenvoudig "aanpassen" om er een insectenhotel van te maken EN, beter nog, een nestkast voor dwergvleermuizen (onze kleine vleermuizen).

Om een ​​dwergnestkast te maken, spijkert u verticaal twee daklatten aan de bovenkant van uw hut, van bijvoorbeeld ruim een ​​meter lengte. En je bent bedekt met hout. Dwergvleermuizen zijn dol op deze “gleuven” met de exacte breedte van een daklat. Je sluit aan de bovenkant, maar niet aan de onderkant. Thuis nemen ze, vanwege "defecten" in mijn roosters die de luchtcirculatie achter de dakspanen moeten garanderen, de ruimte tussen de bekleding en de muur in beslag...

Elders spijker je anarchistisch stukjes plank vast en de sleuven bieden een toevluchtsoord voor insecten...

Net als bij de bodem is ‘reinheid’ (extern) de vijand van levende wezens...

Nou, mijn rode ceder heeft geen enkele behandeling nodig.


Ik zou graag een hut willen bouwen in Chauves-Souris, ik zie dat je ervaring hebt op dit gebied Didier, kun je ons er hier iets over vertellen: tuinieren / build-and-a-house-hotel-a-bat-t15698.html ?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 13/06/18, 18:46

Slakken en mosterd.

Om te reageren op mijn zeurderigheid, bespreek ik de geschiedenis van de moestuin van de visvijver en deze niet echt met voorbedachten rade reeks die leidt tot "slakken geven de voorkeur aan mosterd!"

Om er zeker van te zijn dat ik het land dat mij zojuist is uitgeleend als ik geen tijd heb, zal bezetten, heb ik op 23 april de hele moestuin uitgezonden met witte mosterd, behalve 3 rijen nauwelijks gezaaid, maïs, kleine erwten en Pdt. Ik verzamel een mengsel van braamstruiken, brandnetels en mos uit de verlaten moestuin ernaast om zo weinig mogelijk te bedekken uit angst voor gebrek aan water!
IMG_5330.JPG
Uiteindelijk, toen ik daar een paar dagen was, brachten mijn ouders een dahlia en een witte ui voor me, ik zette een paar jonge boompjes in de kwekerij, verplantte wat kleine bieten, de Pdt-spruittest en wat kooltjes die ik van een vriend had gekregen.
IMG_5332.JPG
Op 19 mei groeien de zaken een beetje, de moestuin vult zich met komkommerachtigen en bonen in potten. de kleine mosterdplantjes worden ontworteld en ter plaatse achtergelaten, er is een kleine verspreiding van feramol in de aanbevolen dosis
IMG_5476.JPG
IMG_5491.JPG
IMG_5474.JPG
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 13/06/18, 18:58

Op 7 juni komt mosterd in de plaats....
IMG_5600.JPG
Het ligt een beetje aan de aanpak... maar het is er allemaal.
IMG_5601.JPG
IMG_5606.JPG
IMG_5608.JPG
IMG_5609.JPG
en ik voeg een beetje toe, waarbij ik de mosterdblaadjes eruit haal, een modderige grond, heel weinig onkruid, kleine scheuten rond de planten in het licht, distels en winde. de ontwortelde planten worden op de semi geplaatst.
IMG_5615.JPG
IMG_5617.JPG
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 13/06/18, 19:10

En toch geen behoorlijke inzameling, er kunnen er ongeveer 20 in de rivier worden gegooid, slechts één keer de seramol passeren, geen toezicht en ze waren er!!!
IMG_5525.JPG
IMG_5554.JPG
Een opgegeten pompoenplant, ook zijn vervanger, die eindelijk kan overleven... het meest in de schaduw bij hoog gras.
IMG_5610.JPG
IMG_5611.JPG
IMG_5619.JPG
Nadat ik dit weekend terug ben, kan ik er momenteel vaak heen.
IMG_5620.JPG

Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 13/06/18, 19:12

Het is in ieder geval veel overtuigender dan mijn poging tot kweken onder een levende dekking van onkruid, die uitliep op een ramp!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 13/06/18, 19:25

Er zijn er een paar, maar allemaal klein en alleen in het licht, behalve kardoen en winde, de mosterd is gemakkelijk uit te trekken en het wortelsysteem laat een perfecte grond achter. Een mengsel zou nog steeds beter zijn, en vooral zodra ik kan, dek ik af !! Intussen werkt het en het helpt me vooruit met mijn gekruiste systeem tussen gewasbedden en hooi.
Ik zie nog steeds duidelijk dat de aarde, hoewel alluviaal en zwart, ideaal voor de tuinman, niet vergelijkbaar is met de 2e jaars fenocultuur van de boomgaard, met aarde gepantserd met wormen, nat tot niet meer water gevend bij het planten (in een emmer), ik verwacht deze zomer een groot verschil.

Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 14/06/18, 00:08

Hoorde eerder op France 5 in het programma (nog een keer te zien) over de mensen van de velden in het debat een biologische boer die zei dat hij, sinds hij niet langer tegen naaktslakken vocht, geen slakken meer had... maar hij gaf niet meer details maar ik dacht aan jou.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 14/06/18, 10:40

Het laat zien dat de ‘levenden’ een complex systeem zijn...

Ik heb jarenlang niet gevochten, en daar was het 2 tot 3 cm op de bodem van een emmer dat ik ze ongeveer veertien dagen heb verzameld... Nu is het bezinken, maar ik heb nog steeds minstens 25 "grote koeien" gisteravond, dankzij mijn aasplanten (wilde sla, zaaidistel, overgebleven "salades" verspreid op strategische plaatsen)...

Het leven is een complex systeem, waarin iets ‘ontspoord’ kan raken zonder het uit zichzelf te weten. Om dit te illustreren zei ik tegen mijn bezoekers dat we ons kunnen voorstellen dat een buurman in de buurt niet erg voorzichtig was met de omheining van zijn kippenhok... Vossen hadden een gemakkelijker prooi dan egels... En nu bedenkt hij zich en vernieuwt zijn hek. De hongerige vossen vallen terug op de egels... En hier word ik overspoeld door naaktslakken... Het is natuurlijk ingewikkelder! Het is gewoon het principe van ‘voedselwebben’ (voedselketens, waarbij de een de ander opeet).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 14/06/18, 10:55

olivier75 schreef: Ik heb de hele moestuin ingezaaid met witte mosterd, behalve 3 rijen nauwelijks gezaaid, maïs, erwten en Pdt.
Wat deze zaailingen uiteindelijk opleverden, zien we op de foto’s niet: niet eruit?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 308 gasten