De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 03/05/18, 11:35

Er zijn varianten winterspinazie (herfstzaaien; overwinteren als veldsla) en zomerspinazie (nu zaaien).

Wees voorzichtig. Winterspinazie groeit in de zomer, maar is erg gevoelig voor hitte (of droogte - ik zou zeggen hitte, want zelfs onder de dekens, thuis, zijn ze weg!) En komt heel snel uit!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 03/05/18, 20:32

nico239, didier,

Het is van de butterflay-variëteit, "snelgroeiende, laatbloeiende variëteit. Het hele jaar door te kweken. Middelgroen blad" volgens essem'bio van wie ik hem kocht. In ieder geval kende de zaailing een goede start, gezaaid in bevroren grond, hij groeide snel vanaf de eerste dooi en leed niet tijdens de volgende, toen er alleen zaadlobben waren. Als alles goed gaat, moet de lijn voor de salade jong worden afgesneden, indien mogelijk 1 of 2 keer, het overtollige in spinazie en de laatste voor de zaden.

Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 03/05/18, 23:59

Oké... ah, het is veel onderzoek om de juiste variëteit voor JOUW terroir te vinden... : Mrgreen:
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 04/05/18, 00:21

Bonsoir,

De kwestie van het plaatsen van hooi vóór de teelt komt regelmatig terug in de rode draad, en het lijkt erop dat niet één antwoord opvalt.
IMG_5371.JPG

De 3e (nieuwe) moestuin, eveneens traditioneel en al zeker decennia lang verbouwd, is eveneens helemaal dood. Ik kan de 2 vierkantjes aan de rechterkant bebouwen en het gedeelte aan de achterkant van de foto, wat in feite een moestuin is die al 2 jaar verlaten is, ongeveer dezelfde oppervlakte maaien, met een mix van grassen, brandnetels en jonge braamstruiken.
Ik ben begonnen met de implantatie en zal deze bedekken zodra er voorraden beschikbaar komen, met op dit moment slechts een heel klein laagje mos/brandnetel/bramen/grasmulch op de eerste 3 lijnen en het kleine vierkantje ingezaaid met mosterd, genoeg om een ​​beetje schaduw te geven .
IMG_5380.JPG
Probeer aardappelspruiten te planten, met een goed begonnen zaadje.
Het werd een beetje bewaterd en vertrok toen er meerdere dagen regen werd voorspeld.
Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 04/05/18, 00:37

De moestuin van het huis staat een beetje stil, er staan ​​nog vaste planten en zaailingen van radijs, rapen en knolpeterselie, iets meer dan de helft. De mulch, 1/3 hooi en 2/3 stro en 1m2 oude schapenwol, werd gelegd na een passage van rotofil. Ik heb alleen de boterbloemen en het onkruid aan de lijnen eruit gehaald. Geen foto behalve toen de kip van de buren kwam wandelen. de emmers worden gebruikt om semi-natuurlijke salades te beschermen terwijl het mulchen wordt aangebracht.
IMG_5362.JPG


Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 04/05/18, 00:39

Je hebt er goed aan gedaan om het te specificeren... van de buurman omdat het ons kippen verboden is uit de moestuin en zelfs uit de lusttuin... ze richten te veel schade aan... jammer voor ze, maar het kan niet anders.. . .
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 04/05/18, 00:44

Nico 239,
De zaailingen in deze moestuin zijn door braamstruiken en takken beschermd tegen katten, dus voor de hen maak ik me daar geen zorgen over, en aangezien ik net de rotofil was gepasseerd, zaten de slakken in de open lucht!

Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 04/05/18, 00:50

Het is de kip waar ik me zorgen over zou maken... :schok: veel meer dan katten.... ze vernietigen en krabben alles en werpen zichzelf op alle kleine scheuten, om nog maar te zwijgen van het feit dat ze het heerlijk vinden om aan het rietje te krabben en daarbij alles eronder uit te trekken
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 06/05/18, 19:06

Hallo,

2 foto's, gemaakt op 16 april 2017 en 2018! Er is niet veel verschil tussen het 1e en 2e jaar.
IMG_3320 (2) .jpg
IMG_5305.jpg

We zien de appelboom vóór dit jaar in bloei staan, om een ​​paar dagen later te bevriezen. Het maaien was begonnen terwijl ik het dit jaar uitstel, slechts een paar paden eind april en de eerste "oogst" gepland voor rond 1 mei.
Op de 2 foto's zijn de bonen, erwten en pdt niet te zien maar zijn er wel.
We merken de groei van de kleine hazelaar (de grote is flink gesnoeid) die sinds 2010 groeit en in volume bijna verdubbeld is in één jaar tijd.
De verschillen zouden in de loop van het seizoen groter moeten worden.
Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 22/05/18, 23:30

bonsoir,
Een korte update over de moestuinen na slechts 3 weken afwezigheid gedurende een driedaags weekend. Over het geheel genomen een goede start, met slechts een paar minpuntjes die volgend jaar moeten worden gecorrigeerd.
bij aankomst.
IMG_5467.JPG
Aan het einde van het weekend.
IMG_5508.JPG
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 376-gasten