De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 04/04/18, 18:00

Did67 schreef:Behalve dat je "grote zaad" nu misschien niet ontkiemt... Het is typisch een variëteit uit de late zomer/vroege herfst. En wie is er bang voor de ‘grote kou’ met zijn grote bladeren die iets te kwetsbaar zijn, in onze klimaten.

Als je nu wilt produceren, zijn de "moderne" variëteiten die "alle seizoenen" zijn geselecteerd, zoals Gala, "4 seizoenen", Granon (die ik aan het ontdekken ben) of Favor, en die ook vrij grote bladeren hebben, geschikt - dat zullen ze niet doen. wacht tot de late zomer/begin herfst om te ontkiemen! Ze ontkiemen in alle seizoenen (we zijn van het fotoperiodisme afgekomen door conventionele selectie)

De “schelpen” of Cambrai hebben eigenlijk kleinere bladeren. Hierdoor zijn ze sterk genoeg om de winter te overleven. Maar in feite is het noodzakelijk om voldoende gebieden en voldoende dicht te zaaien! Het eenvoudigste: je laat er een paar achter, die na de winter heel snel uitzaaien (dit begint thuis). Je laat het daar groeien. En weet je nog waar je deze ruimte vanaf augustus kaal moet laten? Je houdt het vettig. En je houdt de grond zeer compact. En het zou verrassend zijn als het niet als haren van een hond overeind zou staan!


En daarom vroeg ik wanneer dit “grote zaadje” gezaaid was om aan het einde van de winter zo’n mooie ontwikkeling te hebben....
Tenzij de winter bijzonder mild was in de Champagne?

Ok voor de andere soorten ga ik op zoek

Ik volg het advies voor mijn kleine schelpen en Cambrai... ik ga het laten rijzen zoals je zegt.

dank u
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 10/04/18, 20:39

Bonsoir,

Even wat nieuws in afwachting van de terugkeer naar de moestuin voor de voorjaarsvakantie.
IMG_5277.JPG

De tomaten en paprika's onder LED groeien behoorlijk goed, ze hadden recht op een paar uitstapjes waaronder dit zonnige weekend.De kooltjes die vrijdag in dezelfde potten zijn gezaaid, beginnen net als de maïs te rijzen. Ik heb dit jaar nog meer verplanten gepland, waarvan sommige zullen worden verdubbeld met zaailingen, zoals voor bieten, maïs, zonnebloemen, peterselie... Ik zou moeten beginnen met komkommerachtigen, maar ik heb niet echt de ruimte meer. , ik wacht nog een week na het verplanten van de tomaten in potten.
Voor degenen die bang zijn voor vroegrijpheid, weg zijn, ik ben meer bang voor de zon dan voor de kou en ik geef er de voorkeur aan om vroeg te planten, een overdekte grond stelt me ​​in staat om te allen tijde te tuinieren, onze weekenden worden niet gekozen op basis van het weer.
Worden geïmplanteerd en geduwd; knoflook, uien, sjalotten, bonen, erwten, spinazie, salade.
Worden gezaaid of geplant; peterselie, knolpeterselie, aardappelen, wortelen, rapen, roze paasradijsjes, radijsjes, spinazie en veldsla, die volgende week niet gerezen zijn worden doorgezaaid met dezelfde soort, afgezien van de peterselie.

Olivier
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/05/18, 21:44

Bonsoir,

Eindelijk wat nieuws, en een beetje proza ​​na de voorjaarsvakantie, binnenkort komt de verbinding op het platteland en kan ik regelmatiger posten....
Ik heb de eerste pagina's van deze draad opnieuw gelezen en dit jaar is beter begonnen... beter voorbereid en met een seizoen dat er goed uitziet voor fruitbomen, waarschijnlijk zoals 2010 voor ons. Na meer dan koppig te zijn geweest en een tiental vijgenbomen te hebben geplant, waaronder 3 dit jaar, verschenen er 9 kleine vijgen, op 4 van de 6 overgebleven vijgenbomen, wat hoop gaf op een dag oogsten! Ze worden sinds vrijdag beschermd door een dwingende sluier, waarschijnlijk voor niets, aangezien de weersvoorspelling uitzonderlijk mild zal zijn.
Ik mis nog steeds hooi en ik moest stro doen, ongeveer 5/6 kleine ronde balen, op de vork gelegd, omdat het oude balen zijn die niet kunnen worden gehanteerd.... Dit jaar heb ik maar een paar steegjes gemaaid, de oogst ziet er goed uit en er zijn diverse percelen voor mij gereserveerd, over een goede maand is er het eerste gloednieuwe hooi.
De moestuin van de boomgaard is een beetje vergroot, en dankzij de weinige onderhoudstijd die ik eraan kan besteden, kan ik elders doorgaan met testen. Ik heb nu 4 moestuinen, allemaal met een beetje hooi om te oogsten. De grond is verslechterd, onkruid is zeldzaam en er blijft een beetje mulch achter.
Olivier.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/05/18, 21:56

De moestuin op 27 april, de panoramafoto is beter leesbaar, vanuit deze hoek ga ik waarschijnlijk verder.
IMG_5404.JPG
Een kleine helft wordt geplant, (onder) inclusief de aardappelen onder een dubbele laag, geplant met een plantenbak in het hooi en het stro erop, waarbij er vooral op wordt gelet geen gemarkeerde zwaden te maken voor een betere verdeling van de regen. we kunnen het niet zien, maar ze zijn goed begonnen.
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/05/18, 22:13

Het onkruid (inclusief de 2 onkruiden) dat doorbreekt profiteert net als de moestuin van de vruchtbaarheid, veel levendiger dan de rest van de boomgaard.
IMG_5339.JPG
IMG_5341.JPG
Ik heb er alle vertrouwen in dat ik ze nog niet heb verwijderd, behalve dat de boterbloemen die te dicht bij de gewassen staan, te vervelend kunnen zijn, ze groeien niet zoals elders, maar ze vermenigvuldigen zich toch. In het bovenste gedeelte werd het stro direct gelegd zonder zelfs maar te maaien op 24 april, ik verwacht grote scheuten voor de sterkste. Nog hogerop is de hergroei van de vergeten aardappelen net gemout en de bloeiende veldsla gespaard in afwachting van de zaden.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/05/18, 22:22

Foto's van 28 april.
IMG_5405.JPG
IMG_5406.JPG
IMG_5407.JPG
IMG_5408.JPG
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/05/18, 23:09

De moestuin in de vallei.
Dit jaar kan ik, naast het stukje dat ik vorig jaar heb uitgeleend, de helft van de aangrenzende tuin bebouwen. Zoals ik al zei, meer hooi, in juni zou ik ongeveer het dubbele van het gebied naast de deur kunnen maaien, wat genoeg zou moeten zijn voor zomer- of zelfs herfstgewassen. Gemotoriseerd en gewied heeft hij een ernstig gebrek aan leven, de 2 extra passages van de rotavator hadden hem niet veel meer moeten beschadigen. Dat gezegd hebbende, zonder biomassa zie ik (nog?) niet hoe ik anders moet beginnen. Ik begon met permanente planken van 50 breed, zonder vast te lopen in de evolutie. Ik zaaide mosterd, phacelia, boekweit, peterselie, rode spinazie en wortelen onder een dun laagje hooi, en bieten, zonder bescherming. de eerste kregen 3 keer water (elke 2 dagen) in afwachting van de regen, de bieten slechts één keer voordat ze vertrokken, de regen arriveerde. 45/50 gieters per ronde!, ik hoop dat de installatie niet te lang gaat duren...
Ik heb daar wortels en zwarte radijzen geplant als zaad, maar de wortels zijn bijna allemaal verdwenen, de knoflookbol en een rondje rode uien.
Het doel dit jaar is om leven en biomassa terug te brengen, te oogsten als dat nodig is en te vernietigen als dat nodig is voor late vestiging. Over een paar dagen keert hij al terug, waar het hooi voor schaduw zorgt en de luchtvochtigheid op peil houdt, spinnen, kevers, slakken en anderen terugkeren, of gewoon actief worden.
IMG_5384.JPG
Een detailfoto waarop duidelijk te zien is dat de grond niet fijn bewerkt hoeft te worden, ook al is het zaad minder goed verdeeld.
IMG_5390.JPG
Hier is het kale deel duidelijk niet ontkiemd.
IMG_5389.JPG
Totaaloverzicht, links verzorg ik alleen het gedeelte onder het hooi, rechts de planken, deze zijn niet opgegraven maar gewoon uitgetekend met de microtractor.
Hier is deze nieuwe moestuin om te proberen permanente bedden en fenocultuur meer te mengen in de geest van tuinbouw op levende grond.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 03/05/18, 09:30

Staat er geen spinazie op één van de foto's?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 03/05/18, 10:01

Nico239,
Ja, heel vroeg in februari gezaaid denk ik, toen het nog vroor, om in de salade te eten terwijl je op de anderen wachtte.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 03/05/18, 10:14

Interessant... ik heb de mijne (zonder enige bescherming de hele winter) in november uit mijn geheugen gezaaid en ze zijn hetzelfde...

De test van volgend seizoen door ze veel meer te beschermen wordt interessant... want het lijkt erop dat ze voorlopig nog niet naar de pan zullen gaan.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 428-gasten