De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 16/11/17, 15:08

Een oncontroleerbare waarneming....

Toen we de boomgaard overnamen, werd deze één keer per jaar gemaaid, het gras bleef op de grond liggen. Het eerste jaar zeer goede oogst, Mirabelle pruimen, pruimen, kersen enz.
Het was rond 2008.
Sindsdien zijn de oogsten duidelijk minder goed, en bijna onbestaande voor het steenfruit dat in de zomer water nodig heeft.
Wat moeilijk te zien is, is dat we voorheen duidelijk het fruit aan de boom konden zien, zoals de kersen, maar we kwamen er zelden langs in de oogsttijd.
Ik heb de indruk dat het in hetzelfde tempo is afgenomen als de effectiviteit van het onderhoud....
Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 16/11/17, 17:17

Lolonette,

Voor overtollige stikstof geloof ik niet in levende grond, onder chemische infusie ben ik het met je eens. Het hooi blijft in balans, de wortels van een jonge getransplanteerde boom zullen niet voldoende omhoog gaan in de interface om schadelijk te zijn.
Naar mijn mening natuurlijk.

Voor snoeien, groen of niet, is het een paar minuten Max, 15 voor een oude boom die al een tijdje niet gesnoeid is. Het moet gezegd dat ik niet aarzel, en ik heb (zoals gezegd) geleerd om de maat bij Bonsais te begrijpen, mijn blik is bijzonder snel.

Voor degenen die niet weten hoe ze moeten snoeien, (afhankelijk van het doel, soort enz. zijn er genoeg manieren en tijden) raad ik aan om je voor te stellen dat je er een vogel in laat fladderen. doe een stap achteruit, draai om de boom en corrigeer. Verwijder niet te veel tegelijk, ook al betekent dit een herstel dat over meerdere jaren moet worden uitgesmeerd.
Een boom is in de eerste plaats zijn wortels, die zijn proportioneel en nauwelijks te snoeien...snoei vroeg aan het einde van de zomer om dit te voorkomen
Om er nog een te maken, in maart om ze te vermenigvuldigen.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Lolounette » 16/11/17, 17:40

olivier75 schreef:Lolonette,

Voor overtollige stikstof geloof ik niet in levende grond, onder chemische infusie ben ik het met je eens. Het hooi blijft in balans, de wortels van een jonge getransplanteerde boom zullen niet voldoende omhoog gaan in de interface om schadelijk te zijn.
Naar mijn mening natuurlijk.



Ik weet het niet zeker omdat de bacteriën in wezen afhankelijk zijn van de temperatuur van de grond om te werken, dus stoppen ze later met werken dan de planten en kunnen ze eerder in de lente weer beginnen (zelfs in de winter in milde periodes), het laat de mogelijkheid vrij van een vrij aanzienlijke afgifte van minerale stikstof wanneer de bomen worden gestript en dit is waar we een niet erg goede vlucht kunnen hebben voor jonge bomen (vooral als er geen levende dekking meer is aan de voet)...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 16/11/17, 18:54

Bedankt allemaal (en allemaal...) voor jullie antwoorden, ik had niet zoveel verwacht!

Nou, dat moet ik allemaal verwerken!

Ik heb al geleerd:

- dat het niet nodig is om een ​​zak ammoniumnitraat te kopen (ik maak een grapje)....
- dat het wenselijk is om op de een of andere manier de concurrentie van onkruid te onderdrukken
- dat een afdekking van biomassa geen kwaad of zelfs veel goeds mag doen (paysan.bio). Olivier had inderdaad opgemerkt dat ik geen BRF heb, we zullen zien, ik heb in ieder geval hooi en bladeren.
- dat, maar daar heb ik wat tijd, snoeien is een kunst waar ik op dit moment niets van weet... Wat me stoort is dat je op Youtube veel dingen kunt vinden over dit onderwerp, maar om serieuze dingen van c...ies te onderscheiden lijkt me niet vanzelfsprekend.

Nou, ik ga misbruiken: een beetje as of andere dingen (geen amnonitraat...) gemengd met de grond van het plantgat? Pralinage?
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par paysan.bio » 16/11/17, 18:56

Lolounette schreef:Waarom? ze hadden een explosieve groei gehad?

oefent u groensnoei op meerdere hectaren fruitbomen?? :schok:
en heb je nog tijd om te slapen? : Mrgreen:


snoeien in het groen, als je weet hoe het moet, gaat het heel snel.
u hoeft zich het gebladerte en de toekomstige belasting van de boom niet voor te stellen zoals bij een wintersnoei.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 16/11/17, 19:34

sicetaitsimple schreef:
Ik heb geen BRF, we zullen zien, ik heb in ieder geval hooi en bladeren.



Logischerwijs zou dat helemaal niet erg moeten zijn: een boom-grondsysteem dat niet tegen dode bladeren kan, dat zou niet gebruikelijk moeten zijn... Het is een beetje zoals de "basis"...

En een beetje hooi, om te verrijken, gezien het feit dat we zouden willen dat het wat meer vruchten voortbrengt dan een gewone beuk...???

We moeten dicht bij iets natuurlijks zijn, een beetje gestimuleerd...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 16/11/17, 20:00

Did67 schreef:...

En een beetje hooi, om te verrijken, gezien het feit dat we zouden willen dat het wat meer vruchten voortbrengt dan een gewone beuk...???



Ah ja, je doet er goed aan om te specificeren, dat had ik niet gedaan in de "specificaties".

Behalve mezelf te plezieren door iets te creëren dat (statistisch gezien!) mij zou moeten overleven en dat ik zal zien evolueren door er min of meer goed voor te zorgen, als het wat vruchten zou kunnen afwerpen zou dat een pluspunt zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 16/11/17, 21:24

sicetaitsimple schreef:... als het wat fruit zou kunnen geven zou het een pluspunt zijn!


Je bent jong, dus dat is zeker!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 16/11/17, 22:08

Sicetaitsimple,
Mijn grootvader plantte zijn laatste boomgaard op 80-jarige leeftijd, hij stierf op 98-jarige leeftijd, mijn grootmoeder profiteert er nog steeds van....
Olivier.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 16/11/17, 22:53

olivier75 schreef:Sicetaitsimple,
Mijn grootvader plantte zijn laatste boomgaard op 80-jarige leeftijd, hij stierf op 98-jarige leeftijd, mijn grootmoeder profiteert er nog steeds van....
Olivier.


Bedankt voor je wensen voor een lang leven!

Ik kom terug op een van je berichten hierboven, omdat ik niet zeker weet of ik het begrepen heb.

Ik begreep dat de boomgaard voordat u het onderhoud overnam slechts één keer per jaar werd gemaaid en goede oogsten opleverde, en dat het minder zou opleveren sinds u het beheer overnam? Maar u vertelt ons niet wat u qua onderhoud heeft veranderd, of meer in het algemeen wat er sindsdien zou zijn veranderd?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 318-gasten