De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 03/04/17, 19:02

olivier75 schreef:Ik denk niet dat permanente borden meer ruimte innemen. Te controleren.
Olivier.


Ik had het over een kleine tuin (minder dan 100m2) waarvan we de productie in de loop van het jaar echt willen intensiveren. Daar kan wat op het ene moment een ‘doorgang’ is (laten we het niet hebben over een steegje dat ik eerder als een permanent element beschouw) de volgende dag een kweekruimte zijn omdat er moet worden gezaaid of geplant en er geen ruimte meer behalve in de doorgangen.

Zo beginnen bijvoorbeeld een maand voor de oogst aan elke kant van twee rijen aardappelen deze te verwelken en kun je (indien nodig) zonder schade over de aardappelen lopen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 03/04/17, 19:18

sicetaitsimple schreef:
Daar kan wat op het ene moment een ‘doorgang’ is (laten we het niet hebben over een steegje dat ik eerder als een permanent element beschouw) de volgende dag een kweekruimte zijn omdat er moet worden gezaaid of geplant en er geen ruimte meer behalve in de doorgangen.



Aanvulling: in dit geval verdient het natuurlijk de voorkeur om een ​​beetje grondbewerking uit te voeren, omdat deze normaal gesproken verdicht is en het eerder zomer is. Ik schaam me!

PS: ook al heb ik al uitgelegd dat de mulch thuis nogal "variabel" is tijdens de seizoenen en soms "mobiel" van plank tot plank, maar ik merk hierboven iets op dat Didier zelf (misschien ?????) kon doen excommuniceer mij niet omdat ik in de richting van afwijkende praktijken begin te evolueren! : Lol: : Lol: : Lol:

PS2: Didier, deze post en vooral zijn PS vragen niet om een ​​“serieuze” reactie!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 03/04/17, 19:35

Sicetaitsimple,

Ik heb ook geprobeerd om naast de lijnen te planten, maar dat lukte niet echt, dus zelfs in de kleine moestuin, 2 keer 50 m2, lijnen 55 cm uit elkaar, begon ik kruislings witte klaver te zaaien, wat ook beperkt is, de rotatie gebeurt tussen de lijnen. planten, salade tussen de tomaten, gedeeltelijk plukken van kervel bij het verplanten van de kolen om ze te laten zaaien, overplanten van overschotten als de oogst in de gaten gaat, etc.
Voor de nieuwe moestuin heb ik bedden van 55 en gangpaden van 40, bij het planten van de aardappelen, 2 rijen met een onderlinge afstand van 35 in verspringende rijen (ik weet dat het krap is, het volgt ook fortier), de doorgang leek me erg klein. De knoflook en uien werden buiten geplant, 2 rijen met een onderlinge afstand van 40 cm, zodat ze in het midden konden worden gezaaid. en het rollen zou zo moeten gebeuren. Tijdens mijn bezoeken zal ik foto's plaatsen. de toekomst zal het ons leren, maar ik ben ervan overtuigd dat permanente planken van meerdere lijnen zeer effectief zijn, wat ons er niet van weerhoudt de breedte aan te passen en indien nodig aan te passen. Persoonlijk ben ik niet beperkt door de ruimte, maar ik kan het uitgebreide niet behouden zonder erbij te zijn. Vooral omdat als ik het in dit draadje over tuinieren heb, er ook voor de boomgaard, gazons, hagen, werken, hout (werk en verwarming), familie en vrienden moet worden gezorgd.

Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 03/04/17, 19:59

alle,

Uitleg van de “test”.

Om te kunnen profiteren van deze nieuwe vestiging op maagdelijke teeltgrond, wil ik de verschillen, of niet, tussen grondbewerkingen en bedekkingen visueel laten zien, en niet demonstreren, in de context van een afwezige tuinman.
De grond was steeds minder voorbereid.

Van boven naar beneden.
Dubbele doorgang van rotavatorborden en doorgang met tussenpozen van 21 dagen.
Rotavator-pasborden en -passages en rotavator-pas op borden met slechts 21 dagen ertussen. Ik verwijderde de buitenste messen, zodat er nog maar 55 overbleven.
1 rotavator passeert rechts op het bord, de weide links zoals in de doorgangen, feitelijk heel licht bedekt met aarde.
mulch alleen op de planken.
hooi leggen op de planken en op de doorgangen.

Van links naar rechts of zuid/noord
kale aarde (als ik me verzet)
hooistrook
Strook met ploegdoorgang en voormest, eigenlijk wilde ik dat in het begin gewoon doen.....dit is de eerste foto in de post.
niets.

Nou ja, het is niet erg wetenschappelijk, maar het is misschien veelzeggender dan alleen een duel.
De rechteronderhoek wordt beplant met identieke groenten in 5 verschillende rijen.

olijf
toebehoren
IMG_2777.jpg
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 03/04/17, 20:07

olivier75 schreef:
Ik heb ook geprobeerd om naast de lijnen te planten en dat lukte niet echt,

Olivier


Persoonlijk heb ik geen fundamenteel verschil opgemerkt, maar ik heb ook niet geprobeerd het te kwantificeren of zelfs maar te kwalificeren. Laten we zeggen dat het min of meer goed groeit, maar ik heb geen topografie van wat wel of geen doorvoer was. Aan de andere kant zijn zelfs de doorgangen over het algemeen bedekt met diverse en gevarieerde biomassa om onkruid te beperken, vooral in de herfst en winter, wanneer we het verschil met eerder gecultiveerde bedden niet meer echt zien.

Maar nogmaals, als ik de kans krijg om uit te breiden (dit zou moeten komen, om bevestigd te worden), overweeg ik echt om te beginnen met het principe van permanente planken voor het nieuwe oppervlak.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 03/04/17, 21:32

Did67 schreef:
Afgelopen zomer, afgezien van zaaien en verplanten, hebben al mijn groenten het seizoen doorgebracht zonder water te geven.


Ja, maar zaaien en verplanten doe ik in ieder geval in mijn geval zeker in juni/juli/augustus. Het is zeker een beetje anders met kozijnen, een kas, enz. waarmee u (als u permanent aanwezig bent) tijd kunt besparen en de groenten goed ingeburgerd kunt hebben voordat de warmste maanden beginnen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 05/04/17, 21:25

Ik kom nog even terug op het water geven, omdat het een thema is dat, als ik het mij goed herinner, zelden in de rode draad werd besproken.

Zeker, een beetje gezond verstand, het observeren van de planten en een vinger die een beetje over de aarde krabt, moeten de grootste fouten kunnen voorkomen (als we er zijn en kunnen ingrijpen!). En zeker ook: een amateurtuinier heeft niet de productie-eisen van een professionele tuinder, en zeker tot slot: natuurlijke neerslag is wat het is.

Maar het is toch heel technisch, de behoeften zijn heel verschillend afhankelijk van de planten en hun ontwikkelingsstadium, de aard van de bodem is heel belangrijk,... Kortom, ik denk dat het een interessant vakgebied is, vooral meer in een levende grond die niet meer of veel minder zal leven als het droog is.

Een document dat ik vond en dat mij relatief eenvoudig en interessant leek:


https://www.latelierpaysan.org/IMG/pdf/76819159.pdf
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 06/04/17, 11:35

Sicetaitsimple,

Ik ga dit weekend wat foto's maken van mijn systeem en een kleine samenvatting van mijn ervaringen. Het is een goed idee om een ​​bericht over dit onderwerp te openen.

Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 06/04/17, 11:41

Ik ook, het verheugt mij, deze bijdragen van alle aard en van alle oorsprong... Het gaat in de richting van de netwerken die ik wilde! En zo zou er een “ecosysteem van fenoculturisten” ontstaan, met een “gelukkig georganiseerde puinhoop” (en respectvol), zoals wat er gebeurt in levende grond...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 06/04/17, 19:30

olivier75 schreef: Het is een goed idee om een ​​bericht over dit onderwerp te openen.



Volgens mij is hij al geopend (door jou), het is deze!

“De PP van tijd tot tijd in het weekend” lijkt mij de beste plek om over water geven te praten, omdat het (denk ik) een kritisch punt is met een enigszins willekeurige aanwezigheid. Als we permanent aanwezig zijn, moeten we, naar mijn mening en zoals hierboven gezegd, met een beetje gezond verstand rampen kunnen voorkomen als we natuurlijk water beschikbaar hebben.

Ik merkte op (ik citeer, het kan verkeerd zijn!) in het document dat ik citeerde dat "verdamping", bestaande uit verliezen door verdamping uit de grond enerzijds en uit planten anderzijds, voornamelijk wordt gedaan door het oppervlak van de grond. Zonder het te kunnen kwantificeren, lijkt het mij feitelijk dat permanent mulchen enorm zou moeten helpen om dit merendeel van de verdamping te verminderen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 363-gasten