De luiaardtomaat

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

De luiaardtomaat




par Adrien (voormalig nico239) » 01/07/17, 14:38

Ik weet niet of het idee bij je past, maar er zijn veel interessante opmerkingen over tomaten, verspreid over evenveel berichten, verspreid over evenveel onderwerpen....

Dus als we informatie over tomaten zoeken... eh, het is ingewikkeld :schok: en het is een schande gezien de rijkdom van al deze helaas verspreide inhoud

Naar mijn mening zou het praktisch kunnen zijn om voor elke groente een onderwerp te hebben... met de referenties, ervaringen, kennis van elke...

Om te beginnen...de zeer interessante link van Didier: Invloed van temperatuur op tomatenteelt

http://www.tomatofifou.fr/culture/cultu ... emperature

En, wat men er ook van vindt, men kan ook de site van Pascal Poot aangeven

http://www.lepotagerdesante.com/
2 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: De luiaardtomaat




par Forhorse » 01/07/17, 19:01

Een korte, redelijk complete video over het onderwerp van een YouTuber die ik leuk vind
https://www.youtube.com/watch?v=M9SN7NdOWlo
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De luiaardtomaat




par Adrien (voormalig nico239) » 01/07/17, 20:26

:!: dit is nog een verwijzing... het is waar dat Damien dat eerder is 8) koel
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De luiaardtomaat




par Adrien (voormalig nico239) » 01/07/17, 22:53

Zeer praktische vraag

We hebben veel bloemen op de tomaten, maar zullen alle bloemen vruchten opleveren?

Het lijkt mij van niet, maar ik weet niet in welk percentage....
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: De luiaardtomaat




par chris de corse » 01/07/17, 23:13

hallo ik mannen
een link van een plaats waar ik naar kijk, hier is het voor jou!!
sorry dat de video een beetje lang is : Cry:
https://www.youtube.com/watch?v=w71tzVJIHsg&t=605s
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: De luiaardtomaat




par chris de corse » 01/07/17, 23:56

0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: De luiaardtomaat




par Forhorse » 02/07/17, 09:45

nico239 schreef:Zeer praktische vraag

We hebben veel bloemen op de tomaten, maar zullen alle bloemen vruchten opleveren?

Het lijkt mij van niet, maar ik weet niet in welk percentage....


In theorie wel, maar het lijkt mij dat vruchtzetting alleen optreedt als de grond boven een bepaalde temperatuur komt, anders valt de bloem af.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luiaardtomaat




par Did67 » 02/07/17, 10:02

Weet je zeker dat dit de grondtemperatuur is??? Het beïnvloedt de groei van de wortels en de ontwikkeling van de planten, dat is zeker: mijn vroeg geplante tomaten stagneerden en groeiden bijna 2 maanden lang, met bladeren die blauw werden, een teken van een fosfortekort, het zelf is een teken van wortels die niet onderzoeken omdat ze niet groeien... De tomaat moet vanuit dit gezichtspunt worden beschouwd als een "tropische" plant die warme grond nodig heeft... Indirect zal het gebrek aan ontwikkeling natuurlijk resulteren in een vertraging van de bloei. Maar ik weet het niet over de snelheid van de bloemen die bevruchten?

Omgekeerd, boven een bepaalde temperatuur luchtvindt er geen bemesting meer plaats: het is lastig om tomaten te telen in tropische omstandigheden. De afwisseling van dag-/nachttemperatuur speelt een rol. Als de temperatuur hoog en redelijk stabiel is, daalt deze (dit heb ik meegemaakt in Tsjaad, waar de productie alleen goed was in de ‘koele’ seizoenen – dit komt overeen met in centraal Tsjaad tot +30° in de schaduw overdag en nog eens 10 tot 15 's nachts! -; Ik heb dit waargenomen tijdens de hittegolf in mijn kas, die toen bijna 50° was).

Natuurlijk spelen verzamelaars een rol: bij intensieve gewassen in kassen worden hommels geïntroduceerd. De hangende draden worden door schudders "geschud" om de zelfbevruchting te bevorderen: het stuifmeel valt op de stamper in het blad (het lijkt erop dat deze "shakes" een van de effectieve rollen van hommels zijn!)
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: De luiaardtomaat




par chris de corse » 02/07/17, 15:49

hallo
Did67 schreef:
Omgekeerd, boven een bepaalde temperatuur luchtvindt er geen bemesting meer plaats: het is lastig om tomaten te telen in tropische omstandigheden. De afwisseling van dag-/nachttemperatuur speelt een rol. Als de temperatuur hoog en redelijk stabiel is, daalt deze (dit heb ik meegemaakt in Tsjaad, waar de productie alleen goed was in de ‘koele’ seizoenen – dit komt overeen met in centraal Tsjaad tot +30° in de schaduw overdag en nog eens 10 tot 15 's nachts! - ; Ik heb dit waargenomen tijdens de hittegolf in mijn kas, die toen bijna 50° was)


Ik hoop dat ik eind juli, begin augustus 2016 niet dezelfde temperatuur zal hebben, het was 47 graden ((((de schaduw)))), temperatuur gemeten in de auto, de 5 deuren gaan open in een parkeerplaats vanaf 11 uur
Het is het eerste jaar dat ik tomatenplanten plant,, dus wat moet ik doen??
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: De luiaardtomaat




par dede2002 » 02/07/17, 22:46

Hallo Chris uit Corsica :) ,

- In een auto is het niet "in de schaduw"!

-Wat te doen voor uw tomaten? Wachten tot ze groeien, ze vastbinden zodat ze de grond niet raken, de uitlopers afsnijden, hoewel we er een paar kunnen laten die takken kunnen maken, maar als we alle tomaten laten groeien, lopen we het risico het seizoen te eindigen met veel onrijpe tomaten. Over het algemeen snij ik de toppen van de takken na de eerste of tweede bos bloemen, en sommige tuinders snijden de kop van de plant na de 5e of 6e bos om de rijping van de reeds gevormde tomaten te verzekeren. (het hangt af van het klimaat, hier in Zwitserland komt het einde van het seizoen snel).

Een foto van de dag.

tomaten_1.JPG
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 472-gasten