Naaktslakken - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Naaktslakken - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Adrien (voormalig nico239) » 27/06/17, 23:58

Momenteel niet de minste slak in mijn omgeving maar ik hoor er zoveel over in de moestuinen verder naar het noorden dat deze 2 filmpjes wellicht interessant zijn voor wie met dit weekdier geconfronteerd wordt...

https://www.youtube.com/watch?v=szyWyR_PSTA

https://www.youtube.com/watch?v=u0NyYBLe0n0
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par izentrop » 29/06/17, 14:01

Hallo,
Deze landbouwingenieur leert ons het holistische beheer van ongedierte door beschutting en dekking te bieden aan hun roofdieren : Twisted: . Dit vereist een grote kennis van hun manier van leven om ze het hele jaar door op hun plaats te houden.

Velen probeerden het principe en gaven het het volgende jaar op, waarbij ze de mulch beschuldigden van het herbergen van slakken en knaagdieren. Er is wat meer geduld en observatie voor nodig om de balans te herstellen.
En dan moet je accepteren dat je radijsjes eet die een beetje zijn opgegeten door mini-slakken. Een spoeling is voldoende, de aangetaste delen hoeven niet te worden verwijderd.

Een gevestigde biodiversiteit zal ook gunstig zijn voor ander ongedierte. Behalve dat globalisering ons ongedierte heeft gebracht dat hier geen roofdieren heeft. Dit jaar, duivelse punaise (Ik verzin dit niet) maak frambozen oneetbaar voor mij.

Bladluizen zijn ook in het begin van het seizoen geen probleem meer, onder meer dankzij Aziatische lieveheersbeestjes : Mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=pNz4AxXepyQ

Al dat gepraat om deze niet minder holistische video te introduceren :) :
https://www.youtube.com/watch?v=8w3qhWkfRMY
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Did67 » 29/06/17, 15:17

izentrop schreef:
Er is wat meer geduld en observatie voor nodig om de balans te herstellen.
En dan moet je accepteren dat je radijsjes eet die een beetje zijn opgegeten door mini-slakken. Een spoeling is voldoende, de aangetaste delen hoeven niet te worden verwijderd.



Houd er vooral rekening mee dat dit per definitie van het woord "evenwicht" betekent dat de aanwezigheid van de betreffende parasiet wordt getolereerd. Anders verhongeren zijn vijanden, onze hulptroepen, of vertrekken...

Ik druk dit uit door te zeggen: "Om geen probleem te hebben met een parasiet, is het noodzakelijk om deze parasiet groot te brengen" (impliciet om zijn vijanden aan te trekken en te voeden, die mijn helpers zijn).

En dus introduceer ik martelaarplanten, die bijzonder aantrekkelijk zijn voor de belangrijkste parasieten!

Nu is de kwestie van het evenwicht veel complexer, een beetje zoals de rimpelingen van een watermassa waarop veel boten varen... Ga op een gegeven plaats voorzien wat er zal gebeuren!

Want stel je voor dat de vijand, jouw helper, ook zijn vijanden heeft... die zelf... vijanden...

En dus is de balans het onvermijdelijk complexe resultaat van al deze variaties... van al deze "vreugdevolle puinhoop", met variaties in de cycli die meerjarig kunnen zijn. Of zelfs tijdelijk van de haak slaan! Het is natuurlijk" !

De overtuiging dat de balans zo glad is als een weegschaal die niet meer beweegt, is... idioot!

En soms overschrijden we de grenzen van het "aanvaardbare", behalve door onze oogsten op te geven.

Dit is de limiet van de presentatie van Coves. Hij gaat er overheen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par izentrop » 29/06/17, 17:46

Did67 schreef:De overtuiging dat de balans zo glad is als een weegschaal die niet meer beweegt, is... idioot!
En soms overschrijden we de grenzen van het "aanvaardbare", behalve door onze oogsten op te geven.
Dit is de limiet van de presentatie van Coves. Hij gaat er overheen.
Kunt u hier specificeren?

Hij is een dichter in zijn manier van vertellen, maar we begrijpen de boodschap goed.
Voor het effect van brandnetelmest op diplopoden op 28 minuten twijfel ik nog over de ongelooflijke verklaring??
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par sicetaitsimple » 29/06/17, 19:39

izentrop schreef:
Did67 schreef:De overtuiging dat de balans zo glad is als een weegschaal die niet meer beweegt, is... idioot!
En soms overschrijden we de grenzen van het "aanvaardbare", behalve door onze oogsten op te geven.
Dit is de limiet van de presentatie van Coves. Hij gaat er overheen.
Kunt u hier specificeren?

Hij is een dichter in zijn manier van vertellen, maar we begrijpen de boodschap goed.


Ik had deze video enige tijd geleden gezien, maar ik geef toe dat ik me niet veel van de inhoud kan herinneren, zelfs als ik me het personage herinner, moet ik hem opnieuw bekijken.

Aan de andere kant, over "de grenzen van het aanvaardbare", zal Didier natuurlijk antwoorden, maar voor mij is het vrij duidelijk. Er zijn jaren waarin om de een of andere reden, meestal naar mijn mening het weer, omdat het weer gunstig kan zijn voor de plaag in kwestie en integendeel niet gunstig voor zijn roofdieren, de populatie van deze of gene plaag explodeert.

In dit geval proberen we maatregelen te nemen, want als we een moestuin maken is het niet a priori om slakken te voeren....

En slakken zijn (voor zover ik weet) geen bedreigde diersoort.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par olivier75 » 29/06/17, 20:32

Bonsoir,
Dit is een van de eerste video's die me opviel, ik hou van het personage, een impressie van een predikant met een verlichte glimlach...
Ik denk dat zijn gedachten redelijk goed zijn, ik hoef ze alleen thuis aan te passen en uit te zoeken waar ik de tolerantieschuifregelaars moet plaatsen. De groenten laten leven na de oogst, oppervlaktecompostering doen, zijn toepassingen van zijn ideeën, hij zegt niet om ze niet op te rapen en te kijken hoe de slakken zijn zaailingen verslinden, tolereer gewoon, blijf weg en verdedig jezelf minimale versie. Ik heb geen slakkenafweermiddel meer, en het is prima voor het moment, terwijl ik er niet ben, slechts ongeveer tien toerekenbare verdwijningen, verre van 10%, maar dit jaar en nogal coole slakkenvraag, ik zal zien in de herfst ....
Ik denk dat het toepassen van de principes veel kennis en vragen vergt, voor velen totaal ondenkbaar, ook de luie moestuin.
We mogen niet vergeten dat niemand, zelfs niet op welke chemische manier dan ook, buitenshuis volledig van slakken afkomt.
Olivier.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par sicetaitsimple » 29/06/17, 20:43

olivier75 schreef:Bonsoir,
Dit is een van de eerste video's die me opviel, ik hou van het personage, een impressie van een predikant met een verlichte glimlach...


Hij is een franciscaner monnik.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Did67 » 29/06/17, 21:36

sicetaitsimple schreef:
Aan de andere kant, over "de grenzen van het aanvaardbare", zal Didier natuurlijk antwoorden, maar voor mij is het vrij duidelijk. Er zijn jaren waarin om de een of andere reden, meestal naar mijn mening het weer, omdat het weer gunstig kan zijn voor de plaag in kwestie en integendeel niet gunstig voor zijn roofdieren, de populatie van deze of gene plaag explodeert.

In dit geval proberen we maatregelen te nemen, want als we een moestuin maken is het niet a priori om slakken te voeren....

En slakken zijn (voor zover ik weet) geen bedreigde diersoort.


Helemaal. Ondanks de aanzienlijke aanwezigheid van paddenstoelen, ondanks de kevers later, en een egel die onlangs bij toeval in het gebied werd ontdekt, had ik dit voorjaar een piek, met schade aan jonge scheuten van meer dan 70% in het geval van escarole, en neigend naar 50% in het geval van kool of venkel.

Dus moest ik ongeveer tien dagen oefenen met "plukken", met een hoofdlamp...

En het werd weer doodstil.

Het gebeurt dat aan het einde van de winter de slakken actief zijn, maar de roofdieren nog "slapen"...

Dus "balans", het zal bestaan. Maar te laat.

Dus "op de saldi rekenen" is op zijn minst vervelend. Praat erover met Afrikaanse boeren die het slachtoffer zijn van sprinkhanen - maar de facto zijn hun gewassen vaak "biologisch" (omdat ze zich geen pesticiden en kunstmest kunnen veroorloven - dit is helemaal niet waar in de katoengebieden)...

Het is dus goed om het uit te leggen. Maar de drift die erin bestaat laissez-faire af te sluiten, aangezien er een evenwicht zal zijn, is gevaarlijk ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par sicetaitsimple » 29/06/17, 21:40

sicetaitsimple schreef:
olivier75 schreef:Bonsoir,
Dit is een van de eerste video's die me opviel, ik hou van het personage, een impressie van een predikant met een verlichte glimlach...


Hij is een franciscaner monnik.


Bovendien kan men monnik zijn en agronoom, het zijn de monniken die in de Middeleeuwen naar mijn weten de meeste vooruitgang hebben geboekt in agronomische technieken.

Maar men kan ook een oude atheïstische ezel zijn en toch een agronoom, ik heb namen!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Ahmed » 29/06/17, 21:47

Je kunt een monnik zijn of een oude atheïstische ezel, het belangrijkste is om geloof te hebben... of hooi?
Of geloof in hooi? :?

Ik weet het niet meer... : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 317-gasten