De problemen van GGO's, een debat om naar te luisteren

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Toine
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 12/04/05, 10:21
Plaats: 63

De problemen van GGO's, een debat om naar te luisteren




par Toine » 15/12/06, 15:50

welkom

Daniel Mermet bespreekt het onderwerp met Christian Vellot
in de show "Là-bas si j'y suis" op France Inter.
Om de uitzending nogmaals te beluisteren:

http://www.la-bas.org/article.php3?id_article=1059 (onder redactie van Christophe; directe link)

Wat zijn overigens de opvattingen van economologen hierover?
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 15/12/06, 16:02

hallo t supersnel de emissie is nog niet in podcast.
GGO's worden niet erg goed ontvangen in de forumen weinigen zijn er voorstander van. zou je bijna kunnen zeggen helaas. omdat het de discussie niet opent.

en door dit te zeggen weet ik dat ik juist deze opening op het spel zet.

en nee ik ben geen trol lol.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 15/12/06, 16:30

Hoe vreemd het ook mag lijken, ik ben VOOR GGO's. maar onder bepaalde niet-onderhandelbare voorwaarden:

  • Ten eerste moeten deze aanpassingen gericht zijn op het verbeteren van het lot van de mensheid, niet dat van de portemonnee van een paar idioten die zo vol zitten met deeg dat ze niet alles kunnen uitgeven. Monsanto's "Terminator"-gen is het belangrijkste voorbeeld van genetische manipulatie die verboden zou moeten worden.
  • Deze GGO's moeten worden bestudeerd en gekweekt BEPERKTE OMGEVING en niet rustig in het open veld geplant, ten koste van alle omliggende gewassen en zonder enige voorzorg.
  • Tests uitgevoerd door laboratoria onafhankelijk zou gedaan moeten worden op de lange termijn om de echte onschadelijkheid van deze organismen in de hele voedselketen te verifiëren. Ter herinnering: momenteel zijn het de bedrijven achter deze organismen die de tests uitvoeren die als basis dienen voor de vergunning voor het in de handel brengen.


Kortom, ik ben voor GGO's, maar niet zoals ze in Frankrijk worden gemaakt. Dit is ook de reden waarom ik de "vrijwillige GGO-maaimachines" steun.
Dernière édition par Targol de 15 / 12 / 06, 17: 23, 1 keer bewerkt.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Toine
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 12/04/05, 10:21
Plaats: 63




par Toine » 15/12/06, 17:02

Ik ben het met je eens, Targol.

Maar ik denk dat het lot van de mensheid niet nodig is
van hen, dat als we ons goed en anders organiseren we dat kunnen
zeer goede resultaten behalen in de voedingssector.
Ik kan zeggen na een ervaring in de landbouw (bio-dynamisch)
dat de aarde heel voedzaam kan zijn.

Ik ben ook voor "de wetenschap vooruit", dus als ze dat willen
veel plezier, dus geen zorgen maar beperkt, gecontroleerd, duidelijk
bekend gemaakt, enz.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 15/12/06, 17:17

Targol schreef:Hoe vreemd het ook mag lijken, ik ben VOOR GGO's. maar op bepaalde niet-onderhandelbare voorwaarden:
  • Ten eerste moeten deze aanpassingen gericht zijn op het verbeteren van het lot van de mensheid, niet dat van de portemonnee van een paar idioten die zo vol zitten met deeg dat ze niet alles kunnen uitgeven. Monsanto's "Terminator"-gen is het belangrijkste voorbeeld van genetische manipulatie die verboden zou moeten worden.
  • Deze GGO's moeten worden bestudeerd en gekweekt BEPERKTE OMGEVING en niet rustig in het open veld geplant, ten koste van alle omliggende gewassen en zonder enige voorzorg.
  • Tests uitgevoerd door laboratoria onafhankelijk zou gedaan moeten worden op de lange termijn om de echte onschadelijkheid van deze organismen in de hele voedselketen te verifiëren. Ter herinnering: momenteel zijn het de bedrijven achter deze organismen die de tests uitvoeren die als basis dienen voor de vergunning voor het in de handel brengen.
Kortom, ik ben voor GGO's, maar niet zoals ze in Frankrijk worden gemaakt. Dit is ook de reden waarom ik de "vrijwillige GGO-maaimachines" steun.

+1
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 15/12/06, 17:20

Toine schreef:Ik ben het met je eens, Targol.

Bedankt, het is me een genoegen : Lol:
Toine schreef: Maar ik denk dat het lot van de mensheid niet nodig is
van hen, dat als we ons goed en anders organiseren we dat kunnen
zeer goede resultaten behalen in de voedingssector.
Ik kan zeggen na een ervaring in de landbouw (bio-dynamisch)
dat de aarde heel voedzaam kan zijn.


Ja, daar was ik niet duidelijk genoeg in. Ik ben ook voorstander van biodynamiek en elke andere vorm van cultuur gebaseerd op natuurlijke mechanismen en voorouderlijke kennis in plaats van op wetenschappelijke "recepten" die op het gebied van de landbouw vooral een meerwaarde hebben voor hun leveranciers, mogelijk in mindere mate voor de boer, maar zeker niet voor het milieu of de consument.

Toen ik het had over "het lot van de mensheid verbeteren", dacht ik meer aan de onderzoeken naar GGO's voor therapeutische doeleinden.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
knuffelen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 10/12/06, 17:56

tegenstrijdigheid




par knuffelen » 15/12/06, 17:22

Het gekke is dat Frankrijk aan de ene kant de maaiers veroordeelt
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0 ... 591,0.html

terwijl ze zelf door de Europese Unie wordt veroordeeld omdat ze het Europese recht niet heeft toegepast
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0 ... 591,0.html

Ik geef toe dat ik niet begrijp wat het doel is.
0 x
De enige duurzame energie is energiebesparing.
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Re: tegenstrijdigheid




par Targol » 15/12/06, 17:32

hug schreef:Het gekke is dat Frankrijk aan de ene kant de maaiers veroordeelt
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0 ... 591,0.html

terwijl ze zelf door de Europese Unie wordt veroordeeld omdat ze het Europese recht niet heeft toegepast
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0 ... 591,0.html

Ik geef toe dat ik niet begrijp wat het doel is.


Zonder te willen overdrijven in de richting van de complottheorie, zou ik zeggen dat het om financiële belangen gaat.
Het meest betreurenswaardige in dit verhaal is dat terwijl 80% van de Fransen tegen GGO's in de open velden zijn, het onze belastingen zijn die betalen:
  • De gendarmes die de ggo-velden beschermen tegen de maaiers,
  • het salaris van de magistraten voor degenen die terechtstaan,
  • mogelijke gevangenisstraffen,
  • en tot slot, gelooft u dat de aan Frankrijk opgelegde boete zal worden betaald door de grote zaadbedrijven of de boeren die besloten hebben GGO's te maken???? :onheil:


Zo zijn er in Frankrijk sommige onderwerpen waar de heersers alles aan doen om de financiers te bedanken die hun campagnes hebben gefinancierd ten nadele van het volk (nucleair, GMO, CPE, ...). De mensen, hij, komen alleen in het proces om de kapotte potten terug te betalen. :onheil: :onheil: :onheil: :onheil:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Toine
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 12/04/05, 10:21
Plaats: 63




par Toine » 15/12/06, 17:43

Zeker !

En gelukkig zijn de maaiers geweldloos

omdat sommigen tot het uiterste werden gedreven door de fout van mondachtigheid
deze zou kunnen zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 18/12/06, 10:01

Het meest betreurenswaardige in dit verhaal is dat terwijl 80% van de Fransen tegen GGO's in de open velden zijn, het onze belastingen zijn die betalen:

en het eten van J Bové als hij in de gevangenis zit. lol

Dit is allemaal interessant, mensen die voor ggo's zijn, we voelen ons ineens minder alleen, ik ben een rasveredelaar, dus ik weet een beetje van ggo's.

Targol je hebt gelijk als je naar de toepassingsvoorwaarden vraagt, maar kies goed voor die planten die zich niet alleen in de natuur kunnen handhaven. bijv.: maïs, kan iemand me vertellen waarmee het zich in de natuur vermenigvuldigt, quedalle, dan is het niet de ernstigste, terwijl als je GGO-testen doet met koolzaad, de c iets anders is, het onderhoudt zichzelf en verspreidt zich naar andere planten ( koolzaad, mosterd, capselle, .......) de lijst is lang, ter herinnering koolzaad is een NATUURLIJKE kruising tussen kool en koolzaad (c verward met de raap).

we moeten wat meer aan de zieken denken, tot kleine Chinezen met zichtproblemen, ... (gouden rijst verbetering vitamine A-gehalte),

en dan de BT, het is natuurlijk, we hebben niets uitgevonden, het vermijdt nog steeds het gebruik van veel pesticiden, het is duur en het is niet goed voor je gezondheid.
Dernière édition par antoinet111 de 18 / 12 / 06, 10: 27, 1 keer bewerkt.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 338 gasten