Opbrengst: woordramp

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 06/05/14, 09:27

chatelot zei:

en als we het vergelijken met de calorieën in voedsel, hebben we het helemaal mis: omdat ze veel calorieën bevatten


Ik had er nog nooit over nagedacht, maar inderdaad: wat zou je willen doen met 2000 cal/dag: net genoeg om de T° van een liter water met 2° te verhogen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 06/05/14, 15:46

Ik weet niet wanneer de wijziging precies is doorgevoerd, maar ik zag de uitleg alleen in het algemene mechanica-formulier van Jacques Muller

calorie (oude naam kleine calorie symbool cal)
k calorie (oude naam grote calorie-symbool Cal)

het probleem is dat we in natuurkundelessen volledig vergeten de oude namen te noemen, zelfs als ze nog steeds algemeen worden gebruikt en valstrikken zijn

Ik herinner me dat ik de vraag over deze inconsistentie in de aangegeven calorieën voor voedingsmiddelen aan een natuurkundeleraar heb gesteld... geen antwoord... erg beschaamd... pas een paar jaar later kreeg ik met dit Muller-formulier het antwoord

deze vorm (editie 1977, maar 1e editie 1932) is erg interessant

hetzelfde in de scheikunde: veel mensen zeggen dat de oude scheikundeboeken volkomen verkeerd zijn... helemaal niet alleen de notatie veranderde rond 1880... atomisten hebben de mol uitgevonden en de massa gewijzigd met 2 atomen van 5 lichamen. dus voor de equivalentisten was water HO en de naam H20

we zien nooit enige verklaring voor deze verandering in een huidig ​​scheikundeboek of op internet: het is in de LAMI-encyclopedie van 1880 dat deze verandering goed wordt uitgelegd
12 delen te downloaden op gallica.bnf.fr
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/05/14, 17:18

Twee woorden in mijn favoriete zoekmachine en daar heb je het:

http://www.la-definition.fr/calorie
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 06/05/14, 18:35

Wat een cultuur! :D Bedankt voor deze erudiete uitleg.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 06/05/14, 19:30

deze encyclopedie werd mij getoond door een leraar op een middelbare school, gered uit de prullenbak na een opruimcrisis in de bibliotheek... een goudmijn... het was vóór het internet... nu typen we oscar lami op gallica en hebben we alles

het voorwoord van deze encyclopedie zou vandaag de dag gelezen kunnen worden en als actueel kunnen worden beschouwd: de noodzaak om alles wat nuttig is op papier te zetten... behalve dat hij dat in 1880 deed door de uitgave via abonnementen te financieren... terwijl belangrijke kennis nu steeds belangrijker wordt moeilijk te verkrijgen... Ik heb de indruk dat we sneller vergeten dan dat we bedenken
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 377-gasten