Tuinongedierte

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: tuinongedierte




par olivier75 » 03/06/17, 20:59

Ongedierte oogsten.
Hier is de oogst van de dag, na 3 weken zonder regen en water afgelopen weekend, de regen brengt ze naar buiten, ik heb maar 6,5 m2 gemaakt door de moestuin van het huis te wieden, die geen mulch heeft en erg overwoekerd is, er is echt geen schade.
image.jpeg
olijf
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 04/06/17, 09:11

Dit toont aan dat we niet dezelfde "systemen" hebben en dat het daarom moeilijk is om de "oplossingen" te generaliseren.

Ik pik bijna twee soorten (of ondersoorten?) slakken op: de lange rood-oranje, en een andere soort, donkerder rood en meer "rond"...

Na een week vallen de oogsten nu tegen. Gisteravond zat ik moe te zappen (het had echter geregend!). Zodra het aanzienlijk daalt, stop ik ermee. De planten zullen goed ontwikkeld zijn en zullen qua schade niet veel meer vrezen. Daar gaat het snel, met die extra regen! De warme grond. Explosieve groei. Eindelijk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: tuinongedierte




par denis17 » 04/06/17, 15:09

De regen bij mijn huis gisteren viel van 12 tot 16 uur, ik ging de tuin in en haalde wat planten tevoorschijn waarvan ik niet wil dat ze me binnendringen, en ik pakte alleen 30 kleine witachtige slakken, de eerste bezienswaardigheden van de het opzetten van de moestuin begin februari (ik zeg niet dat er eerder andere hadden kunnen zijn), maar de salades verdwenen, radijsblaadjes doorboord...
denis
0 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: tuinongedierte




par jpg43 » 04/06/17, 21:32

Hallo, thuis onder de hooimulch zijn er geen of heel weinig grote slakken maar een veelvoud aan grijswitte slakken van amper 1 cm groot en kleine zwartgrijze slakken van 3 of 4 mm, waarschijnlijk heel jong. Als ik bijvoorbeeld de mulch niet verwijder bij het planten van kool en zonder ferramol, kunnen ze het plan van de ene op de andere dag bijna verslinden. Uiteraard vallen ze de eindknop aan, dus geen kool of tomatenplanten of zelfs aardappelen.

Het is waar dat deze moestuin zeer recent is aangelegd op een weiland dat al tientallen jaren door paarden wordt begraasd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 04/06/17, 22:06

Mijn moestuin is veel minder jong, maar helaas, dit is een situatie die ik ongeveer 2 weken geleden heb meegemaakt...

Nu lijkt het meer op de grote "rode"...

Het begrip evenwicht is niet zo eenvoudig! En onze moestuinen, zelfs "natuurlijk", zijn hardvochtige "antropische" ruimtes (gevormd door de mens). Zo kwetsbaar...

Ik denk dat er aan het einde van de winter, wanneer we zaailingen planten, een kritieke fase is.

Ik ga straks jagen met de hoofdlamp... Dat vond ik het meest effectief... Eerst een paar avonden, nu, om de andere avond... 15 of 20 min... Het plukken neemt af . Gelukkig groeien de planten nu explosief, dus die zijn straks buiten gevaar: op kool, sla etc. zullen de slakken zich vestigen op de buitenste, beschadigde bladeren, die sowieso geen deel uitmaken van de oogst. Dat laat ik dus over aan de slakken, waarvan ik een "gereguleerde" populatie onderhoud om de hulptroepen, vijanden van de slakken, zoals kevers, te voeden; kortschildkevers, enz... Als ze niets te eten hebben, zullen ze wegkwijnen of verdwijnen en de volgende keer zal het erger zijn...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: tuinongedierte




par Ahmed » 04/06/17, 22:33

Vorig jaar deed ik hetzelfde op mijn rijen uien, maar ik kreeg te maken met een veelheid aan kleine grijze slakken, evenals modderkruipers en de strijd was te ongelijk: ondanks mijn koppigheid heb ik niets meer...
Dit jaar worden salades, bonen gespaard, alleen kool die met blote wortels is getransplanteerd, heeft aanvallen gehad waarvan ik dacht dat ze dodelijk waren, maar het is mogelijk dat ze er uiteindelijk uit zullen komen. : Roll:
Wat dat laatste betreft, denk ik dat de juiste strategie zou zijn om ze in een kluit te planten als ze al goed ontwikkeld zijn: dat is wat ik in de toekomst van plan ben te doen.
De bonen hebben gezien, voor een aantal van hen, hun eerste echte bladeren afgesneden en hun groei gestopt, maar ik ben er helemaal niet zeker van dat dit te wijten is aan de slakken, dat is iets anders, maar wat...???
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 04/06/17, 22:44

Terug van de jacht: nog twintig...

Wat ik ook heb meegekregen is dat je er maar een deel van krijgt. Ik ging terug naar het einde waar ik was begonnen: daar was er weer een. Gisteravond dacht ik al dat ik niet aan het opletten was. Maar nee, ze "komen er zo uit", elk op zijn beurt...

De kleintjes zijn leuk. Ik had genoeg van een paar kooltjes. Met een huishoudhandschoen verpletterde ik ze. Te omslachtig om op te halen. En heel snel waren er geen anderen...

De grote rode, de oogst is wel minstens gehalveerd, maar er komen er altijd meer...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: tuinongedierte




par Julienmos » 04/06/17, 23:22

idem, snelle rondleiding door de moestuin: nul slakken!

Daarentegen 2 grote regenwormen verrast, OP het hooi! en die snel terugkeerden naar hun hol.

waarschijnlijk een paar kleine modderkruipers op salades, maar dat stoort me niet.

Ik heb vooral kool, broccoli, paprika's, selderij... dit alles is bijna intact. Zelfs goudsbloemen.

Als ik bedenk dat ik vorig jaar rond deze tijd besmet was, vooral grijze modderkruipers, alle planten waren aangetast, elke nacht was ik onderweg...

Maar het is pas begin juni, het is al heel lang droog, dus verkondig niet te vroeg de overwinning... de luchtvochtigheid helpt, ze kunnen heel snel weer verschijnen! :)

Het heeft vandaag niet geregend, maar de tomatenbladeren zijn vochtig, waarschijnlijk condens...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 05/06/17, 08:32

Julienmos schreef:

Maar het is pas begin juni, het is al heel lang droog, dus verkondig niet te vroeg de overwinning... de luchtvochtigheid helpt, ze kunnen heel snel weer verschijnen! :)

Het heeft vandaag niet geregend, maar de tomatenbladeren zijn vochtig, waarschijnlijk condens...


1) Ik denk eerder dat er "cycli" zijn. Ik heb jaren gekend zonder te hoeven jagen. Vorig jaar had ik er last van in mei-juni (zeer natte en behoorlijk "koude" periode). Dit jaar vecht ik, met uitzondering van de ene of de andere plank, overal tegen vooral de grote oranje, lang... Ze mogen OOK van de naburige weilanden naar me toe komen, want ik kan zeggen dat ze traceren!

2) De bladeren van tomaten stoten 's nachts waterdruppels uit. Dit is een normaal verschijnsel, genaamd guttatie. Misschien hebben ze "te veel" en vermijden ze zo een "overdruk" ???

Zie: http://www.labeilledefrance.com/index.p ... petit-jour
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: tuinongedierte




par paysan.bio » 05/06/17, 09:12

Did67 schreef:
Julienmos schreef:

Maar het is pas begin juni, het is al heel lang droog, dus verkondig niet te vroeg de overwinning... de luchtvochtigheid helpt, ze kunnen heel snel weer verschijnen! :)

Het heeft vandaag niet geregend, maar de tomatenbladeren zijn vochtig, waarschijnlijk condens...


1) Ik denk eerder dat er "cycli" zijn. Ik heb jaren gekend zonder te hoeven jagen. Vorig jaar had ik er last van in mei-juni (zeer natte en behoorlijk "koude" periode). Dit jaar vecht ik, met uitzondering van de ene of de andere plank, overal tegen vooral de grote oranje, lang... Ze mogen OOK van de naburige weilanden naar me toe komen, want ik kan zeggen dat ze traceren!

2) De bladeren van tomaten stoten 's nachts waterdruppels uit. Dit is een normaal verschijnsel, genaamd guttatie. Misschien hebben ze "te veel" en vermijden ze zo een "overdruk" ???

Zie: http://www.labeilledefrance.com/index.p ... petit-jour


veel bladeren stoten 's ochtends waterdruppels uit.
dit is een van de redenen waarom ik ben overgestapt op planten op plantendek. het is waterig EASY
de belangrijkste is de aanwezigheid van de kwakgrasrhizosfeer in contact met de wortels van de planten.

voor naaktslakken, ik had problemen toen ik met deze tuin begon.
op de boerderij had ik een hele troep egels onder een hoop afval van onontwarbare grootte 10 m in doorsnee.
ze waren veilig en ik heb nooit een probleem gehad.
Dus ik vond Didier wel leuk: verzameling op verschillende tijdstippen maar wetende dat er voor één gevonden er 4 verborgen zijn.
Ik merkte dat hun favoriete eten ijs is. Ik zet ze overal neer en terwijl ze voor de salades zorgen, laten ze de rest met rust ... behalve de planten die verwelken bij het planten.
de oplossing kwam van de buurman.
ze kocht loopeenden.
ze houden van mijn tuin omdat die een grote badkuip heeft en verlaten die van hen elke avond om 20 uur. ze gaan rond en komen de volgende ochtend vroeg terug.
ze zijn formidabel, ik kon het niet geloven.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 199-gasten