Tuinongedierte

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: tuinongedierte




par izentrop » 02/06/17, 10:00

Goede informatie voor tuinieren op deze site inderdaad http://www.gerbeaud.com/jardin/fiches/taupin.php

De meningen van tuiniers, ook niet altijd goed advies http://www.gerbeaud.com/jardin/faq/qr-2 ... upins.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 02/06/17, 18:23

Ahmed schreef:Inderdaad, het idee om een ​​beestje of een onkruid dat hinderlijk is volledig uit te roeien, is zeer contraproductief: het principe van afnemende opbrengsten betekent dat de inspanningen om de laatste paar hindernissen te elimineren veel groter zijn dan het verminderen van het grootste deel van de initiële populatie. , hoewel totaal succes verre van gegarandeerd is (we worden al snel geconfronteerd met een exponentieel succes). Bijgevolg vertegenwoordigt het "redelijke" verlies van groenten veel lagere kosten dan een koppig gevecht.


Waaraan ik toevoeg: een parasiet moet je nooit uitroeien, anders verdwijnen zijn vijanden, want niets te eten hebben... Vroeg of laat zal een parasiet daar weer verdwalen (dat doen ze alleen: een nieuw territorium verkennen om voer). Geen vijanden: hij explodeert!

Het is dus ook een verliezende strategie!

voor om een ​​plaag te voorkomen, moet deze plaag worden gekweekt of onderhouden, in of rond de tuin. Dit is de rol van plant-martelaren!

Alleen (tijdelijke) excessen moeten worden vermeden: het is "normaal" dat een parasiet voor zijn vijand (onze hulp) zwermt; de cycli zijn altijd uit fase.

Op dit moment raap ik naaktslakken op in gebieden waar ik jonge planten heb die het risico lopen volledig vernietigd te worden, of gevoelige zaailingen (wortelen, venkel, peterselie)... Totdat deze groenten voldoende ontwikkeld zijn.

Gisteravond heb ik twee kratten sla gesneden: ik vond 4 grote slakken onder deze sla, met geen zichtbare schade behalve de buitenste bladeren met gaten en de basis van de "afgeknaagde" bladstelen. Waarom daar "uitroeien"? Ik heb daar niet gejaagd...

Bijv: er kunnen geen lieveheersbeestjes zijn als er geen bladluizen zijn; je roeit bladluizen uit; lieveheersbeestjes sterven of gaan weg... Vroeg of laat raakt een bladluis verdwaald in uw huis. Zal zich vermenigvuldigen. Zal geen weerstand ondervinden. Zal zich vermenigvuldigen. Het duurt even voordat een lieveheersbeestje voorbij komt. Ze zal eieren leggen, de larven zullen 4 stadia doorlopen... Goed gevoed, want nu zullen de bladluizen alles zijn binnengedrongen zonder vijanden, ze vermenigvuldigen zich... Eindelijk zullen ze te veel zijn, zullen vechten om te eten, de bladluizen verdwijnen , de lieveheersbeestjes verhongeren... Behalve een paar, als je bladluizen "kweekt", op een rozenstruik, op een Oost-Indische kers, op een rumex, op een Eryngium, op een tuinboon... Daar zul je een staat hebben "redelijk stabiel" (dat is het nooit: dit zijn voortdurend "oscillerende" evenwichten rond een evenwichtspunt)

[de realiteit is veel complexer; Ik noem alleen het principe]
2 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: tuinongedierte




par olivier75 » 02/06/17, 18:50

Bonsoir,
Er zijn ook plagen die meer roofdieren hebben dan andere, het principe geldt minder voor vliegen en preimotten, fruitmot, balanin...
Voor de slakken gaat het uiteindelijk redelijk goed, ik heb geen cerfamol meer en hoop niet meer te kopen.
Voor het karton op persoonlijke basis als ik het niet meer zou gebruiken voor de moestuin, gebruik ik het nog steeds voor het gemak voor de bomen.
Ik weet echter dat het nuttiger zou zijn geweest om gerecycled te worden, ik weet dat 2 diktes niets anders doen dan verhulling. Ik stop zodra ik een echte grinder heb.
image.jpeg
Ik denk dat je de grootste onzin moet vermijden en moet verbeteren volgens je kennis en je middelen.
Olivier.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: tuinongedierte




par Ahmed » 02/06/17, 21:16

ja, Didier, toen ik schreef "om volledig uit te roeien", aarzelde ik een beetje, omdat deze formule aanmatigend is en ik liever iets wilde zeggen als "volharden in het geloof dat we volledig kunnen uitroeien"... omdat het een pure fantasie is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 02/06/17, 21:43

Ahmed schreef:...Ik bedoelde zoiets als "blijven geloven dat we volledig kunnen uitroeien"...omdat het pure fantasie is.


Wat mij betreft, ik wilde erop aandringen dat het niet alleen een pure fantasie is, maar ook een zeer ernstige fout zou zijn als het gerealiseerd zou kunnen worden: vroeg of laat zou het een nog gewelddadigere aanval betekenen...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 02/06/17, 21:51

olivier75 schreef:Bonsoir,
Er zijn ook plagen die meer roofdieren hebben dan andere, het principe geldt minder voor vliegen en preimotten, fruitmot, balanin...


Ja nogal. Het is zoals altijd veel complexer.

Zoals je zegt, sommige "parasieten" hebben de wandaden begaan die ons dwars zitten, voordat een regulerend mechanisme in het spel komt...

Er zijn ook niet-specifieke parasieten, waarbij er geen simpele link is tussen een parasiet en zijn vijand. De cycli worden dan veel complexer, met veel kruisende dynamieken...

Toch is het voor sommige gepatenteerde onruststokers (slakken, bladluizen) belangrijk om voldoende perspectief te hebben.

U moet weten dat, in tegenstelling tot wat veel websites suggereren, wanneer we uitleggen dat als u zo'n parasiet heeft, dit betekent dat uw moestuin niet in balans is, dat het het tegenovergestelde zou kunnen zijn!

De balans is noodzakelijkerwijs dat er iets is in de twee schalen van de balans: aan de ene kant een bepaalde populatie van je "boorder" en aan de andere kant een bepaalde populatie van zijn belangrijkste vijanden. Een moestuin in "balans" is dus per se een moestuin waar het moeilijk is!!! En niet het tegenovergestelde. In populatie gelukkig "beperkt"...

Een parasiet willen uitroeien is dus niet alleen een fantasie, maar een vergissing (we kunnen ons dat natuurlijk voorstellen in een gesloten, beperkte, volledig gecontroleerde ruimte, zoals een serre met luchtregeling (recentelijk gezien). Evenals mijn pitager is een ruimte "leeggemaakt" van zijn beren door het hek.

Dus ja, afgezien van de principes, is het van geval tot geval een beetje ingewikkelder.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 02/06/17, 21:53

olivier75 schreef:Ik denk dat je de grootste onzin moet vermijden en moet verbeteren volgens je kennis en je middelen.
Olivier.


Oui!

Ik reageer een beetje "gewelddadig", omdat op internet "lasagne" over het algemeen wordt gepresenteerd als een ingenieuze "uitvinding"... Een soort "verfijning"... Ik word er knock-out van! Teleurgesteld.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: tuinongedierte




par olivier75 » 02/06/17, 22:57

Ik had prioriteiten en overtuiging kunnen toevoegen!
Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: tuinongedierte




par olivier75 » 02/06/17, 23:01

Vanaf vandaag is het voor hazelnoten en uien 99% voor roofdieren, ik ben verre van de aanvaardbare balans van de gemiddelde tuinier...
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: tuinongedierte




par Did67 » 03/06/17, 08:44

Er zijn situaties waarin de balans nooit bevredigend zal zijn. Als ik mijn woelmuizen het laat doen, is het 100% schade aan wat ze leuk vinden.

Doc, als een superroofdier, reguleer en val ik.

vergeet dat niet onze systemen zijn serieus vermenselijkt. Ze zijn dus van nature "onevenwichtig"!

Het systeem dat bij ons in evenwicht is, is een climaxbos. Met misschien een paar hazelaars op een paar open plekken. Daar zou de verspreiding betekenen dat de schade beperkt zou blijven... Idem voor de gevleugelde. Er zou geen "concentratie" zijn op een "bloembed">.

Dus moeten we ons natuurlijk kwalificeren.

Voor anderen kunnen we "neigen" naar een bepaalde vorm van evenwicht (bladluizen)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 266-gasten