De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 14:58

stephgouv schreef:Wat als de oplossing was om gewoon te stoppen met binnenshuis planten?
Zaden/zaden zouden op hun gemak ontkiemen, toch? En daarom zou het risico van vernalisatie sterk worden verminderd.
Kijk naar de vergeten aardappelen van de vorige oogst of de zaden van komkommerachtigen, wie vertelt ze dat het tijd is om te ontkiemen ???


Bij de biënnales is dit echter geen garantie!!!

Pas op voor het aarts-valse idee dat "de natuur het weet". Kijk naar de planten die regelmatig worden gehouden: gelei, enz ... Op de vaste planten zijn zij het die "beslissen" om te ontkiemen ... Ik had spontaan, te vroeg, om gegrild te worden ... Ik heb tomaten die zijn net opgestaan ​​- ze zullen worden geroosterd!

Dus helaas, dit is te naïef.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 17:45

Did67 schreef:
Bij de biënnales is dit echter geen garantie!!!



Lees: "... dit is echter geen garantie !!!"
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: De moestuin zonder moe te worden




par GuyGadeboisTheBack » 30/08/21, 17:49

Did67 schreef:
Did67 schreef:
Bij de biënnales is dit echter geen garantie!!!



Lees: "... dit is echter geen garantie !!!"

Het "nee" is stap verplicht. De eerste zin klopte al, al is de stijl een beetje achterhaald. : Wink:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 30/08/21, 20:13

onthoud ook dat er gebieden zijn waar de Roscoff rode ui wordt verbouwd, het is niet toevallig dat hij van deze regio houdt, want heel vroeg zelfs als het niet erg warm is, zal het niet meer erg koud zijn en daarom is het risico op vernalisatie zeer verminderd en dit vroeg genoeg om een ​​goede ontwikkeling te verzekeren

We mogen niet vergeten dat er voorheen regionale groenten waren en we al exporteerden en omdat het van vitaal belang was voor de producent die hij zorgde voor groenten die waren aangepast aan het gebied, hebben we het nu over kortsluiting, behalve dat daar de consument "bio" wil en de diversiteit aan supermarkten 10 minuten van zijn huis, in het zuiden gemakkelijk voor tomaten, moeilijker voor wortelgroenten die moeten worden bewaterd of bepaalde bladgroenten die moeten worden besprenkeld om de temperatuur te verlagen om de opkomst van zaden te voorkomen, en omgekeerd in het noorden zal het nodig zijn de tomaten te beschermen en soms bepaalde groenten tegen de regen te beschermen

om jezelf hiervan te overtuigen, moet je geen tuinboek maar een kookboek openen en regionale recepten bekijken, In het noorden is het preiquiche, geen tomatentiaan

daarom is geloven dat elke groente overal succesvol kan zijn een illusie, soms is het nodig om de teelttechniek te helpen of aan te passen, dit jaar rode uien laat geplant niet te veel zaailingen vergeleken met vorig jaar, maar geen grote productie door gebrek aan warmte, een tijdelijke bak in de rijen zou een zeer positief effect hebben gehad, integendeel, een variëteit aan sjalotten die laat geplant werden, te vroeg geplant, goed opgekomen met temperaturen te hoog voor het begin van de lente was prima maar omdat het niet laatst ontwikkelden ze zich niet verder, ook hier zou de tijdelijke kist wat hebben geholpen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 22:07

Moindreffor schreef:.... dit jaar rode uien laat geplant niet te veel zaailingen in vergelijking met vorig jaar, maar geen grote productie door gebrek aan warmte, ...


Ik denk dat wat bepalend is in het geval van uien het aantal groeidagen is, wetende dat de bollen worden "gecontroleerd" door de lengte van de dagen ...

Een ui die niet opkomt die in maart is geplant, zal 4 maanden groei hebben, vergeleken met een ui die half mei is geplant, die slechts 2,5 zal hebben!

Zelfs als dat inderdaad zo is, zal ook de "som van temperaturen" een rol spelen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 31/08/21, 19:43

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:.... dit jaar rode uien laat geplant niet te veel zaailingen in vergelijking met vorig jaar, maar geen grote productie door gebrek aan warmte, ...


Ik denk dat wat bepalend is in het geval van uien het aantal groeidagen is, wetende dat de bollen worden "gecontroleerd" door de lengte van de dagen ...

Een ui die niet opkomt die in maart is geplant, zal 4 maanden groei hebben, vergeleken met een ui die half mei is geplant, die slechts 2,5 zal hebben!

Zelfs als dat inderdaad zo is, zal ook de "som van temperaturen" een rol spelen.

Ik denk dat het meer voor de hand ligt voor rood dan voor geel, dat een geel evenzeer zal vernalisatie bij lage temperaturen als een rood gemakkelijker zal vernalisatie, en daarom is het dit gebrek aan warmte, zelfs een behoorlijk sterk risico op afdaling in maart april, dat kan te schadelijk zijn voor de rode en het zal doorgaan voor de gele, daarna om ervoor te zorgen dat er de blanken zijn, maar ze blijven niet

daarom voor het rood van de regio's, zal meer "zachter" gunstig zijn Bretagne is een goed voorbeeld, gunstige thermische amplitude
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 31/08/21, 22:36

Ja, rood is over het algemeen gevoeliger [behalve de hele reeks rode "kortedag"-hybriden, die overwinteren en groeien in het voorjaar!].
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 01/09/21, 10:45

De grootte van de geplante bol is ook van belang voor vernalisatie, toch?
Als de bol "klaar is om" of "begint" te ontkiemen, is de kans op vernalisatie groter dan bij een bol die nog "slaapt", aangezien het meer tijd nodig heeft om de 5-6 bladeren te maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 01/09/21, 10:53

Ik ben niet zeker van uien uit kleine bollen. Normaal gesproken is het de vegetatieve fase die speelt (die wordt gekenmerkt door het aantal bladeren) en de ui is vooral gevoelig voor de 8 bladfase ...

Ik weet ook niet zeker of de grootte van de bulbillen de snelheid van opkomst beïnvloedt.

Aan de andere kant heb ik een vage herinnering te hebben gelezen dat grote bulbillen (meer dan 27 mm geheugen) gevoeliger zijn !!!! Kies dus waar mogelijk de kleinste! In werkelijkheid en in de praktijk hebben we weinig keus!!!! In een winkel zoals op het net bieden we over het algemeen slechts één kaliber aan ...
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 01/09/21, 14:15

Bedankt voor deze verduidelijkingen!
Ik zal in 2022 voorzichtig zijn om mijn lijnen te maken op basis van de grootte van de bol (ik plaats er vaak honderd, dus niet te moeilijk om te sorteren) en het zal gemakkelijker zijn om degenen te zien die "vernaliseren" (als er vernalisatie is .. .)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 306-gasten