De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 12:33

Ja, het is verrassend. We denken altijd dat "koude actie" synoniem is met "vorstactie"!!! Terwijl ze in het juiste stadium zijn, zijn de planten erg gevoelig... Over het algemeen worden ze in dit stadium uit de kassen of kozijnen gehaald om ze af te harden (denken we!). Resultaat: ze "gaan omhoog"... Nog een mooi voorbeeld van een "contra-intuïtief" technisch gebaar...

Terwijl de kleine zaailing extreem goed bestand was tegen kou en vorst (minstens - 6 of - 8 ° voor selderij). Maar zij, wij "beschermden", bijna "broedden"!

Vandaar de ontijdige zaden, toegeschreven... aan de maan! Want wie herinnert zich nog dat het in april een paar dagen +9°C was toen je knolselderij 6 blaadjes had? Het was de beroemde "in april, ontdek jezelf niet met een draad!" - en dus "normaal" en dus niet geregistreerd als gebeurtenis...
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Biobomb » 30/08/21, 13:54

Did67 schreef:De koudegolf eind april ????

Het zou worden verfijnd - duizelingwekkende 10-daagse zaailingen in 10 dagen.


OK, maar welke moet je dan transplanteren? Half om half? Een mix? Die van de laatste zaailingen? Degenen die optimale temperaturen hebben ervaren / ervaren?
Didier, waarom geven de zaadbedrijven niet meer informatie over het onderwerp? Ik heb een oude clausulegids die er erg dom over is!
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Biobomb » 30/08/21, 14:01

Did67 schreef:Ja, het is verrassend. We denken altijd dat "koude actie" synoniem is met "vorstactie"!!! Terwijl ze in het juiste stadium zijn, zijn de planten erg gevoelig... Over het algemeen worden ze in dit stadium uit de kassen of kozijnen gehaald om ze af te harden (denken we!). Resultaat: ze "gaan omhoog"... Nog een mooi voorbeeld van een "contra-intuïtief" technisch gebaar...

Terwijl de kleine zaailing extreem goed bestand was tegen kou en vorst (minstens - 6 of - 8 ° voor selderij). Maar zij, wij "beschermden", bijna "broedden"!

Vandaar de ontijdige zaden, toegeschreven... aan de maan! Want wie herinnert zich nog dat het in april een paar dagen +9°C was toen je knolselderij 6 blaadjes had? Het was de beroemde "in april, ontdek jezelf niet met een draad!" - en dus "normaal" en dus niet geregistreerd als gebeurtenis...


Om te mediteren en vooral om te herinneren.
De maan heeft een goede rug. Als ik iets mis, geef ik hem de schuld. Als ik het daarentegen goed doe, is dat bijna altijd te danken aan mijn flair!
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Biobomb » 30/08/21, 14:05

Did67 schreef:
Over het algemeen worden ze in dit stadium uit de kassen of kozijnen gehaald om ze af te harden (denken we!). Resultaat: ze "gaan omhoog"... Nog een mooi voorbeeld van een "contra-intuïtief" technisch gebaar...

Je moet ze er dus op het juiste moment uithalen. Hoe kies je het juiste moment?
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 30/08/21, 14:09

Wat als de oplossing was om gewoon te stoppen met binnenshuis planten?
Zaden/zaden zouden op hun gemak ontkiemen, toch? En daarom zou het risico van vernalisatie sterk worden verminderd.
Kijk naar de vergeten aardappelen van de vorige oogst of de zaden van komkommerachtigen, wie vertelt ze dat het tijd is om te ontkiemen ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 30/08/21, 14:17

Biobombe schrijft:
Did67 schreef:
Over het algemeen worden ze in dit stadium uit de kassen of kozijnen gehaald om ze af te harden (denken we!). Resultaat: ze "gaan omhoog"... Nog een mooi voorbeeld van een "contra-intuïtief" technisch gebaar...

Je moet ze er dus op het juiste moment uithalen. Hoe kies je het juiste moment?


Ik keek twee weken naar het weerbericht en de thermometers in mijn lijsten. Toen ze moesten worden overgeplant, was het te riskant om ze in de moestuin te zetten (ik had het eindelijk gekund, maar toen ik moest beslissen, wilde ik het risico niet nemen). Ik heb ze in aparte emmers in mijn kozijnen gezet, waarin de temperatuur niet meer onder de 12° kwam. En ik heb ze pas begin mei in de moestuin getransplanteerd.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 14:46

Biobombe schrijft:
OK, maar welke moet je dan transplanteren? Half om half? Een mix? Die van de laatste zaailingen? Degenen die optimale temperaturen hebben ervaren / ervaren?
Didier, waarom geven de zaadbedrijven niet meer informatie over het onderwerp? Ik heb een oude clausulegids die er erg dom over is!


Ik ging ervan uit:

a) je weet het niet van tevoren (hoewel je door oplettend te zijn een idee kunt krijgen van het risico van een klim!)

[Deze notie van "risico", aan de basis van de landbouw - die altijd risicobeheersing is geweest - is uit ons hoofd verdwenen als moderne verwende kinderen, die alles in de supermarkt vinden - onze redenering is: "als ik het goed doe zoals het hoort , ik MOET het geadverteerde resultaat krijgen..."]

b) we planten alles en dan zullen we zien: we hebben niet alle eieren in één mandje!

- het eerste mandje zal meer opleveren, omdat het langer in de grond heeft gestaan, in een gunstiger groeiperiode; maar als je geen geluk hebt, gaat het naar zaad!

- de tweede zal niet uitzaaien, maar zal misschien minder groei hebben: kortere cyclus, droogte...

Geen van beide is ideaal. Maar bij voorbaat weten we het niet!!! Dus geen goed antwoord op uw vraag - het is vervelend. Elk jaar zal ik jullie in augustus vertellen wat er had moeten gebeuren!!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 14:49

Dat gezegd hebbende, als er niet genoeg ruimte is, als je de temperaturen op grondniveau registreert (vandaar de interesse van sondes van het type dat Adrien gebruikt), als je betrouwbare informatie hebt over de "temperatuur/duur"-paren die vernalisatie triggeren voor de variëteit in kwestie (de gevoeligheid van de variëteit is heel anders), kunt u besluiten om uw eerste golf heel vroeg vrij te geven als deze vernaliseerd is, zonder te wachten op het oordeel door te schieten!

Maar dat zijn veel "als" - vooral de laatste!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 14:50

Biobombe schrijft:Je moet ze er dus op het juiste moment uithalen. Hoe kies je het juiste moment?


Pas op voor koude periodes onder de +8° C... (orde van grootte)... Of terug in de serre of het kader plaatsen als dit gebeurt tijdens de afhardingsfase in potten of platen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/08/21, 14:55

Biobombe schrijft:Didier, waarom geven de zaadbedrijven niet meer informatie over het onderwerp? Ik heb een oude clausulegids die er erg dom over is!


Omdat tuinieren nog steeds grotendeels wordt gedomineerd door "recepten uit de oudheid" - empirische kennis. Soms waar. En soms verkeerd - vanwege onwetendheid. We herhalen vandaag opnieuw succesvolle gidsen uit de jaren 50! 1850 bedoel ik!

Ik schreef in mijn tweede boek dat tuinliteratuur vooral "ingeteeld" is - we herhalen hetzelfde!

Overigens verkopen ze beter als ze "geruststellen" - als ze zeggen dat het ingewikkeld is, oula! niemand gaat kopen - noch de gids, noch de zaden... Dus we geven de "gemiddelde recepten"... En als het niet werkt, troost de tuinman zichzelf: optie a) - hij heeft geen groene duim ; b) - het is de maan. Dus stelt hij zichzelf gerust...

Er zijn maar een paar fada's zoals ik om "anti-gidsen" te schrijven... Maar kijk eens naar de Amazon-ranglijst! Het is beter om klassiek te blijven als je cijfers wilt maken! De "enchanters" staan ​​voor...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 319-gasten