De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 15/10/20, 11:23

Doris schreef:Ik woog ook al mijn gewassen om te zien waar ik sta in vergelijking met andere jaren

Ik woog alleen: de grootste aardappel, de grootste ui, de grootste rode biet en de grootste tomaat die ik bij de hand had. Dat is alles.
Ik ben geen modegril, maar het is altijd leuk om een ​​idee te krijgen van het gewicht van een groente als het de eerste keer is dat hij "buitengewoon" in de tuin staat.
Voor andere groenten tel ik in aantal: nul radijs, twee wortelen, ... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 15/10/20, 12:31

En als je merkt dat je geen radijs hebt, is dat niet gemakkelijk!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 15/10/20, 12:33

stephgouv schreef:Voor andere groenten tel ik in aantal: nul radijs, twee wortelen, ... : Mrgreen:

Hoe nul radijs? Een paar weken geleden bood je aan om mijn zaadleverancier te worden? Ah, tenzij het als thuis is, heb ik alleen radijsjes beheerd : Wink:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 15/10/20, 13:08

Doris schreef:
stephgouv schreef:Voor andere groenten tel ik in aantal: nul radijs, twee wortelen, ... : Mrgreen:

Hoe nul radijs? Een paar weken geleden bood je aan om mijn zaadleverancier te worden? Ah, tenzij het als thuis is, heb ik alleen radijsjes beheerd : Wink:

Ja, ik word de officiële leverancier van radijszaden.
En ze zullen me zeggen: meneer, hoe gaat het met uw radijs? Ik zal zeggen: ik weet het niet! :schok: : Mrgreen:
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 15/10/20, 13:19

Did67 schreef:En als je merkt dat je geen radijs hebt, is dat niet gemakkelijk!

Leuk woordspel!
Aan de andere kant, waar ik mezelf feliciteer, het is om geen enkele radijs te hebben gehad en alles te laten bloeien. Ik heb er nog nooit zoveel bijen op gezien!
Trouwens, volgend jaar zaai ik weer radijsjes om ze te laten bloeien om bestuivende insecten aan te trekken.
Nog een goede reden om het te laten gebeuren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 15/10/20, 13:35

In dezelfde geest: achterlaten van "mislukte" kool; ze brengen de winter door, voeden de grond een beetje; in het voorjaar bloeien ze heel vroeg; met paardebloemen zullen dit belangrijke bronnen zijn voor verzamelaars; dan vormen ze hun bloemenboeket en zetten ze normaal gesproken asbladluizen neer, die hulpstoffen zullen voeden zoals zweefvliegen, lieveheersbeestjes, gaasvliegen ...

Gewoon een attent gebaar van luiheid, en een heel systeem dat rockt! Op weg naar meer vruchtbaarheid (bodemsuppletie; bodemstructuur). Meer veerkracht (fokken van assistenten).

Het is stom, nietwaar ???

Voor geen radijs!

[Als je geen "reserves" krijgt op kruisbloemigen - nou ja, Brassicaceae - (geen appels op sluitkool, geen wortels op radijs), een test die niet duur is maar veel kan betalen: inheemse zwavel (of "bloeiende zwavel"). Brassicaceae hebben een grote behoefte aan S, die niet altijd in de grond aanwezig is. In plaats van een dure analyse, een test (de S vind je in korrels op internet, van het kleine zakje tot de zak van 25 kg! De 25 kg als dit wordt bevestigd.)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 15/10/20, 13:38

stephgouv schreef:... ik heb er nog nooit zoveel bijen op gezien!
Trouwens, volgend jaar zaai ik weer radijsjes om ze te laten bloeien om bestuivende insecten aan te trekken.
Nog een goede reden om het te laten gebeuren!


Je kunt de productie "spreiden": radijs, kool zoals gezegd, maar ook meerdere keren rucola gezaaid en de "resten" waarvan we de zaden laten gaan ...

CF een van mijn eerste video's (Le Potager du Paresseux: késako?) Waar ik sta voor een bord kruisbloemigen ... Raketten denk ik.
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 15/10/20, 14:43

Did67 schreef:
stephgouv schreef:... ik heb er nog nooit zoveel bijen op gezien!
Trouwens, volgend jaar zaai ik weer radijsjes om ze te laten bloeien om bestuivende insecten aan te trekken.
Nog een goede reden om het te laten gebeuren!


Je kunt de productie "spreiden": radijs, kool zoals gezegd, maar ook meerdere keren rucola gezaaid en de "resten" waarvan we de zaden laten gaan ...

CF een van mijn eerste video's (Le Potager du Paresseux: késako?) Waar ik sta voor een bord kruisbloemigen ... Raketten denk ik.


Zeker, ik laat de rucola ook rijzen ... en naar mijn mening, als dit zo doorgaat, kan ik peterselie aan de lijst toevoegen ... : Roll:
Wat betreft de kool, je had me al verteld over het zetten van S. Promis, ik zal het volgend jaar proberen!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 15/10/20, 17:08

Did67 schreef:En als je merkt dat je geen radijs hebt, is dat niet gemakkelijk!

we zitten op het stro en daarom zijn we bang voor honger ........................... aan stikstof : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 15/10/20, 18:22

stephgouv schreef:Ja, ik word de officiële leverancier van radijszaden.
En ze zullen me zeggen: meneer, hoe gaat het met uw radijs? Ik zal zeggen: ik weet het niet! :schok: : Mrgreen:

Marketingtip: zeg dat ze helemaal niet scherp zijn : Cheesy:
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 197-gasten