De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Oom Buzz » 03/05/20, 12:31

Moindreffor schreef:Ik moet ze elk jaar schoonmaken, maar ik denk dat je dat wel weet : Mrgreen:

Stomme vraag, maar aangezien de vogels in de natuur de hulp van de mens niet nodig hebben om hun nest in stand te houden, waarom is dit dan nodig? Ze zijn van nature voor eenmalig gebruik en als we willen dat ze worden hergebruikt in het geval van "kunstmatige nesten", moeten ze dan worden schoongemaakt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 13:01

Ik maak ze niet schoon... En ik heb jaar na jaar tieten, op 2 meter afstand, gewoon langs de oprit die langs het huis loopt, en voor mijn gootsteen... Dit jaar weer (een reeks staat aan het einde van een van de video's)... Daar is de parade, ze zijn waarschijnlijk een beetje aan het eten...

Wat de tuinen betreft, zijn er aanhangers van "we moeten dit doen...". En de anderen.

Het blijft zo dat een ‘menselijke’ nestkast een ‘vermenselijkt’ systeem is, net als een moestuin vergeleken met een climaxbos...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Ahmed » 03/05/20, 14:14

Een goede reden om de nestkasten (kunstmatig dus) schoon te maken is de aanwezigheid van parasieten in het oude nest...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 15:12

Ik betwijfel het.

Zoals de goede reden om te ploegen ongetwijfeld het verwijderen van onkruid is.

1) Thuis heb ik jarenlang mezen gehad, eieren gelegd, jongen grootgebracht, zonder dat ik het deed. ben ik ze aan het ‘vergiftigen’?

2) Wie maakt in de natuur natuurlijke nesten schoon (zonder hetzelfde materiaal!)?

Dus minstens één nadeel...

Ik word achterdochtig tegenover alle ‘paradigma 1-doeners’, niet alleen tuiniers. Onder hen zijn de ‘militanten’ niet de minste. Wat kan voor een activist verleidelijker zijn dan de rol van ‘redder van de wereld’ op zich te nemen?

Nu lijkt de “ecologische” impact van het schoonmaken van nestkasten niet van dezelfde orde te zijn als die van “slecht tuinieren”. Het was alleen maar om de schmilblic vooruit te helpen...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 03/05/20, 15:22

Oom Buzz schreef:
Moindreffor schreef:Ik moet ze elk jaar schoonmaken, maar ik denk dat je dat wel weet : Mrgreen:

Stomme vraag, maar aangezien de vogels in de natuur de hulp van de mens niet nodig hebben om hun nest in stand te houden, waarom is dit dan nodig? Ze zijn van nature voor eenmalig gebruik en als we willen dat ze worden hergebruikt in het geval van "kunstmatige nesten", moeten ze dan worden schoongemaakt?

hier in de natuur worden de nesten niet vaak van jaar tot jaar hergebruikt, of niet altijd door dezelfde soort, en daarom wordt er soms schoongemaakt, niet door de nieuwe bewoner, maar bij een kunstnest waarvan het vlieggat specifiek is, moet je schoon (het is advies) om parasieten te vermijden, zoals Ahmed opmerkt, want als het een kunstmatige nestkast aanbiedt en het parasieten geeft aan degenen die je wilt helpen, is het zonde

dan kun je, net als Didier, niets doen en gaat het goed, zoals degene die 10 jaar lang op dezelfde plek tomaten plant zonder nematoden te hebben
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 03/05/20, 15:34

Did67 schreef:Nu lijkt de “ecologische” impact van het schoonmaken van nestkasten niet van dezelfde orde te zijn als die van “slecht tuinieren”. Het was alleen maar om de schmilblic vooruit te helpen...

Er moet ook worden opgemerkt dat een nestkast alleen tijdens de broedperiode wordt gebruikt; tijdens de winter is deze leeg en onderhevig aan de grillen van het weer, en wordt deze zelfs bewoond door anderen dan vogels, kleine zoogdieren of insecten. Dit is de reden waarom in de natuur , een nest is niet elk jaar herbruikbaar en de natuur recycleert, zo'n soort zal een nest gebruiken dat door een ander is verlaten of van die en die gelegenheid gebruik maken om een ​​nestplaats te vinden, en net zoals de natuur steeds kunstmatiger wordt, hebben de vogels moeite met het vinden waar ze kunnen nestelen, vandaar hun schaarste
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par GuyGadebois » 03/05/20, 15:38

Om nog maar te zwijgen van de schaarste aan insecten, chemicaliën, jacht op slijm en katten.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 03/05/20, 15:48

GuyGadebois schreef:Om nog maar te zwijgen van de schaarste aan insecten, chemicaliën, jacht op slijm en katten.

dan op volgorde
gebreken aan nestkasten (door de modernisering van de stadsplanning in de stad en het verdwijnen van ‘wilde’ gebieden op het platteland), gebreken aan voedsel (door onder andere het gebrek aan insecten, maar niet alleen, ook hier het verdwijnen van insectenbroedgebieden wordt ook gespeeld), huiskatten en klodderjacht (wat een werkpaard is om de anekdotische jacht te laten verdwijnen, maar wat een goede paardenkastanje is van de lokale pers)

de vogels in onze landelijke tuinen, die zich bij u thuis voeden, worden alleen blootgesteld aan de chemicaliën die door individuen worden gebruikt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Ahmed » 03/05/20, 16:00

Zoals terecht opgemerkt Moindreffor, het kunstmatige nest is een antropisatie, veronderstelt daarom een ​​continuïteit in deze benadering die anders is dan wat men in de natuur vindt, van waaruit deze beperking van schoonmaken: ik herinner me dat ik aan het begin van de lente van vlooien in een brievenbus nestkast (waarschijnlijk gebruikt door een klein knaagdier in de winter).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 16:06

Ik denk dat BA BA eten is. En meteen daarna de leefomgeving.

Bijna altijd verdwijnen wilde soorten omdat hun leefgebied (voedsel, ecologische niche) verdwijnt...

Pesticiden en chemische dampen hebben in sommige gevallen uiteraard schadelijke effecten.

Als ik terugga naar mijn nestkasten, denk ik dat ze volkomen nutteloos zijn voor mijn mezen. Het is zelfs een smerig ‘antropisme’! Ik vind het gewoon leuk om ze voor mijn gootsteen te zien (en te filmen)! Dus dat past bij... de man.

PS / Geldt niet voor bepaalde bedreigde diersoorten (gieren, gieren, enz.). Dus bescherming, herintroductie, voeding, nestkasten, volières, enz. zijn essentieel... Ik vrees dat de mezenpopulaties zullen blijven afnemen zolang we insecticiden gebruiken (inclusief "biologische"), we heggen scheren, dat we gazons blijven maaien. omringd door "sierhagen"... In ieder geval probeert de PP de trend te keren...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 309-gasten