De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 01/05/20, 19:37

Dit laat zien wat de zeer modieuze "tips en trucs" waard zijn (internet, kleine gidsen die in de boekwinkels in overvloed aanwezig zijn)...

Je moet eerst weten dat het bijna een noodzakelijke stap is: het eerste jaar exploderen de populaties. De omstandigheden zijn voor hen ideaal: hooi dat de vochtigheid op peil houdt, goede en mooie groenten zonder gif... En de roofdieren zijn er nog niet.

Normaal gesproken arriveren de hulporganisaties geleidelijk, vestigen zich, bloeien en... reguleren (ze creëren geen vacuüm - geen enkele parasiet roeit uit waar hij zich mee voedt; dat zou zelfmoord zijn).

Daarom moeten we vanaf het begin reguleren in plaats van het systeem. Zonder UITROEIING (anders nooit hulpstoffen!).

- grotere planten planten; het hart wordt niet altijd aangevallen, en ze herstellen zichzelf
- Ik graaf onder het hooi, rond de aangetaste planten; ze zijn niet slim, ze zijn er gewoon, in de schaduw!
- fysieke middelen: flessen, donutvormen (zie het draadje van Adrien), mogelijk elektrische hekken
- controlemethoden: ik ben niet geschokt door matig gebruik van Ferramol (gebruik geen hoeveelheden: één korrel per 10 cm in alle richtingen is een goede verdeling); in ernstige situaties is het gebruik van "biocontrole" -middelen (parasitaire nematoden "Phasmarabditis hermaphrodita - Ph) mogelijk - maar duur
- mogelijk verzamelen (wat ik in 2018 deed, geconfronteerd met een invasie van sinaasappelslakken), door ze te "fixen" met wilde sla (verwelkte wilde sla - 's ochtends gezet voor een naaktslakkenoogst in de avond); Bij mij thuis, terwijl er schattige kool- of saladeplanten stonden, zat 95% van de slakken op de verwelkte sla (en het lijkt er zelfs op dat latex, als het uitdroogt, verandert in een opiaat - zoals papaverlatex, gedroogd, bevat opium!).
- stop zodra het seizoen vordert het gevecht, tolereer naaktslakken onder de onderste bladeren van groenten (kool, sla, enz.) waar ze geen schade aanrichten - ze worden niet gegeten, maar waar ze al hun roofdieren aantrekken en voeden; en de deugdzame cyclus begint; met je waterpunten zou je snel egels en hazelwormen moeten hebben; je ziet loopkevers en kortschildkevers... Onderhoud hoog gras (niet gemaaid), graspaden voor deze insecten...

Tenzij er sprake is van een specifieke situatie: vochtige omgeving, schaduw, ondiep water, zou dit zichzelf geleidelijk aan moeten reguleren. Met altijd mogelijke ongelukken – zoals thuis in 2018. Wat was er gebeurd? Ik weet het niet ! Het is het enige jaar dat ik kwaad ben geweest.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Choucoune
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 04/06/07, 14:38
Plaats: sarthe
x 12

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Choucoune » 01/05/20, 21:54

Goedenavond Gui68, als je rode pootjes uit de Vogezen komen, ken je meneer Franchauser misschien, mijn eerste rode pootjes kwamen ook van de bodem, precies uit Sarreguemines.
Minder moeite is goed, als ze een plek niet leuk vinden, zullen ze proberen eruit te komen. Ik zag er toevallig een paar aan de kant van een weg, een paar honderd meter van het kleinste waterpunt, Louisiana Reds (het ergste)
Het is beter om te beginnen met korrelige vrouwtjes, zodat de juvenielen bij u thuis geboren worden en minder geneigd zullen zijn te proberen te vluchten.De rode poten hebben vers en zuiver water nodig.
Veel succes met je project.
A+
0 x
Je bent zo blij want vandaag heb je mijn vrienden gevonden .....
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par phil53 » 01/05/20, 22:33

Vorig jaar had ik veel naaktslakken, dit jaar valt het mee. Hoewel er geen grasstrook rond het perceel mogelijk is, zijn er dit jaar kleine zwarte kevers aangekomen, denk ik. Ik heb ook glimwormen.
Ik heb veel BRF met eikels en bladeren gedaan.
Ik weet niet of deze elementen de oorzaak zijn van deze bevolkingskrimp.
Het is in ieder geval fijn om minder slakken te hebben.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par GuyGadebois » 02/05/20, 00:13

phil53 schreef:Vorig jaar had ik veel naaktslakken, dit jaar valt het mee. Hoewel er geen grasstrook rond het perceel mogelijk is, zijn er dit jaar kleine zwarte kevers aangekomen, denk ik. Ik heb ook glimwormen.
Ik heb veel BRF met eikels en bladeren gedaan.
Ik weet niet of deze elementen de oorzaak zijn van deze bevolkingskrimp.
Het is in ieder geval fijn om minder slakken te hebben.

De opkomst of ondergang van de levende bevolking om ons heen is multifactorieel. Het hangt vooral van de man af in de keuze die hij maakt om wel of geen evenwicht te hebben (we kunnen alles om zeep helpen). Maar als hij ‘de natuur verlaat’ zal hij merken dat er voor naaktslakken (uw voorbeeld) jaren met en jaren zonder zijn. Als hun roofdieren talrijk zijn, neemt hun populatie af, en omgekeerd. Als je je plantages "mechanisch" beschermt (zand, as, waterbarrière, etc.) zullen ze minder schade aanrichten, als je niet systematisch onkruid wiedt, zullen ze alleen eten wat je wilt behouden en zullen ze zichzelf ook voeden met "onkruid", goed voor hen. In jaren dat er veel padden zijn, zijn er bijvoorbeeld weinig naaktslakken. Helaas zijn amfibieën erg gevoelig voor zogenaamde "fytosanitaire" producten, net als egels die zich gretig voeden met gastropoden, evenals langzame wormen die dol zijn op hun eieren. Ten slotte zou het kunnen zijn dat naaktslakken, net als alle levende wezens, kunnen sterven aan een microbe of een virus, wat een van deze factoren zou kunnen zijn en de schommelingen in hun aantal gedeeltelijk zou kunnen verklaren. Voor BRF en eikels denk ik dat naaktslakken niet van tannines houden, dus ja, dat kan ook een rol spelen.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 02/05/20, 09:43

phil53 schreef:
Ik heb ook glimwormen.

.


Ah, dat is verheugend. Ze leden zwaar onder de vernietiging van hun leefgebied en waren zeldzaam geworden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 02/05/20, 09:54

Uitstekend bedankt voor de antwoorden!
1. Onderwerp Naaktslakken - Ik heb de resultaten van deze tests bijgevoegd bij foto's om aan te tonen dat "we het altijd zo hebben gedaan" de geest van mensen in het algemeen vervuilen en hen van reflectie verlossen, wat niettemin erg nuttig is.
In mijn werk vecht ik dagelijks (onderzoek en ontwikkeling) met collega's die zonder begrip solliciteren... maar in de elektronica... maar ja, ik steek snel mijn handen weer in de grond...

Ik ben op de hoogte van de tijdconstanten voor het balanceren van biotopen, bovendien denk ik dat het deel dat in maart van dit jaar met hooi bedekt is, niet meer "ongedierte" bevat dan dat. Ik zal de afgedekte teststrip sinds november gebruiken om hulpstoffen voor de hele groente vast te stellen tuin. Uitvinding: het stukje martelaarschapsmoestuin....

2. Rivierkreeft onderwerp, ik heb deze soort met rode poten gekozen omdat deze endemisch is, ik heb er twee jaar geleden een in de rivier erachter gevist, dus ik zal niets verstoren... het "filter" heeft meer tot doel een kwekerij, en voorkomen dat de karpers aan de kleine rivierkreeften knabbelen, daarna ga ik niet dromen en steeds opnieuw proberen te "controleren". Ik ga me meer richten op het verbeteren van de biotoop, zodat ze willen blijven...
Sterker nog, ik heb vijf jaar geleden wilde eenden in mijn vijver geplant, ze hadden geen vleugels, al hun nakomelingen vliegen, gaan de rivier in en keren terug naar de vijver. En ze komen allemaal terug in hun nisjes in de brandnetels, heggen en struikgewas naast mijn huis, ze hebben alles wat ze nodig hebben en blijven zitten. Rivierkreeften kunnen op een vergelijkbare manier reageren...
En ja, ik zat erover te denken om korrelkreeftjes te kopen en ja nogmaals, van de mensen die je noemde...

3. Bladluizen, nu een normaal jaar voor mij, de perzik- en vlierbessenbomen ondergaan de installatie van prachtige kolonies bladluizen, groen voor de eerste en zwart voor de tweede, wilde zuring speelt nu zijn rol! Het valt mij op dat de bladluizen op de vlierbes niet door de mieren worden grootgebracht zoals op de steenbomen in het bijzonder, zou het kunnen dat de bladluizen een voor de mieren smakelijke honingdauw niet afstoten als deze uit het vlierbessensap komt :? Dus ideaal voor lieveheersbeestje-eieren omdat er minder risico is op vernietiging...
Anders is de aanwezigheid van msznge dit jaar zwak, geïsoleerd geval?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 02/05/20, 10:08

Gui68 schrijft:Anders is de aanwezigheid van mezen dit jaar laag, geïsoleerd geval?

mooie weerspiegeling van wat ik uit je bericht heb geschrapt, voor dit punt, voor de vogels zul je ze moeten helpen, hun grote verdwijning is vooral te wijten aan een gebrek aan nestkasten, ik heb er afgelopen voorjaar eentje geplaatst, deze bleef hopeloos leeg, maar dit jaar vonden een paar pimpelmezen het naar hun zin, vorig jaar had ik het vast te laat geïnstalleerd

volgende nestkast, een kolonienestkast voor mussen (vogels geen tomaten : Mrgreen: )
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Doris » 02/05/20, 10:17

De mezen kwamen dit jaar massaal terug, pfff, 2018 en 2019, toen ik niets veranderde waren er bijna geen, evenveel nestkasten als voorheen enz.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 02/05/20, 11:57

Doris schreef:De mezen kwamen dit jaar massaal terug, pfff, 2018 en 2019, toen ik niets veranderde waren er bijna geen, evenveel nestkasten als voorheen enz.

Ik moet ze elk jaar schoonmaken, maar ik denk dat je dat wel weet : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 02/05/20, 13:09

Gui68 schrijft:
Het valt mij op dat de bladluizen op de vlierbes niet door de mieren worden grootgebracht zoals op de steenbomen in het bijzonder, zou het kunnen dat de bladluizen een voor de mieren smakelijke honingdauw niet afstoten als deze uit het vlierbessensap komt :? Dus ideaal voor lieveheersbeestje-eieren omdat er minder risico is op vernietiging...



Dit was mij ontgaan, maar nu je het zegt!!!

Het is een soort specifieke bladluizen: leent hij zich niet voor voortplanting door mieren? Of is het de vlierbes die een afstotende werking heeft tegen mieren??? Ik weet het niet.

Maar toch versterkt dit mijn overtuiging dat een vlierbes onmisbaar is in de buurt van een moestuin!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 420-gasten