De hoek van de natuur die gelukkig maakt

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Did67 » 22/04/17, 07:47

Swiss_Knight schreef:
Dit is ongetwijfeld heel eerlijk voor de voorraad mineralen in de moedergesteente ... het moet nog opgelost kunnen worden, maar laten we zeggen dat de realiteit dichtbij is. :)



Denk aan bergweiden, alpenweiden, millennia lang "geëxploiteerd", zonder restitutie ...

Hij is dus permanent opgelost. Min of meer.

En we kunnen het proces versnellen dankzij ... paddenstoelen. We vinden ze !!! Hun zuuruiteinden versnellen toevallig het 'knagen' van bepaalde onoplosbare mineralen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Did67 » 22/04/17, 07:49

Swiss_Knight schreef:
Door nadelen is CO2 voor mij geen beperkende factor, zo niet waarom sommige planten, constante CO2-snelheid (het is bijna onmogelijk om het lokaal te verminderen) vegeteren en niet anderen op hetzelfde perceel?


Zo ja: de optimale groei zou rond 0,07% liggen, dus bijna het dubbele van de atmosfeer.

Daarnaast zijn er pogingen gedaan om (gesloten) kassen te verrijken met CO² ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Did67 » 22/04/17, 07:52

Swiss_Knight schreef:
Dit kan alleen worden verklaard omdat er andere beperkende factoren zijn.
Enerzijds mineralen (het volstaat dat een vitaal metaalachtig element ontbreekt en de plant bepaalde enzymatische verbindingen niet meer kan synthetiseren, daarom de groei stopt of aanzienlijk vertraagt), en dan zijn er bovendien alle externe factoren (ziekten, enz.).



Maar inderdaad, omdat het levende een zeer complex systeem is, is het een reeks factoren die ingrijpen. Waaronder natuurlijk de minerale elementen. Vandaar de essentiële rol die minerale bemesting speelt bij conventionele benaderingen ...

Dat ontken ik natuurlijk niet. Ik waarschuw je gewoon voor de blindheid die het gevolg kan zijn van niet kijken DAT dat!

Bovendien houdt een deel van mijn argument voor hooi in plaats van stro daar verband mee!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Did67 » 22/04/17, 07:56

Swiss_Knight schreef:
Eindelijk is het niet zozeer de hoeveelheid brandstof die nodig is voor het ontwerp van X hooibalen, maar hoe lang het zou duren als we het moesten maaien en met de hand meenemen? Op een dag? Meer? De hoeveelheid energie in olie is terloops enorm ...

Als we deze energiebron op planetair niveau zouden vervangen door de enige kracht van onze armen en toegeven, het is waar, van een paar dieren (die daarom gevoed zouden moeten worden om grotere gebieden te 'cultiveren'), zouden we terugkomen op doe de volgende berekening (met het risico in een nare spin te gaan ...):

- hoeveel land (ha) op aarde kan worden bebouwd voor onze jaarlijkse voedingsbehoeften aan voeding (en die van onze 4-pootige metgezellen)? 2 miljard ha? ruwweg he (waarschijnlijk minder)
- welke voedingsenergiewaarde kan 1ha gemiddeld in een jaar produceren? Ik weet het verdomme niet, maar laten we een standaard aardappel van 80 kcal per 100 g => 800 kcal per kilo => 4184 [Joules / kcal] * 800 [kcal / kg] = 3.35e6 [Joules / kg].
Laten we zeggen dat we 40 ton per ha maken, dat maakt ons, pfiou, veel ...: 40 [t / ha] * 1e3 [kg / t] * 4184 [Joules / kcal] * 800 [kcal / kg] ~ = 1.34e11 [Joules / ha]
=> totaal aantal Joules dat per jaar kan worden geproduceerd met alleen aardappelen op aarde: 2e9 [ha] * 1.34e11 [Joules / ha] / 1 [an] ~ = 2.67e20 [Joules / jaar ]

vergelijk met: jaarlijkse energiebehoeften (Joules) van 7.5 miljard mensen (laten we aannemen dat ze allemaal veganisten zijn en alleen aardappelen eten om zoveel mogelijk te optimaliseren) en zet 1 vierbenig per 5 mensen, dus 1,5 , 5 miljard vierbenig (ik weet niet wat een trekdier dagelijks als energie verbruikt, maar waarschijnlijk 3000x meer dan wij, dus we kunnen zoveel tellen in 'energie-equivalent'). En laten we zeggen dat we elke dag goed werken: gemiddeld XNUMX kcal / dag / persoon.
=> 7.5e9 * 2 [wezens] * 3000 [kcal / dag / wezen] * 4184 [joule / kcal] * 365 [dagen / jaar] = 6.87e19 [joule / jaar]



Is de vergelijking oplosbaar en zo ja, welke gemiddelde levensstandaard zouden we dan in de beste gevallen kunnen bereiken?

- Ja, zo lijkt het, als eerste benadering.
De verhouding is gunstig en ligt rond de 4; we kunnen 4x meer energie produceren dan we nodig hebben om ons lichaam te bedienen.
Maar 4x is het niet enorm en het zou erg saai zijn om alleen aardappelen te eten, dus de productie zou minder zijn en we kunnen denk ik snel in een verhouding tussen 1 en 2 vallen, nauwelijks meer.

En daarmee vliegen we niet met vliegtuigen, noch rijden we auto's, noch verwarmen we iets (trouwens, bedankt boshout dat ons daarvoor in de winter zou komen ondersteunen !!)

Het systeem lijkt in een soort van bijna evenwicht te zijn voor 20 miljard persoon-equivalenten, met een pollepel (ik heb het tot het uiterste vereenvoudigd zijn we het eens ...). En dat is hopelijk de hele tijd. :)



Er zijn twee dingen die me "storen", psychologisch zullen we zeggen;
1) is om te weten dat anderen vóór ons hebben geweten hoe het moet en dat anderen we daarna zullen weten (ik hoop) het te doen "zonder fossiele brandstoffen", en dat we vandaag in een pseudo-troost (wat op zich niet gênant is, laten we het toegeven, wat saai is, is wat volgt ...) terwijl we met hoge snelheid bepaalde voorouderlijke kennis vergeten, maar oh zo essentieel voor het onderhoud van onze soort - in puur biologische zin - op deze planeet. Kennis die we absoluut naar voren moeten kunnen brengen om het door te geven, voor het geval er een einde komt aan fossiele brandstoffen .......... weten we nooit.


Ik blijf er ook van overtuigd dat het mogelijk is om tijd en energie vrij te maken voor iets anders dan "energievoorziening" in een systeem waarin fossiele brandstoffen niet meer bestaan, waardoor er tijd overblijft voor artistieke creatie. en sociale uitwisselingen (...). Maar deze bespaarde energie, deze keer bespaard in de tijd in de velden, kan naar mijn bescheiden mening alleen worden bereikt door samenwerking en maatschappelijke organisatie, bundeling en optimalisatie van kennis en kunde.


2) op te merken dat we buitensporig verspillen en absoluut niet weten hoe we de cycli die we openen, die van de chemische elementen die belangrijk zijn voor het leven in het bijzonder, moeten voltooien. Alles dat "naar de zee gaat" kan niet worden hersteld omdat het te verdund is. En om bepaalde chemische elementen uit de oceanen naar het binnenland van de continenten te krijgen is geen gemakkelijke taak (...). Een zaak die we op wereldschaal met ongelooflijke vrijgevigheid nalaten aan toekomstige generaties.

Ook hier blijf ik ervan overtuigd dat een betere kennis van ecosystemen en hoe materie stroomt (belangrijke bio-geochemische cycli van de elementen) werken (...) ons enerzijds enorm zal helpen om te stoppen vernietig ze en promoot ze vervolgens.


Het is al onze levensstijl die ook in twijfel moet worden getrokken. Hooi is maar een rietje, als ik mag!

Hoeveel zouden we moeten trappen om onze computers van stroom te voorzien om op deze manier te kunnen handelen? Hoe kunt u ons bereiken? Welke trips? Te paard voor de rijken? met ossen? ezels? voor de armen...

Radicaler is de aarde levensvatbaar op 10 miljard zonder fossiele energie ???
0 x
lazzaret
x 17

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par lazzaret » 23/08/17, 18:02

Swiss_Knight schreef:Hallo.


Met het risico realistisch te klinken, stel ik mezelf toch een grote vraag bij alles wat ik lees en observeer over alle methoden die een 'betere' tuinman mogelijk maken en met meer respect voor ecosystemen:

Kunnen we een oppervlak duurzaam cultiveren?

Onder deze vraag schuilt in feite heel veel dingen, waaronder een horizontale overdracht van materie die ik een paar weken geleden op de hoofdthread noemde en die ten grondslag ligt aan een puur wiskundig principe: als we de vruchtbaarheid van een oppervlak willen vergroten om het te cultiveren, met de hooimethode (of een andere dekking van organische stof die zei), vermindert de ene onvermijdelijk de vruchtbaarheid op de andere.
Het echte probleem is dat om deze dekking te bieden, dit andere gebied groter moet zijn dan het gebied dat we enerzijds cultiveren, en anderzijds dan het hooi maaien, in bundels of in balen stoppen round en zijn transport zijn grote verbruikers van fossiele brandstoffen.



voor het "maken" van hooi kun je gewoon een gyro gebruiken en dan een bladhark en een elleboogmes. Het verwijdert al veel mechanisatie. Dat is wat ik aan het doen ben en om jullie een orde van grootte te geven: twee, en met de bladhark kost het verzamelen van 2000 vierkante meter hooi twee dagen en nog één voor het transport naar de opslagplaats.

wat betreft de afname van de vruchtbaarheid, naast wat de ondergrond continu biedt, kunt u onder verbetering bomen groente, met licht blad en relatief korte levensduur. Wilgen en berkenbomen zijn goede kandidaten. Hun strooisel verrijkt de grond en hun lichte blad filtert het licht zonder overmatige schaduw voor een cultuur in ondergroei. Zolang je een paar kikkervisjes bewerkt, kun je zelfs vrij regelmatig BRF oogsten en heb je dus middelen ter plaatse.

het is verre van een snelle oplossing, maar het is ook de prijs voor tuinieren in overeenstemming met jezelf en de cycli van de natuur.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Ahmed » 23/08/17, 19:34

Heeft, Je vraag:
Radicaaler, is de aarde levensvatbaar op 10 miljard (inwoners) zonder fossiele energie ???

Deze "10 miljard" mensen die wereldwijd worden beschouwd, geven een onjuiste weergave van het probleem. Een van de mogelijke antwoorden zou in feite zijn: ja, met 2% superrijk en 98% extreem arm; geen cynisme in dit antwoord, maar een anticipatie op jezelf die geleidelijk wordt ingevoerd ... :(
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13704
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par izentrop » 25/08/17, 00:40

Hallo,
Is fossiele energie de beperkende factor?
De alternatieven zijn onderweg.

De landbouwopbrengsten worden verhoogd door ammonitraten en fosfaten, die ook hun piekproductie zullen overtreffen.
PicFosfaten.gif

Ook hier staan ​​de oplossingen klaar of staan ​​op het punt:
http://ecosec.fr/wp-content/uploads/201 ... ance-1.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=tOtjV5gdd8U

Met de opwarming van de aarde worden de zomers steeds droger ... Het is zoet water dat beperkend wordt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Did67 » 25/08/17, 09:26

izentrop schreef:Hallo,
Is fossiele energie de beperkende factor?
De alternatieven zijn onderweg.

De landbouwopbrengsten worden verhoogd door ammonitraten en fosfaten, die ook hun piekproductie zullen overtreffen.



Ammonitraat is energie (we synthetiseren uit stikstof in de lucht, "onbeperkt" - op de schaal van behoeften - met veel energie). Ik heb dat in dezelfde tas gedaan. Dit draagt ​​sterk bij aan de catastrofale energiebalans van conventionele landbouw.

Maar je hebt gelijk dat meststoffen van minerale oorsprong (fosfaat, potas) hetzelfde probleem hebben als aardolie: er is een eindige hoeveelheid. Voor fosfaat is het zelfs vrij beperkt (om nog maar te zwijgen van geopolitiek en weten wie de resterende deposito's controleert).
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13704
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par izentrop » 25/08/17, 23:17

Did67 schreef:Ammonitraat is energie (we synthetiseren uit stikstof in de lucht, "onbeperkt" - op de schaal van behoeften - met veel energie). Ik heb dat in dezelfde tas gedaan. Dit draagt ​​sterk bij aan de catastrofale energiebalans van conventionele landbouw.
Als we de kunstmestfabrikanten mogen geloven, zijn de resultaten verre van rampzalig.
Met stikstof werd de tarwe-opbrengst meer dan verdubbeld.
De extra 1,3 teen opgevangen en gefixeerd, verkregen door toevoeging van stikstof, vertegenwoordigt meer dan 6 keer de 0,19 teen die wordt verbruikt voor het produceren, transporteren en verspreiden van stikstofmeststof. http://www.azote.info/environnement-et- ... ntaux.html
Is er een leugen door weglating en op welk niveau? Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De hoek van de natuur die je gelukkig maakt




par Did67 » 26/08/17, 09:38

Moet ik controleren. De 0,22 teen om 220 kg / N per ha te produceren lijkt mij een laag cijfer, maar dat moeten de kunstmestfabrikanten tenminste weten ...

Ik had ongeveer tien jaar geleden, toen ruwe olie in de mode was, een dossier over olie met een a priori veel minder gunstige balans (zou mijn geheugen mij verraden?). Maar ik heb sindsdien minstens twee laptops ontploft, ik weet niet waar het is. Ik zal proberen feitelijk te zien en te reageren.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 493-gasten