De dood is in het veld: pesticiden killers boeren

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 19/04/12, 16:44

Sorry, ik had moeten aangeven dat dit de redenering is van veel van de boeren waarmee ik te maken heb, en niet de mijne.
Gisteren had ik zo'n gesprek...
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/04/12, 17:33

Christophe schreef:
Ja behalve dat ... alle risico's die u noemt, zijn individuele risico's (in ieder geval voor de meeste mensen) en om redenen van plezier! Het is niet hetzelfde als een collectief risico dat wordt geleden ... om redenen van contant geld ... Dit ontwikkelen zou een speciaal onderwerp verdienen ...
..


Nou ja, voor een deel is het ook een kwestie van geld (slechte vetten, tabak, drugs, etc.).

In de kwestie van pesticiden is er het risico dat wordt genomen door de boer die de producten gebruikt (wat mij het onderwerp leek waar we het over hadden - ik heb het programma nog niet gezien, ik heb het opgenomen). Het lijkt mij dus volkomen vergelijkbaar: ik ga door of ik stap over op biologisch, wat mijn gezondheid betreft is het een individuele keuze. Terwijl ik blijf roken. Of ik rij als een gek...

De boer lijkt mij dan ook niet inconsequenter dan veel mensen die om zeer obscure redenen veel risico's nemen, soms met geld (geld verdienen).

Ik ben het ermee eens dat hieraan het risico wordt toegevoegd - op zijn beurt weinig bewezen - dat dit voor de consument met zich meebrengt.

Als ik zeg weinig bewezen, bedoel ik dat er op zijn minst gelijkwaardige risico's zijn zoals "deeltjes uitgestoten door diesel", plastic additieven zoals ftalaten, golven van mobiele telefoons, enz...

Dus de keuze van de boer voor dit tweede risico – het risico dat hij neemt door zich achter normen te verschuilen – is vergelijkbaar met die van elke ondernemer die ons een risico laat nemen door ons producten te verkopen waarvan de totale veiligheid niet is bewezen of " officieel bewezen maar betwist/betwistbaar"...

Dus altijd uit empathie en niet uit overtuiging vind ik de houding van boeren niet verrassender, noch schokkender, noch verbluffender, noch onbegrijpelijker dan die van miljoenen mensen, die ook verstrikt zijn in hun tegenstrijdigheden!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933




par Christophe » 27/10/13, 13:06

"Boer Fabian Tomasi is nooit opgeleid om bescherming te gebruiken bij het hanteren van pesticiden. Tegenwoordig, op 47-jarige leeftijd, is hij een levend skelet." Zo begint het onderzoek van het Amerikaanse bureau Associated Press (in het Engels) naar het intensieve gebruik van landbouwchemicaliën in Argentinië. Het rapport, dat deze week werd uitgezonden, benadrukt het gebrek aan regelgeving en de mogelijke gevolgen ervan voor de gezondheid (Natacha Pisarenko/AP/SIPA).


Beeld

http://tempsreel.nouvelobs.com/galeries ... cides.html
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: De dood ligt in de wei: pesticiden doden boeren




par izentrop » 02/10/17, 05:00

Een beetje realisme in deze wereld die wordt geregeerd door irrationele angst : Wink:
https://www.facebook.com/Agriculture.Environnement/videos/1678619762189564/
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 156-gasten