De dood is in het veld: pesticiden killers boeren

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79002
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 12:15

sen-no-sen schreef:In Frankrijk gebruiken we bijna 3,8 miljoen ton kunstmest en meer dan 110 ton (000e consument in Europa) "gewasbeschermingsmiddelen" (pesticiden, herbiciden en fungiciden) per jaar!


Miljoen ton??? Het is enorm, weet je het zeker? Dat is 63 kg kunstmest (?) per Fransman! Ik ken er velen die minder dan 63 kg groenten en fruit per jaar eten!!

Voor hoeveel miljoenen tonnen groenten en fruit worden er jaarlijks in Frankrijk geproduceerd?

Een artikel in het Engels over dit onderwerp: http://rt.com/usa/news/monsanto-farmers ... o-use-809/
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/04/12, 13:20

Christophe schreef:
sen-no-sen schreef:In Frankrijk gebruiken we bijna 3,8 miljoen ton kunstmest en meer dan 110 ton (000e consument in Europa) "gewasbeschermingsmiddelen" (pesticiden, herbiciden en fungiciden) per jaar!


Miljoen ton??? Het is enorm, weet je het zeker? Dat is 63 kg kunstmest (?) per Fransman! Ik ken er velen die minder dan 63 kg groenten en fruit per jaar eten!!


Je vergeet dat een groot deel van de granen wordt geëxporteerd en dat een ander deel (niet onbelangrijk!) wordt gebruikt voor veevoer.

http://www.goodplanet.info/Alimentation-agriculture/Engrais/Engrais-agricoles

Frankrijk produceert jaarlijks ongeveer 70 miljoen ton granen en 7 miljoen ton oliehoudende zaden (koolzaad, zonnebloem, enz.)

http://fr.wikipedia.org/wiki/Agriculture_en_France

De helft van ons grondgebied wordt gebruikt voor deze honger (sic)!

Met het betonneren van een afdeling om de zeven jaar zie je wat er overblijft aan de biodiversiteit...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79002
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 13:31

Ik vergeet het niet, ik vergeet het niet... het is nog steeds enorm!

(wanneer het "getransformeerde" landbouwproducten zijn, is het minder "angstaanjagend" in termen van pesticiden...)

ps: goede links, bedankt
Dernière édition par Christophe de 18 / 04 / 12, 13: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/04/12, 13:38

Christophe schreef:Ik vergeet het niet, ik vergeet het niet... het is nog steeds enorm!

(wanneer het "getransformeerde" landbouwproducten zijn, is het minder "angstaanjagend" in termen van pesticiden...)


Reusachtig kan je wel zeggen!
De correlatie ligt ook voor de hand met het feit dat 100% van de Franse rivieren vervuild zijn.
Frankrijk is als een sporter die aan alle kanten gedoteerd is!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79002
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 13:40

Vraag: is het meer gedoteerd dan de andere (per inwoner, per geproduceerde ton)?

We zijn al wereldkampioen aspirine...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/04/12, 14:00

Christophe schreef:Vraag: is het meer gedoteerd dan de andere (per inwoner, per geproduceerde ton)?

We zijn al wereldkampioen aspirine...


We hebben de 3e Europese rang:
Frankrijk staat qua consumptie in verhouding tot het aantal bewerkte hectaren (exclusief blijvend grasland) op de 3e plaats in Europa met 5,4 kg/ha/jaar.


http://www.observatoire-pesticides.gouv.fr/index.php?pageid=380

Verder zijn we in totale hoeveelheid nummer 1 (omdat we de eerste producent zijn).
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79002
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 14:24

Dankjewel! nog een goede link :)

sen-no-sen schreef:Verder zijn we in totale hoeveelheid nummer 1 (omdat we de eerste producent zijn).


Ja natuurlijk, daarom heb ik aangegeven per ha of inwoner...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/04/12, 14:33

Nog een interessant document:

http://agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/Analyse_4_Ecophyto_indicateurs.pdf

De trend van het gebruik van pesticiden is neerwaarts, maar het rapport zegt niet of deze daling van chemische producten in het voordeel is van een toename van... GGO's?

Lees ook: de dalende trend in het aantal boeren:
http://agreste.agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/AGRIFRA07c-2.pdf

In 1955 telde Frankrijk 2,3 miljoen landbouwbedrijven (kader 1). In 2003, zij
zijn nu slechts 590, waarvan 000% als professioneel wordt beschouwd. Twee miljoen
mensen woonden in 2000 op deze boerderijen, vier keer minder dan in 1955.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 18/04/12, 16:49

Christophe schreef:
Obamot schreef:Zolang alle gerelateerde systemen, die verondersteld worden waarborgen te zijn en ons te "beschermen", zullen zijn "collaborative» – en dat het mechanisme nog steeds en altijd in wezen gebaseerd zal zijn op angst (...alle soorten angst) – het markt-totalitaire systeem zal lichtjes kunnen doorgaan, er zal nauwelijks iets zijn om het te stoppen!


+1

Een oplossing? :pijl: :pijl:

Beeld
: Arrowl: : Arrowl:

En snel!!


Hi, hi, hi "Re-Love_ution, en snel" Ik hou van!

Wat betreft de "revolutie", zodra we alles hebben verpest, hebben we de regels omgekeerd. Er zullen nieuwe moeten worden gecreëerd en gehandhaafd als “nieuwe normen!

Zouden we dit kunnen als we de normen en de bestaande wetgeving nu al niet kunnen toepassen? Ik pleit hier eerder voor "het einde van de grote maskerade", de grote "terugkeer van burgers naar het bedrijfsleven", met in perspectief de langverwachte terugkeer van de "rechtsstaat". Nu al omdat het - niet of slecht toegepast, dus onvolledig - is en dat het rechtssysteem grotendeels overbelast is...

Want net als de rest zolang we de oorzaken niet aanpakken, vermenigvuldigen ze zich en worden ze onhandelbaar.

Kortom, ik geloof in Santa Claus : Mrgreen:

Maar ik heb niet gevonden een kandidaat die voorstelt, in degenen die in zicht ... :|
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/04/12, 17:03

Obamot schreef:Kortom, ik geloof in Santa Claus : Mrgreen:

Maar ik heb niet gevonden een kandidaat die voorstelt, in degenen die in zicht ... :|


Er zijn in feite geen ... een Econological partij 2017, kan het doen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten