Oprichting en onderhoud van een boomgaard

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par paysan.bio » 03/12/17, 15:20

phil12 schreef:Bonjour à tous!

Paysanbio gebruik je welke essences?


in feite is het een spel geworden.

Ik begon met steenfruit omdat ik op de boerderij heel, heel oude perzikbomen had.
Ik wilde absoluut hun smaak behouden.
iedereen vertelde me dat het niet zou werken.
degene die ik 25 jaar geleden heb geënt, sterven nu, terwijl degene die ik heb gestapeld in uitstekende staat zijn.

Ik probeer alle soorten benzine om te zien of het werkt.
lukt dat niet, dan probeer ik het nog een keer door de wond te verven met water dat wortelhormoon bevat.

als het werkt, test ik het opnieuw door te schilderen met treurwilgengel.
Ik krijg deze gel door stukjes treurwilgentakken in water te weken.
het maakt worteltjes, het water oxideert en verandert in een gel vol hormonen.
het vervangt in sommige gevallen het wortelhormoon dat niet erg organisch is.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 03/12/17, 16:57

Ter info, het werkt ook voor sierplanten die soms moeite hebben met stekken. Ik heb bijvoorbeeld een decoratieve "gekrulde blad" ficus benjamina. Twee keer is het stekken mislukt (terwijl de ficus benjamina normaal gesproken heel goed snijdt; ik denk dat het rollen van de bladeren een virus is en dat dit het stekken "compliceert" - tenzij het een tuinbouwselectie is die op deze manier wordt beschermd tegen wilde vermeerdering?). Dus ik heb de bloempot doormidden gesneden, een van de opgaande takken ingesneden, de pot eromheen gezet, vastgebonden, wat potgrond gestrooid en gewacht tot het wortel schoot. Het werd gedaan in de herfst, ik sneed de opgaande tak af, die vertakte...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Lolounette » 03/12/17, 19:29

paysan.bio schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens:
Ik ben het ermee eens dat onderstammen helpen in de vorm van bomen om te snoeien.
maar ik weet ook dat we het zonder onderstammen kunnen stellen en maten kunnen krijgen die een zeer goede vruchtzetting enorm bevorderen.
Ik heb een probleem met dwergachtige onderstammen: ze hebben de vervelende neiging bomen heel snel te doden.
het doet zaken werken, maar ik hou helemaal niet van deze geplande veroudering.



Idealiter is het zeker dat vrijstaande planten langer zullen leven, dit is bijvoorbeeld het geval voor fruitbomen zoals rozen: 90% van wat we verkopen is geënt op multiflora, wat ze op middellange termijn veroordeelt als we ze niet eerder snoeien...


maar om terug te komen op de fruitbomen, voor degenen die de bomen niet op natuurlijke wijze in hoogte en breedte kunnen laten groeien vanwege de PLU, zoals in mijn geval, moeten we oplossingen vinden! De vorm en hoogte beheersen door alleen te snoeien is waarschijnlijk mogelijk zolang iemand die weet hoe te snoeien en graag snoeit achter de knoppen blijft, maar dat roept zorgen op zodra er overdracht van de bomen is: niet zeker wat het volgende zal willen of kunnen doen. Dus over het algemeen dreigen de bomen op verzoek van het gemeentehuis onder de tanden van een kettingzaag terecht te komen, qua levensduur zijn we niet verder gevorderd :(
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Ahmed » 03/12/17, 20:20

Paysan.bio, Je schrijft:
om te blaffen, maak ik twee doorsneden van de schors met een tussenruimte van 4-5 cm.
Ik verwijder alle schors tussen deze twee sneden. Ik schraap het hout een beetje om de buitenste laag te verwijderen.

Kortom, je oefent een annealing... 8)
Persoonlijk deed ik hetzelfde, maar toen omringde ik dit hele deel met een stuk polyurethaanschuim (vooraf bevochtigd om het hormonale poeder te laten kleven), daarna vormde ik een bal van veenmos (een bijna wit/heel lichtgroen schuim) dat ik in een plastic vel wikkelde...

Het idee van gelaagdheid is dat de meeste planten in staat zijn om stekken te nemen, maar dat de stek vaak sterft voordat ze wortel schiet; door hem verbonden te laten met de moederplant, blijft de stengel voorzien van ruw sap, wat de cellen voldoende tijd geeft om te evolueren naar hun nieuwe functie...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 03/12/17, 21:16

Ik maak geen hele ringen, maar ik snijd hier en daar een paar "stukjes" schors af met een mes dat goed snijdt...
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par paysan.bio » 04/12/17, 11:39

Ahmed schreef:Paysan.bio, Je schrijft:
om te blaffen, maak ik twee doorsneden van de schors met een tussenruimte van 4-5 cm.
Ik verwijder alle schors tussen deze twee sneden. Ik schraap het hout een beetje om de buitenste laag te verwijderen.

Kortom, je oefent een annealing... 8)
Persoonlijk deed ik hetzelfde, maar toen omringde ik dit hele deel met een stuk polyurethaanschuim (vooraf bevochtigd om het hormonale poeder te laten kleven), daarna vormde ik een bal van veenmos (een bijna wit/heel lichtgroen schuim) dat ik in een plastic vel wikkelde...

Het idee van gelaagdheid is dat de meeste planten in staat zijn om stekken te nemen, maar dat de stek vaak sterft voordat ze wortel schiet; door hem verbonden te laten met de moederplant, blijft de stengel voorzien van ruw sap, wat de cellen voldoende tijd geeft om te evolueren naar hun nieuwe functie...


daar vind ik de forum interessant.
vanuit een techniek kunnen we onze verschillende praktijken uitleggen en ze aangenamer maken om te implementeren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 04/12/17, 12:46

Ahmed schreef: daarna omringde ik dit hele deel met een stuk polyurethaanschuim (vooraf bevochtigd om het hormonale poeder te laten kleven), daarna vormde ik een bal van veenmos (een bijna wit/heel lichtgroen schuim) dat ik in een plastic vel wikkelde...

Het idee van gelaagdheid is dat de meeste planten in staat zijn om stekken te nemen, maar dat de stek vaak sterft voordat ze wortel schiet; door hem verbonden te laten met de moederplant, blijft de stengel voorzien van ruw sap, wat de cellen voldoende tijd geeft om te evolueren naar hun nieuwe functie...


Concreet was je aan het "bombarderen"? Of heb je een stuk gesneden uit reeds geëxpandeerd en uitgehard schuim gebruikt??

Vergeleken met wat ik zei (snijd een plakje schors), ben ik vergeten te specificeren dat het in een boog aan de lage kant is (naar de grond toe)... Hier zullen de natuurlijke hormonen "stagneren" (omdat het cambium wordt onderbroken) en rhizogenese activeren of vergemakkelijken...

Op een min of meer verticale staaf is het snijden van een ring waarschijnlijk beter...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par sicetaitsimple » 04/12/17, 13:33

paysan.bio schreef:
daar vind ik de forum interessant.
vanuit een techniek kunnen we onze verschillende praktijken uitleggen en ze aangenamer maken om te implementeren.


Ik heb in ieder geval iets geleerd, ik kende de "klassieke" gelaagdheid (de lage tak die gedeeltelijk in de grond wordt gebracht), maar niet deze luchtgelaagdheid. Een of twee YouTube-video's om er zeker van te zijn dat je het principe hebt begrepen, en hier ben ik klaar om het te proberen!

Merci.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Ahmed » 04/12/17, 18:02

Heeft, je vraagt ​​me:
Concreet was je aan het "bombarderen"? Of heb je een stuk gesneden uit reeds geëxpandeerd en uitgehard schuim gebruikt???

Echt niet! Ik heb eerst kleine rechthoeken van ad hoc-afmetingen uit vellen soepel schuim* gesneden (verpakkingsstijl), ik heb ze bevochtigd en er een beetje perlimpinpin-poeder op gedaan (het water is bedoeld om het poeder aan de drager te hechten). Vervolgens heb ik het geringde gebied omcirkeld en een elastische band aangebracht (met een speciale tuinbouwtang; maar deze kan worden geniet ...) om het op zijn plaats te houden terwijl de operatie was voltooid. Het veenmos werd met één hand geplaatst, terwijl de andere een envelop vormde met een rechthoek van plastic folie (die om het geheel werd gewikkeld), die aan de boven- en onderkant van het "verband" was gebonden met een ligaplast en een handmatige binder (zoals voor het draaien van de draden van de betonnen versterkingen, maar in de tuinbouwversie, meer "licht").

*Dit dunne, elastische en poreuze schuim dringt gemakkelijk door de wortels.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 04/12/17, 18:23

Dus: "Ik ben als een twijfelende zeug..."

- polyurethaan?
- polystyreen?

Het lijkt mij dat de eerste "broos" is terwijl de tweede relatief flexibel blijft ???

Kortom, gaat het om die dunne, matig flexibele "plastics" die van tijd tot tijd in verpakkingen worden gebruikt?
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten