Oprichting en onderhoud van een boomgaard

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 04/12/17, 18:27

Ahmed schreef:
*Dit dunne, elastische en poreuze schuim dringt gemakkelijk door de wortels.


Absoluut ! Ik gebruikte bakjes van polystyreen (nou ja, denk ik) die ik van de vistoonbank had gehaald om mijn terrines te maken... Hoewel vrij dik, wat was mijn verrassing om mijn "gewortelde" bakjes te vinden...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Ahmed » 04/12/17, 19:09

Waar ik het over heb heeft de textuur van een spons, niets te maken met viskisten (de cellen van het schuim zijn open, die van de doos gesloten).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 04/12/17, 19:18

Bingo: ik ben er. Sorry, ik was een beetje lang. Ik denk dat het het type cellulair "schuim" is dat we soms zien als luchtfilter in onze machines (of om het filter te beschermen als het gaat om echte papieren filters). En waarvan we in feite "dikke platen" vinden als beschermend materiaal...

Ik denk dat we allebei ongelijk hadden: het is waarschijnlijk polyether (hetzelfde als goedkope matrassen).

Polyurethaanschuimen zijn veel fijner en "resistenter". Het zou breken als je een tak omsingelt.

Idem voor polystyreen, waarvan we zien dat het "ballen" zijn die zijn samengevoegd...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Ahmed » 04/12/17, 19:44

Daar heb je het! Ik had het over polyurethaan, omdat ik onder deze naam dit materiaal voor gebruik in de tuinbouw kende (van bekwame mensen, maar wie kan het nog mis hebben (?))...
In Wikipedia wordt echter vermeld dat een wijze van toepassing van polyurethaan zou zijn, ik citeer: "Soepelschuim (die) vooral in meubels (stoelen en banken) worden gebruikt...".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
bobbysolo67
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 23/07/16, 15:29
Plaats: Elzas
x 28

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par bobbysolo67 » 04/12/17, 20:43

Lolounette schreef:maar om terug te komen op de fruitbomen, voor degenen die de bomen niet op natuurlijke wijze in hoogte en breedte kunnen laten groeien vanwege de PLU, zoals in mijn geval, moeten we oplossingen vinden! De vorm en hoogte beheersen door alleen te snoeien is waarschijnlijk mogelijk zolang iemand die weet hoe te snoeien en graag snoeit achter de knoppen blijft, maar dat roept zorgen op zodra er overdracht van de bomen is: niet zeker wat het volgende zal willen of kunnen doen. Dus over het algemeen dreigen de bomen op verzoek van het gemeentehuis onder de tanden van een kettingzaag terecht te komen, qua levensduur zijn we niet verder gevorderd :(

Hier zijn 2 interessante links voor boomverzorgers:

http://limousin.synagri.com/ca1/synagri ... D&SOURCE=I

(doc met 2 pdf)

http://www.pommiers.com/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 04/12/17, 22:04

Ahmed schreef:In Wikipedia wordt echter vermeld dat een wijze van toepassing van polyurethaan zou zijn, ik citeer: "Soepelschuim (die) vooral in meubels (stoelen en banken) worden gebruikt...".


Ja, ja... Maar voor zover ik weet, zijn het deze veel dichtere, vaak geelachtige, "gevormde" schuimen - als je een autostoel uitbeent, zul je zien dat het veel dichter is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Adrien (voormalig nico239) » 05/12/17, 00:42

sicetaitsimple schreef:
paysan.bio schreef:Ik zie dat er veel wordt gesproken over boomkwekerijbomen.


Om eerlijk te zijn, wat mij het meest fascineert in tuinieren (buiten de moestuin) is creatie, of bescheidener vermenigvuldiging.

Helaas zal het nog een paar maanden duren voordat ik me kan uitleven in deze "waanzin" van vermeerderen en stekken als de tuinchalet wordt leeggehaald en omgetoverd tot kwekerij.

Ondertussen is mevrouw de sterkste en de Good Coin haar vriend: onmogelijk om tegen Leyland te vechten van 2m50 tot 15€ : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Adrien (voormalig nico239) » 05/12/17, 00:44

paysan.bio schreef:als het werkt, test ik het opnieuw door te schilderen met treurwilgengel.
Ik krijg deze gel door stukjes treurwilgentakken in water te weken.
het maakt worteltjes, het water oxideert en verandert in een gel vol hormonen.
het vervangt in sommige gevallen het wortelhormoon dat niet erg organisch is.


Goed om te weten...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Ahmed » 05/12/17, 17:41

Heeft, Je schrijft:
Ja, ja... Maar voor zover ik weet, zijn dit veel dichtere, vaak gelige en "gevormde" schuimen

Ja, ik begrijp wat je bedoelt en waarschijnlijk heb je gelijk. Voor mijn "verdediging" zijn plastic materialen talrijk, moeilijk te onderscheiden en hetzelfde materiaal komt in zeer uiteenlopende vormen, afhankelijk van het gebruik... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: aanleg en onderhoud van een boomgaard




par Did67 » 16/12/17, 17:04

"Fruits and Bees" abonnementsaanbieding

Dit tijdschrift van de Unie van Verenigingen van Boomkwekers (amateurs) en Bijenteelt van Elzas-Moezel, waarin ik schrijf, biedt een "geschenk" -abonnement aan voor 25 € voor de 11 nummers van 2018 (Metropolitaans Frankrijk).

Ik scan het bestelformulier (in principe voor 18 december retour).

Als je interesse hebt, stuur me dan een e-mailadres via "pm" en ik stuur het je toe.

In geval van moeilijkheden kan ik tussenbeide komen...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 190-gasten