Compost / mest brandnetel / water

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Lolounette » 16/11/17, 14:27

Afgezien van agronomische overwegingen, als we op een dag echt besluiten om ons organisch afval te recyclen, is het lokaal verspreiden ervan op gecultiveerde grond veel milieuneutraler dan door een composteringsplatform te moeten gaan en de compost vervolgens opnieuw te verdelen.

veel minder CO2-uitstoot bij transport, behandeling, fermentatie, enz.
maar ook veel minder winst voor intermediairs?

het vereist in ieder geval een totale herziening van het systeem: heropleving van de tuinbouw in stedelijke en voorstedelijke gebieden, lokale consumptie van groenten, organisatie van de inzameling van groenafval in een kortsluiting (met paarden, waarom niet, dat is leuk! ),enz.
Wat mij betreft niets onmogelijk!
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Compost / mest brandnetel / water




par sicetaitsimple » 16/11/17, 19:45

Lolounette schreef:Afgezien van agronomische overwegingen, als we op een dag echt besluiten om ons organisch afval te recyclen, is het lokaal verspreiden ervan op gecultiveerde grond veel milieuneutraler dan door een composteringsplatform te moeten gaan en de compost vervolgens opnieuw te verdelen.

veel minder CO2-uitstoot bij transport, behandeling, fermentatie, enz.
maar ook veel minder winst voor intermediairs?

het vereist in ieder geval een totale herziening van het systeem: heropleving van de tuinbouw in stedelijke en voorstedelijke gebieden, lokale consumptie van groenten, organisatie van de inzameling van groenafval in een kortsluiting (met paarden, waarom niet, dat is leuk! ),enz.
Wat mij betreft niets onmogelijk!


We hadden er al enige tijd geleden over gesproken; een van de problemen leek een regelgevingsprobleem te zijn, vooral omdat er sprake was van de gekkekoeiencrisis. Het verspreiden van organisch materiaal van “alle nieuwkomers” (dat dus potentieel risicovolle materialen bevat) dat niet gecomposteerd of zelfs eerder gepasteuriseerd is, leek een beetje onmogelijk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Lolounette » 16/11/17, 20:36

We lopen toch aan de verkeerde kant: de schil van de appel wordt als gezond beschouwd zolang hij op de appel zit, maar wordt een schaduwafval zodra ik hem pel tot het punt dat hij gepasteuriseerd moet worden... ugh! :?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Compost / mest brandnetel / water




par sicetaitsimple » 16/11/17, 21:17

Lolounette schreef:We lopen toch aan de verkeerde kant: de schil van de appel wordt als gezond beschouwd zolang hij op de appel zit, maar wordt een schaduwafval zodra ik hem pel tot het punt dat hij gepasteuriseerd moet worden... ugh! :?


Niet echt, het zijn eigenlijk de materialen van dierlijke oorsprong die, als ik het mij goed herinner, een probleem vormen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Lolounette » 16/11/17, 21:31

Sluit ze in dit geval gewoon uit van de “groenafvalbak”...
Dit soort afval zou eigenlijk eigenlijk niet mogen bestaan, thuis produceren we er eigenlijk heel weinig van: zo nu en dan een volledig schoongemaakt kippenkarkas en hooguit een paar botten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 16/11/17, 21:41

Ik denk dat het legaal is, aangezien ze het in La Gorce (Ardèche) doen.

Hetzelfde geldt voor methanisering: het gebruik van digestaten is mogelijk. Alleen dierlijk afval, slachthuisafval en bepaalde voedselindustrieën die vlees gebruiken, zijn onderworpen aan “sanering”. Ik kan me de "contouren" niet precies herinneren. Maar de methanisering van mest, energiegewassen, weigeringen van plantensortering (beschadigd fruit, groenten), druivendraf, dit alles gaat rechtstreeks...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Grelinette » 18/11/17, 11:33

Did67 schreef:1) Dit bestaat: gemeente La Gorce, in de Ardèche.

http://france3-regions.francetvinfo.fr/ ... 67201.html

Dit initiatief is erg interessant!
Bovendien is het idee om stedelijk composteerbaar afval in te zamelen met elektrische fietsen uitgerust met aanhangwagens zeer origineel en zou het naar mijn mening voor extra ‘burgermotivatie’ zorgen...

Maar het probleem blijft dat ondanks alle interesse van deze stadsdienst, het economisch niet rendabel is!
Het "economische model" (of "bedrijfsmodel" om serieuzer te zijn) komt niet overeen met de huidige "mode" die wil dat alles winstgevend is en sappige winsten genereert.

Uiteindelijk zou alleen een lokale vereniging een dergelijke dienst kunnen implementeren (uiteraard dankzij subsidies en gesubsidieerde contracten) en dit afval kunnen aanbieden aan een AMAP of een biologische boerderij.

Na de ervaring (*) te hebben uitgeprobeerd, is het uitvoeren van een dergelijk project een vermoeiende hindernisbaan.

(*) 2 jaar geleden werkte ik op vraag van een biologische coöperatie aan een project dat bestond uit het recupereren van organisch organisch afval van biologische supermarkten en restaurants: het afval, hoewel gesorteerd, wordt gewoon weggegooid. Na vergaderingen, haalbaarheidsstudies, contacten van alle kanten kwam er niets van terecht, vooral omdat er een minimum aan personeel en logistieke uitrusting nodig was om het afval op te halen, te vervoeren en op een locatie te deponeren. klaar om een ​​cent in dit project te steken.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Compost / mest brandnetel / water




par izentrop » 18/11/17, 12:16

Lolounette schreef:Sluit ze in dit geval gewoon uit van de “groenafvalbak”...
Dit soort afval zou eigenlijk eigenlijk niet mogen bestaan, thuis produceren we er eigenlijk heel weinig van: zo nu en dan een volledig schoongemaakt kippenkarkas en hooguit een paar botten...
Of maak 2 compostsoorten.
Ik gebruik pellets voor de kattenbak, goedkoop en effectief. Wat door de luchtvochtigheid tot poeder wordt vermalen, gaat vervolgens naar de compost in droge toiletten.

Sinds de groene revolutie voedt de landbouw de planten en niet de bodem. Als gevolg hiervan raken landbouwgronden gedestructureerd, erosie en verlies van humus.
De urgentie van de RC vereist dat de landbouw koolstof in de bodem opslaat.
Did67 schreef: methanisatie: het gebruik van digestaten is mogelijk
Het probleem is dat de stikstof in minerale vorm is, uitloogbaar en de koolstof is verdwenen.
Omdat het alle energie is die nodig is voor het leven van de bodem, zoek naar de fout :schok:
Het is dus in strijd met fenocultuur.

Hallo groene algen https://www.ouest-france.fr/bretagne/po ... ne-5384997
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Lolounette » 18/11/17, 13:01

Grelinette schreef:Dit initiatief is erg interessant!
Bovendien is het idee om stedelijk composteerbaar afval in te zamelen met elektrische fietsen uitgerust met aanhangwagens zeer origineel en zou het naar mijn mening voor extra ‘burgermotivatie’ zorgen...

Maar het probleem blijft dat ondanks alle interesse van deze stadsdienst, het economisch niet rendabel is!



Het wordt pas rendabel zodra we de juiste prijs betalen voor de verwerking van ons afval: dat was het voor mij, ik ben dit jaar overgegaan tot facturering deels op basis van het aantal huisvuilophalingen per jaar. 22% van mijn afvalstoffenheffing (TOM) wordt nu berekend op basis van 3€23 voor de inzameling van een groene bak van 120 l restafval en 0,96€ voor de gele recyclebak (dozen, plastic, enz. .)

de berekening is snel gedaan: om de hoeveelheid TOM niet te laten exploderen moet ik mijn groene bak maximaal één keer per maand buiten zetten en de gele bak hetzelfde. Kortom, als we het groenafval niet composteren, is het erg ingewikkeld voor een huishouden van 4 personen (om nog maar te zwijgen van de geuren die in de zomer vrijkomen uit een bak van 120 liter met composteerbaar afval die we één keer per maand legen).

Ik kan me voorstellen dat beetje bij beetje 100% van de TOM wordt gefactureerd bij het ophalen en we uitkomen op prijzen van € 15,- voor het ophalen van een groene bak en € 4 voor de gele bak: Dat zet je misschien aan het denken.. .

de dag waarop het een arm en een been zal kosten om gft-afval in de prullenbak te gooien, zullen mensen zich organiseren om goedkopere behandelingsoplossingen te vinden, daar twijfel ik niet aan! het wordt dan voor ons allemaal rendabel om ons gft-afval in de koets of de elektrische fiets te toevertrouwen als we geen moestuin hebben : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Lolounette » 18/11/17, 13:17

izentrop schreef:Of maak 2 compostsoorten.
Ik gebruik pellets voor de kattenbak, goedkoop en effectief. Wat door de luchtvochtigheid tot poeder wordt vermalen, gaat vervolgens naar de compost in droge toiletten.



Ik ben stom: ik maak al een "droogtoilet"-compost voor hondenpoep (ik gebruik hennepvlokken), ik had er niet eens aan gedacht om vleesafval en andere daarin te stoppen, pffff : Oops:

in principe blijven er alleen niet-recyclebare zachte kunststoffen over in mijn niet-recyclebare bak, heel goed voor mijn TOM! : Wink:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 355-gasten