Wat is de monsanto 810?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
pombo508
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 04/04/08, 07:49
Plaats: 28




par pombo508 » 19/04/08, 14:06

Hoi Martijn, tot ziens.... : Cheesy:

Ik denk net als jij, en ik heb ook naar dit programma gekeken... wat interessant was... de enige zorg die ik vind is dat we praten, we praten, we herkennen de fouten, maar gedurende deze tijd zijn de fouten onomkeerbaar, en deze leiders weten en profiteer ervan... daarom wordt het dringend om deze fouten niet meer te laten gebeuren... die bovendien vaak vrijwillig zijn, juist omdat ze onomkeerbaar zijn...

We moeten nu aanvallen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 19/04/08, 14:32

Mon 810 is een genetisch gemodificeerde maïs:

Monsanto-onderzoekers hebben in het DNA van deze maïs een gen ingebracht dat codeert voor de productie van het Bt-toxine, dat insecten doodt die het wagen om het te eten (en in het bijzonder de Europese maïsboorder, een kleine vlinder waarvan de larven zich voeden met... maïs) .

Dit gen is afkomstig van het DNA van een bacterie, Bacillus thurengiensis (Bt voor eenvoud), die van nature pathogeen is voor maïsboorders.

Blijkbaar is de expressie van dit gen niet constant in de tijd of van de ene plant naar de andere, maar volstaat het om het doel te bereiken: de fytosanitaire behandelingen die nodig zijn om de mot te bestrijden verminderen of zelfs elimineren.

Natuurlijk is er, net als bij conventionele producten, "nevenschade" aanwezig (ook andere insectensoorten worden aangetast).

En het is een veilige gok dat er resistentie zal verschijnen in maïsboorderpopulaties en dan zijn de gevolgen moeilijk te voorspellen: het natuurlijke evenwicht tussen maïsboorders en Bt zal worden verbroken en heel slim wie kan de toekomst voorspellen!

GGO's zijn een doos van Pandora (bovendien...). :onheil:

:schok: :schok:
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 19/04/08, 14:36

En bovendien kan de mutatie van het insect extreem snel gaan. Het is voldoende dat sommige insecten die resistenter zijn dan de andere overleven, ze planten zich dan onderling voort en ze worden allemaal resistent. Enige oplossing verhoog dan de doses. Maar het probleem blijft, de meest resistente vasthouden, reproduceren, enzovoort...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 19/04/08, 18:48

Om duidelijk te maken wat je moet schrijven highflyaddict , omdat het een belangrijk argument is van pro-GGO's:
Het bacillus thurengiensis-gen codeert voor een eiwit dat giftig wordt in het spijsverteringskanaal van insecten slechts een deel van dit gen wordt in maïs ingebracht, vandaar een ander effect. Terwijl natuurlijke bt de maïsboorder doodt en sesamia (een andere maïsplaag) vertraagt, doodt bt-maïs deze twee soorten insecten, wat duidelijk aantoont dat er geen gelijkwaardigheid. We kunnen ons terecht zorgen maken over de effecten van de verspreiding van trangeen stuifmeel, als we weten dat de expressie van hetzelfde gen zeer variabel is, afhankelijk van de plaats die het inneemt in het genoom.
0 x
pombo508
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 04/04/08, 07:49
Plaats: 28




par pombo508 » 19/04/08, 21:52

Bonsoir à tous,

bedankt voor deze antwoorden, en meer .. dus ik begrijp wat je zegt, en ik vraag me af wat de meststof is die we op dit moment gebruiken om deze Bacillus tegen te gaan? en anderen, als die er is..? ken je de verschillende soorten meststoffen die in de landbouw worden gebruikt, en in het bijzonder voor maïs...?

Wat mutaties betreft, ik denk ook dat het heel snel kan gaan, we hebben veel voorbeelden die kunnen aantonen dat de natuur heel snel kan veranderen....

Ahmed goedenavond, vraag:
Sesamia is een insect, of een schimmel, of een virus, of wat dan ook dat maïs eet..? Als je zegt "natuurlijke Bt doodt de...", wat is dan natuurlijke Bt)

Bedankt dat je me hebt tegengehouden om stom te slapen...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 20/04/08, 14:05

Hallo,
@pombo508: Ik begrijp je eerste alinea niet. Maïs is van oorsprong een tropische plant die warmte en water nodig heeft. Afgezien van enkele lokaal aangepaste variëteiten, is de teelt van maïs in Frankrijk wereldwijd een ketterij. De hybride variëteiten die zijn ontwikkeld voor de verspreiding ervan zijn erg gulzig in water (pompen van de grondwaterspiegel), in meststoffen en in fyto (waterverontreiniging), een ander gevolg, de erosie van de bodems die te lang kaal blijven met deze cultuur. Dit alles voornamelijk om vee te voeren! Het is ook nodig om te weten, te hopen er iets van te begrijpen, dat dit energievoedsel eiwitarm is en dat we sinds het Gatt-akkoord gedwongen om eiwitsupplementen uit de VS te importeren (sojameel). Er is dus een verband tussen de maïsproductie en de import van soja.
GGO-maïs is dus een voortzetting van een bepaald landbouwbeleid, ook al is er wel sprake van een schaalverandering in schadelijkheid.
Om uw vragen te beantwoorden: sesamia is een insect dat momenteel wijdverbreid is in het zuidwesten, een historisch maïsteeltgebied in Frankrijk: http://www.le-mag.fr/actualites-agricol ... -38-3.html
Bt is de afkorting van Bacillus thurengiensis, de bacterie waaruit een stukje gen is weggenomen.
Je moet weten dat het niet alleen Monsanto is die GGO's produceert: andere Amerikaanse zaadbedrijven zoals Pioneer, Syngenta zitten in dezelfde "niche".[/b]
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 20/04/08, 14:38

Bedankt Ahmed voor deze details die getuigen van uw kennis in het veld.
We importeren dus Amerikaans sojameel, GMO-sojabonen dus :schok: die het vee voeren dat wij zelf eten.
Dus we eten al GGO's?

Is dit verband tussen de maïsproductie en de invoer van sojabonen een van de elementen waarmee op WTO/GATT-niveau rekening moet worden gehouden om de koerswijziging van de regering sinds de Grenelle de l'Environnement op het gebied van GGO's te begrijpen?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 21/04/08, 11:20

muggen muteren dus en zijn pioniers op het gebied van ziekteoverdracht... de zomer wordt heet en pittig! lekker
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Wat is monsanto 810?




par Leo Maximus » 21/04/08, 12:04

pombo508 schreef:...............

heb je informatie over deze Monsanto 810?


Monsanto's MON810-maïspatent kan worden gedownload van:
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... 2002102582[/ Quote]
In de VS vallen octrooien na 17 jaar in het publieke domein, wat een vrij korte periode is voor een landbouwproduct. Het is in groot gevaar om in het publieke domein te vallen lang voordat het zich heeft gevestigd.

Monsanto dient veel patenten in, maar ik heb er natuurlijk niet één gezien die beweert het milieu te beschermen of de honger in de wereld te bestrijden.
Dernière édition par Leo Maximus de 21 / 04 / 08, 17: 46, 1 keer bewerkt.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 21/04/08, 12:05

martien007 schreef:.................
ALLES WORDT GEZOCHT EN GEORGANISEERD DOOR DE RIJKSTE VAN DEZE AARDE om nog rijker te kunnen worden.

Het is goed om vandaag te herontdekken wat Gandhi meer dan een eeuw geleden aan de kaak stelde.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 362-gasten