Bomen, bossen en bosbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 03/12/21, 12:11

Als het mogelijk is om te planten na de hervatting van het algemene sap, is dat precies omdat de planten kunstmatig inactief zijn gehouden, wat de plasticiteit van de planten laat zien en de mogelijkheid om ze (tot op zekere hoogte) te "manipuleren" als we eenmaal begrijpen de betrokken mechanismen. hok geeft aan dat het hervatten van de beworteling niet pas vlak voor het voorjaar tot stand komt.

Ik betwijfel of veel mensen denken dat de wortels groeien voor certaines perioden van rust van het bovengrondse deel (en dat kan mij helemaal niets schelen), maar je bent vrij om het te controleren door het protocol te volgen dat ik eerder heb aangegeven: handhaving van de rust aan de bovenkant, calorische stimulering van de groei naar beneden... 8)
Er zit toch een biologische logica achter dit alles, want het zou moeilijk zijn om een ​​hervatting van een plant voor te stellen als alles op hetzelfde moment begint, gezien de situatie van onbalans van de plant; we kunnen daarom niet beginnen met deze hypothese; gewoon zeggen... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Moindreffor » 03/12/21, 12:38

Ahmed schreef:Moindreffor,,Ik ben het, met enkele nuances, eens met je eerste en tweede alinea.
Ten eerste is het noodzakelijk om de nuttige tijd te relateren aan de perioden waarin de grond voldoende warm is om de wortels te laten functioneren en niet aan een "abstracte" tijd. : Wink: , maar over het algemeen is je redenering goed. Ik denk dat we winnen bij het planten voordat Ste Catherine beslist... 8)
Ten tweede is het geen slechte smaak dat wetenschappers de kwestie onderzoeken, maar ik ben niet meer op de hoogte van het huidige onderzoek.

het argument van Sicetaitsimple betreffende het ontwortelen gaat niet op, omdat de planten juist vroeg in de herfst worden ontworteld en in bevochtigde koelkasten worden bewaard waar ze op de schuit wachten.

Wat betreft de genoemde beoefenaars, hun aanpak is meer commercieel dan technisch. Let echter op de laatste zin van de kinderdagverblijven hok:
...maar het is moeilijker voor droge bronnen als ze laat worden geplant.

inderdaad het is zoals alles, de prei is een beetje zoals de bomen, het blijft groeien in de winter, het is niet oogverblindend maar het groeit, en daarvoor buiten de eenvoudige kalender die de dagen telt, is het noodzakelijk om de nuttige dagen te tellen, die wanneer de temperatuur hoog genoeg is om te groeien, die je omzeilt door je lagen in een warme laag te plaatsen

in het belang van wetenschappers, ik denk dat financiering onderzoekskeuzes impliceert en daarom, waarom zou je geld uitgeven om te bewijzen wat je zo gemakkelijk waarneemt met je warme luiers, zouden we door dit te protocolleren de praktijk verbeteren? Precies weten wat er gebeurt tot op de graad nauwkeurig is wel zo handig, want buiten stel je de thermostaat nooit in.
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Moindreffor » 03/12/21, 12:49

VetusLignum schreef:
Ahmed schreef:Wat betreft de genoemde beoefenaars, hun aanpak is meer commercieel dan technisch. Let echter op de laatste zin van de kinderdagverblijven hok:
...maar het is moeilijker voor droge bronnen als ze laat worden geplant.


De vorige zin zegt: "ze moeten worden gevestigd vóór de hervatting van de vegetatie (eind maart), zodat hun wortelstelsel tijd heeft om zich te vestigen "; Dit betekent dat, als ze worden geplant vóór de hervatting van de vegetatie, het wortelstelsel tijd heeft om te settelen (het bezinkt wanneer de vegetatie hervat).

Nogmaals, jij gelooft (zoals veel mensen) dat de wortels groeien tijdens de rustperiode, maar je kunt geen bewijs leveren. Als u enig bewijs levert, ben ik bereid daar rekening mee te houden; maar anders stop ik daar.

Ahmed schreef:het argument van Sicetaitsimple betreffende het ontwortelen gaat niet op, omdat de planten juist vroeg in de herfst worden ontworteld en in bevochtigde koelkasten worden bewaard waar ze op de schuit wachten.

In de praktijk worden ze vaak buiten in zand gepeild.
Voor de rest maken bedrijven een planning van het planten over de hele winter, en als ze op een gegeven moment niet kunnen planten (omdat het vriest, of omdat het te veel regent), stellen ze het uit of stellen het uit . Dus heel vaak maken ze hun laatste aanplant in april, wanneer de vegetatie begint te hervatten. Het is suboptimaal, maar als het terrein nat genoeg is (ook in de zomer), is het prima. In drassige gebieden is dit zelfs de enige oplossing, want midden in de winter zijn ze onbegaanbaar.

Ahmed vertelde je dat hij door zijn lagen in hete lagen te plaatsen een wortelontwikkeling heeft waargenomen, voor mij is deze observatie voldoende

voor veldwaarnemingen verzet je je tegen commerciële en bedrijfsmatige argumenten, het ligt voor de hand dat professionals hun plantassortiment zoveel mogelijk zullen uitbreiden, het is personeelsmanagement en in tuincentra duwen we de stekker nog verder door de verkoop van potbomen die je kunt kopen en herplant in elk seizoen, je kunt een appelboom kopen met appels erop en je zult gewoon worden verteld om te onthouden om hem goed water te geven ...

het is net als zaadpakketten, we geven zaaidata, maar zijn het dezelfde data, of je nu in het zuiden of in het noorden woont? je zaait bonen in maart-april in het zuiden en je wacht tot eind mei begin juni in het noorden, en er is geen behoefte aan wetenschappelijke studies ... dus waarom de schuld geven aan het rooten van de bomen?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 03/12/21, 19:51

Hieronder een foto die vandaag (3 dec.) is gemaakt van een berkenboom: let aan de linkerkant op de lichthoek van de lantaarnpaal en de invloed die het kunstmatig verlengen van de dag heeft op het enige verlichte deel. Hoewel de boom duidelijk een goed geïndividualiseerd organisme is, is er geen centralisatie van "beslissingen" en ziet elk deel het biologische mechanisme reageren op de triggercriteria, hier de lengte van de dag, wat heeft geresulteerd in het grootste deel van de takken. een totale ontbladering *. We kunnen duidelijk zien dat het langer verlichte deel zijn bladeren behoudt, zonder zelfs maar te vergelen. Alleen een lichte vorst zal ervoor zorgen dat bladeren op de grond vallen nog steeds groen, aangezien de minimale verlichtingsduur die nodig is om het proces te starten nooit zal worden bereikt.

Daarom is het niet verwonderlijk dat de bovengrondse en ondergrondse delen, onderhevig aan omgevingsbeperkingen, verschillend reageren en zich dus het beste aanpassen aan elke situatie, net als vergelijkbare lichamen, zoals takken.

* Door middel van een auxine, absissic genaamd, die necrose veroorzaakt van de basis van de bladsteel van elk blad. Merk op dat deze boom geen speciaal geval vertegenwoordigt en dat deze opmerking die u allemaal kunt maken van toepassing is op alle loofbomen en -heesters.
IMG0088B (2) .jpg
IMG0088B (2) .jpg (298.96 KiB) 2333 keer bekeken
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 05/12/21, 16:31

In eerste instantie wilde ik een foto maken van een wilg, wat de oorzaak is van de blunder in de reactie van de vorige post: de wilg behoudt zijn groene bladeren, terwijl de berk het proces van bladnecrose wat later ziet stoppen, wanneer het blad begint te depigmenteren. In principe verandert dit natuurlijk niets aan het fenomeen, dat een beetje varieert afhankelijk van de soort.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 10/12/21, 21:36

Een video van de botanicus Franciscus Halle, interessant in nogal wat opzichten, zelfs als zijn aandrang om over mensen te praten alsof ze een homogeen geheel zijn, zeer twijfelachtig is (we zullen zeggen dat het een kortere weg is!):
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 16/12/21, 12:25

Ahmed schreef:Ik betwijfel of veel mensen denken dat de wortels groeien voor certaines perioden van rust van het bovengrondse deel (en dat kan mij helemaal niets schelen), maar je bent vrij om het te controleren door het protocol te volgen dat ik eerder heb aangegeven: handhaving van de rust aan de bovenkant, calorische stimulering van de groei naar beneden... 8):


Nogmaals, het is in de natuurlijke omgeving waarin de planten zijn geëvolueerd dat we dingen willen observeren.
Je kunt verschillende kunstmatige omstandigheden creëren, of plezier hebben met het planten van onze gematigde klimaatbomen in tropische omstandigheden, je zult zeker een aantal verrassende dingen waarnemen, maar dat is niet wat ons interesseert.


Moindreffor schreef:inderdaad het is zoals alles, de prei is een beetje zoals de bomen, het blijft groeien in de winter, het is niet oogverblindend maar het groeit, en daarvoor buiten de eenvoudige kalender die de dagen telt, is het noodzakelijk om de nuttige dagen te tellen, die wanneer de temperatuur hoog genoeg is om te groeien, die je omzeilt door je lagen in een warme laag te plaatsen
Maar goed, een prei is niet zoals een boom: de prei heeft groene bladeren, hij fotosynthetiseert, dus hij groeit.
Houd er echter rekening mee dat we tot nu toe alleen hebben gesproken over loofbomen, die in de herfst hun bladeren verliezen en in de winter inactief zijn.
Groenblijvende bomen gaan niet echt slapen en kunnen inderdaad worden vergeleken met prei.

Merk ook op dat alleen slapende bomen met blote wortels worden verkocht, de andere in potten.

Waarom verkoop je geen evergreens met blote wortel?
Niet alle bomen zijn met blote wortel verkrijgbaar, omdat sommigen het niet leuk vinden om op deze manier te worden getransplanteerd. Evergreens zijn bijna nooit met blote wortel verkrijgbaar omdat ze niet in volledige rusttoestand gaan, dus de meeste van onze kale wortelstokken zijn loofbomen (bomen die hun bladeren verliezen).

Waarom kan ik in de zomer geen boom met blote wortel kopen?
Een boom met blote wortel wordt uit de grond opgegraven terwijl hij slapend is (nadat hij zijn bladeren heeft verloren en voordat ze in de lente terugkomen). Op dit moment kan het worden getransplanteerd zonder de grond waarin de wortels groeiden. In de groeimaanden kun je de grond niet van de wortels verwijderen, omdat de wortels dan snel zouden uitdrogen en de boom zou kunnen afsterven. Ook in de winter moet u zo snel mogelijk na ontvangst een boom met blote wortel planten.
https://www.chewvalleytrees.co.uk/guide ... -container


Voor loofbomen begint de groei in het vroege voorjaar, wanneer de bomen een aantal factoren in de omgeving waarnemen:
Wanneer de boom langere daglichturen en een patroon van stijgende temperaturen detecteert, weet hij dat hij klaar is om de rustperiode te verlaten en die overwinterde bladeren uit hun knoppen te barsten. Hoe het precies zit dat de lente is aangebroken, proberen wetenschappers nog uit te werken. Voor boomplanters betekent dit echter dat het niet meer veilig is om bomen met blote wortel en hagen te planten, omdat de planten weer actief groeien en blootliggende wortels het risico lopen dat de plant uitdroogt. Vanaf ongeveer half maart is containerteelt de aangewezen weg.
https://www.chewvalleytrees.co.uk/blog/ ... -in-winter



We zien ook dat deze planten erg aangepast zijn aan de omgeving waarin ze zijn geëvolueerd, en dat het enerzijds niet zin heeft om ze in een kunstmatige omgeving te observeren; en aan de andere kant kan klimaatverandering ze sterk verstoren (we kunnen bijvoorbeeld enkele kersenbomen zien ontluiken in januari als het weer erg zacht is)
https://esajournals.onlinelibrary.wiley ... /ecs2.2542


Moindreffor schreef:voor veldwaarnemingen verzet je je tegen commerciële en bedrijfsmatige argumenten, het ligt voor de hand dat professionals hun plantassortiment zoveel mogelijk zullen uitbreiden, het is personeelsmanagement en in tuincentra duwen we de stekker nog verder door de verkoop van potbomen die je kunt kopen en herplant in elk seizoen, je kunt een appelboom kopen met appels erop en je zult gewoon worden verteld om te onthouden om hem goed water te geven ...

Ik bracht observaties van beoefenaars mee omdat Ahmed geen wetenschappelijk argument wilde maken.
In een markt passen vraag en aanbod zich dan aan elkaar aan; het is net als bij een concert, als sommige tickets voor meer verkopen dan andere, is dat niet alleen vanwege de hebzucht van de organisatoren, het is ook omdat sommige klanten bereid zijn meer te betalen om van verschillende voordelen te profiteren.
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 16/12/21, 12:54

Het lijkt mij dat we niet altijd een goed begrip hebben van bladverliezende vaste planten.
We zijn geneigd te geloven dat het de wortels zijn die de plant laten leven, terwijl het in werkelijkheid veel complexer is: de wortels leveren zeker water en essentiële mineralen, maar de energie die de plant doet groeien.plant komt van fotosynthese, en daarom van de bladeren. Zo wordt de groei van planten gevoed door fotosynthese, het breken van de knop in de lente gebeurt door middel van de energie die het voorgaande jaar in reserve is gezet, en daarom spaart de plant in de winter zijn reserves om te slagen in zijn ontluikende lente komt.


Marceau Bourdarias legt het goed uit in deze video's:

0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par izentrop » 16/12/21, 15:09

VetusLignum schreef: de wortels leveren zeker water en essentiële mineralen, maar de energie die de plant doet groeien komt van fotosynthese, en dus van de bladeren. Zo wordt de groei van planten gevoed door fotosynthese, het breken van de knop in de lente gebeurt door middel van de energie die het voorgaande jaar in reserve is gezet, en daarom spaart de plant in de winter zijn reserves om te slagen in zijn ontluikende lente komt.
Dit belet niet dat de wortels doorgroeien zolang de temperatuur van de grond niet te laag is (dixit Ahmed et al).
Logisch ook door het feit dat het sap dat in de herfst afdaalt alle noodzakelijke voedingsstoffen bevat. Op stam- en bastniveau wordt zetmeel opgeslagen en wordt het suiker dat als antivries dient
VetusLignum schreef:Groenblijvende bomen gaan niet echt slapen en kunnen inderdaad worden vergeleken met prei.
In de winter stoppen bomen, of ze nu bladverliezend (die hun bladeren verliezen) of groenblijvend, alle groeiactiviteit ...

Zodra de temperatuur onder de 5°C zakt, synthetiseert de boom enzymen die het door fotosynthese geproduceerde en in de zomermaanden in de schors en hout opgeslagen zetmeel zullen afbreken. Zodra de temperatuur boven de 5°C komt, ook in de winter, wordt het zetmeel gereconstitueerd doordat de antivries-eiwitten samensmelten om het te hervormen.
Dan, als de temperatuur 's avonds weer daalt, wordt het weer gehydrolyseerd, enzovoort.
Als de walnoot maximaal -20 ° C kan weerstaan, kunnen de naalden van de Pinus sylvestris-den nog steeds overleven in -80 ° C! ...
https://www.onf.fr/onf/+/925::quelle-es ... #4004257_3
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 16/12/21, 17:43

izentrop schreef:Dit belet niet dat de wortels doorgroeien zolang de temperatuur van de grond niet te laag is (dixit Ahmed et al).

Dit idee is inderdaad zeer wijdverbreid, het wordt door veel bronnen herhaald, ik geloofde er tot voor kort ook in.
Maar sinds ik het in twijfel trok en het onderzocht, geloof ik het niet meer; en tot nu toe heb ik geen enkele wetenschappelijke referentie gekregen om me het opnieuw te laten geloven.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 315-gasten