Bomen, bossen en bosbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 26/11/21, 19:19

Ik denk dat droogte en hitte twee factoren zijn die samen voorkomen, maar die verschillende effecten kunnen hebben, afhankelijk van de intensiteit en duur van de respectievelijke verschijnselen. Dit aspect komt niet aan bod in de twee brochures ...
De kwestie van herstel is inderdaad delicaat en bevordert aanplant in de herfst (dit geeft het wortelstelsel de tijd om zich te ontwikkelen voordat een mogelijk droog voorjaar) en onder beschutting, wat uitval vermindert.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 29/11/21, 11:14

Ahmed schreef:Ik denk dat droogte en hitte twee factoren zijn die samen voorkomen, maar die verschillende effecten kunnen hebben, afhankelijk van de intensiteit en duur van de respectievelijke verschijnselen. Dit aspect komt niet aan bod in de twee brochures ...
De kwestie van herstel is inderdaad delicaat en bevordert aanplant in de herfst (dit geeft het wortelstelsel de tijd om zich te ontwikkelen voordat een mogelijk droog voorjaar) en onder beschutting, wat uitval vermindert.



Hieronder staan ​​uittreksels uit de sitebestanden https://climessences.fr/

Robinia pseudoacacia:
1.1 Juveniele weerstand tegen ernstige droogte: Bestand tegen hete en droge perioden vrij goed buiten het gebied (kolonisatie van semi-aride gebieden, oppervlakkige bodems). In jonge plantages blijft het herstelpercentage na een droog jaar boven de 50%.
1.2 Resistentie van volwassenen tegen ernstige droogte: Bestand tegen perioden van droogte, vooral op goed van water voorziene bodems.
1.3 Aanpassing aan klimaten met watertekort: De uitbreiding van de soort in semi-aride gebieden getuigt van zijn tolerantie met betrekking tot regelmatige neerslagtekorten.
1.4 Weerstand tegen hoge hitte (hittegolven): A priori goed, ondersteunt tot 40 ° C.

Juglans nigra x regia:
1.1 Resistentie van jongeren tegen ernstige droogte: wordt verondersteld gemiddeld te zijn aan die van de ouders. Bij afwezigheid van neerslag wordt een irrigatie van 30-40 liter per boom aanbevolen.
1.2 Resistentie van volwassenen tegen ernstige droogte: De mate van resistentie van hybriden tegen perioden van droogte en hittegolf lijkt tussen die van hun ouders te liggen. Hun productiviteit verdringt duidelijk die van hun ouders (gewone en zwarte walnotenbomen) op stations met een gemiddelde watervoorziening.
1.3 Aanpassing aan klimaten met een watertekort: vergelijkbaar met de regia: het vereist een regenval van meer dan 700 mm / jaar en goed verdeeld (het optimum zou 1000 tot 1200 mm / jaar zijn, tenzij de waterreserve van de bodem in dit geval voldoende is 500 mm / jaar kan geschikt zijn).
1.4 Weerstand tegen hoge hitte (hittegolven): Hun weerstand tegen perioden van droogte en hittegolf lijkt gelijk te zijn aan die van hun ouders.

Juglans nigra:
1.1 Jeugdresistentie tegen ernstige droogte: Zeer gevoelig, gevoeliger dan gewone walnoot.
1.2 Volwassen weerstand tegen ernstige droogte: verdraagt ​​​​slecht zomerdroogte, de slechte controle van de huidmondjes dwingt het om snel bladeren te verliezen bij ernstige droogte. De luchtvochtigheid is er niet ongunstig voor. Gevoeliger dan gewone walnoot.
1.3 Aanpassing aan klimaten met een watertekort: veeleisender dan gewone walnoot, moet de regenval frequent en goed verdeeld zijn (minimaal 600 tot 900 mm / jaar volgens de auteurs). De groei is nauw verbonden met de watervoorziening (regen- of bodemwaterreserve) en wordt sterk beïnvloed door perioden van droogte. Onder infuus gekweekt in Spanje.
1.4 Weerstand tegen hoge hitte (hittegolven): De penwortel van zwarte walnoot is zo diep als die van xeric-soorten kan zijn. Sterker nog, hij kan water in de diepte halen, op voorwaarde dat het er is en niet bang is voor hoge temperaturen.

Juglans regia:
1.1 Juveniele weerstand tegen ernstige droogte: In het juveniele stadium is de weerstand tegen droogte meer uitgesproken dan in het volwassen stadium. Op jonge leeftijd gevoelig voor zonnebrand (zolang de bast glad is).
1.2 Volwassen resistentie tegen ernstige droogte: Deze soort is bestand tegen droogte dankzij zijn draaiende beworteling: op losse grond kan hij tot enkele meters diep water halen, maar de minimale neerslag tijdens het groeiseizoen moet hoger blijven, tot 100 mm.
1.3 Aanpassing aan klimaten met watertekort: niet gespecificeerd
1.4 Weerstand tegen hoge temperaturen (hittegolven): Goed. Heeft de hittegolven van 2003 doorstaan ​​(met variabiliteit afhankelijk van de herkomst) Walnoot is veeleisend qua warmte tijdens het groeiseizoen (6 maanden met gemiddelde T ° ≥ 10 ° C). Het wordt gevonden in plantages in vele provincies van Spanje. Maar het is raadzaam om de westelijke en zuidelijke hellingen te prefereren in koele klimaatzones en de zuidelijke hellingen te vermijden in zones met warme klimaten.


Deze gegevens bevestigen dat meer het gebrek aan water dan de hitte een probleem vormt, vooral bij jong aangeplante bomen waarvan de wortels nog niet diep genoeg zijn.

Ja, het is over het algemeen aan te raden om eind november met blote wortels te planten. Ik weet niet zeker waarom, maar misschien is het om symbiose met schimmels en bacteriën te laten plaatsvinden. Als de lente of zomer erg droog is, zullen de bomen, zelfs geplant in de late herfst, eronder lijden; dan verdient het de voorkeur om ze vooral het eerste jaar water te geven.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 29/11/21, 17:20

Jij vraagt ​​je af:
... is het algemeen aanbevolen om eind november met blote wortels te planten. Ik weet niet zeker waarom...

Bomen werken op een rare manier: iedereen weet dat er voor hen een periode van actieve vegetatie is en een winterperiode van "rust" (althans bij ons).
Maar de twee delen van de boom, de antenne en de ondergrond, ontwikkelen zich niet gelijktijdig. In het voorjaar komt het wortelstelsel eerst op gang, zodra de temperatuur van de grond 10° bereikt, dan veroorzaakt die van de lucht het uitbreken (uitgang van de bladeren in het bladverliezend) terwijl de wortels vertragen, enkele cycli zijn zo verbonden, zal ik je sparen, en in de herfst daalt het sap, de takken vertragen langzaam terwijl de wortels beginnen te groeien zolang de noodlottige 10 ° aanwezig is.
We zien daarom het belang van aanplant na de zogenaamde vegetatieve periode (bijvoeglijk naamwoord dat in de botanie niet de negatieve betekenis heeft van gewoon figuratief gebruik) et wanneer het wortelstelsel zich goed kan vestigen en ontwikkelen, wanneer de temperatuur het toelaat en het bodemvocht aanwezig is, bovendien zonder pompeffect door het bovengrondse deel. Een aanplant in het voorjaar daarentegen laat heel weinig tijd over (die van de herfst ook nog deze paar weken) en riskeert te maken te krijgen met omstandigheden van vroegtijdige droogte, terwijl het opstijgende sap al snel je behoeften zal tonen * ...
Vanuit anekdotisch oogpunt zou het mogelijk zijn om de zomergroei van volwassen bomen te stimuleren door die van hun wortelstelsel te maximaliseren door deze laatste te verwarmen (maar vooral niet de hele plant!) Tijdens de koude periode: we kunnen "misleiden" dus het ondergrondse deel en deze winst wordt dan doorgegeven aan de rest ...
Lach niet! Dat gebeurde in de buurt van kerncentrales, die meer warmte produceren dan elektriciteit, warmte die niet veel wordt gebruikt...

* Een goede manier om een ​​iets te grote boom of struik te herstellen, is door hem op zijn nieuwe locatie tot 10 cm van de grond af te kappen (nou ja, dat werkt niet bij degenen die geen hakhout ondersteunen, maar door te moduleren is het mogelijk om aan te passen).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 30/11/21, 12:02

Ahmed schreef:Jij vraagt ​​je af:
... is het algemeen aanbevolen om eind november met blote wortels te planten. Ik weet niet zeker waarom...

Bomen werken op een rare manier: iedereen weet dat er voor hen een periode van actieve vegetatie is en een winterperiode van "rust" (althans bij ons).
Maar de twee delen van de boom, de antenne en de ondergrond, ontwikkelen zich niet gelijktijdig. In het voorjaar komt het wortelstelsel eerst op gang, zodra de temperatuur van de grond 10° bereikt, dan veroorzaakt die van de lucht het uitbreken (uitgang van de bladeren in het bladverliezend) terwijl de wortels vertragen, enkele cycli zijn zo verbonden, zal ik je sparen, en in de herfst daalt het sap, de takken vertragen langzaam terwijl de wortels beginnen te groeien zolang de noodlottige 10 ° aanwezig is.
We zien daarom het belang van aanplant na de zogenaamde vegetatieve periode (bijvoeglijk naamwoord dat in de botanie niet de negatieve betekenis heeft van gewoon figuratief gebruik) et wanneer het wortelstelsel zich goed kan vestigen en ontwikkelen, wanneer de temperatuur het toelaat en het bodemvocht aanwezig is, bovendien zonder pompeffect door het bovengrondse deel. Een aanplant in het voorjaar daarentegen laat heel weinig tijd over (die van de herfst ook nog deze paar weken) en riskeert te maken te krijgen met omstandigheden van vroegtijdige droogte, terwijl het opstijgende sap al snel je behoeften zal tonen * ...
Vanuit anekdotisch oogpunt zou het mogelijk zijn om de zomergroei van volwassen bomen te stimuleren door die van hun wortelstelsel te maximaliseren door deze laatste te verwarmen (maar vooral niet de hele plant!) Tijdens de koude periode: we kunnen "misleiden" dus het ondergrondse deel en deze winst wordt dan doorgegeven aan de rest ...
Lach niet! Dat gebeurde in de buurt van kerncentrales, die meer warmte produceren dan elektriciteit, warmte die niet veel wordt gebruikt...

* Een goede manier om een ​​iets te grote boom of struik te herstellen, is door hem op zijn nieuwe locatie tot 10 cm van de grond af te kappen (nou ja, dat werkt niet bij degenen die geen hakhout ondersteunen, maar door te moduleren is het mogelijk om aan te passen).


De volksopvatting vertelt ons dat de ideale tijd om te planten eind november is: "Bij Saint Catherine schiet al het hout wortel!".

Bosaanplanting gebeurt echter de hele winter, vanaf het moment dat de bladeren vallen tot het moment dat de knoppen opengaan, en het planten à la Sainte Catherine wordt niet meer in rekening gebracht.

Je hoort veel dat wortels in de winter groeien, maar dat weet ik niet zo zeker. Aangezien de energie van een plant afkomstig is van koolstof geproduceerd door fotosynthese, waar kunnen de wortels deze energie dan vandaan halen? Aan de andere kant kan er sprake zijn van reorganisatie van de aanwezige energie, worteltjes die afsterven en grotere wortels die een deel van de energie van de worteltjes terugwinnen om te herstructureren.
Maar dit geldt niet voor bomen die met blote wortels zijn geplant, waarvan de worteltjes moesten worden uitgetrokken en in de grond moesten worden gelaten.

Deze populaire overtuiging dat het planten eind november moet gebeuren, moet echter een aantal basis hebben. Wat mij betreft, ik denk dat het op microbiologisch niveau gebeurt: de wortels leren de microben in de bodem kennen en zetten de symbiose op die in het voorjaar effectief zal zijn. Maar dit is pure speculatie, ik heb niet veel wetenschappelijke artikelen gevonden over wortelactiviteit tijdens kiemrust in vaste planten; als je die hebt, interesseert me dat.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 30/11/21, 15:23

Het feit dat bosbomen worden geplant gedurende de "sapvrije" periode is vooral gerechtvaardigd om redenen van materiële organisatie: het werk moet in de tijd worden gespreid, met teams van planters in noodzakelijkerwijs beperkte aantallen.
Ik denk dat de energie die wordt verbruikt om het wortelvolume aan te vullen of te vergroten, wordt gehaald uit de reserves van de wortels zelf *. Zoals degene die uit de twijgen wordt getrokken om in het voorjaar uit de knoppen, bladeren en scheuten te produceren.
Ik kan geen commentaar geven op de geldigheid van uw hypothese; Er bestaat voor zover ik weet weinig werk over deze complexe onderwerpen.

* Vandaar het belang van een plant die bij het planten goed "in vorm" is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 01/12/21, 19:17

Ahmed schreef:Het feit dat bosbomen worden geplant gedurende de "sapvrije" periode is vooral gerechtvaardigd om redenen van materiële organisatie: het werk moet in de tijd worden gespreid, met teams van planters in noodzakelijkerwijs beperkte aantallen.
Ik denk dat de energie die wordt verbruikt om het wortelvolume aan te vullen of te vergroten, wordt gehaald uit de reserves van de wortels zelf *. Zoals degene die uit de twijgen wordt getrokken om in het voorjaar uit de knoppen, bladeren en scheuten te produceren.
Ik kan geen commentaar geven op de geldigheid van uw hypothese; Er bestaat voor zover ik weet weinig werk over deze complexe onderwerpen.

* Vandaar het belang van een plant die bij het planten goed "in vorm" is.



Ja, deze wortelgroei, als die bestaat, kan alleen komen van reserves die zich in de wortels hebben opgehoopt.
Naar mijn mening, als het gebeurt, is het aan het begin van de lente, tijdens een pre-bud break-fase, waar de plant zich voorbereidt op de bud-break, zonder dat het begin ervan nog zichtbaar is. Op dit moment kan de plant er goed aan doen een paar wortels te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat de toekomstige vegetatie geen gebrek aan water of mineralen zal hebben.
In dit geval zou de optimale plantperiode verstrijken van bladval tot het begin van de knopbreuk.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 01/12/21, 21:31

Zoals ik al zei, het boven- en ondergrondse deel van een boom werkt met een schoon, eigenzinnig ritme. Hieruit volgt dat wortelgroei in de herfst niet slechts een hypothese is, maar een bevestigde realiteit. Ik heb zelf midden in de herfst jonge, licht bewortelde lagen op composthopen geïnstalleerd en een zeer significante ontwikkeling van het wortelvolume waargenomen, wat geen reden heeft om alleen in de lente, maar gedurende de hele activiteitstijd van de hete laag op te treden . Dit apparaat maakt differentiële verwarming van de twee delen van de boom mogelijk, aangezien de stengel buiten staat, onderhevig is aan kou en dus in een rusttoestand verkeert.
In een ander voorbeeld, maar met een vergelijkbare benadering, observeer je bomen die momenteel hun bladeren verliezen: in een stedelijke omgeving houden de delen van de takken die 's nachts verlicht zijn hun bladeren, terwijl de andere kant al kaal is: dit komt omdat deze herfst is gecontroleerd door een auxine die zich manifesteert wanneer de lengte van de dag een bepaalde grens bereikt, een gevoeligheid die varieert naargelang de soort en de individuen.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 02/12/21, 12:22

Ahmed schreef:Zoals ik al zei, het boven- en ondergrondse deel van een boom werkt met een schoon, eigenzinnig ritme. Hieruit volgt dat wortelgroei in de herfst niet slechts een hypothese is, maar een bevestigde realiteit. Ik heb zelf midden in de herfst jonge, licht bewortelde lagen op composthopen geïnstalleerd en een zeer significante ontwikkeling van het wortelvolume waargenomen, wat geen reden heeft om alleen in de lente, maar gedurende de hele activiteitstijd van de hete laag op te treden . Dit apparaat maakt differentiële verwarming van de twee delen van de boom mogelijk, aangezien de stengel buiten staat, onderhevig is aan kou en dus in een rusttoestand verkeert.


Wat ik graag zou zien, is dat uw bewering (dat boomwortels in de winter groeien voordat de knop breekt) wordt ondersteund door wetenschappelijke publicaties.

In onderstaand document staat dat tijdens de winter de reserves vooral worden gebruikt voor de ademhaling, en de plant heeft ze in het voorjaar nodig voor knoppauze:

Zo is er in de herfst een sterke neerwaartse puls van niet-structurele koolhydraten, die tijdens de rustperiode in het wortelstelsel worden opgeslagen. Interessant is dat de meeste van deze reserves voornamelijk lijken te worden gebruikt voor wortelonderhoudsademhaling tijdens het rustseizoen en de groei van nieuwe scheuten in de volgende lente (Lippu, 1998). Fijne wortelgroei in de lente lijkt voornamelijk te worden gevoed door het huidige fotosynthaat, niet door de koolhydraatreserves van het slapende seizoen (van den Driessche, 1987; Lippu, 1998).
https://www.nrs.fs.fed.us/pubs/jrnl/200 ... er_001.pdf


Het lijkt mij logisch dat als ik een (vaste) plant was, ik in de winter heel zuinig zou zijn met mijn koolstofreserves, het minimum zou gebruiken, gewoon om te overleven, en deze reserves beschikbaar te stellen voor knoppauze, zodat de fotosynthese kan plaatsvinden met succes plaats, en mijn reserves kunnen worden aangevuld, waardoor mijn overleving wordt verzekerd.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 02/12/21, 13:17

Het zou niet zo moeilijk zijn, mits je de tijd en de ruimte hebt, om zelf te experimenteren: je plaatst verschillende homogene jonge planten met streng "geklede" wortels in verschillende hopen verwarmde compost en in de winter observeer je de ene plant na de andere volgens een regelmatige tijdsvolgorde, om hun respectieve evolutie te vergelijken; je wordt dus gerepareerd. 8)

Jezelf in de schoenen van een organisatie verplaatsen is een goed idee, aangezien er een logica in haar gedrag zit. Behalve dat de hypothese waarin u zich bevindt niet overeenkomt met een fabriek die zojuist is opgericht: het is noodzakelijk om het door de ontworteling verminkte deel te herstellen en het systeem opnieuw in evenwicht te brengen, daarvoor moet het zijn reserves mobiliseren om zijn volume te vergroten en wortelfunctioneel vermogen om, als de tijd daar is, om te gaan met de metabolische eisen van het bovengrondse deel.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 02/12/21, 13:37

Ahmed schreef:Het zou niet zo moeilijk zijn, mits je de tijd en de ruimte hebt, om zelf te experimenteren: je plaatst verschillende homogene jonge planten met streng "geklede" wortels in verschillende hopen verwarmde compost en in de winter observeer je de ene plant na de andere volgens een regelmatige tijdsvolgorde, om hun respectieve evolutie te vergelijken; je wordt dus gerepareerd. 8)

Ik heb het over het gedrag van de plant onder natuurlijke omstandigheden, niet onder kunstmatige omstandigheden met verwarmingscompost.


Ahmed schreef:Jezelf in de schoenen van een organisatie verplaatsen is een goed idee, aangezien er een logica in haar gedrag zit. Behalve dat de hypothese waarin u zich bevindt niet overeenkomt met een fabriek die zojuist is opgericht: het is noodzakelijk om het door de ontworteling verminkte deel te herstellen en het systeem opnieuw in evenwicht te brengen, daarvoor moet het zijn reserves mobiliseren om zijn volume te vergroten en wortelfunctioneel vermogen om, als de tijd daar is, om te gaan met de metabolische eisen van het bovengrondse deel.

Ik denk niet dat jonge bomen die worden uitgetrokken en vervolgens herplant met blote wortels, adaptieve mechanismen hebben ontwikkeld om met dit trauma om te gaan.
Naar mijn mening doen ze het enige wat ze kunnen: de winter overleven, dan slagen in de knoppauze om de fotosynthese op gang te brengen en de reserves aan te vullen. En als de omstandigheden in het voorjaar zo zijn dat ze het te moeilijk hebben (bijvoorbeeld: gebrek aan water bij de wortels die ze hebben achtergelaten door droogte), gaan ze dood.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 376-gasten