Type grond?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Type grond?




par n.Chr. 44 » 22/08/18, 18:44

Hallo allemaal,

Nou, ik vermoed dat het doen van analyses op afstand zonder veel van de site af te weten (zonder deze te zien, te bestuderen of aan te raken) erg moeilijk of zelfs riskant is... En dat het waarschijnlijk raadzaam zou zijn om grondmonsters te nemen om ze te laten analyseren... maar ik zal toch mijn vraag proberen... : Roll:

kunnen we de aard ervan kennen op basis van wat er van nature op de grond komt?

Goed al in de preambule, ik moet zeggen dat dit land op de hellingen van de Loire (44) ligt, op de rots dus met veel stenen en verschillende kiezels (vuursteen, gele brokkelige rots, hardere rots...grijs, zwart, een leuke afwisseling...enz...).

Om het plaatje compleet te maken, dit land was een oud wijngaardland (daarom jarenlang overvloedig bewaterd met herbiciden en andere) tot ongeveer 2005 : Roll: ... Deze goed behandelde grond (verdicht, vervuild en uitgeloogd) is daarom nog armer (denk ik) dan een achtergebleven rotsachtig terrein.

Kortom... door opgave van een lijst van planten die komen (natuurlijk en in aantal) is het mogelijk om meer te weten?

Duizend keer bedankt.
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Grondsoort?




par perseus » 22/08/18, 21:18

Hallo,

Welnu, het type planten dat van nature op een bodem aanwezig is, kan informatie geven over de bodem en/of de toestand ervan. Als het perceel al jaren braak ligt, is het voor dit doel des te beter.
Coteaux de la Loire, het blijft relatief uitgestrekt, kun je wat preciezer zijn (gemeente? of anders).
Neem een ​​schop, een houweel, bekijk de bodem: diepte vóór de bronsteen, textuur, foto's...

Over het algemeen ligt de sector grotendeels op een massief dat het Champtoceaux-complex wordt genoemd. Complex is het precies, maar er zijn mica-leisteen, orthogneiss nogal zure gesteenten, en metagabbros en amfibolieten die eerder het resultaat zijn van een metamorfose van basisgesteenten.
De overgrote meerderheid van het wijngaardland (dat in AOC) ligt op de heuvels en het begin van de heuvels vóór de plateaus. Dit zijn per definitie arme en ruige gronden (anders zouden ze in deze sector niet als AOC worden aangemerkt). Afhankelijk van de situatie zijn er 20 tot 60 cm zandige, zandige leembodems, vaak rijk aan kiezels, voor een gesteente dat vaker is vervormd of gebroken dan veranderd in klei.
De rijkdom van deze bodems aan kiezels en grove elementen maakt ze niet zo gevoelig voor verdichting. Dus de "goede gebieden" voor moestuinieren bevinden zich onderaan de hellingen in de buurt van waterwegen, thalwegen (bijvoorbeeld alle tuinders in de buurt van de Loire) of op de plateaus. Maar ik ben nogal aan het generaliseren.

Als je grond sinds 2005 niet meer is bewerkt, heeft hij behoorlijk wat tijd gehad om te regenereren, dat is positief. Het is zeer waarschijnlijk dat het vrij arm is, vooral in organisch materiaal. Maar het wordt een goed moment om hooi te verspreiden (zie de speciale thread hierover forum) en/of zaai wat "groenbemesters" vooruitlopend op komend voorjaar.
Hoge harten

Om je vraag te beantwoorden moet je proberen de meest voorkomende planten op een rijtje te zetten, of zelfs een idee te geven van hun frequentie (percentage), bijvoorbeeld door metingen te doen op een strekkende meter.

@+
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 22/08/18, 21:51

Hallo perseus,

Dus hoe zeg je dingen zonder dithyrambisch te klinken... Je antwoord verbijstert me!

Ik had echt geen duizendste verwacht. Hartelijk dank voor uw zeer informatieve antwoord. Ik weet meer over mijn regio (waar ik ben geboren) in een bericht dat in bijna 45 jaar...

Zou jij hier niet vandaan komen?!?

Mijn stad: divatte sur Loire (bijv. de lage zeekapel)

Planten die spontaan en in aantal komen, dan in wanorde:

- robinia
-Bezem
-winde
- witte bouillon
- witte en paarse klaver
-paardebloem
-wilde wortel
-weegbree
-digitaal
- varens
...

Nou ja, de een houdt meer van de schaduw dan de ander...
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Grondsoort?




par perseus » 22/08/18, 22:48

Hallo,


AD 44 schreef:Hallo perseus,

Zou jij hier niet vandaan komen?!?


Vanaf 44? Ja voor een paar jaar :D
Mijn stad: divatte sur Loire (bijv. de lage zeekapel)


Ha oké, verder naar het zuiden dan ik me had voorgesteld, maar de gemeente is in wezen op mica-leisteen met aders die iets meer gemengd zijn in het zuiden, geloof ik. Maar goed, ik ben geen geoloog.
Het is vaak iets minder gemarkeerd vanuit topografisch en bodemkundig oogpunt dan het "hart" van de heuvels van de Loire, en kan minder stenig zijn. Ik stel me voor dat de wijnstokken die sinds 2005 zijn verlaten waarschijnlijk niet de top van het wijnland waren. In tegenstelling tot wat ik zei, is vestiging daarom gemakkelijker mogelijk dan op gemarkeerde hellingen aan de kant van La Varenne, Le Cellier en anderen. Om te testen of het zo verpakt is...

Planten die spontaan en in aantal komen, dan in wanorde:

- robinia
-Bezem
-winde
- witte bouillon
- witte en paarse klaver
-paardebloem
-wilde wortel
-weegbree
-digitaal
- varens
...
Nou ja, de een houdt meer van de schaduw dan de ander...


De bezem moet aangeven welke, evenals de weegbree :)
Maar de serie is uiteindelijk vrij typerend voor heidebodems die heel zachtjes "omleiden" naar het bos. Verder ga ik geen plannen maken voor de komeet. Uit gewoonte (wat niet altijd een goede zaak is) zou ik zeggen dat het waarschijnlijk een vrij lage MO is en dat deze een beetje vast en archaïsch is.
Maar hey, er is geen reden waarom je niet zou kunnen doen met dit soort terrein. :)
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 22/08/18, 23:10

Hartelijk dank voor deze verduidelijkingen en de tijd die aan mijn verzoek is besteed.

Inderdaad, ik heb maximaal ongeveer dertig cm zeer steenachtige grond voor de rots ... en daar is het echt heel moeilijk en sport om te graven ... zodra het een kwestie is van een boom (of een struik) willen zetten daar is het mini 1u-1u30 om er een gat voor te maken ...

Als gevolg hiervan kan deze steen met de breuken die daarbij horen erg hard en snel wegvloeien en is het niet eenvoudig om jonge plantages van water te voorzien. Daarbij komt nog de helling van het terrein (gemiddeld 12%)... het maakt de zaken niet eenvoudiger : Lol:

En ja, ook al werd het land waar ik sta begin 2000 ontworteld, het daarnaast gelegen, dat ook niet meer wordt geëxploiteerd (waar de sprinkhanen krachtig groeien) is ondanks alles nog steeds geclassificeerd als AOC.

Ik zal proberen er iets aan te doen met behulp van uw waardevolle informatie.

dank u
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Grondsoort?




par perseus » 23/08/18, 08:38

Hallo,

AD 44 schreef:Hartelijk dank voor deze verduidelijkingen en de tijd die aan mijn verzoek is besteed.

Inderdaad, ik heb maximaal ongeveer dertig cm zeer steenachtige grond voor de rots ... en daar is het echt heel moeilijk en sport om te graven ... zodra het een kwestie is van een boom (of een struik) willen zetten daar is het mini 1u-1u30 om er een gat voor te maken ...

Als gevolg hiervan kan deze steen met de breuken die daarbij horen erg hard en snel wegvloeien en is het niet eenvoudig om jonge plantages van water te voorzien. Daarbij komt nog de helling van het terrein (gemiddeld 12%)... het maakt de zaken niet eenvoudiger : Lol:

En ja, ook al werd het land waar ik sta begin 2000 ontworteld, het daarnaast gelegen, dat ook niet meer wordt geëxploiteerd (waar de sprinkhanen krachtig groeien) is ondanks alles nog steeds geclassificeerd als AOC.

Ik zal proberen er iets aan te doen met behulp van uw waardevolle informatie.

dank u


Ja, de wijngaarden in het gebied hebben per definitie een lage Nuttige Reserve. Het is misschien niet daar dat je volgend jaar geweldige artisjokken of selderij zult oogsten. :)
Het is echter niet omdat het steenachtig is op 30 cm dat het noodzakelijkerwijs verpakt is. De wijnstok gaat daar naar binnen, als hij maar 30 cm had om te verkennen, zou hij het niet houden.
Maar de thread van Did67 brengt veel elementen om je te helpen.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 23/08/18, 09:01

Ik zal inderdaad eens kijken naar de techniek van did67.

Ik weet dat het niet wordt aanbevolen om de grond om te draaien (en dat het waarschijnlijk zal leiden tot springen), maar ik begon een klein perceel op te breken... nou ja, slechts 25 of 30 cm diep, en opnieuw alleen de grootste stenen te verwijderen (het zou een illusie zijn om alles te verwijderen). Ik doe dit met een houweel, en zodra ik 25-30 cm bereik, hoe hard ik ook sla, stop ik...

Ik haal ongeveer een volle kruiwagen om de 3m2.

Dan meng ik er wat compost door, dan mulch ik en laat het zo tot volgend voorjaar... En ik zal zien wat er gebeurt.

Het zal de enige keer zijn dat ik het land zo zal bewerken... Ik ben echt niet van plan het periodiek te ploegen.

Maar het lijkt me noodzakelijk om er in het begin doorheen te gaan, want met dit grind is het voorlopig onmogelijk om daar met een graafmachine te rijden.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Grondsoort?




par Ahmed » 23/08/18, 12:21

Wie zou dat kwaad kunnen maken? U moet zich eerst aanpassen aan de reële omstandigheden en niet dom universele recepten toepassen... Het is een essentiële voorwaarde om de volgende voorwaarden te creëren voor het goed functioneren van uw tuin.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 23/08/18, 13:33

Bedankt voor je antwoord Ahmad,

Dat wil zeggen dat ik vaak lees (zo niet overal) dat je moet stoppen met het keren van de grond, wat ik begrijp... Thuis zie ik echter niet echt hoe ik moet beginnen met het verdragen van zoveel stenen in de grond.

Daarna kunt u mij vertellen:

"nou, je hebt geen moestuin en dat is alles. Dus laat hem met rust in deze grond (hij heeft er al genoeg van gezien) en laat daar groeien wat van nature komt. Er zijn andere plekken op de planeet gemaakt om voedselgewassen te huisvesten "
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 23/08/18, 13:40

AD 44 schreef:Bedankt voor je antwoord Ahmad,

Dat wil zeggen dat ik vaak lees (zo niet overal) dat je moet stoppen met het keren van de grond, wat ik begrijp... Thuis zie ik echter niet echt hoe ik moet beginnen met het verdragen van zoveel stenen in de grond.

Daarna kunt u mij vertellen:

"nou, je hebt geen moestuin en dat is alles. Dus laat hem met rust in deze grond (hij heeft er al genoeg van gezien) en laat daar groeien wat van nature komt. Er zijn andere plekken op de planeet gemaakt om voedselgewassen te huisvesten "

nou, als we je dat vertellen, zeg dan tegen jezelf dat je de idioten ook moet laten uiten zonder ze al te veel van streek te maken, en doe thuis wat je wilt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 529 gasten