Type grond?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 30/08/18, 17:12

Moindreffor schreef:... dus we zijn het erover eens, je laat het leven gedijen, waar het was verbannen, we zijn hier meer op een tijdschaalprobleem, het leven zou vanzelf zijn teruggekeerd zonder jouw tussenkomst, maar misschien niet voordat het jouwe eindigt helaas
je hebt gekozen voor de meest gespierde ingreep : Mrgreen:
je voorbeeld bevestigt toch één punt, zorg voor de levende wezens in je grond, je groenten zullen groeien

Wij zijn het eens! :)

Ik kan me niet herinneren dat ik het minste spoor van leven heb gevonden in de oorspronkelijke grond die ik heb gezeefd. Ik zorg voor het leven in mijn bodem nu die bestaat. Groenten groeien al jaren heel goed, zonder chemicaliën.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 30/08/18, 17:44

Did67 schreef:...Ik vraag me af "hoeveel meer productie" versus "hoeveel moeite". Allemaal op de lange termijn.

Ik geloof dat dit een berekening is die nooit in het spel is gekomen. Het oorspronkelijke land bracht niets voort. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik Cupressocyparis Leylandii (Leylandse cipres) rond het veld heb geplant. Het was een heel slecht advies omdat ze er daarna met de hand uit moesten worden getrokken (70!). Dat was erger dan de "gym gratos", het was kostbare tijd die totaal verspild was. De Leyland-cipres is een prachtige boom, maar hij hoort niet thuis in een moestuin. Leylandse cipres + moestuin = ramp.

Did67 schreef:...Uw getuigenis was "wankel": zodra u de fijne aarde concentreert waar u zeeft en er een gat naast laat, is het niet langer vergelijkbaar. De oppervlakte die je overlaat (het gat), moet je meenemen in je beoordeling: als je de dikte van fijne aarde verdubbelt, door de kiezels van 2 m² te verwijderen en de fijne aarde over 1 m² te leggen, is je productie op deze m² dubbel wat je krijgt op de 2 m² zonder iets te doen. Anders heb je de sportschool gratis gedaan, wat heel erg goed is. Maar niet noodzakelijkerwijs toegankelijk voor meer "versleten", oudere, meer beperkte mensen (zoals ik).

Het volume van de "leegte" gecreëerd door het zeven wordt gecompenseerd door de "anti-leegte" van organische stof die door het composteren wordt geleverd. Het niveau van de tuin is al 25 jaar min of meer constant.

"Oudere mensen? Meer beperkt"? :? :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grondsoort?




par Did67 » 30/08/18, 19:20

Leo Maximus schreef:Het volume van de "leegte" gecreëerd door het zeven wordt gecompenseerd door de "anti-leegte" van organische stof die door het composteren wordt geleverd. Het niveau van de tuin is al 25 jaar min of meer constant.


We begrepen het verkeerd: in jouw geval kan het gecompenseerd worden...

Ik bedoelde dat in het algemeen, en op significante oppervlakken (ik bedoel ordes van grootte van 1 tot een paar honderd m²), de demonstratie gebrekkig is:

- voorbeeld u heeft in totaal 200 m²
- je zeeft ze
- om het niveau te behouden, breng je de fijne aarde van 100 m² naar de andere 100 m²
- bij een constant niveau zal het volume fijne grond verdubbeld zijn; het effect op gewassen, zoals op uw irissen, zal noodzakelijkerwijs "heel duidelijk" zijn, en gelukkig!
- maar je hebt uiteindelijk 100 m² "leeg" losse grond
- het zou nog steeds nodig zijn om te beoordelen of de 200 m² zonder de kiezels te verwijderen + de bijdragen van de organische stof die u elders in uw gat stopt, niet zoveel zou opleveren als deze "verbeterde" 100 m², met minder werk...
- op de lange termijn ben ik hier behoorlijk van overtuigd, gezien wat Manfred Wenz in Duitsland heeft verkregen op Rijnkiezels (in veldgewassen).

Uw opmerkingen hadden alleen de "fout" dat ze suggereerden dat zeven de enige mogelijke manier is. En de prestaties zijn hoger. Het is degene die je hebt gekozen en die respectabel is. Maar ik ontvang veel mensen die lichamelijk gehandicapt zijn en die dachten dat ze niet meer konden tuinieren, zo overtuigd waren ze dat "zonder grondbewerking niet groeit!"
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 02/09/18, 15:13

Did67 schreef:... Uw verklaring had alleen de "fout" om te suggereren dat zeven de enige mogelijke manier is. En de prestaties zijn hoger.

?
Dit is het pad dat ik heb gekozen, maar het was niet het enige. Er was een meer radicale manier om de oorspronkelijke grond te vervangen door zogenaamde tuinaarde die tegen een zeer hoge prijs werd verkocht. Ik gaf de voorkeur aan een andere manier: mijn land behouden en weer tot leven wekken. Door te zeven werd teelt mogelijk op een plek waar het bodemleven verdwenen was. De geforceerde toevoer van organisch materiaal deed het heel snel herleven. De opbrengst is noodzakelijkerwijs beter, de tuin produceert goed met weinig werk, zonder chemicaliën of ploegen. Ik zaai, ik plant, ik oogst.

Did67 schreef:... Zij is degene die je hebt gekozen en die respectabel is. Maar ik ontvang veel mensen die lichamelijk gehandicapt zijn en die meenden dat ze niet meer konden tuinieren, zo overtuigd waren ze dat "zonder grondbewerking niet groeit!"...

Heel goed, goed gedaan!
Het is 50/60 jaar geleden dat Masanobu Fukuoka in de woestijn de 4 fundamentele principes van zijn landbouw predikte, de eerste is "niet ploegen of de aarde keren".
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 329-gasten