Type grond?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Grondsoort?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/08/18, 01:40

Leo Maximus schreef:
nico239 schreef:...Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken....

Deze vergelijking kan ik maken! Het was in het begin geheel onvrijwillig, het staat niet in de moestuin maar maakt niet uit, de vergelijking mag gemaakt worden.

3 jaar geleden plantte ik honderd irissen. Ik heb er eerst tachtig langs een muur gezet, in aarde die tot een dikte van ongeveer 40 cm was gezeefd. De rest op een heuvel waar de aarde niet is gezeefd, maar simpelweg is ontdaan van de grootste kiezelstenen.

Ik leg een handvol compost bij het planten van elke wortelstok.

Foto van de irissen geplant langs de muur in een 40 cm dikke gezeefde aarde:

Irissen in gezeefde aarde .jpg

Foto van de irissen geplant op de heuvel van "ruwe" aarde, aarde die al beter is dan de originele aarde:

Irissen in ruwe aarde.jpg
De smartphone geeft de schaal aan.

De irissen die in de hoop ruwe aarde zijn geplant, hebben nooit gebloeid. Ze zijn 3 tot 4 keer lager.

Er is geen foto... :) Iedereen heeft zijn eigen manier.


Beeld hetzelfde maar ondersteboven...

Ik heb lavendel geplant in een arme droge en steenachtige grond en het doet het als een tierelier...

Ik heb wat in turf geplant en het groeit...

Hetzelfde op zijn plaats?

Ik plantte varens in droge, rotsachtige grond en het groeit

Ik heb er wat in heidegrond geplant en de bladeren zijn prachtig...

Irissen houden van lichte grond en erger nog, ze groeien bijna op niets, ik heb er een paar teruggevonden in soorten grastapijten en bladeren met een symbolische laag aarde en ze waren gigantisch...

Kortom, als je ze op de juiste plek zet zullen ze zich beter ontwikkelen dan als je ze op een minder gunstige plek zet. Beeld Het is logisch

Net onder het huis is er een grote stenen heuvel met een paar cm aarde gevuld met irissen... ze zijn niet de meest fantastische die ik heb gezien, maar er zijn er toch tientallen die zich ontwikkelen in een staat... laten we zeggen wild sinds ze zijn van niemand (foto komt nog)

Veel dingen kunnen OOK groeien in klei met kiezels en zonder grondbewerking.
Ik heb vaak de sla laten groeien in betonharde doorgangen.

Kortom, de kiezels zijn verwijderd, het enige wat nu nog rest is ze terug te leggen om de afwatering en het losmaken van de klei te verbeteren. Beeld.... Grapje. Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 26/08/18, 07:37

Leo Maximus schreef:Deze irissen bevinden zich op een heuvel van 0,6 m hoog in het midden. Ze zijn geplant op de bodem van de heuvel. De ondergrond waar ze geplant worden is horizontaal (op de foto zie je dat de grond erachter oploopt) en bijna op hetzelfde niveau als de irissen die iets verder langs de muur geplant zijn (+10 cm misschien). Ze liggen op het zuiden, zoals die langs de muur, en ze krijgen vaker water omdat ik ze zwak vind. Het enige verschil zijn de stenen.

Dit is een geweldige kans om te zien wat het is! Ik ga ze opgraven en dan terug in dezelfde grond stoppen, maar deze keer gezeefd. Trouwens, het is het seizoen! Het resultaat zien we volgend jaar. Dat is 600 tot 700 kg aarde om te zeven, het wordt tijd want de aarde is nogal droog. Ik zal onderweg foto's maken.

Iedereen ziet de middag aan zijn deur
je hebt helemaal gelijk om je irissen te verplaatsen als ze niets geven waar ze zijn, ik zal hetzelfde doen, achteraf kun je geloven dat het komt door de stenen, of het gebrek aan aarde, als je naar de daken van stoppels, er zijn soms irissen om helemaal naar boven te planten, vraag me niet waarom, maar ik zag verschillende keren, daarboven geen gezeefde aarde geen stenen : Mrgreen:

laat iedereen die de kiezels wil sorteren het doen, ik vind het niet erg, ik zal het persoonlijk niet doen, omdat ik denk dat het nutteloos is, ik zal het ermee proberen en als ik het toevallig mis heb, zal ik het verwijderen ze na het testen,

zodat onze vriend de vergelijking kan maken, een hoek zonder een hoek met, dezelfde plant dezelfde manier van kweken en hij ziet, verder doet hij wat hij denkt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 27/08/18, 18:12

Moindreffor schreef:...Iedereen ziet de middag aan zijn deur...

Absoluut! :)
Moindreffor schreef:... als je naar de rieten daken kijkt, soms staan ​​er irissen helemaal naar boven geplant, vraag me niet waarom, maar ik zag verschillende keren, daarboven, geen gezeefde aarde, geen stenen...

Nee, geen gezeefde aarde, geen kiezelstenen. De irissen groeien in stoppels die geleidelijk zeer fijne grond worden... zonder stenen! .
Moindreffor schreef:...dat iedereen die de kiezels wil sorteren het doet, ik vind het niet erg, persoonlijk zal ik het niet doen, omdat ik denk dat het nutteloos is, ik zal het proberen en als ik het bij het verkeerde eind heb zal ik' Ik zal ze uitdoen na het testen...

Dat heb ik gedaan (zie mijn vorige bericht). Ik plantte 100 wortelstokken: 80 op een plaats waar de grond gezeefd was, en de overige 20 op een andere plaats waar de grond hetzelfde is maar "rauw", niet gezeefd. De eerste groeide heel goed, de anderen niet.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 27/08/18, 18:33

Operatie gisteren zondag uitgevoerd in 3 uur.

Ik heb de irissen met moeite opgegraven vanwege de stenen:

Iris 1.jpg


Ik heb toen 40 cm diep gegraven. Er zijn maar een paar cm goede grond:

Iris 2.JPG


Daarna 5 kruiwagens grond zeven :) :

Iris 3.JPG
Iris 3.JPG (344.45 KiB) 2736 keer bekeken


Van de 5 kruiwagens aarde heb ik er 1,5 kruiwagens stenen uitgehaald!

De irissen zijn teruggeplaatst met dezelfde aarde, zonder de kiezels.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 27/08/18, 18:46

wat draai je? : Mrgreen:
mijn gezondheid zou me zo'n prestatie niet toestaan,
je hebt echt een land van m@@@e, maar ik denk dat fenocultuur jou en mij had kunnen helpen, want ik kan niet anders en nu ik het heb geprobeerd, heb ik hooi op mijn irissen gestrooid, en ik zal heb een jaar of zelfs twee gewacht, daarna zal ik mijn tuinarchitect hebben gevraagd om de irissen te verplaatsen of niet : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 27/08/18, 19:30

Moindreffor schreef:wat draai je? : Mrgreen:
mijn gezondheid zou me zo'n prestatie niet toestaan,
je hebt echt een land van m@@@e, maar ik denk dat fenocultuur jou en mij had kunnen helpen, want ik kan niet anders en nu ik het heb geprobeerd, heb ik hooi op mijn irissen gestrooid, en ik zal heb een jaar of zelfs twee gewacht, daarna zal ik mijn tuinarchitect hebben gevraagd om de irissen te verplaatsen of niet : Mrgreen:

"Een land van m@@@e". Dat is het precies, zo niet erger, want de m@@@e kan als meststof worden gebruikt. :)

Gezondheid ? Ik heb recht op de gehandicaptenkaart. Maar ik heb het in te vullen formulier in een la gelegd.

Ik oefen mulchen met maaisel en bladeren, dat is wat ik deed met irissen. Mulchen op een bodem zonder stenen geeft betere resultaten, althans voor mij.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 27/08/18, 20:27

Leo Maximus schreef:
Moindreffor schreef:wat draai je? : Mrgreen:
mijn gezondheid zou me zo'n prestatie niet toestaan,
je hebt echt een land van m@@@e, maar ik denk dat fenocultuur jou en mij had kunnen helpen, want ik kan niet anders en nu ik het heb geprobeerd, heb ik hooi op mijn irissen gestrooid, en ik zal heb een jaar of zelfs twee gewacht, daarna zal ik mijn tuinarchitect hebben gevraagd om de irissen te verplaatsen of niet : Mrgreen:

"Een land van m@@@e". Dat is het precies, zo niet erger, want de m@@@e kan als meststof worden gebruikt. :)

Gezondheid ? Ik heb recht op de gehandicaptenkaart. Maar ik heb het in te vullen formulier in een la gelegd.

Ik oefen mulchen met maaisel en bladeren, dat is wat ik deed met irissen. Mulchen op een bodem zonder stenen geeft betere resultaten, althans voor mij.

de 80% arbeidsongeschiktheidskaart geeft een half deel belasting, ook ik heb hem 5 jaar in de la laten liggen (uit onwetendheid en ego), daarna betaalde ik minder belasting en het kan mijn ego niet schelen voelde me niet te gerimpeld
bladeren of maaien, of bladeren en maaien, bladeren alleen uithongering van stikstof dus niet goed, alleen maaien kunstmest niet noodzakelijkerwijs goed als er geen organisch materiaal in de grond zit om het vast te houden, bladeren + maaien, het is beter dat de een de ander compenseert ,

als niet de kruiwagen met stenen is verwijderd compenseert u waarmee?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 27/08/18, 21:29

Moindreffor schreef:...de 80% arbeidsongeschiktheidskaart geeft een half belastingaandeel, ook ik heb hem 5 jaar in de lade laten liggen (uit onwetendheid en ego), daarna betaalde ik minder belasting en voelde mijn ego zich niet al te beledigd

Ik zal erover nadenken en het bestuderen. Bedankt voor het advies.

Moindreffor schreef:als niet de kruiwagen met stenen is verwijderd compenseert u waarmee?

Ik heb de gezeefde aarde genomen die onder de zeef zat, waarop de betonblokken liggen (zie foto). Opeens is er een groot gat… Het is Paul uitkleden om Jacques aan te kleden. :)

Ik heb geen land meer beschikbaar en koop grond, ik hou er niet zo van...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 27/08/18, 23:04

nou ja er is nog steeds het gat : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Grondsoort?




par Adrien (voormalig nico239) » 28/08/18, 23:00

Snelle illustratie op de mobiele telefoon van wat ik eerder zei...

Rots, een beetje aarde en kiezels binnengedrongen... door irissen (maar ook door lelies iets verderop, zij het in mindere mate)

Ik geloof dat op dit stuk rots de irissen de grond het meeste vasthouden (op deze hoek in ieder geval volle volle zon en heel erg heet)

Het is niemand, aan de kant van de weg, geen water geven, geen onderhoud, helemaal niets, maar het groeit en bloeit op de een of andere manier.

20180828_164327.jpg
20180828_164327.jpg (110.13 KB) keer bekeken 2657


Dat gezegd hebbende, je hebt 1000 keer gelijk om je irissen in de grond te planten die het beste bij hen past, aangezien elke plant of groente of fruit het liefst wordt geplant of groeit in de grond die er het beste bij past.

Maar het feit blijft dat deze allemaal ook kunnen groeien op plaatsen of bodems of nesten die niet perfect zijn.

Ze zijn minder mooi dan de onze die vertroeteld en onderhouden worden (nou ja, zoveel mogelijk) maar ze slagen er toch in en vermenigvuldigen zich... kijk maar naar de omvang van hun kolonisatie en nog steeds aan de telefoon heb ik geen groothoeklens.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 344 gasten