Type grond?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 25/08/18, 11:05

Moindreffor schreef:aangezien ik niet meer graaf, zijn de stenen geen probleem meer, dus waarom zou je ze verwijderen, dat is de belangrijkste vraag
de kiezels zitten in de weg als je de grond bewerkt, met de activering van het bodemleven gaat er 1 cm grond omhoog per jaar, dus de kiezels gaan vanzelf naar beneden
Persoonlijk zal ik het doen zonder ze te verwijderen

Dus als AD44 wortelen wil oogsten, zal hij jaren moeten wachten met het voorbereiden van de grond. Het is onmogelijk...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 25/08/18, 11:10

Leo Maximus schreef:
Moindreffor schreef:aangezien ik niet meer graaf, zijn de stenen geen probleem meer, dus waarom zou je ze verwijderen, dat is de belangrijkste vraag
de kiezels zitten in de weg als je de grond bewerkt, met de activering van het bodemleven gaat er 1 cm grond omhoog per jaar, dus de kiezels gaan vanzelf naar beneden
Persoonlijk zal ik het doen zonder ze te verwijderen

Dus als AD44 wortelen wil oogsten, zal hij jaren moeten wachten met het voorbereiden van de grond. Het is onmogelijk...

hij zal waarschijnlijk meer gevorkte wortels hebben, maar hij zal wortels hebben
de vorm van de wortel maakt ons niet uit, als hij maar goed is
waarom dit dictaat van de lange en rechte wortel : Mrgreen:
als je een stuk land verlaat met kiezels bedekt met gras, denk je dan echt dat onkruid met penwortels zoals paardebloemen, rumex, niet zal groeien?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 25/08/18, 11:31

Moindreffor schreef:hij zal waarschijnlijk meer gevorkte wortels hebben, maar hij zal wortels hebben
de vorm van de wortel maakt ons niet uit, als hij maar goed is
waarom dit dictaat van de lange en rechte wortel : Mrgreen:
als je een stuk land verlaat met kiezels bedekt met gras, denk je dan echt dat onkruid met penwortels zoals paardebloemen, rumex, niet zal groeien?

Er is geen "dictaat" van de lange en rechte wortel.

Als de aard van de grond daar gunstig voor is, groeit de wortel spontaan lang en recht. Toch weet ze niets van Europese normen.

In een arme en steenachtige grond "lijdt" de wortel, hij is zwak en zijn smaakkwaliteiten zullen zwak zijn als hij leed tijdens zijn groei.

Idem voor onkruid, ze vermenigvuldigen zich wanneer de aard van de grond hen gunstig gezind is.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 25/08/18, 11:53

Leo Maximus schreef:
Moindreffor schreef:hij zal waarschijnlijk meer gevorkte wortels hebben, maar hij zal wortels hebben
de vorm van de wortel maakt ons niet uit, als hij maar goed is
waarom dit dictaat van de lange en rechte wortel : Mrgreen:
als je een stuk land verlaat met kiezels bedekt met gras, denk je dan echt dat onkruid met penwortels zoals paardebloemen, rumex, niet zal groeien?

Er is geen "dictaat" van de lange en rechte wortel.

Als de aard van de grond daar gunstig voor is, groeit de wortel spontaan lang en recht. Toch weet ze niets van Europese normen.

In een arme en steenachtige grond "lijdt" de wortel, hij is zwak en zijn smaakkwaliteiten zullen zwak zijn als hij leed tijdens zijn groei.

Idem voor onkruid, ze vermenigvuldigen zich wanneer de aard van de grond hen gunstig gezind is.

nou, als hij de MO-kwaliteit van zijn grond verbetert, zal hij wortelen hebben, het zijn niet de kiezels die dat voorkomen, we hebben het over de kiezels, niet over het feit dat de grond arm is : Mrgreen:
het is zeker dat als zijn grond arm blijft, zelfs door de stenen te verwijderen, hij niet veel zal kunnen cultiveren, maar dit is het begin
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Grondsoort?




par chafoin zijn » 25/08/18, 15:02

Wacht, heb je de grootte van de rotsen gezien?
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 25/08/18, 16:37

nico239 schreef:...Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken....

Deze vergelijking kan ik maken! Het was in het begin geheel onvrijwillig, het staat niet in de moestuin maar maakt niet uit, de vergelijking mag gemaakt worden.

3 jaar geleden plantte ik honderd irissen. Ik heb er eerst tachtig langs een muur gezet, in aarde die tot een dikte van ongeveer 40 cm was gezeefd. De rest op een heuvel waar de aarde niet is gezeefd, maar simpelweg is ontdaan van de grootste kiezelstenen.

Ik leg een handvol compost bij het planten van elke wortelstok.

Foto van de irissen geplant langs de muur in een 40 cm dikke gezeefde aarde:

Irissen in gezeefde aarde .jpg
Iris in gezeefde aarde .jpg (302.7 Kio) 2797 keer bekeken


Foto van de irissen geplant op de heuvel van "ruwe" aarde, aarde die al beter is dan de originele aarde:

Irissen in ruwe aarde.jpg
Iris in raw earth.jpg (380.49 Kio) 2798 keer bekeken

De smartphone geeft de schaal aan.

De irissen die in de hoop ruwe aarde zijn geplant, hebben nooit gebloeid. Ze zijn 3 tot 4 keer lager.

Er is geen foto... :) Iedereen heeft zijn eigen manier.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 25/08/18, 19:55

heuvel van aarde daarom hyper drainerend dus droog land, gebrek aan water, afvloeiing en uitspoeling van alle vruchtbaarheid
muur houdt warmte tegen winters, vangt water op als het regent, geen afvoer
dus twee heel verschillende omstandigheden en voor mij zijn het niet de stenen die voorkomen dat je irissen gedijen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 25/08/18, 21:13

Deze irissen bevinden zich op een heuvel van 0,6 m hoog in het midden. Ze zijn geplant op de bodem van de heuvel. De ondergrond waar ze geplant worden is horizontaal (op de foto zie je dat de grond erachter oploopt) en bijna op hetzelfde niveau als de irissen die iets verder langs de muur geplant zijn (+10 cm misschien). Ze liggen op het zuiden, zoals die langs de muur, en ze krijgen vaker water omdat ik ze zwak vind. Het enige verschil zijn de stenen.

Dit is een geweldige kans om te zien wat het is! Ik ga ze opgraven en dan terug in dezelfde grond stoppen, maar deze keer gezeefd. Trouwens, het is het seizoen! Het resultaat zien we volgend jaar. Dat is 600 tot 700 kg aarde om te zeven, het wordt tijd want de aarde is nogal droog. Ik zal onderweg foto's maken.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 25/08/18, 22:13

Goed, goed, goed... Ik wil niet dat het een gevecht wordt, het is een rockverhaal!

Nu heb ik het gedaan, domheid of niet, het is gedaan.

Ik ga nu het bedekken (mulchen) van de grond aanpakken zodat deze niet kaal blijft...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Grondsoort?




par chafoin zijn » 26/08/18, 00:25

Welkom bij Ecologie!
(het moet een beetje bakken..)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 373-gasten