Type grond?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 24/08/18, 10:22

Hallo en allemaal bedankt voor jullie berichtjes,

nico239 schreef:Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch de stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken...


Oké, maar wat moet ik nu doen?

Did67 schreef:Aan de andere kant zal het "activeren" van deze grond, en in het bijzonder het voeden van de anecics daar, in 25 jaar 25 cm fijne grond zonder stenen opleveren.


Hoe lang moet je wachten met zaaien of planten?
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 24/08/18, 16:06

nico239 schreef:
Omdat ik uit het zuiden kom, zou ik een iets andere mening hebben, omdat wij kiezels ons er niet van weerhouden om te cultiveren... ze zijn overal of bijna

Uiteraard moet er, zoals Didier zegt, een minimum aan aarde tussen de stenen zitten

En dan lopen de kiezels weg en dan kan het ook zowel tegen warm als koud beschermen... nou ik weet dat het niet gebruikelijk is en toch.

Voor de glooiende grond is het voor mij zacht glooiend een zegen... de afwatering is daar natuurlijk

Is het land van Didier uit zijn geheugen niet zacht glooiend?...

Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch de stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken...

"Verwijder vooral de kiezels niet, want onder de kiezels zit vocht." ze zeggen.

Behalve dat het hier soms, vaak zelfs, elke dag regent. Vocht zit onder de kiezels maar ook OP de kiezels : Mrgreen: .

Het land hier in de buurt is van klei en kiezels. Als de kiezels zijn verwijderd, blijft de klei ondoordringbaar. En omdat het vaak regent en de grond glooiend is, stopt het water bij de buren.

Zuid-Frankrijk en de regio Bretagne/Pays de Loire hebben helemaal niet hetzelfde klimaat en de bodems zijn heel verschillend.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 24/08/18, 16:25

AD 44 schreef:Hallo en allemaal bedankt voor jullie berichtjes,

nico239 schreef:Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch de stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken...


Oké, maar wat moet ik nu doen?

Did67 schreef:Aan de andere kant zal het "activeren" van deze grond, en in het bijzonder het voeden van de anecics daar, in 25 jaar 25 cm fijne grond zonder stenen opleveren.


Hoe lang moet je wachten met zaaien of planten?

25 jaar is lang, bijna een eeuwigheid...

Er moet meteen een klein gebied worden bebouwd en beplant met uien. Uien kunnen het hele jaar door worden geproduceerd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Grondsoort?




par Adrien (voormalig nico239) » 25/08/18, 01:56

AD 44 schreef:Hallo en allemaal bedankt voor jullie berichtjes,

nico239 schreef:Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch de stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken...


Oké, maar wat moet ik nu doen?


Nou, je zaait of je plant wat je wilt eten en je zult zien. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Grondsoort?




par Adrien (voormalig nico239) » 25/08/18, 01:59

Leo Maximus schreef:
nico239 schreef:
Omdat ik uit het zuiden kom, zou ik een iets andere mening hebben, omdat wij kiezels ons er niet van weerhouden om te cultiveren... ze zijn overal of bijna

Uiteraard moet er, zoals Didier zegt, een minimum aan aarde tussen de stenen zitten

En dan lopen de kiezels weg en dan kan het ook zowel tegen warm als koud beschermen... nou ik weet dat het niet gebruikelijk is en toch.

Voor de glooiende grond is het voor mij zacht glooiend een zegen... de afwatering is daar natuurlijk

Is het land van Didier uit zijn geheugen niet zacht glooiend?...

Je kunt altijd proberen een hoek te verlaten waar je niets doet: noch de stenen verwijderen, noch waterpas maken en vergelijken...

"Verwijder vooral de kiezels niet, want onder de kiezels zit vocht." ze zeggen.

Behalve dat het hier soms, vaak zelfs, elke dag regent. Vocht zit onder de kiezels maar ook OP de kiezels : Mrgreen: .

Het land hier in de buurt is van klei en kiezels. Als de kiezels zijn verwijderd, blijft de klei ondoordringbaar. En omdat het vaak regent en de grond glooiend is, stopt het water bij de buren.

Zuid-Frankrijk en de regio Bretagne/Pays de Loire hebben helemaal niet hetzelfde klimaat en de bodems zijn heel verschillend.


Onthoud gewoon wat je op de bodem van het gat legt als je plant ... KIEZELS.

Dus zegen de kiezelstenen die in je klei aanwezig zijn.

Ze zorgen ervoor dat het drainerend en minder compact is, om je klei zoveel mogelijk te "beluchten".

Volgens mij is het allemaal winst.

Ik weet dat ik hetzelfde heb: klei en kiezels...

En er is geen risico dat ik de kiezelstenen verwijder als ik ze vind... integendeel, ik zal een paar gravetten toevoegen : Wink:
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Grondsoort?




par Leo Maximus » 25/08/18, 09:54

AD44 zei niet wat hij met zijn land wilde doen. A priori wil hij van een moestuin geen boomgaard maken, en wat voor nut hebben kiezels in een moestuin? (In zijn regio specificeer ik).

In zijn land moet er een sterk kaliumtekort zijn. Dit is naar mijn mening een prioriteitskwestie.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 25/08/18, 10:05

Leo Maximus schreef:AD44 zei niet wat hij met zijn land wilde doen. A priori wil hij van een moestuin geen boomgaard maken, en wat voor nut hebben kiezels in een moestuin? (In zijn regio specificeer ik).

In zijn land moet er een sterk kaliumtekort zijn. Dit is naar mijn mening een prioriteitskwestie.

aangezien ik niet meer graaf, zijn de stenen geen probleem meer, dus waarom zou je ze verwijderen, dat is de belangrijkste vraag
de kiezels zitten in de weg als je de grond bewerkt, met de activering van het bodemleven gaat er 1 cm grond omhoog per jaar, dus de kiezels gaan vanzelf naar beneden
Persoonlijk zal ik het doen zonder ze te verwijderen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 25/08/18, 10:29

Nogmaals bedankt voor je feedback,

Tegelijkertijd schaam je je daar niet voor... Om eerlijk te zijn, ik ben al geopereerd aan steniging (tenminste aan de oppervlakte).

Ik zal me voeden met al je opmerkingen.

dank u
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grondsoort?




par Moindreffor » 25/08/18, 10:54

AD 44 schreef:Nogmaals bedankt voor je feedback,

Tegelijkertijd schaam je je daar niet voor... Om eerlijk te zijn, ik ben al geopereerd aan steniging (tenminste aan de oppervlakte).

Ik zal me voeden met al je opmerkingen.

dank u

in het slechtste geval passeer je de haak en verwijder je de grootste, op die manier is iedereen blij : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Grondsoort?




par n.Chr. 44 » 25/08/18, 10:57

Voilà : Mrgreen:

(De krokodil geef ik hem niet veel van zijn vel... Kortom... : Mrgreen:)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten