Biodynamica, landbouwtechnieken

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 21/02/06, 10:35

Over België kunt u dichter bij de vereniging Nature and Progress komen: http://www.natpro.be
0 x
gil67
x 17




par gil67 » 21/02/06, 10:45

Christine schreef:Over België kunt u dichter bij de vereniging Nature and Progress komen: http://www.natpro.be

Als ik het goed begrijp, was het dankzij jou dat Christophe de Elzas verliet? : Mrgreen:
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 21/02/06, 12:24

Ik vind je erg indiscreet... vooral omdat het niet eens waar is.
0 x
toftof
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 21/05/05, 17:41




par toftof » 22/02/06, 07:34

Gisteravond ging de broederij waar ik voor werk in broedeieren naar het journaal van 20 uur op A2. We vernietigen onze broedeieren vanwege de daling van de kippenconsumptie.
Bedankt aan de media die over een maand graag terugkomen om ons te zien en ons te vullen en "sensas" te maken om de publieke opinie aan het huilen te maken. Heux zelfs die een fantasie koesteren dat onze boerderijen ooit zouden raken.

De publieke opinie heeft niets begrepen van deze ziekte en de overdracht ervan. Mijn fokkerij is al meer dan 10 jaar beschermd omdat salmonella veel gevaarlijker is, maar niemand praat erover. Het is 10 jaar geleden dat ik, voordat ik mijn pluimvee binnenging, een douche nam en me omkleedde voordat ik de boerderij betrad. Dus ik zeg je, afgezien van een paar individuele kweekjes, hebben wij professionals niets te vrezen.

Als we over 1 of 2 maanden niet "volle pot" laten, bestaat het beroep niet meer. En daar wordt de pluimveehouderij geïmporteerd uit oosterse landen, en daar zul je echte vragen moeten stellen over hun gezondheid in de fokkerij!
0 x
toftof
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 21/05/05, 17:41




par toftof » 22/02/06, 07:48

Voor biologisch

Twee woorden om te zeggen dat het conversiedossier pas voor de maand mei zal worden ondertekend als alles goed gaat, omdat de staat zijn kredieten voor conversiesteun zal opnemen. Geen geld meer in de kas, het gaat slecht...

Van mijn kant ben ik er nog steeds in geïnteresseerd (als de staat me steunt). Omdat je gedurende de 3 jaar die de omschakeling vereist, een biologische opbrengst (- 50%) moet verkopen tegen een conventionele prijs, zal geen enkel bedrijf kunnen overleven zonder hulp.

Ik vond veel dingen over vloeibare mest en andere trucs, evenals een forum over de biologische tuin met de zaaikalender en heel veel tips die toepasbaar zijn in vollegrondsteelten.

http://www.dinosoria.com/lune_2006.htm
http://perso.wanadoo.fr/girard.guilleme/purin
http://www.bio-dynamie.org/
http://ja.web-agri.fr/moteur/559/559P38.html

Voeg gerust toe wat je vindt
0 x
gil67
x 17




par gil67 » 22/02/06, 08:58

hello,
Christine> inderdaad, het is een beetje indiscreet, maar het is wat de menigte fascineert : Mrgreen:


Biologische landbouw> Bijna 20 jaar geleden begonnen vrienden met biologische landbouw, en zelfs veel eerder. Ze hadden geen subsidies, integendeel, we lachten ze uit. Ze werkten als gekken en hadden zeer bescheiden inkomens.
Tegenwoordig bezitten ze een bescheiden boerderij, maar hebben ze een zeer comfortabel inkomen. Hun productie, zeer gediversifieerd, wordt geëxporteerd naar de VS, in het land van McDonald's gebruiken ze onze biologische producten. Het lijkt mij dat de toekomst in dit soort operaties ligt, een aanzienlijke diversificatie met een hoge toegevoegde waarde.
Maar we kunnen niet altijd overheidssteun verwachten, laten we niet vergeten dat de landbouw ook een zeer competitieve sector is in de wereldhandel. Veel arme landen ontwikkelen zich niet vanwege hypergesubsidieerde productie.

Vogelgriep> hopelijk stopt het bij de grens, een beetje zoals radioactiviteit.
0 x
vtajmb
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 24/06/05, 05:24

terugkeer naar een "huishoudelijke economie"




par vtajmb » 01/03/06, 09:01

Hallo ; Ik ben 59 jaar oud en ik ben al 10 jaar wijnbouwconsulent.

Twee jaar geleden kwam ik dichter bij Georges TOUTAIN, agro-ecoloog ingenieur, die, nadat hij het grootste deel van zijn leven in oase-gewassen had doorgebracht, een traditionele pre-boomgaard creëerde in zijn geboorteland Picardië. Al 20 jaar produceren de appelbomen gezond fruit zonder de hulp van synthetische meststoffen of de minste pesticiden. Om de voorstelling te situeren, voerden de chemische boomverzorgers in Picardië in 2005 gemiddeld 25 behandelingen uit. Zeker, de vruchten zijn minder glanzend dan die in de schappen van Carrefour of Leclerc, maar twintig goden, ze zijn goed... en ze blijven!

Deze dierbare man leerde me om ethische imperatieven (mijn klanten produceren AOC-wijnen met decreten, waarvan sommige delen echte agronomische onzin zijn), agronomische, economische, ecologische en sociologische te verzoenen.

Resultaten, herbiciden worden verwijderd, meststoffen (zelfs organische!) ook vervangen door recycling van snoeihout, bladeren van natuurgras, gedeeltelijk vernietigd door pseudoploegen op bepaalde tijden. Botrytis is verdwenen, meeldauw en echte meeldauw zijn beperkt.
De oogst is voldoende, gezonder, volwassener (chaptalisatie is praktisch nutteloos). De erosie van heuvelbodems is verdwenen.
Handwerk is opnieuw ontworpen om het microklimaat in de vegetatie te verbeteren en ook de werktijden en ontberingen te verminderen.
Enorme tractoren met hoge bodemvrijheid (vaak meer dan 5 ton en meer dan 120 pk) maken geleidelijk plaats voor micro-gemotoriseerde wijnbouw, wat resulteert in minder bodemverdichting en lagere aanschaf- en onderhoudskosten.
Door pseudo-ploegen (waardoor een bodem van natuurlijke flora achterblijft!) en natuurlijk gras af te wisselen, scheurt het wortelsysteem van het gras de grond, die meer doorlatend wordt. De biodiversiteit verbetert van jaar tot jaar. Mijn klanten herplanten de heggen die hun ouders ( boe, de ondeugende!) scheurde dertig jaar geleden om de introductie van grote tractoren te vergemakkelijken.

Als resultaat, na lang nadenken, een actie die twee of drie jaar lang op inputkosten en werktijden heeft gedrukt, geven mijn klanten vandaag minder uit, werken hun werknemers minder en verkoopt hun wijn goed, terwijl een groot deel van de wijnbouw zit in het slop... Laten we eraan toevoegen dat ze (vaak slecht!) gekopieerd beginnen te worden, en de cirkel is rond...

Jean Marie BALLANDAL
0 x
JMB
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180




par plasmanu » 11/03/06, 08:38

Om de biodynamiek te ontdekken: hier is een heel mooie site met twee benaderingen van tuinieren: frankrijk-belgië of canada-quebec.

Het verklaart heel goed de verschillende fasen van de maan.
(toenemend, afnemend, stijgend en dalend, plantenfamilies)

http://lesbeauxjardins.com/jardinons/lune/lune.htm

er is altijd toegang tot de huidige maand: om te weten wat te doen en welke dagen.
goed tuinieren

manu
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
vtajmb
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 24/06/05, 05:24

er zijn twee manieren om schone landbouw op te vatten...




par vtajmb » 25/04/06, 09:37

De amateur kan de maankalender volgen met kleine uitjes in zijn tuin, pas erin gaan als de plant het verdraagt, zijn keverlarven oppikken die amper zijn verschenen...

De professional zal moeten vechten om het beste uit zichzelf te halen door feestdagen en vrije dagen, 35 uur, RTT, weer... te combineren. Hij moet oneindig veel slimmer spelen om hulp te krijgen van de assistenten, het klimaat van zijn microfoonklimaat in de plant... Dus, de maankalender en andere Goethiaanse of Steineriaanse beperkingen, zelfs de meest pure biodynamici accepteren compromissen, tegenstrijdigheden, om redenen van haalbaarheid en economie!

Maar je hoeft geen oogkleppen op te hebben: de amateur (in amateur is er liefde!) kan heel goed de pro en high school van Versailles inspireren!
0 x
JMB
Knut
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 24/04/06, 01:53
Plaats: Normandië




par Knut » 02/06/06, 02:50

Lunar Clandrier, nu verkocht bij Gamm vert, en we hebben alles!


23 jaar tuinieren volgens de maan, zonder kunstmest, met brandnetelmest.

Recycling van afval, silo's, regenwormen... compost.


Voor de particulier is het 10 keer minder afval, en bijna geen vervuiling in de tuin.

Toegegeven, we plukken de kevers met de hand... hebben nog geen trucje gevonden.


Huwelijk van planten vooral. de oude hadden veel geweldige trucs.

Sommige planten moeten naast andere worden gezaaid, ze helpen elkaar;


Mijn vrouw gebruikt tuinbonen bijvoorbeeld om bladluizen aan te trekken. ze gaan er helemaal overheen en laten andere, meer kwetsbare planten onaangeroerd.

U vindt er de regels voor het kappen van hout, volgens het vereiste gebruik, ook haar... alles!

Uitzending van de maankalender.

Sommige lokale boeren laten zich er uiteraard met succes door inspireren.

Lagere opbrengsten per hectare, maar de economie van de behandeling is zodanig dat ze hun weg daarheen vinden.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 189-gasten