Plantaardige conservering? ijskoud

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Plantaardige conservering? ijskoud




par n.Chr. 44 » 03/09/18, 13:30

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe je je groenteproductie bewaart, degene die je niet vers eet.

Vooral als je bevriest (wat en hoe)?

Welke groenten zijn geschikt voor invriezen en moeten vooraf worden bereid (koken, snijden ...)?

Ik dank u bij voorbaat voor uw antwoorden op uw verschillende ervaringen en observaties.
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: plantaardige conservering: bevriezen




par perseus » 03/09/18, 14:55

Hallo,

AD 44 schreef:Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe je je groenteproductie bewaart, degene die je niet vers eet.

Vooral als je bevriest (wat en hoe)?

Welke groenten zijn geschikt voor invriezen en moeten vooraf worden bereid (koken, snijden ...)?

Ik dank u bij voorbaat voor uw antwoorden op uw verschillende ervaringen en observaties.


Wat mij betreft, de moestuin is een plezier, ik zie het niet als vervanging (niet genoeg tijd voor) maar ik probeer een beetje te bewaren als de oogst overvloedig is of in het geval van een "proust madeleine" zoals tomaten. Ik bewaar soms ook kwaliteitsfruit / -groenten, in het seizoen gekocht bij een lokale producent.

Bevriezen is onder andere slechts één manier van conserveren met zijn voor- en nadelen, ik zou het debat hierover niet starten. : Mrgreen:

Van mijn persoonlijk gebruik zijn groenten zoals erwten, groene bonen en anderen redelijk goed bevroren, maar het is beter om ze van tevoren wit te maken (1 minuten in kokend gezout water voordat ze in zoet water of heel vers gaan). Geen snijden behalve de gebruikelijke voorbereidingen (naaien ...).
Potted sterilization is ook niet slecht voor groene bonen.
Idem voor tomaten, volgens mijn moed en mijn tijd: rauw invriezen net nadat ik heb geschild en gezaaid - ik bewaar het tomatenwater dat ik ook bevries om een ​​soep of bouillon te voeden door ex- of sterilisatie van tomatencoulis, of tomatenvlees.
Je kunt ook een ratatouille maken om in pot te steriliseren.
Voor sommige rijpe tomaten en weinig zuur, voeg ik een eetlepel citroensap toe voor 0.75L-tomaat om te steriliseren (gewoonte van de grootouders om oud te worden).

Een beetje melkzuurgisting met koolzuurkool. Veel recepten staan ​​op het net, het is over het algemeen eenvoudig, mits je de hoeveelheden respecteert en voldoende containers hebt.
Echte kelders zijn zeldzaam in uw regio, maar als u de kans krijgt om er een te hebben, opent dit ook mogelijkheden.
Sinds vorig jaar bewaar ik wortels, raap en rode biet in kleine ondergrondse silo's. Dit heeft goede resultaten opgeleverd. Ik zie niet echt het nut van het bevriezen van mijn wortels.

Voor bevriezing kan de evacuatie een plus zijn.
Sommige vruchten bevriezen niet te erg. Raspberry bijvoorbeeld. Zelfs als je heerlijke jam / jelly / coulis kunt maken
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par Moindreffor » 03/09/18, 17:00

welkom
tegen die tijd bevries ik alles wat ik niet vers kan eten, bevries ik direct, gedeeltelijk, of ik kook en bevries ik, met uitzondering van de kool, dat ik rauw invries om het dan in een pot in het vuur te doen, of Ik bleek om later te koken, of ik kook om een ​​kant en klaar gerecht bij de hand te hebben

kort is ook volgens de beschikbare tijd en de fysieke vorm van het moment, maar je kunt vers, wit (+ of - bijna gekookt) of gekookt bevriezen

Ik steriliseer niet in potten, mijn grootmoeder deed het veel (het is een beetje mijn madeleine Proust voor mij, dit keer ingeblikt in de late zomer) hoewel sommige groenten of vlees veel smaak krijgen met de passage in pot (ik heb geen tijd vooral) waar ik een beetje spijt van heb.

heb de silo nooit getest op rapen, zelfs niet als ze naar de vriezer gaan, ik kweek nog geen wortels of bieten, maar ik ben verleid door de silo voor deze drie groenten, vooral de laatste 2 die ik rauw waardeer
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par n.Chr. 44 » 03/09/18, 17:38

Ik dank u voor uw antwoorden en de tijd besteed aan hun schrijven.

Dus het zou niet absoluut noodzakelijk zijn om alle groenten te koken (witten) voordat ze bevriezen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par Did67 » 03/09/18, 18:34

We leggen veel "bereidingen" in de vriezer: een mengsel van gehakte groenten, klaar om een ​​soep te maken (het is beter dan een sachetsoep).

De silo werkt heel goed voor wortels, bieten en selderij. Dit is onze optie.

We vriezen ook een "pseudo-pesto" in: gemalen basilicum + olie + cashewnoten in een blender; verdeel het verkregen deeg in ijsschaaltjes, ontvorm het en bewaar het in een "doos" in de vriezer; je haalt de blokjes eruit die je nodig hebt ... Gehakte peterselie ook.

Tomaten, niet invriezen: het is een coulis, gemengd met uien, basilicum, oregano ... "Universele" bereiding om vervolgens pizza of lasagne te maken (in de oven, niet in de tuin!), In potjes.

Salades, mijn belangrijkste groente, niets te doen, !!! Ik probeer een zo continue productie te krijgen, spelen op alle soorten / variëteiten en alle manieren: kas, chassis, forceren ... Ik kom er bijna aan. Sommige kolen vormen de kruising ...

Veel bevroren rood fruit om "sorbets" te maken met een ijsmachine die bevroren fruit vermaalt ...

Groene bonen werken goed, vooral als je ze na snel ontdooien met kokend water in de pan kookt; ze zijn niet te waterig / slap ...

[Met mijn vorderingen op het gebied van copyright, kocht ik mezelf een mega-vrieskist van meer dan 400 l, A +++ of iets meer dan 250 kWh / jaar volgens de normen; ongeveer veertig uur autonomie in geval van stroomuitval (dit is het "verlengstuk" van mijn moestuin)]
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par n.Chr. 44 » 03/09/18, 19:45

Dat is precies hoe ik de vriezer voorzie ... Een uitbreiding van de moestuin ... Wel, wat ik overweeg, he! ... omdat ik nog maar in de kinderschoenen staat van het prille begin van de pre-productie : Roll:

Nog duizend dankjewel !!!

Ik compileer (en bewaar : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:) al deze waardevolle lessen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par Moindreffor » 03/09/18, 20:00

AD 44 schreef:Ik dank u voor uw antwoorden en de tijd besteed aan hun schrijven.

Dus het zou niet absoluut noodzakelijk zijn om alle groenten te koken (witten) voordat ze bevriezen?

blancheer de groenten, niet bijvoorbeeld voor groene bonen is een vreselijke vergissing!
van bevriezen tot koken, en zoals deed een klein trucje in de pan

Ik blancheer de kool omdat het lang is om te koken en een kool wit te maken voordat je gaat koken, anders blits ik niets

Ik maak jam en doe azijn dingen, ik doe het opnieuw als ik terug ga

een van mijn projecten, nog steeds gemist dit jaar, een tomaten droger
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par chatelot16 » 03/09/18, 21:47

het probleem van de vriezer is dat we bij stroomuitval alles verliezen

er is minstens 20 jaar dat een buurman te veel groene bonen had ... Ik begon potten in blik te maken ... ik at voor een lange tijd, en ik bleef een beetje kijken hoe lang het blijft ... en het lijkt perfect te blijven: geen verlies

voor mij is de vriezer bedoeld voor bewaring op korte termijn ... alles wat in gesteriliseerde potten kan worden bewaard is meer dan de vriezer
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par perseus » 03/09/18, 22:52

Hallo,

Did67 schreef:[...]

Veel bevroren rood fruit om "sorbets" te maken met een ijsmachine die bevroren fruit vermaalt ...

Groene bonen werken goed, vooral als je ze na snel ontdooien met kokend water in de pan kookt; ze zijn niet te waterig / slap ...

[Met mijn vorderingen op het gebied van copyright, kocht ik mezelf een mega-vrieskist van meer dan 400 l, A +++ of iets meer dan 250 kWh / jaar volgens de normen; ongeveer veertig uur autonomie in geval van stroomuitval (dit is het "verlengstuk" van mijn moestuin)]


Ha ik ben geïnteresseerd om te weten wat je gebruikt in de ijsmachine (PM als je liever reclame vermijdt).

Voor groene bonen werd ik altijd geblancheerd voor het invriezen.
1 min. In gezouten kokend water en vervolgens uitzetten in ijswater.
Eenmaal droog, vacuüm verpakken en hop.
Ik vind het resultaat niet slecht voor mijn smaak.
@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: plantaardige conservering? ijskoud




par chafoin zijn » 04/09/18, 00:26

Ik geloof dat de diepvriezer de minst slechte oplossing is vraag behouden / verlies van voedingskwaliteiten van groenten ... de beste oplossing is natuurlijk om de groente in de tientallen minuten na de oogst te eten.

Van mijn kant heb ik verschillende dingen getest. Azijn voor augurken: het ene jaar onberispelijk, het andere een fiasco (de verhouding azijn en water is essentieel, heb ik de indruk). Invriezen: ik blancheer ook snel. Voor de paprika's kunnen we ze blijkbaar in de open lucht bewaren waar ze drogen: dit jaar heb ik een vlecht gemaakt van Espelette-paprika's. Dit geldt ook voor knoflook, daar heb ik het kunnen ervaren het jaar dat ik knoflook had: het was extra. De aardappelen, ik heb ze ook op de meest eenvoudige manier bewaard gedurende meer dan 4 maanden zou ik zeggen, vorig jaar, in kratten op de vloer van mijn keuken (huis best koel, en de bewaring hangt af van de variëteiten) . Voor de tomaten maak ik dit jaar coulis in blik (lang koken op laag vuur, potten vullen met dekseltype jam "twist off", en een paar minuten gesteriliseerd in een ovenschaal maar we zullen het resultaat zien, dit is het eerste jaar dat ik dit doe).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 367-gasten