Alles over aardappelen voor 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 18/09/21, 23:04

Biobombe schrijft:
Doris schreef:Beslist, het volstaat om te bekritiseren, en we worden tegengesproken


Ik zie Doris geen kritiek, ik spreek jou ook niet tegen. Van mij krijg je alleen felicitaties. Bedankt voor alle details die je ons zojuist hebt gegeven, ik waardeer het enorm.
Bij de Tarbais moet je cassoulet bovenaan staan!

Ik sprak het verkeerd uit, ik verwees naar een post hierboven, waar ik zei om rosabella niet opnieuw te doen, het gaf me alleen kleine knollen. En daar ga ik naar de moestuin, ik pak een stengel verwelkte rosabella en in tegenstelling tot wat ik hierboven zei, grote knollen. Gewoon praten, en de natuur komt in opstand.
Ja, met mijn Tarbais ziet de cassoulet er goed uit : Cheesy:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 18/09/21, 23:20

Doris schreef:
Ja, met mijn Tarbais ziet de cassoulet er goed uit : Cheesy:


Cassoulet, ik ben er dol op, maar het is er niet het land voor. :(
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Adrien (voormalig nico239) » 19/09/21, 00:43

Doris schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Oh ja, dit zijn geweldige planten

Maar het hele perceel is zo of zijn het maar een paar planten?

Er zijn nog maar een paar planten over, maar verrassend genoeg in deze tijd van het jaar


Ok ah ja, die op de foto is in uitstekende staat ...
Zou het niet een knol kunnen zijn die zou zijn gekiemd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 19/09/21, 08:32

Nee, het is de eerste plant, een van de planten, die ik in juli wilde optrekken, omdat ik dacht dat er een einde aan was gekomen. En toen ik onder het hooi begon te zoeken, zag ik verse bladeren aan de tak waarvan ik dacht dat die aan het verwelken waren. Afhankelijk van de plant heb ik een paar aardappelen geoogst, maar ik zag de toekomstige knollen al. Het betrof een goed derde deel van het perceel.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 19/09/21, 19:10

Mijn geheugen houdt me voor de gek of niet? Primlady, is dat niet Rikea ???

Cramée door meeldauw thuis. De knollen lijken intact (maar soms ontdek je de vlekken door ze te knippen!). En kleine productie - maar ik denk dat ik veel planten heb laten gooien door de molratten. De dichtheid van overlevenden was laag. Maar de productie van deze overlevenden was niet oogverblindend.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 19/09/21, 23:50

Ja, dat is het, primlady is rikea. Thuis, in juli erg aangetast door meeldauw, produceren ze nog steeds. Daarna is het ook geen oogverblindende productiviteit zoals vorig jaar, maar ach, als ik vergelijk, dan wil ik graag vergelijken wat vergelijkbaar is, en 2020 en 2021 zijn helemaal niet vergelijkbaar.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 20/09/21, 23:12

Doris schreef:Ja, dat is het, primlady is rikea. Thuis, in juli erg aangetast door meeldauw, produceren ze nog steeds. Daarna is het ook geen oogverblindende productiviteit zoals vorig jaar, maar ach, als ik vergelijk, dan wil ik graag vergelijken wat vergelijkbaar is, en 2020 en 2021 zijn helemaal niet vergelijkbaar.


De Rikea's van 2020 waren hier geweldig. Dit jaar hebben ze me teleurgesteld. Voor 2021 aarzel ik om er een te planten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 24/09/21, 09:49

Biobombe schrijft:
De Rikea's van 2020 waren hier geweldig. Dit jaar hebben ze me teleurgesteld. Voor 2021 aarzel ik om er een te planten.


De vervelende kant van landbouw is dat je pas achteraf weet wat je moet doen!

Dus "nooit alle eieren in dezelfde mand".

A priori is het nogal gevoelig, maar nogal vroegrijp: trekt zich terug uit het spel in de droge jaren. En heeft het moeilijk in een nat jaar. Logica.
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 25/09/21, 11:12

Did67 schreef:De vervelende kant van landbouw is dat je pas achteraf weet wat je moet doen!

Dus "nooit alle eieren in dezelfde mand".
.

maar net zo problematisch zal de keuze voor 2022 zijn. Veerkracht en een beetje intelligentie zullen niet veel oplossen, de MTO bestellen we niet, En zoals je zegt: we moeten de variëteiten diversifiëren, als we dat kunnen. Ik ben op zoek naar rassen die "universeel", zo niet te utopisch zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 25/09/21, 16:12

Biobombe schrijft:
Did67 schreef:En zoals je zegt: we moeten de rassen diversifiëren, tenminste als dat kan. Ik ben op zoek naar rassen die "universeel", zo niet te utopisch zijn!

Zonder het universeel te willen noemen, maar de spunta heeft in mijn klimaat vorig jaar goede resultaten gegeven in een zeer droog jaar thuis, en met weinig water, en ook dit jaar, ondanks het weer, goede weerstand tegen ziekten, behoorlijke opbrengst , en mooie maat knollen. De eerste spunta's heb ik eind april geoogst, drie maanden na het planten, onder winterdek en zeildoek, en de allerlaatste heb ik vorige week eruit gehaald. Vijf maanden reguliere productie.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 252-gasten