Alles over aardappelen voor 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 18/09/21, 08:16

Adrien (ex-nico239) schreef:Als je foto's hebt van je rosabella en spunta, ben ik geïnteresseerd omdat het waarschijnlijk mijn keuze is voor 2022.

Foto's van de planten? Knollen?
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 18/09/21, 10:05

Doris schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Als je foto's hebt van je rosabella en spunta, ben ik geïnteresseerd omdat het waarschijnlijk mijn keuze is voor 2022.

Foto's van de planten? Knollen?

Doris, voeg ook uw voorkeurscriteria toe, inclusief hun conservering en hun culinaire karakter.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Adrien (voormalig nico239) » 18/09/21, 11:59

Doris schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Als je foto's hebt van je rosabella en spunta, ben ik geïnteresseerd omdat het waarschijnlijk mijn keuze is voor 2022.

Foto's van de planten? Knollen?


Als je de twee speciaal voor de Spunta hebt om te vergelijken met mijn wees en onbekende voet, bedankt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 18/09/21, 13:29

Biobombe schrijft:
Doris schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Als je foto's hebt van je rosabella en spunta, ben ik geïnteresseerd omdat het waarschijnlijk mijn keuze is voor 2022.

Foto's van de planten? Knollen?

Doris, voeg ook uw voorkeurscriteria toe, inclusief hun conservering en hun culinaire karakter.

Hier zijn de foto's. Wat betreft Rosabella, ik denk dat ik volgend jaar terug kom naar Delicacy, we hebben allebei een lichte voorkeur in deze richting, steviger vruchtvlees, grotere knollen, etc.
Hier is Rosabella, een voetje waarvan ik dacht dat het door meeldauw was weggevaagd en dat nog steeds zijn kleine leventje leidt:
IMG_20210918_124313_8.jpg

Spunta, die nog steeds een beetje produceert:

IMG_20210918_124325_3.jpg

Rosabella:
IMG_20200604_131504.jpg
IMG_20200604_131504.jpg (274.26 KB) keer bekeken 1676

Delicatesse en Spunta:
IMG_20200729_181245.jpg


Volgend jaar maak ik de Spunta weer, het is een aardappel die ik al heel lang voor mijn werk gebruik, en ik kan hem hier niet in de winkels vinden, dus ik profiteer van mijn moestuin. Ik vind het lekker in mijn werk, want het zijn grote en lange knollen en het maakt bijvoorbeeld heerlijke huisgemaakte friet. En het gedraagt ​​​​zich goed voor elke vorm van bereiding, kookt niet, enz. Hetzelfde geldt voor Delicacy, we vinden het erg lekker. Ik heb dit jaar de primlady toegevoegd, die ook aardig is en blijft produceren, niet veel, maar genoeg voor ons. Wat opslag betreft, kan ik alleen spreken over Spunta en Délicatesse, en wat ik zeg is misschien niet geschikt voor elders, omdat ik, zoals de meeste mensen in de Landes, geen kelder of een andere coole plek heb. In mijn kelder is het, zelfs midden in de winter, tussen de tien en vijftien graden, dus opslag is voor mij niet zozeer een criterium, omdat ik de juiste omstandigheden niet heb. Desalniettemin begon mijn in 2020 geoogste Délicatesse voor Kerstmis schuchter te ontkiemen, en ik legde ze uiteindelijk in januari onder het hooi, het werd onhandelbaar. De Spunta ontkiemde een paar weken later.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 18/09/21, 14:49

Beslist, het is genoeg om kritiek te leveren, en we worden tegengesproken: hier is de laatste oogst op een voet van Rosabella, bijna stervende in juli, sindsdien regelmatig kleine monsters, en nu aan het einde van het leven nog steeds 600 g, met middelgrote knollen
IMG_20210918_144122_1.jpg
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Adrien (voormalig nico239) » 18/09/21, 16:05

Geweldig heel erg bedankt.

Dit bevestigt mijn keuze ook voor hier...
En de voet van de spunta lijkt op het eerste gezicht behoorlijk op de mijne, dat hadden we vastgesteld, gezien mijn uitleg met de man van het hok.

In de 1e post zijn de voeten op dit moment?
Als dat zo is, zijn ze nog steeds geweldig, zeg maar
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 18/09/21, 17:32

Adrien (ex-nico239) schreef:In de 1e post zijn de voeten op dit moment?
Als dat zo is, zijn ze nog steeds geweldig, zeg maar

Ja, die was van vanmorgen. Zelf ben ik nogal verbaasd over wat er dit jaar in mijn moestuin gebeurt, tussen de tomaten, die een tweede jeugd hebben herwonnen, om mij uiteindelijk bijna evenveel oogsten te bieden als vorig jaar, en de aardappelen die ik net als iedereen wilde rooien en die net zo mooi zijn geworden als in het voorjaar. Ik zeg het en houd vol, dit jaar veel meer dan vorig jaar, als ik bepaalde evoluties niet had waargenomen, de levenden en de planten hun leven had laten leiden, zou ik veel dingen hebben gemist. De moestuin was niet altijd "mooi" in de ogen van sommige mensen, zelfs de rest van het land, met gecompliceerd weer, ik rustte precies op de dagen dat het regende, het is lelijk, maar hij was altijd productief en genereus.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Adrien (voormalig nico239) » 18/09/21, 20:13

Doris schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:In de 1e post zijn de voeten op dit moment?
Als dat zo is, zijn ze nog steeds geweldig, zeg maar

Ja, die was van vanmorgen. Zelf ben ik nogal verbaasd over wat er dit jaar in mijn moestuin gebeurt, tussen de tomaten, die een tweede jeugd hebben herwonnen, om mij uiteindelijk bijna evenveel oogsten te bieden als vorig jaar, en de aardappelen die ik net als iedereen wilde rooien en die net zo mooi zijn geworden als in het voorjaar. Ik zeg het en houd vol, dit jaar veel meer dan vorig jaar, als ik bepaalde evoluties niet had waargenomen, de levenden en de planten hun leven had laten leiden, zou ik veel dingen hebben gemist. De moestuin was niet altijd "mooi" in de ogen van sommige mensen, zelfs de rest van het land, met gecompliceerd weer, ik rustte precies op de dagen dat het regende, het is lelijk, maar hij was altijd productief en genereus.


Oh ja, dit zijn geweldige planten

Maar het hele perceel is zo of zijn het maar een paar planten?
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 18/09/21, 21:10

Doris schreef:Beslist, het volstaat om te bekritiseren, en we worden tegengesproken


Ik zie Doris geen kritiek, ik spreek jou ook niet tegen. Van mij krijg je alleen felicitaties. Bedankt voor alle details die je ons zojuist hebt gegeven, ik waardeer het enorm.
Bij de Tarbais moet je cassoulet bovenaan staan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 18/09/21, 22:56

Adrien (ex-nico239) schreef:
Oh ja, dit zijn geweldige planten

Maar het hele perceel is zo of zijn het maar een paar planten?

Er zijn nog maar een paar planten over, maar verrassend genoeg in deze tijd van het jaar
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 344-gasten