Alles over aardappelen voor 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par alkalisch » 09/08/21, 22:50

Biobombe schrijft:
Alkaline schrijft:Is dit schimmel?

Het is geen meeldauw. De gaten in de bladeren zijn ofwel te wijten aan een roofdier-insect, maar niet zeker of het de coloradokever is, of echte meeldauw.
Naar mijn mening maakt het niet uit omdat het lijkt alsof de voet rijp is. Dus qq weinig verstoken van verdediging.

Ah ja de gaten zijn het werk van slakken Ik heb nog honderden mini grijzen in de koelte onder het hooi. Ik wilde het hebben over zwarte vlekken. Ja echte meeldauw.

Ik heb de vittabella geoogst, de pdr is erg mooi maar levert bijna anekdotisch op: niet meer dan 3 knollen per plant of tussen 300 en 400g per plant :|

Ik klaag niet te veel, want ik heb in ieder geval niets weggegooid. Ik wacht op het bintje...oogst als ik terugkom van vakantie.
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 11/08/21, 12:54

Akkoord :

- de gaten, het is niet de coloradokever die vanaf de randen aanvalt; maar er zijn 36 "gatgravers"; het kan bijvoorbeeld dit zijn (dus vlooienkevers): http://ephytia.inra.fr/fr/D/7120
(of niet)

- de vlekken zijn geen meeldauw, die grote delen "verbrandt" en dan het hele blad; het zou dit kunnen zijn: http://ephytia.inra.fr/fr/D/7158

Voor de gaten zou ik me geen zorgen maken. Tot 25% bladverlies op de pot leidt niet noodzakelijk tot opbrengstverliezen.

En voor de vlekken, als het een tekort is, is het te laat! Alleen een bodem- (of blad)analyse zou meer zekerheid geven...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 11/08/21, 12:56

Alkaline schrijft:
Ah ja, de gaten zijn het werk van naaktslakken.


Ik ben het vergeten. Maar inderdaad, het zijn serieuze kandidaten. Ik heb het regelmatig op mijn pdt ...
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 14/09/21, 23:39

Alle pdt's zijn hier, moeten snel zijn voor de regen. De Agria zijn nikkel. Maar het kleine tot middelgrote formaat ontbreekt. Redelijk goede weerstand van het blad tegen meeldauw. De knollen zijn ongedeerd, oef. Ik zal af en toe een tof doen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 15/09/21, 07:54

Hier heb ik nog aardappelen onder het hooi, die doen het heel goed, geen ziektes, helemaal niets. Ik oogst vrij regelmatig nieuwe aardappelen, dat is fijn. Anders is het een jaar met een gemiddelde opbrengst, maar tussen de vroege oogsten, die ik begin april had, de zomeroogst die verlengd is, omdat planten die aangetast zijn door Phytophthora een tweede jeugd hebben gevonden, en mijn late, is er iets eten. Iets minder in kwantiteit dan in 2020, kwestie van kwaliteit en smaak daarentegen is wel erg goed.
2 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 15/09/21, 22:41

Doris schreef:Hier heb ik nog aardappelen onder het hooi, die doen het heel goed, geen ziektes, helemaal niets. Ik oogst vrij regelmatig nieuwe aardappelen, dat is fijn. Anders is het een jaar met een gemiddelde opbrengst, maar tussen de vroege oogsten, die ik begin april had, de zomeroogst die verlengd is, omdat planten die aangetast zijn door Phytophthora een tweede jeugd hebben gevonden, en mijn late, is er iets eten. Iets minder in kwantiteit dan in 2020, kwestie van kwaliteit en smaak daarentegen is wel erg goed.


Welke soorten alstublieft? Gekocht of de jouwe uit 2020? Allemaal onder het hooi?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 16/09/21, 08:15

Ik heb twee soorten gekocht, primlady en rosabella, en twee van mijn oogst van 2020, spunta en delicatesse. Voor dat laatste heb ik geen selectie gemaakt, het waren knollen die in de kelder ontkiemden. Ik heb ze eind januari onder 50 cm hooi gelegd en begin maart heb ik overwinteringssluier en kasdek toegevoegd. Ik produceer mijn aardappelen uitsluitend op deze manier, onder hooi, met wat extra maaien, als ik wat heb. Dit jaar heb ik minder oppervlakte gedaan, in 2020 had ik te veel, ik heb het aan veel mensen gegeven, dit jaar is er genoeg voor ons beiden. Ik heb de opbrengst per m2 nog niet berekend, maar ik zit zeker onder 2020, maar op dit moment is het moeilijk te bepalen, ik ben nog niet klaar met oogsten.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 16/09/21, 23:25

Doris schreef:
primalady


Maar je hebt ze nog in de grond, ze zijn haastig, toch? En nog in vorm? Je zult me ​​vertellen of de knollen echt rond zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 17/09/21, 11:55

Biobombe schrijft:
Doris schreef:
primalady


Maar je hebt ze nog in de grond, ze zijn haastig, toch? En nog in vorm? Je zult me ​​vertellen of de knollen echt rond zijn.

Ja, ik heb nog een paar actieve planten in de moestuin, en die zijn in goede staat. Kleine reguliere gewassen van knollen van verschillende grootte en goed afgerond. Dit zijn planten die in juli door meeldauw zijn getroffen en toen ik de plek wilde vrijmaken om hem weer in cultuur te brengen, merkte ik dat er volop nieuw blad was. Ik ging weg, maar zonder enige behandeling. Nu zijn er voeten die vervaagd zijn, maar het is nog niet helemaal voorbij.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Adrien (voormalig nico239) » 18/09/21, 01:44

Doris schreef:Ik heb twee soorten gekocht, primlady en rosabella, en twee van mijn oogst van 2020, spunta en delicatesse. Voor dat laatste heb ik geen selectie gemaakt, het waren knollen die in de kelder ontkiemden. Ik heb ze eind januari onder 50 cm hooi gelegd en begin maart heb ik overwinteringssluier en kasdek toegevoegd. Ik produceer mijn aardappelen uitsluitend op deze manier, onder hooi, met wat extra maaien, als ik wat heb. Dit jaar heb ik minder oppervlakte gedaan, in 2020 had ik te veel, ik heb het aan veel mensen gegeven, dit jaar is er genoeg voor ons beiden. Ik heb de opbrengst per m2 nog niet berekend, maar ik zit zeker onder 2020, maar op dit moment is het moeilijk te bepalen, ik ben nog niet klaar met oogsten.



Als je foto's hebt van je rosabella en spunta, ben ik geïnteresseerd omdat het waarschijnlijk mijn keuze is voor 2022.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 345-gasten