Alles over aardappelen voor 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 03/08/21, 18:34

jft78 schreef:Op de Olympische Spelen van de PdT had ik geen medaille gehad!
30 tot 40% van de productie weggegooid, aardappelen volledig verrot (zoals vloeibare puree) onder het hooi, vooral de grote.
PdT Bernadette, plannen gekocht in een tuincentrum, begin april onder hooi geplant. Het luchtgedeelte van de opnames was super, maar na de hevige regenval van 12/13 juli was het blad wat verdwenen met sporen van meeldauw (donkere vlekken op de bladeren). Maar de stelen waren relatief groen en stevig gebleven, dus ik had er redelijk vertrouwen in.
Ik verwachtte "gemarkeerde" knollen te vinden, maar niet zo veel verwoeste en vond ook ogenschijnlijk gezonde aardappelen (vaak kleiner) naast andere rotte aardappelen op dezelfde voet.
Had ik misschien eerder moeten ingrijpen, al op 14 juli?
De verwoestingen van Phytophthora op tomaten, ik wist het, maar eerste ervaring voor PdT (als het meeldauw is?).
Het blijft aan mij om de instandhouding van wat ik heb kunnen redden nauwlettend in de gaten te houden.


Aardappelen rot als aardappelpuree, het is geen schimmel maar eerder bacterierot...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Moindreffor » 03/08/21, 20:37

Did67 schreef:
jft78 schreef:Op de Olympische Spelen van de PdT had ik geen medaille gehad!
30 tot 40% van de productie weggegooid, aardappelen volledig verrot (zoals vloeibare puree) onder het hooi, vooral de grote.
PdT Bernadette, plannen gekocht in een tuincentrum, begin april onder hooi geplant. Het luchtgedeelte van de opnames was super, maar na de hevige regenval van 12/13 juli was het blad wat verdwenen met sporen van meeldauw (donkere vlekken op de bladeren). Maar de stelen waren relatief groen en stevig gebleven, dus ik had er redelijk vertrouwen in.
Ik verwachtte "gemarkeerde" knollen te vinden, maar niet zo veel verwoeste en vond ook ogenschijnlijk gezonde aardappelen (vaak kleiner) naast andere rotte aardappelen op dezelfde voet.
Had ik misschien eerder moeten ingrijpen, al op 14 juli?
De verwoestingen van Phytophthora op tomaten, ik wist het, maar eerste ervaring voor PdT (als het meeldauw is?).
Het blijft aan mij om de instandhouding van wat ik heb kunnen redden nauwlettend in de gaten te houden.


Aardappelen rot als aardappelpuree, het is geen schimmel maar eerder bacterierot...

Ik merkte dat in mijn huis de rotte aardappelen van binnenuit, zoals je beschrijft, een heel klein gaatje hebben, misschien de ingang van de infectie gemaakt door iets, een plaag, aan de andere kant wordt het snel helemaal zwart
en het is eigenlijk vooral de grootste, zoals wat, de grootste willen hebben is niet altijd een winnaar : Mrgreen:

bovendien begint het met het hart dat vloeibaar lijkt te worden, dan vind ik een deel ervan weinig aangetast, het begint dan verspreidt het zich in de vorm van een ster, dan wordt het steeds zwarter
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par jft78 » 03/08/21, 21:37

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:
Aardappelen rot als aardappelpuree, het is geen schimmel maar eerder bacterierot...

Ik merkte dat in mijn huis de rotte aardappelen van binnenuit, zoals je beschrijft, een heel klein gaatje hebben, misschien de ingang van de infectie gemaakt door iets, een plaag, aan de andere kant wordt het snel helemaal zwart
en het is eigenlijk vooral de grootste, zoals wat, de grootste willen hebben is niet altijd een winnaar : Mrgreen:

bovendien begint het met het hart dat vloeibaar lijkt te worden, dan vind ik een deel ervan weinig aangetast, het begint dan verspreidt het zich in de vorm van een ster, dan wordt het steeds zwarter


Als het bacterieel is, kan het dan rechtstreeks afkomstig zijn van de planten of van een plaag, of van een ziekte die "eenvoudigweg" is ontstaan ​​door een hoge luchtvochtigheid gedurende een lange tijd?
Ik vind het moeilijk te zeggen of er een klein gaatje was, dus de aardappelen waren "vloeibaar". De binnenkant was nog wit, de huid bruin.
Zoals Doris hierboven opmerkte, had ik inderdaad foto's moeten maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 04/08/21, 00:44

Moindreffor schreef:Ik merkte dat in mijn huis de rotte aardappelen van binnenuit, zoals je beschrijft, een heel klein gaatje hebben, misschien de ingang van de infectie gemaakt door iets, een plaag, aan de andere kant wordt het snel helemaal zwart

Ja, ik had weliswaar kleine gaatjes, en ik had uit mijn geheugen kleine wormen of larven gevonden, maar het is altijd hetzelfde: weinig verlies = onbeduidend in de ogen van een luie vrouw = geen foto, geen briefje, helemaal niets
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 04/08/21, 16:30

Moindreffor schreef:
Aardappelen rot als aardappelpuree, het is geen schimmel maar eerder bacterierot...

Ik merkte dat in mijn huis de rotte aardappelen van binnenuit, zoals je beschrijft, een heel klein gaatje hebben, misschien de ingang van de infectie gemaakt door iets, een plaag, aan de andere kant wordt het snel helemaal zwart
en het is eigenlijk vooral de grootste, zoals wat, de grootste willen hebben is niet altijd een winnaar : Mrgreen:

bovendien begint het met het hart dat vloeibaar lijkt te worden, dan vind ik een beetje aangetast, het begint dan verspreidt het zich in de vorm van een ster, dan wordt het steeds zwarter[/quote]

Vaak zijn de kleine "zwarte" galerijen de gaten van de draadwormlarven.

Natte jaren zijn natuurlijk gezegend voor bacteriën!

https://www.iriisphytoprotection.qc.ca/ ... ageId=8855
0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par jardama » 04/08/21, 19:46

Ik zie hetzelfde probleem. Eerst bruine plekken en al rotte delen en in acht dagen is het een ramp. Op 30 kg gooide ik bijna alles weg.
Vanmorgen ga ik verder met oogsten (charlotte). en verras geen probleem met degenen die ik opraap die er echter vlak naast staan, waarvan sommige goed worden opgegeten door molratten.
Even verder aardappels onder een laag hooi geschoven, Charlotte-variëteit ook, ik zie geen probleem.
Raar allemaal.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 04/08/21, 22:30

Laatste pdt van de oogst 2020, van de Agria. Het bewijs is dat ze 1 jaar houdbaar zijn en slechts een paar rimpels opvangen. Uitstekend nog steeds deze dag in puree. Het lassen is gedaan.
DSC03101.JPG
0 x
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par jft78 » 05/08/21, 18:08

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
Aardappelen rot als aardappelpuree, het is geen schimmel maar eerder bacterierot...

Ik merkte dat in mijn huis de rotte aardappelen van binnenuit, zoals je beschrijft, een heel klein gaatje hebben, misschien de ingang van de infectie gemaakt door iets, een plaag, aan de andere kant wordt het snel helemaal zwart
en het is eigenlijk vooral de grootste, zoals wat, de grootste willen hebben is niet altijd een winnaar : Mrgreen:

bovendien begint het met het hart dat vloeibaar lijkt te worden, dan vind ik een deel ervan weinig aangetast, het begint dan verspreidt het zich in de vorm van een ster, dan wordt het steeds zwarter


Vaak zijn de kleine "zwarte" galerijen de gaten van de draadwormlarven.

Natte jaren zijn natuurlijk gezegend voor bacteriën!

https://www.iriisphytoprotection.qc.ca/ ... ageId=8855[/ Quote]

Bedankt Didier voor de link. Erg informatief !
Ik vond twee exemplaren die nog niet waren weggegooid. En dus onderstaande foto.
toebehoren
IMG_20210805_165925_1.jpg
IMG_20210805_165546_3.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par alkalisch » 07/08/21, 22:12

Is dit schimmel?
Zwarte vlekken op de bladeren?
20210804_163713.jpg
0 x
dat hangt er vanaf
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 07/08/21, 22:51

Alkaline schrijft:Is dit schimmel?

Het is geen meeldauw. De gaten in de bladeren zijn ofwel te wijten aan een roofdier-insect, maar niet zeker of het de coloradokever is, of echte meeldauw.
Naar mijn mening maakt het niet uit omdat het lijkt alsof de voet rijp is. Dus qq weinig verstoken van verdediging.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 284-gasten