Hooi kopen om te beginnen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Hooi kopen om te beginnen




par olivier75 » 06/08/17, 11:35

Hallo,
Ik veranderde het maairitme van onze boomgaard, waardoor het mogelijk werd om het als hooi te oogsten, met een grasmaaier, de kortere maat van de strengen heeft geen invloed, de windweerstand is identiek aan hooi, perfect. Ik was in staat om 1 land en een boomgaard te vinden om te voltooien. Om makkelijker op te rapen in de bak heb ik het niet gedroogd, maar meteen uitgestrooid, ik zag geen verschil met droog hooi. Het langste stuk is het laden en lossen van de trailer bij La Fourche. De energiebalans is eerder nul of zelfs positief, aangezien er minder gemaaid wordt. De luie balans is minder....
Olivier
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Ahmed » 06/08/17, 11:59

Ja, dit direct in het groen uitgestrooide hooi zal zich tijdens het groeiseizoen gedragen als normaal hooi bij het opnieuw vullen van de laag mulch, maar het feit dat het laag verhout gras is, zal in de late herfst veel minder worden aangegeven als een onderste laag, aangezien het dat zal doen minder duurzaam zijn. Als er echter regelmatig toegang is tot dit soort hulpbronnen, en op voorwaarde dat u dit doet, belet niets u om uw voorraad aan te vullen vóór het einde van de eerste oogst van het seizoen (op voorwaarde dat de aard van het gewas het mogelijk maakt om te werken zonder dat het "acrobatisch" is). "!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Adrien (voormalig nico239) » 06/08/17, 16:46

Nu is het de boomgaard die de mond... : Cheesy:
Ik grap dat iedereen zijn methode heeft.

Maar hoog gras in een boomgaard is beter als de boomgaard in productie is... wat in jouw context misschien niet het geval is...

Dat gezegd hebbende, je moet jezelf ergens helpen en keuzes maken...
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Hooi kopen om te beginnen




par olivier75 » 06/08/17, 18:34

Ahmed
Ik heb de eerste helft geoogst nadat het hooi in het gebied was gedaan, en het andere deel, dat een keer was gemaaid, zag er voor mij uit als hooi dat aan het zaaien was. Het staat in ieder geval veel dichter bij hooi dan bij maaien. Ik zal het je vertellen. Eind augustus zou ik een boomgaard doen die in april een keer is gemaaid, hij stond afgelopen weekend in bloei (de grassen).
Nico 239,
Ik weet het, maar het is een "hobby" gebied. Daarom ga ik ook eens kijken bij mijn buren, die hebben het nut van hun kruiden nog niet begrepen....
Olivier.
0 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 07/08/17, 11:45

nico239 schreef:Op dit punt geloof ik dat wij een van de weinigen zijn die NIETS intrekken.

Luiheid voorop.

Maar ook omdat we (voorlopig) niet zien wat het probleem is met deze wilde kruiden of bloemen...

Ja, en wat dan?

De royale laag hooi heeft 80% van hen uitgeroeid en de anderen leven samen met tomaten, aardappelen, courgette, salades en bonen en mijn geloof lijkt tot nu toe geen enkel probleem te vormen...


Ik koos ervoor om de helft van het onkruid (paddestoel?) te maaien en de andere helft uit te roeien.

Didier meldde dat koolstengels die op (of in) zijn hooi waren achtergebleven, hadden gediend als toevluchtsoord en nest voor slakken en het was deze observatie die mijn eerste idee was om de stengels niet op hun plaats te laten.

Het tweede idee is dat het mij moeilijk lijkt om groeven door deze staven te zagen (ze zouden onvermijdelijk scheef gaan lopen) waarvan de doorsnede groter is dan 5 mm -- sommige zijn ongeveer een centimeter, ook al worden deze groeven pas in het voorjaar van 2018 gemaakt .

Ik plaatste het genoemde onkruid op een grote stapel in een hoek van het perceel. Om te zien hoe de ontbinding zal plaatsvinden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Adrien (voormalig nico239) » 07/08/17, 22:46

olivier75 schreef:Ik weet het, maar het is een "hobby" gebied. Daarom ga ik ook eens kijken bij mijn buren, die hebben het nut van hun kruiden nog niet begrepen....
Olivier.


: Mrgreen: oke oke
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Adrien (voormalig nico239) » 07/08/17, 22:49

ChristianC schreef:Ik koos ervoor om de helft van het onkruid (paddestoel?) te maaien en de andere helft uit te roeien.

Didier meldde dat koolstengels die op (of in) zijn hooi waren achtergebleven, hadden gediend als toevluchtsoord en nest voor slakken en het was deze observatie die mijn eerste idee was om de stengels niet op hun plaats te laten.

Het tweede idee is dat het mij moeilijk lijkt om groeven door deze staven te zagen (ze zouden onvermijdelijk scheef gaan lopen) waarvan de doorsnede groter is dan 5 mm -- sommige zijn ongeveer een centimeter, ook al worden deze groeven pas in het voorjaar van 2018 gemaakt .

Ik plaatste het genoemde onkruid op een grote stapel in een hoek van het perceel. Om te zien hoe de ontbinding zal plaatsvinden.


Voor 2018???

Oh, volgens mij is het geen probleem

Als je de laag hooi legt die de hele winter goed gaat, heb je geen problemen bij het maken van je voren...

Behalve een bundel hooi leggen doe ik persoonlijk helemaal niets.... : Mrgreen:
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 288-gasten