Hooi kopen om te beginnen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Did67 » 31/07/17, 18:46

guibnd schreef:
Ik zou mijn rug niet breken als ik het eruit zou halen, maar ik zou op mijn hoede zijn voor zaden die van het ene jaar op het andere vervagen!
De wortel zal rustig vergaan in de grond...


Ja.

En als je een voldoende blijvende laag aanhoudt, ontkiemt hij niet eens (behalve in de groeven die je opent)... Het is de meest aanwezige plant en die vrijwel direct uit mijn moestuin verdween op een paar relikwieën na (ik moet er naar zoeken als ik er met mijn bezoekers over praat, die ze niet kennen en die ik ze wil laten zien!)
1 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 31/07/17, 18:51

guibnd schreef:Wauw christen! Je lijkt erg klein naast je grote hengel!
Ik weet de naam van deze wiet niet, ik heb er een paar in huis maar die zijn hooguit 40-50 cm.
De gele bloem, het lijkt mij dat het teunisbloem is, ook wel de "tuinham" genoemd (omdat je de wortel ervan kunt eten, ik heb het nog nooit geproefd)


Hoi! ik ben niet groot :D , maar de hengel is ongeveer 2,10 meter.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Ahmed » 31/07/17, 22:18

Guibnd, Je schrijft:
Ahmed, is dit het eerste jaar dat je je zaailingen bedekt met compost van het recyclingcentrum?
ben je tevreden met het resultaat?

Ja, dit is het eerste jaar en op zaailingen van wortelen (nog niet gezien het resultaat) en bonen; die laatste groeien heel goed, maar vooral onder invloed van hooi (in ieder geval had de compost geen negatief effect).
Dat is alles wat ik nu kan zeggen, gezien mijn beperkte ervaring op dit gebied.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Grelinette » 01/08/17, 16:47

Voor degenen die op zoek zijn naar hooi om te mulchen, geef ik je deze "truc" om het tegen een lage prijs te krijgen, en zelfs gratis! : Cheesy:

Ik bezit paarden en zoals elke eigenaar van paarden koop ik mijn hooi van een boer.
Het nieuwe hooi (dat net is gegroeid) wordt gemaaid op zonnige dagen, in mei of juni voor zeer zonnige streken en de volgende weken voor de andere, en er zijn vaak verschillende hooisneden van de lente tot de herfst.

Dit betekent dat de producenten-verkopers snel het hooi van vorig jaar, dat een groot deel van zijn voedingswaarde en zijn smakelijkheid voor de dieren heeft verloren, moeten weggooien om het mooie vers gesneden en gedroogde hooi op te slaan: het is daarom noodzakelijk om snel de oude voorraad overgebleven hooi te legen, en sommigen aarzelen niet om het weg te gooien of te verbranden! : Cry:

Evenzo is het belangrijk om de opslagloodsen, die over het algemeen erg vervuild zijn met hooi op de grond, grondig te reinigen van balen die met machines worden gehanteerd en andere balen die breken en op de grond vallen. Toegegeven, sommigen geven dit oude hooi aan dieren (paarden, runderen, geiten, enz.) maar het wordt niet aanbevolen omdat het erg beladen is met stof, vocht en schimmels die ernstige luchtwegaandoeningen kunnen veroorzaken: allergieën, emfyseem, astma, luchtweginfecties of hersenaandoeningen veroorzaakt door schimmels of bacteriën).

Kortom, ga langs bij de hooihandelaren in de omgeving, boerderijen en andere plekken waar herbivoren aanwezig zijn en bied aan om gratis de hooischuur te komen schoonmaken door te recupereren wat er op de grond ligt en de oude onverkoopbare hooibalen. Als de eigenaar van het pand open en "vrijgevig" is, zal hij snel zijn interesse begrijpen (arbeid + schoonmaaktijd + hygiëne verzekerd voor zijn nieuwe hooi). Aan de andere kant moet je plannen om met een goede aanhanger te komen, want afhankelijk van de grootte van de schuur zullen er grote hoeveelheden oud hooi moeten worden geëvacueerd, in het slechtste geval grote zakken vullen!

Dat was de tip van de dag! : Cheesy:
3 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Hooi kopen om te beginnen




par guibnd » 02/08/17, 07:49

Grelinette schreef:Voor degenen die op zoek zijn naar hooi om te mulchen, geef ik je deze "truc" om het tegen een lage prijs te krijgen, en zelfs gratis! : Cheesy:
.................................................. ......................
Dat was de tip van de dag! : Cheesy:


BEDANKT Grelinette voor de tip,
dit hooi, ook al is het niet geweldig voor het voeren van dieren, is goud voor de tuinman!
uitwisseling van goede praktijken...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 02/08/17, 13:16

Ahmed schreef:Maar naast de balenpers zijn er nog andere oplossingen: de reeds genoemde "kit"; tassen en "big bags" middelen,


Ahmed, hier is de "handmatige" oplossing, vork en big-bag, we hebben het vanmorgen getest:

In het bijzonder mijn schatting van de inspanning, die (de schatting, niet de inspanning, sorry) mogelijk nuttig zou kunnen zijn voor andere luie tuinders die net als ik hun hooi moeten harken:

Met 2 personen 3/4 uur voor 2 gevulde zakken op de grond reeds gemaaid dan getransporteerd en aan de rand van de tuin geleegd, totaal van deur tot deur (5 X 2 km).

IMG_3363.JPG
2 grote tassen geladen in de stationwagon
IMG_3363.JPG (49.15 KB) keer bekeken 2103


Ik geloof dat ik in ongeveer tien retourvluchten zal hebben wat ik nodig heb in 6 tot 7 uur luiheid, maar bijna gratis luiheid, voor een levende tuin die ons volgend jaar zal voeden...

Overige details op uw verzoek.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Ahmed » 02/08/17, 21:14

Dit is het "big bag"-medium dat ik noemde, het enige dat goed geschikt is voor handmatig gebruik. Deze tassen zijn stevig, maar je moet oppassen dat je ze niet over de grond sleept, anders gaan ze heel snel achteruit.
Het is mogelijk om de lading hooi te vergroten door twee strengen op de bodem van de container te plaatsen voordat deze wordt gevuld: deze links comprimeren het volume tenslotte.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Did67 » 04/08/17, 21:44

Grelinette schreef:
Ik bezit paarden en zoals elke eigenaar van paarden koop ik mijn hooi van een boer.



Ik verwijs over het algemeen "fenologen in de dop", radeloos bij het idee om hooi te vinden [sommigen gaan naar tuincentra, waar ze kleine pakketjes voor dwergkonijnen vinden voor de prijs van cornflakes voor mensen!, naar maneges en paardenopvangcentra, die de circuits kennen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Adrien (voormalig nico239) » 05/08/17, 01:23

guibnd schreef:Wat betreft de levering van hooi, nadat ik afgelopen winter mijn voorraad ongebruikt hooi van 15 jaar oud had gebruikt, nam ik contact op met een boer op 6 km van mijn huis (via de juiste c..n, ik weet niet of we het recht hebben om te citeren?).

aan de telefoon vertelde hij me over de zeer goede kwaliteit van zijn hooi van dit voorjaar van 2017 dat geen water opnam tijdens het drogen enz... Ik legde hem uit wat ik ermee wilde doen en dat het me stoorde om het vee hooi van zeer goede kwaliteit te ontnemen...
hij was zo vriendelijk me honderd kleine rechthoekige balen (10-12 kg) hooi van 2 jaar oud aan te bieden die zijn zolder volproppen voor de helft van de prijs, namelijk 1€ per baal (in plaats van 2€)... je mag praten als ik het wil!!! Het kan me niet schelen of het nat is geworden (ik meen me te herinneren dat we 2 jaar geleden een natte lente hadden?).
Moraal: ik heb er geen spijt van dat ik over fenocultuur heb gesproken met deze ''intensieve'' boer die niets om mij gaf (van mij openlijk, misschien te blij om zijn bundels kwijt te raken? ) of anders verandert de mentaliteit beetje bij beetje...


Zelfs als we het geluk hebben om meer nabijheid te hebben omdat het onze buurman is, is het proces hetzelfde, hij raakt zijn rotte ballen kwijt dankzij ons... en hij is erg blij... en we zijn opgetogen... (de levering van deze week is al begonnen)

Dat gezegd hebbende, we zitten midden in een "oogst", dus naar mijn mening moeten we verhuizen om de oude balen te recupereren voordat ze naar de stortplaats of elders gaan... over dit onderwerp en trouwens, we zijn nog steeds verheugd dat onze professionele leveranciers geen volgelingen zijn van fenocultuur... wat een beetje paradoxaal is :schok:

Want anders zouden we een kruis kunnen maken op al deze gulle donaties...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Adrien (voormalig nico239) » 05/08/17, 01:32

ChristianC schreef:
adventitia-detail:
Beeld


Op dit punt geloof ik dat wij een van de weinigen zijn die NIETS intrekken.

Luiheid voorop.

Maar ook omdat we (voorlopig) niet zien wat het probleem is met deze wilde kruiden of bloemen...

Ja, en wat dan?

De royale laag hooi heeft 80% van hen uitgeroeid en de anderen leven samen met tomaten, aardappelen, courgette, salades en bonen en mijn geloof lijkt tot nu toe geen enkel probleem te vormen...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 264-gasten