Hooi kopen om te beginnen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Hooi kopen om te beginnen




par paysan.bio » 30/07/17, 20:43

ChristianC schreef:
paysan.bio schreef:als ik naast de tuin sta, maak ik de mand daar direct leeg
anders gebruik ik een big-bag voor transport, ik zet hem op mijn bagage-aanhanger, ik vul hem.
aangekomen in de buurt van de tuin, schuif ik hem om de trailer leeg te maken.


Ja, hier is de transportoplossing: een big-bag vullen, in de stationwagen hijsen en onderweg ... voor een paar rondritten.
Bedankt voor deze feedback.



het is het hijsen dat moeilijk is.
het lijkt er niet op maar het is zwaar.
naar mijn mening is het beter om het in de stationwagen te vullen.
gebruik dozen om van het veld naar de stationwagen te gaan
hij is licht, de bodem is stabiel en hij leegt gemakkelijker dan zakken.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hooi kopen om te beginnen




par sicetaitsimple » 30/07/17, 22:21

ChristianC schreef:We zijn van plan om het perceel te huren dat grenst aan het perceel dat we al "traditioneel" verbouwen (als je die term voorbijgaat).
Het werd in 2016 gekweekt en braak gelaten, wat een "bos" voortbracht dat werd binnengevallen door zeer hoog onkruid (meer dan 2 meter) met dikke stengels (1 cm diameter). Dit perceel meet, net als het huidige, ongeveer 100 vierkante meter (5 x 20).

Inderdaad, misschien door een paar tochten vanuit deze weide te accepteren, veel harken, dat "zou het kunnen".

Wat betreft het starten van de dekking nu, is het de tijd in juli? Ik had (misschien verkeerd begrepen) begrepen dat het beter was te wachten tot de grond was afgekoeld. Moet ik dit onkruid trouwens maaien, ze op hun plaats laten?
Merci.


Als ik het goed heb begrepen, is het 100 m2 braakliggend terrein dat u wilt gaan cultiveren?
Als ik jou was, aarzel dan niet op deze datum, helemaal eind juli. Het seizoen 2017 zit er in ieder geval op, afgezien van het wieden en het bewerken van de grond om wat herfst-/wintergewassen te verbouwen (veldsla, radijs, wintersalades, spinazie...). Waarom niet op een deel van het oppervlak, daar hangt het echt af van je mate van luiheid!

Maar voor al het andere moet je zo dichtbij mogelijk maaien, alles op zijn plaats laten en al het hooi dat je kunt van je perceel op 5 km afstand brengen, terwijl je ook niet wanhopig bent, je hebt tijd. Hoe dan ook, in de Hérault zal het in deze periode eerst uitdrogen zonder veel te verteren, aan de andere kant zal het over het hele bedekte oppervlak hergroei voorkomen (niet alles) in de herfst.

En in de herfst, maar daar heb ik geen ervaring mee (ik ben Normandië), moet je in je hoek door het hooi dingen kunnen zaaien/planten als bonen, erwten, uien, knoflook....
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Ahmed » 31/07/17, 00:20

Sorry als ik niet heb gereageerd op het bericht van ChristianCmaar het is me ontgaan...
Het samenpersen van het hooi is een belangrijke handeling aangezien het het transport sterk beperkt en, tenzij het echt heel dichtbij is, het onvermijdelijk blijft (vooral als er naast een ruimtelijke vertraging ook een temporele vertraging is in het gebruik).
Maar naast de balenpers zijn er nog andere oplossingen: de reeds genoemde "kit"; tassen en "big bags" middelen, beter handelbaar dan de grote die te zwaar zijn. Het is ook mogelijk om de handmatige balenpers te vervangen door een eenvoudige kist te gebruiken...

Hier is de foto van mij, ter herinnering:
IMG0008A.jpg
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Hooi kopen om te beginnen




par guibnd » 31/07/17, 10:49

door Ahmed »05/06/17, 19:04
Op deze foto is een bundel te zien waarvan ik de "plakjes" een klein stukje heb geopend; net achter, maar het is niet duidelijk, we kunnen een groef raden en nog een aan de bovenkant van de afbeelding: dit zijn bonen die ik net heb gezaaid, zonder het hooi te snijden, maar zoals ik hierboven beschreef, door mijn hooistegels op de juiste manier naast elkaar te plaatsen. Ik bedekte de zaden vervolgens met compost van het recyclingcentrum.

Ahmed, is dit het eerste jaar dat je je zaailingen bedekt met compost van het recyclingcentrum?
ben je tevreden met het resultaat?

van mijn kant heb ik 2 jaar geleden geprobeerd mijn wortelzaailingen en kauwsnacks te bedekken met 1 of 2 cm compost van het afvalverwerkingscentrum (na het lezen van het boek van Dominique Soltner).
hij benadrukte onder andere het feit dat deze compost vrij was van ongewenste zaden (sterke temperatuurstijging in de zwaden) dus geen concurrentie met wortelzaden en kauwsnoepjes (lang om te ontkiemen) in ieder geval de 1e weken.

het probleem dat ik had: hele mooie wortelbladeren maar wortels die nooit de grond in gingen, geen draaipunt, worteltjes van 2-3 cm, nog nooit gezien!
en wat de veldsla betreft, geen gras maar ook geen veldsla. dat gezegd hebbende, ik mis de grillige veldsla vaak!
Ik had veel moeite om de luchtvochtigheid vast te houden in deze composthoop, die heel snel droogt.

en jij, wat zie jij met de compost van het recyclagepark?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Hooi kopen om te beginnen




par guibnd » 31/07/17, 11:13

Wat betreft de levering van hooi, nadat ik afgelopen winter mijn voorraad ongebruikt hooi van 15 jaar oud had gebruikt, nam ik contact op met een boer op 6 km van mijn huis (via de juiste c..n, ik weet niet of we het recht hebben om te citeren?).

aan de telefoon vertelde hij me over de zeer goede kwaliteit van zijn hooi van dit voorjaar van 2017 dat geen water opnam tijdens het drogen enz... Ik legde hem uit wat ik ermee wilde doen en dat het me stoorde om het vee hooi van zeer goede kwaliteit te ontnemen...
hij was zo vriendelijk me honderd kleine rechthoekige balen (10-12 kg) hooi van 2 jaar oud aan te bieden die zijn zolder volproppen voor de helft van de prijs, namelijk 1€ per baal (in plaats van 2€)... je mag praten als ik het wil!!! Het kan me niet schelen of het nat is geworden (ik meen me te herinneren dat we 2 jaar geleden een natte lente hadden?).
Moraal: ik heb er geen spijt van dat ik over fenocultuur heb gesproken met deze ''intensieve'' boer die niets om mij gaf (van mij openlijk, misschien te blij om zijn bundels kwijt te raken? ) of anders verandert de mentaliteit beetje bij beetje...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 31/07/17, 16:28

Ahmed schreef:Sorry als ik niet heb gereageerd op het bericht van ChristianC,
Het is klaar, bedankt.

Om te beginnen maken we het "simpel" met de "big bag" middelen.

Ze is mooi je botteleuse!

Wat het perceel betreft, is het de moeite waard om uit te roeien (door aan de wortel te trekken) of te maaien? Hier is het voorwerp van de overtreding (niet de man maar het soort onkruid) waarvan dit land profiteert:

IMG_3352.JPG
Algemene onkruidgrootte


adventitia-detail:

IMG_3353.JPG
adventitia-detail


Algemeen beeld van het te bedekken perceel:

IMG_3355.JPG
algemeen beeld aan de rechterkant


Dank ook aan de andere bijdragers voor hun antwoorden op mijn vragen.

(verdomme: hoe zet je de foto's verticaal?)
0 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 31/07/17, 16:33

sicetaitsimple schreef:
Maar voor al het andere moet je zo dichtbij mogelijk maaien, alles op zijn plaats laten en al het hooi dat je kunt van je perceel op 5 km afstand brengen, terwijl je ook niet wanhopig bent, je hebt tijd. Hoe dan ook, in de Hérault zal het in deze periode eerst uitdrogen zonder veel te verteren, aan de andere kant zal het over het hele bedekte oppervlak hergroei voorkomen (niet alles) in de herfst.

En in de herfst, maar daar heb ik geen ervaring mee (ik ben Normandië), moet je in je hoek door het hooi dingen kunnen zaaien/planten als bonen, erwten, uien, knoflook....


Bedankt siceaitsimple! Ja, in mijn vorige bericht naar aanleiding van Ahmed en jou heb ik deze vraag gesteld: maaien of uitroeien?

Herfstgewassen ja die zijn hier goed te doen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Hooi kopen om te beginnen




par guibnd » 31/07/17, 18:07

Wauw christen! Je lijkt erg klein naast je grote hengel!
Ik weet de naam van deze wiet niet, ik heb er een paar in huis maar die zijn hooguit 40-50 cm.
De gele bloem, het lijkt mij dat het teunisbloem is, ook wel de "tuinham" genoemd (omdat je de wortel ervan kunt eten, ik heb het nog nooit geproefd)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Hooi kopen om te beginnen




par guibnd » 31/07/17, 18:24

Bij nader inzien doet de grote steel me misschien denken aan een variëteit aan lamskwarten, om door andere mensen te worden bevestigd...

Als dat het geval was, zou ik, aangezien het lammerenkwartier een eenjarige plant is, mijn rug niet breken als ik het eruit zou trekken, maar ik zou op mijn hoede zijn voor de zaden, die van het ene jaar op het andere groeien!
De wortel zal rustig vergaan in de grond...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Did67 » 31/07/17, 18:40

Ik denk niet dat het ganzenpoot is...

Maar let op: deze "grote planten" zijn vaak erg makkelijk te verwijderen!!! Ex braamstruiken... Die herken ik niet, maar maak je geen zorgen a priori [er zal altijd tijd zijn om het achteraf te doen!]

ik zal gaan naar efficiënter dus voor de meest luie mensen :

a) een goede bosmaaier met een speciaal "braam" mes [zie: https://www.matijardin.fr/fr/1091-lame- ... 4XEALw_wcB]; alles goed harken en malen... En alles laten staan...

b) leg er een goede laag hooi bovenop... [vooral in deze situatie leg je nooit te veel, maar vaak ook niet genoeg!]

c) 90% van de planten (zelfs als ik ze niet heb geïdentificeerd) zullen hun huid daar laten; als je een dikke laag aanhoudt, krijgen slechts enkele vaste planten een kans en grijpen ze!

d) in ieder geval, degenen die "zullen kruisen", zonder ze te identificeren, weet u dat het "vaste planten" zijn... En daar trekt u handschoenen aan en ontwortelt u (indien mogelijk met wortels)... Als ooit het is te verankerd en het doet pijn aan je rug, je helpt jezelf met een spade...

Ik sluit niet uit dat u aangenaam verrast bent! Maar ik garandeer het ook niet!!!

Vergeet nooit dat een woestenij beter is dan een verlaten en kapotgeslagen tuin om een ​​goede "fenocultuur" te beginnen!!!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 408-gasten