Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Een plantaardige weide?




par izentrop » 23/05/18, 09:04

chafoin zijn schreef:Waarom geen peulvruchten?
Het is besproken
Peulvruchten behoren niet a priori tot de Nitrate Trap Intermediate Crops (CIPAN). Door hun vermogen om stikstof uit de lucht om te zetten in organische stikstof uit de bodem wanneer ze worden vernietigd, brengen ze stikstof in het landbouwperceel omdat ze niet worden geoogst...
De peulvruchten zijn echter over het algemeen goede precedenten en ze zorgen voor besparingen op stikstofmeststoffen voor de volgende gewassen. Sommige resultaten laten ook zien dat peulvruchten (erwten, luzerne) minerale stikstof uit de bodem kunnen opnemen als deze aanwezig is. Deze gunstige effecten leiden tot belangstelling voor deze soorten, ook in het geval van milieudekking. https://agriculture-de-conservation.com ... e-a-l.html
Ik denk niet dat we fenocultuur kunnen vergelijken met geploegd land zodra de tarwe wordt geoogst na broei met ammoniumnitraat. Er is een wereld tussen die twee.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 23/05/18, 09:34

chafoin zijn schreef:Akkoord, maar er is een nitrificatie in de lente als de grond opwarmt, nitrificatie waar de planten van kunnen profiteren... als die er al is. Ik vraag me af of er met hooi bedekte bedden wachten op een oogst die nog geen plant- of zaaiseizoen is. Als ik het goed begrijp is deze nitrificatie minder of niet vervuilend omdat er dan minder regen valt en er weinig kans is op uitloging?


Er.

Er is zelfs heel weinig nitrificatie, omdat bacteriën erg kil zijn. De mens heeft niet voor niets de "koelkast" uitgevonden!

Er zijn er zo weinig dat de planten "slepen", terwijl het bij "chemicus" of "composter" tuiniers veel sneller gaat!

Dit hangt natuurlijk af van het klimaat, maar heel snel, rond april/mei, wanneer het begint te nitrificeren, stabiliseert de balans, in termen van neerslag: als het regent, compenseert het wat er is verdampt. De grote periode van percolaties is voorbij...

Heel snel ook, en we weten er niet genoeg van, zullen de wortels van planten water en mineralen zoeken op een diepte van 1 of zelfs 2 meter (voor heel gewone planten)...

Dus het risico van de lente is, als het bestaat, vrij minimaal.

In tegenstelling tot de herfst, wanneer het een stortvloed van nitraten is die optreedt met de terugkeer van de regen... Als er geen planten zijn, zal dit alles worden weggespoeld door de winterse neerslag, die het grondwater weer aanvult!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 23/05/18, 19:31

izentrop schreef:Ik denk niet dat we fenocultuur kunnen vergelijken met geploegd land zodra de tarwe wordt geoogst na broei met ammoniumnitraat. Er is een wereld tussen die twee.


Ja, dik hooi bevrucht waarschijnlijk niet zoveel. Ik herinner me nog dat ik in de winter geen hooideken zonder bebouwing op de grond moest laten.

Zonder alleen te focussen op de (gunstige of overmatige) bijdrage van stikstof, kunnen we hopen op andere gunstige effecten van groenbemesters: bijvoorbeeld aantrekking en ontwikkeling van luchtfauna, verdichting van kleigrond, enz.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 23/05/18, 19:44

1) Denk nog eens na: bij totale inname is het belangrijk. Maar het is niet allemaal in direct oplosbare minerale vorm. Het gaat door levende organismen. Vergeet deze vergelijking nooit: hooi bestaat voor 85% uit droge stof (DS). Met een C/N verhouding van 20 tot 30. Tegen een C/N van 15 voor compost of volwassen mest, maar 50 tot 70% drijf!

2) Winter is geen probleem, aangezien de bacteriën in de koelkast zitten. Het zijn de maanden september tot november; met vloeren die weer vochtig worden (bacteriën hebben water nodig; een droge worst kan bewaard worden, of het vlees van de Graubünden!) en die onder beschutting nog langer warm blijven...

Het levende systeem van ons klimaat is gewend geraakt aan winterregens: bacteriën in de koelkast, rondslingerende slechte materialen (dode bladeren, stoppels)... Dit alles komt overeen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 23/05/18, 20:41

Wat is dat ?
2018-05-22 18.38.43.jpg

Het werk van een slechte of een goede luie tuinman die het niet weet?

De foto is genomen in het weiland grenzend aan mijn moestuin, onderhouden zoals ik de maaier door de eigenaar heb verteld. Je kunt een klein hoopje mulch zien dat ik niet heb omgedraaid om in hooi te drogen. Ik stel me voor dat deze praktijk min of meer de weide onderhoudt, aangezien het gras op een bepaalde manier zal ontbinden en "zelfbevruchting" zal zijn... Dus het zou een goede tuinman zijn.

Toch zien we veel mossen in dit weiland: is het niet eerder dat het gras er slecht aan toe is?
Het deel van de mulch dat niet in contact staat met de lucht en de zon heeft zich opgestapeld, zoals een klein hoopje gras, wat een lokale blokkering van gasuitwisseling kan veroorzaken, toch? Is de ontwikkeling van mos het gevolg van de fermentatie van de mulch, gecombineerd met het "blokkeren van onkruid"-effect waardoor de grasachtige delen onder het hooi niet kunnen profiteren van fotosynthese? Of stilstaand water?
Ik weet niet of huiseigenaren die een onberispelijk gazon willen, hun gemaaid gras verwijderen om ze te drogen, maar als dat zo is, zou je kunnen zeggen dat hij een slechte tuinman is.
2018-05-22 18.42.32.jpg

Maar misschien is het meer een voorbeeld van een positieve symbiose tussen twee organismen die op twee verschillende manieren profiteren van fotosynthese. Onberispelijk gras is een soort intensieve monocultuur en een goede tuinier zal naar mijn mening eerder diversiteit zoeken om ecosystemen te bevorderen.

Ik stel mezelf in ieder geval deze vragen omdat ik mos nog groen zag onder het hooi dat ik direct op de wei had gezet voor mijn luie aardappelen, het gras is dood maar het mos niet, waarschijnlijk door het vocht dat op de grond achterblijft oppervlak.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 23/05/18, 20:47

Did67 schreef: Het gaat door levende organismen.


"Behouden" ze dan de mineralen niet?...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 23/05/18, 23:49

Oké dokter!
In feite, zelfs als mijn termen misschien niet erg nauwkeurig zijn, moet een levende bodem minerale meststoffen beter vasthouden dan een grond van conventionele landbouw die is gereduceerd tot een dode cultuurdrager, aangezien de organismen van de bodem een ​​deel van de stikstof opnemen. Bijvoorbeeld :

    bacteriën en schimmels moeten deze stikstof opslaan,
      anecische wormen kunnen tot 2,3 m of meer in de grond afdalen en via hun spijsverteringssysteem minerale stoffen omhoog gaan die ze naar de oppervlakte uitwerpen, bovendien moeten ze zeker ook stikstof "synthetiseren" in hun cellen (?).

      Een levenloze bodem zal niet kunnen profiteren van deze mobilisatie, deze ondergrondse "turbulatie" van stikstof. Kunstmest moet goed worden gedoseerd (en ik denk om economische redenen) op deze bodems, want alles wat niet direct door de plantenwortels wordt opgenomen, zal vrijwel zeker via de wortelzone van de bodem worden uitgeloogd.

      Aan de andere kant, in een levende bodem, gaat de stikstof in de organismen en micro-organismen zullen weer vrijkomen in de bodem bij de (onvermijdelijke!) dood van deze organismen. Als er op dit moment geen cultuur is om minerale substanties te synthetiseren en we ons in een vertragend seizoen van het leven bevinden (bacteriën in de koelkast, wormen die breken, slechte omstandigheden voor de ontwikkeling van schimmels...), dan zullen er min of meer snelle uitspoeling van nitraten afhankelijk van de regenval en de grondsoort.

      Aan de andere kant heb je het over september tot november, maar tegen die tijd gaan de wormen weer aan het werk na de zomervakantie geloof ik, en iedereen kent de goede tijden voor paddenstoelen!
      0 x
      Avatar de l'utilisateur
      chafoin zijn
      Grote Econologue
      Grote Econologue
      berichten: 1202
      Inschrijving: 20/05/18, 23:11
      Plaats: Gironde
      x 97

      Re: Een plantaardige weide?




      par chafoin zijn » 24/05/18, 20:54

      Did67 schreef: [Ik kwam toevallig een zak potgrond tegen, een van de weinige die in zijn analyses het percentage SM laat zien: 30%! Ik was erg gul met mijn 50%!!!]


      de cijfers aangekondigd op 4 verschillende tassen:
      "compost voor de bodem" -eerste prijs- (plantaardige schors en plantaardig materiaal): mat. droog/rauw 35% mat organisch/droog 50%
      A-merk biologische "universele potgrond" (met NFU-meststof): mat. droog/rauw 40% organisch mat/droog 55%
      A-merk biologische "tuinbouwgrond" (met organische mest): mat. droog/rauw 45% organisch mat/droog 65%
      "aarde om te planten" Bruin Goud -duur- (zonder kunstmest): mat. droog/rauw 55% mat. biologisch/droog 20%
      0 x
      Avatar de l'utilisateur
      chafoin zijn
      Grote Econologue
      Grote Econologue
      berichten: 1202
      Inschrijving: 20/05/18, 23:11
      Plaats: Gironde
      x 97

      Re: Een plantaardige weide?




      par chafoin zijn » 25/05/18, 11:08

      Did67 schreef:
      Julienmos schreef:Maar om overtuigd te zijn van de "armoede" van compost, toch relatief, vergeet niet dat wat over het algemeen in zakken wordt verkocht als "universele potgrond" het product is van de compostering van ons groenafval op composteerplatforms. Het is natuurlijk rijker dan karton, zaagsel of stro!

      Onder tuinders zorgen ze met getijtafels voor bemesting met water. Hun planten zijn mooi, donkergroen.

      Thuis, zonder, zijn de planten... onvolgroeid en geel! Als je wilt, maak ik foto's voor je. Maar jullie hebben dit vast allemaal wel eens meegemaakt!


      Ja, maar hoe kweken we onze planten dan goed in potten?... zonder kunstmest?

      Hetzelfde geldt voor het planten in de grond, voorheen gebruikte ik veel van deze grond zonder echt de juiste vestiging van de planten te zien. Beetje bij beetje heb ik de hoeveelheid van deze composten, die duur en/of van slechte kwaliteit zijn, verminderd en de vestiging lijkt me niet ingewikkelder voor de planten (is het daardoor beter? Ik weet het niet niet..).
      0 x
      Avatar de l'utilisateur
      chafoin zijn
      Grote Econologue
      Grote Econologue
      berichten: 1202
      Inschrijving: 20/05/18, 23:11
      Plaats: Gironde
      x 97

      Re: Een plantaardige weide?




      par chafoin zijn » 27/05/18, 12:00

      Om verder te gaan met de opmerkingen over compost, potgrond...
      Ik heb een composteerruimte voor mijn huis met 2 zij-aan-zij-ruimtes:

      1) een klassieke plastic composter waarin ik traditioneel een deel van mijn voedsel- en tuinafval recycle
      2) composteren op een hoop waarop ik de stekken van planten, hout... leg zonder enige omkering

      Terwijl ik op zoek was naar grond voor mijn planten, vergeleek ik de 2 bodems die onder de stapels werden gewonnen:
      2018-05-27 10.56.59.jpg

      de grond van 2) (rechts) lijkt me veel dichter bij een goed zaaibed, droger, klonterig en misschien meer gemineraliseerd (de kleine witte korrels denk ik)

      Het kan afhangen van de composteringstechniek (waar ik niet veel mee uithaal, dat is waar), maar het kan een picturale reproductie zijn van de grond van biologische tuinen (met toevoeging van compost, massamest en mulch=1) en die van tuinen in fenocultuur (met massale hooivoorraad=2).
      0 x

       


      • Vergelijkbare onderwerpen
        antwoorden
        bekeken
        laatste bericht

      Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

      Wie is er online?

      Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 340-gasten