Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 27/03/18, 19:44

Ahmed schreef:Ze plegen geen zelfmoord, omdat ze handelen omdat ze geloven dat ze gered zijn ...



Natuurlijk is het een zelfmoord zonder de kennis van hun eigen vrije wil! Ze zouden onopgemerkt in de hooilaag blijven als ze niet bewogen!

[bewerk PS: voor een koudbloedig dier is het niet slim!]
1 x
JoMan72
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 01/05/18, 11:52
x 3

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par JoMan72 » 01/05/18, 14:23

Hallo,

Ik ben ook in Sarthe (op Le Mans) en ik ga een kleine moestuin in mijn tuin beginnen. Ik reken op je ;-) om me te helpen bij de paar vragen die ik zal krijgen over het opzetten van mijn moestuin in onze gemeenschappelijke ruimte. Ik hoop dat ik het niet overdrijf en dank u bij voorbaat voor de hulp die u me zult geven.

Maar voordat ik begin, heb ik informatie nodig als je het met mij wilt delen:
. Waar heb je hooi gevonden in Sarthe? Ik zag advertenties in de juiste hoek: kan ik met vertrouwen gaan?
. Hoeveel hooi op mijn 20m²? Ik dacht dat ik ongeveer 3 kg / m² las. Omdat mijn perceel klein is en gezien mijn vervoermiddel (kofferbak), moet ik naar kleine balen hooi gaan (zelfs als dat betekent dat ik heen en weer moet gaan ... ik zag er wat op Changé, niet ver van huis me): ofwel 5 bundels van 12 kg of 4 bundels van 15 kg? is dit voldoende voor het seizoen waarin ik gedurende het jaar moet aanvullen: hoeveel kg moet ik een jaar vasthouden voordat ik bijtank? Ik vind het moeilijk om tegen mezelf te zeggen dat 5 kleine laarzen genoeg zijn om 20 cm dik te zijn. Maar ik kan me voorstellen dat dit alles meer is "het hangt ervan af"! :-)
. Is het verspreiden van een kleine laars ingewikkelder / moeilijker dan een ronde baal?

Nogmaals bedankt voor je mogelijke antwoorden.
0 x
xav72
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 07/02/18, 20:20
x 2

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par xav72 » 01/05/18, 18:58

"als een zeug in twijfel" : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 01/05/18, 20:45

Hallo YoMan72,

Ik begon zo voor mijn eerste tuin, met kleine vierkante laarzen die 15 of 20 max.
Door een kleine trailer te vullen, had ik 8-laarzen gemeld waarmee ik 20 vierkante meter kon maken.
Het lijkt een opstartoplossing, vooral omdat verwerking en opslag met dit formaat worden vergemakkelijkt.

Aarzel niet om te zeggen dat het voor de tuin is, dat het geen "veevoeder" -kwaliteit hoeft te zijn, misschien kunt u goedkopere exemplaren vinden. Leboncoin werkte goed voor mij, kijk wat handig is en dicht bij jou!
0 x
JoMan72
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 01/05/18, 11:52
x 3

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par JoMan72 » 09/05/18, 22:31

Bonsoir,
Ik heb net hooi gevonden vandaag (aan de kant van Loupelande). Ik liep goed, kwam een ​​heel aardige heer tegen en de auto was vol! :-)
Aan de andere kant zijn de laarzen "licht": we hebben het gevoel dat het niet is ingepakt, dus ik zal morgen eens zien wat het zal opleveren. Ik heb er 11 in totaal, maar ik hoop dat ik niet terug hoef om de inzet te verdubbelen. Maar ik twijfel, want ik realiseer me niet wat 2,5 tot 3 kg hooi per m² doet ... ik zal zien ...

Aparte: Maak ik mijn eigen thread met Sarthe in de titel of plaats ik hier van tijd tot tijd een bericht om "Sarthe infos" te centraliseren?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 10/05/18, 08:53

Persoonlijk, maar dat zijn mijn zaken niet, ik vind het idee van "regionale groepen" interessant ... Als we op een dag erin slagen om "fenocultuur" te structureren, "dagen", uitwisselingen te organiseren, zal dat een basis zijn!

Maar dit is alleen mijn mening!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 13/05/18, 19:54

hallo allemaal,

volg mij half mei terwijl ik niet al te veel tijd heb om aan de tuin te wijden, maar ik heb 2 toch drie trucs:

omdat het overal groeit, heb ik net de randen van planken gemaaid, elders is het de jungle!
mei2018_garden_general.jpg


de aardbeien in het brf lijken zichzelf te plezieren:
mei2018_garden_strawberries.jpg


knoflook ook in hooi, geplant in november:
mei2018_garden_garlic.jpg


Ik hoop dat ik paarse bonen en bruine bonen kan beklimmen, zoals vorig jaar:
mei2018_garden_bean_climbers.jpg


Ik probeer dit jaar spruitjes, hij komt uit de kas die we hebben met een vriendje:
mei2018_garden_cabbage_bruxelle.jpg


en ik probeerde een butter bean seedling in plaats van de wortelzaailing die niet had gewerkt ...
mei2018_garden_sowing_beanbutter.jpg


er is ook een goed voorbeeld van een mislukte hooibedekking omdat deze te dun is, gedurende een eerste jaar in fenocultuur, dus "harde kern" -modus:
mai2018_jardin_failure.jpg


goedenavond!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 13/05/18, 21:55

Goed gedaan.

Een vraag

We hebben veel bonen uit Spanje gezaaid (in ieder geval is dat wat het op de verpakking stond), maar het werd aangegeven als ... "decoratief" ...

Dus we plantten ze zonder na te denken aan de voet van het hek ...

Uiteindelijk is het decoratief of wordt het gegeten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 14/05/18, 08:38

goede vraag,
vorig jaar heb ik gewoon de zaden bewaard, normaal wordt het gegeten, maar nog niet geproefd, het zal dit jaar zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 08/08/18, 11:42

Hallo de fenocultors,

binnenkort een update over deze thread: ik was erg ingenomen met een persoonlijk project en plotseling deed ik dit seizoen bijna niets in de moestuin ... maar er gaat niets verloren, ik oogst nog steeds 2, 3-dingen en de fruitmachines staan ​​hoe dan ook op hun plaats ...

tot binnenkort !
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 360-gasten