Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 12/12/16, 23:00

"Niets is ooit helemaal wit, niets is ooit helemaal zwart!"

Zelfs geen paarden of pony's!
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Ahmed » 12/12/16, 23:06

Overmatig gebruik van deze formule kan ongelukkig zijn... : Roll: Zelfs tinten moeten soms worden genuanceerd! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 12/12/16, 23:27

Het leek mij dat de woordspeling met "wit paard" / "zwart paard" verleidelijk was. Eindelijk kwam ik in de verleiding...

Het schrijven had verdiend om wat voorzichtiger te zijn, misschien...?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Ahmed » 12/12/16, 23:44

Neen! In dit geval kan de formule van toepassing zijn. Mijn opmerking was van meer algemene orde: het "nooit" is datgene wat buitensporig zondigt (wat je wilt aanklagen).
Springt de interne (formele) tegenstelling er niet uit? 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par sicetaitsimple » 13/12/16, 21:26

Aan Didier en Ahmed,

bedankt voor je commentaar, maar je zou in mijn plaats zijn, wat zou je doen met zo'n bron van voorverteerde biomassa?

-warme laag, ik heb al uitgelegd dat het op dit moment in ieder geval niet mogelijk was, kwestie van fysieke aanwezigheid, zelfs als de dag dat ik de tijd zou hebben, ik geïnteresseerd zou zijn om het te proberen.
- uitbundig verspreiden over de bestaande tuin, ik heb misschien te veel toespraken gelezen over de "verbrandende" aard van mest of paardenmest, daarnaast heb ik eigenlijk enige terughoudendheid (ongefundeerd) tegenover bepaalde ziekteverwekkers.
- "hete" compostering?
- "koude" compostering, via de aanleg van een eigen perceel in de wei met aansluitende teelt?

Afnemer van al uw suggesties.
-
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 13/12/16, 23:56

Ahmed schreef:Neen! In dit geval kan de formule van toepassing zijn. Mijn opmerking was van meer algemene orde: het "nooit" is datgene wat buitensporig zondigt (wat je wilt aanklagen).
Springt de interne (formele) tegenstelling er niet uit? 8)


Het is ingewikkelder. De uitdrukking is niet bedoeld als een "lofzang" op de relativiteitstheorie.

Het wil de uitdrukking zijn van een "absoluut geloof" in het feit dat "niets" op aarde "ooit perfect" is. Ik ben overtuigd. Alles wat echt bestaat heeft gebreken, als je wilt kijken! Het is een beetje taoïstisch! En niets is ooit helemaal slecht [hoewel ik nog steeds op zoek ben naar de atoombom, de muggen en de drugsdealers...]

Dus dit geeft dat "niets is ooit helemaal wit, noch ooit helemaal grijs".

Aangezien het een ietwat "religieuze" gedachte is, lijkt het absolutisme van "nooit" mij niet op zijn plaats!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 13/12/16, 23:58

sicetaitsimple schreef:
- "koude" compostering, via de aanleg van een eigen perceel in de wei met aansluitende teelt?

Afnemer van al uw suggesties.


Dat is wat ik zou doen: een afgedekte band van zo'n tien tot vijftien cm; en dan zal ik observeren om te "corrigeren": afdekken met een beetje hooi? bedek en plant gastronomische groenten; kool ???
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par sicetaitsimple » 14/12/16, 19:39

Did67 schreef:Dat is wat ik zou doen: een afgedekte band van zo'n tien tot vijftien cm; en dan zal ik observeren om te "corrigeren": afdekken met een beetje hooi? bedek en plant gastronomische groenten; kool ???


Ja, dat had ik me voorgesteld... Leg er ook een goede laag van aan de voet van de (jonge) fruitbomen, het schijnt (de term is "weigeren") dat de dieren het teruggeduwde gras niet graag eten door hun uitwerpselen. Als het het beest weg kan houden...

Maar hey, dit alles is niet echt lui! Ik las dat een paard (geen pony, zelfs een dubbelganger) meer dan 10 ton mest (inclusief strooisel) per jaar produceert!
0 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par jpg43 » 14/12/16, 19:55

Wees voorzichtig, dit voorkomt niet dat de pony tegen de boom blaft.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par sicetaitsimple » 14/12/16, 21:36

jpg43 schreef:Wees voorzichtig, dit voorkomt niet dat de pony tegen de boom blaft.


Zeker niet eigenlijk.... In de nabije toekomst zal het hek van deze WE (zie foto hierboven) hopelijk voldoende zijn...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten