Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 09/01/18, 10:58

Stef72 schreef:
en knoflook die goed ingeburgerd is:



Mijn knoflook, heel laat geplant, is nog steeds niet uitgekomen. Eindelijk, het is alweer 2 of 3 weken geleden dat ik in de moestuin ben geweest, het is zo modderig!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 09/01/18, 12:54

Did67 schreef:Kon u zonder moeite uw hoofd 90° draaien?


Hallo Didier en bedankt voor je reactie... Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik zal eens kijken. Ik zou graag (als het kan) in ieder geval van de ene invalshoek naar de andere kunnen gaan zonder dat het een gasfabriek is... wordt vervolgd...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Ahmed » 09/01/18, 17:10

Steph, als je een probleem hebt op dit gebied, plaats dan een foto van het hoofd zodat we kunnen zien wat er gedaan kan worden...
Ik heb een kleine wijziging aangebracht aan de mijne (nou ja, die van mijn bosmaaier! :D ) en het werkt... ook al ben ik niet echt overtuigd van de praktische kant ervan voor het snoeien van voren (ik deed het vooral om heggen verticaal te kunnen knippen, zonder in een ongemakkelijke houding te draaien...).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 09/01/18, 17:11

Je hebt dus gewoon alles gekanteld, inclusief de motor (voor een 2T is dit geen probleem; hij is “ontworpen voor”).

Normaal gesproken gaat het snel: je draait de moer los die de stang "bedient", waarop het "hoektandwiel" past. Op Xavier's Stihl duurde het nog geen minuut.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Ahmed » 09/01/18, 17:17

Ja, in eerste instantie heb ik het hele ding gekanteld, maar het is nogal pijnlijk voor de rug... :frons:

Nogmaals, dat is wat ik deed, maar ik moest een gat boren dat 90° versprongen was om de borgschroef te kunnen plaatsen (het is een veiligheidsvoorziening toegevoegd aan de bout op de retourkraag van de hoek; in feite is het zijn rol om ontwrichting in de hoek te voorkomen). bij losraken).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 09/01/18, 19:57

Hallo Ahmed,
bedankt voor je ervaring, sterker nog, ik denk dat ik theoretisch hetzelfde zou moeten doen als jij, met een gat voor de schroef waar mijn pen op de foto zit:
brushcutter5.jpg


we zien het huidige gat er tegenover

Ik heb wel een paar boren voor metaal, waaronder maat 4, maar ik aarzel een beetje om dat op mijn gloednieuwe apparaat te doen, gezien de soms ongelukkige ervaringen die ik heb gehad met klussen ;) plus ik heb nauwelijks een stabiel werkoppervlak met mijn vuilvloer en alleen een draagbare boormachine, als ik besluit dat ik het rustig moet doen!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Ahmed » 09/01/18, 20:15

Kom tot rust, Steph, jij kunt het werk doen! 8)
Het verschil tussen een slechte en een succesvolle bewerking is aandacht voor detail: als je eenmaal het plan in gedachten hebt, hoef je niet meer te aarzelen.
U moet zorgvuldig de afstand tussen het uiteinde van de buis en de as van het bestaande gat meten en deze met de juiste offset en aan de juiste kant overbrengen (het is gemakkelijk om de verkeerde kant te krijgen : Oops: ). Deze beoordeling is niet cruciaal, maar het is een kwestie van methode; je kunt van karton een vaag sjabloon maken (ter vervanging van de meter van een monteur). Het volgende belangrijke is om de locatie van het toekomstige gat te markeren met een pons (idealiter: een fijne pons of, het beste van alles, een optisch gecentreerde pons). Je kunt een geleidegat maken met een klein boortje, alleen voor de precisie (de gebruikte afwerkingsboor riskeert altijd uitglijden). Verwijder ten slotte de bramen, wij zijn geen gougnaffiers! : Lol:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 09/01/18, 20:43

Oké, bedankt Ahmed, dat was wat ik moest horen!
Ik ga er later mee aan de slag, als ik wat rust heb... nog een fijne avond
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 09/01/18, 21:20

Ik ben het met Achmed eens:

a) het enige dat telt is dezelfde afstand tot het uiteinde van de buis...

b) en niet "wegglijden" bij het boren met een handboor, wat moeilijk te vermijden is op een ronde en gladde buis, en een handboor; vandaar de interesse in “wijzen”; Dit doe ik, in dit soort situaties, met een spijker: je plaatst de punt precies op de plek waar je wilt piercen (waar op de foto de punt van de Bic zit); een harde klap met de hamer (het maakt je niet uit of de spijker buigt) - je slaat maar één keer!... En eigenlijk begin je met de kleinste metaalboor; je zult verrast zijn dat met dit kleine "puntige" spoor, als je ervoor staat, verticaal, loodrecht op de buis, het niet "wegglijdt"... Dan boor je tot de geplande diameter... In het slechtste geval, je grote slot “knabbelt” meer aan de ene kant dan aan de andere; maar het maakt je niet uit: het zal misschien niet meer precies op 90° zijn, maar op 87°, wat niet de schaduw is van een spoor van belangrijkheid!

c) zonder een flagrante bedrieger te zijn: als u ooit een beroep zou moeten doen op de garantie, is de kans klein dat dit uit het hoektandwiel komt; en ik betwijfel of de after-sales service hem zal demonteren om te zien of je de machine hebt aangepast!
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2656

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par sicetaitsimple » 09/01/18, 22:06

Ik begreep niet of het alleen maar een kwestie was van het maken van "een gat", dat in dit geval van schroefdraad zou moeten worden voorzien, maar de dikte moet erg (te) dun zijn om in te rijgen.

Of als het een kwestie is van strikt kruisen volgens een diameter om door een schroef te gaan, in welk geval het met een handboor heel willekeurig lijkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten