Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 21/11/16, 11:48

Ja ja, er zijn 36 goede redenen om niet iets nieuws of anders te proberen... Ik heb er één toegevoegd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 21/11/16, 20:35

Hallo iedereen!
tussen twee buien door maak ik van de gelegenheid gebruik om wat foto's van de tuin te maken:

Allereerst vinden we momenteel niet alleen in bossen paddenstoelen, hier een voorbeeld op een bord:
IMG_20161121_131505.jpg


En hier zien we een sjalottendoorbraak, die zich zondag niet laat storen door de score van Fillon en onverstoorbaar besluit zijn neus uit te steken...

Ik heb ook knoflook geplant, maar laten we even specificeren dat het echt een experiment is, ik verwacht problemen met vocht / rotting. Als het experiment mislukt, zal ik in de toekomst liever proberen ze op een heuvelrug of miniheuvel te planten om dit defect te verhelpen. Maar tegelijkertijd, als het ooit zou werken, waarom zou je je dan druk maken?
IMG_20161121_131640.jpg


Ik merkte op dat er een paar mensen uit Sarthe langskwamen, maar ook uit 49, 44, enz... Aarzel niet om een ​​briefje achter te laten of om het uzelf te laten weten, alleen maar om bij mooi weer bezoeken aan onze respectievelijke tuinen te organiseren?
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par phil53 » 21/11/16, 21:04

Volgens Didier zal het niet rotten.
Is het niet een beetje vroeg om sjalotten te planten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 21/11/16, 21:08

Ik, ik plant al mijn bollen in het voorjaar, voor een oogst in de zomer. In het najaar worden er geen bollen geplant. Bij ons, ook al lijkt het zeldzaam, verwachten we altijd - 15° een beetje droog (geen sneeuwbedekking) en daar is het toast...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 06/12/16, 11:04

Hallo fenoculturisten!

Omdat dit onderwerp mij net zo goed als een notitieblok dient als voor het delen van bepaalde bevindingen en observaties, volgen hier twee kleine updates over twee onderwerpen:

1) Fukuoka-Bonfils methode tarweteelt:

Deze methode wil het principe van Fukuoka gebruiken, maar dan met een tarwe/tarwe-afwisseling, waarbij we uit de zomer (juni-juli of augustus) een (echte) wintertarwe zaaien die zich gedurende 13 maanden zal ontwikkelen, in een overdekte klaverachtige plant. Vandaag moet alles getest worden!

Een video van François Mulet die vertelt over de methode:
https://www.youtube.com/watch?v=yUkkNOURwPA

de tarwevariëteiten die hij noemt: poulard:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A9_poulard
en dinosaurus:
http://www.unisigma.com/ble/tableau-bth-447.aspx

Hij citeert ook de Franse botanicus Jean-Louis-Auguste Loiseleur-Deslongchamps (1774-1849) wiens geschriften hij raadpleegde over Gallica (Nationale Bibliotheek van Frankrijk): http://gallica.bnf.fr/services/engine/s ... &suggest=0
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 06/12/16, 11:19

2) het mysterie van het beklimmen van paarse bonenzaden

Een verhaal dat Didier zal interesseren, voor zover ik hem enkele van deze zaden gaf:

In het voorjaar van 2016 kreeg ik van een vriend wat oude paarse bonenzaden. Omdat ik niet weet of het gaat werken, plant ik er een paar naast dwerggroen- en boterbonen (van Germinance). De zomer komt eraan, ik maak mooie en kleurrijke oogsten:
IMG_20160726_203642.jpg


Omdat de viooltjes grappig zijn, liet ik het zaad ontkiemen... en ik twijfelde: waarom zijn de zaadjes wit, terwijl ze in mijn herinnering nogal bruin waren? Zondag praat ik er nog eens over met mijn vriend die de originele zaden voor mij vindt (links de originele zaden, rechts de verkregen zaden):
IMG_20161206_102618.jpg


Conclusie:
- Ik heb veel witte zaden, maar grote twijfel over een hybridisatie met een van de kiemingsvariëteiten... wat zal het opleveren? boterbonen beklimmen (lol)?
- volgend jaar plant ik alleen de originele bruine zaden om alleen zaden te maken van deze beroemde paarse bonen

Ik kan me voorstellen dat sommigen van jullie dit soort oversteken al hebben meegemaakt of??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 06/12/16, 12:50

Het is niet de bedoeling dat de boon oversteekt; Er wordt naar verwezen als strikt zelfbestuivend (bemest zichzelf), vandaar de grote verscheidenheid aan bonen...

Je intrigeert me des te meer omdat ik deze week zojuist zaden van een "moderne dwergvariëteit" heb gepeld, maar die ik interessant vond. Waarvan de zaden ook bruin zijn.

En in sommige peulen: witte zaden!!!!

Verdomd en mysterie!

Ik heb apart geoogst, ik zal volgend jaar de teelt in twee parallelle rijen zetten om erachter te komen of er een verschil is. Als wit alleen wit geeft en bruin alleen bruin???
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 06/12/16, 14:01

Did67 schreef:Het is niet de bedoeling dat de boon oversteekt; Er wordt naar verwezen als strikt zelfbestuivend (bemest zichzelf), vandaar de grote verscheidenheid aan bonen...

Je intrigeert me des te meer omdat ik deze week zojuist zaden van een "moderne dwergvariëteit" heb gepeld, maar die ik interessant vond. Waarvan de zaden ook bruin zijn.

En in sommige peulen: witte zaden!!!!

Verdomd en mysterie!

Ik heb apart geoogst, ik zal volgend jaar de teelt in twee parallelle rijen zetten om erachter te komen of er een verschil is. Als wit alleen wit geeft en bruin alleen bruin???


Ik sprak nog met een persoon die ik hier ken, die al heel lang zaden maakt en die niet verrast leek door deze mogelijkheid. Hij adviseerde zelfs de teelt van zaaddragende "kooien" of een enkele variëteit. Ik laat het dossier in de wacht staan, en volgend seizoen zullen we meer details hebben (ik ga proberen mijn andere bonen te "uitbesteden" aan andere tuinen;))
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Did67 » 06/12/16, 16:43

Is deze persoon gekwalificeerd??? Omdat mensen die "zien wat ze geloven", of vage theorieën ontwikkelen, ik ken er een paar...!

De boon heeft altijd heel stabiel in de tuinen gestaan, ondanks het feit dat families vaak twee of drie variëteiten hadden...

Gerbeaud (een site die ik aanbeveel omdat deze grappig is en over het algemeen zeer wetenschappelijk verantwoord: http://www.gerbeaud.com/jardin/decouver ... sation.php ) schrijven :

"Bepaalde planten zoals tarwe, erwten, bonen of tomaten zijn strikt autogaam, dat wil zeggen dat ze alleen gebruik maken van zelfbevruchting om zich voort te planten: de lijnen blijven puur en er is geen sprake van hybridisatie of genetische variabiliteit. Bijvoorbeeld in de erwt, zelfs als de bloem staat in volle bloei, de geslachtsorganen worden beschermd door een romp, de bevruchting vindt dus beschut tegen de externe omgeving plaats: kruisbestuiving is onmogelijk zonder menselijke tussenkomst.

Nu kan zelfs bij autogame planten, en vooral in een ‘levende’ tuin waar veel insecten voorkomen, onbedoelde kruisbestuiving niet worden uitgesloten. Thuis, waar ik een paar peulen met witte zaden kreeg (a priori, 2 cm in een hele rij waar er ongeveer vijftig waren), vermoed ik dit, vooral omdat: a) overvloed aan verzamelaars (denk aan de video's met de bloeiende prei hoofden en druk verkeer; de bosbonen lagen daar precies aan de voet); b) Ik had een rij van deze bonen gemaakt en vlak ernaast, tegelijkertijd gezaaid, een rij van een andere variëteit [een paar weken uitstel kan kruisbestuiving voorkomen, behalve natuurlijk als de bloei continu is!] ... Daar had ik graag een hybridisatie willen uitlokken, ik zou het niet anders hebben gedaan.

Dus als je het zeker wilt weten, moet je ruim voordat deze uitkomt een "canvas bag" over de bloem doen, de bloem waaruit je de zaden gaat halen, om te garanderen dat deze zichzelf zal bevruchten.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een moestuin in de luie Sarthe




par Stef72 » 06/12/16, 17:54

De persoon in kwestie werkte bij INRA en schreef het volgende boek:
Beeld

In de samenvattende tabel wordt duidelijk gespecificeerd dat isolatie van gecultiveerde populaties wordt aanbevolen voor bonen (Phaseolus vulgaris).
Op de volgende link adviseren ze een afstand van 50 meter: https://potagersdantan.com/2011/01/11/c ... e-haricot/

Nee, ik ben zeker bereid te geloven dat het een kruising is, maar ik zal dat volgend seizoen proberen te controleren!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 267-gasten